Spel med AI-genererad voice acting – Etik

Permalänk
Medlem

Spel med AI-genererad voice acting – Etik

Som vi alla vet så gör AI framsteg på flera fronter, däribland text-to-voice. Man kan redan nu i olika verktyg knappa in en text som sedan blir uppläst av en förhållandevis trovärdig röst, och det finns ingenting som tyder på att utvecklingen av dessa verktyg skulle vara långsammare än andra liknande AI-verktyg. Att dessa verktyg skulle kunna användas i animerad film, i spel och som voice overs för både film och reklam är en självklarhet.

AI har redan identifierats som ett hot av Writers Guild of America (WGA) då AI kan skriva manus, och det är en av anledningarna till den strejk som pågår. SAG-AFTRA (Screen Actors Guild – American Federation of Television and Radio Artists) anslöt sig till WGAs pågående strejk, och har nu varnat för att även voice-actors inom spelindustrin kan komma dras in i den.

Så här kommer frågeställningen: Hur ser du på AI-genererad voice acting inom spelindustrin? Är voice acting en konstform du värnar om, och skulle användandet av AI-genererad voice acting i ett spel till och med kunna få dig att "bojkotta" ett spel? Eller är du kanske helt oberörd?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är klurigt.
Det finns en till etisk fråga som du inte nämnde, nämligen att det med AI går att få en känd röst att läsa upp precis vad som helst.
Det kan ju dels leda till problem som att förfalska uttalanden som de inte faktiskt står för, men utöver det även saker som att ta en känd persons röst och använda som "röstskådespelare" i ett spel, utan att de får något betalt för det hela.

Samtidigt så finns ju potentiella fördelar i att AI-röster kan läsa upp saker som spelarens namn och andra saker som inte går att spela in med röstskådespelare, vilket är väldigt bra i vissa lägen. Det finns t ex Skyrim-mods som anväder AI-TTS för detta, som verkar riktigt bra ut spelsynpunkt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Som vi alla vet så gör AI framsteg på flera fronter, däribland text-to-voice. Man kan redan nu i olika verktyg knappa in en text som sedan blir uppläst av en förhållandevis trovärdig röst, och det finns ingenting som tyder på att utvecklingen av dessa verktyg skulle vara långsammare än andra liknande AI-verktyg. Att dessa verktyg skulle kunna användas i animerad film, i spel och som voice overs för både film och reklam är en självklarhet.

AI har redan identifierats som ett hot av Writers Guild of America (WGA) då AI kan skriva manus, och det är en av anledningarna till den strejk som pågår. SAG-AFTRA (Screen Actors Guild – American Federation of Television and Radio Artists) anslöt sig till WGAs pågående strejk, och har nu varnat för att även voice-actors inom spelindustrin kan komma dras in i den.

Så här kommer frågeställningen: Hur ser du på AI-genererad voice acting inom spelindustrin? Är voice acting en konstform du värnar om, och skulle användandet av AI-genererad voice acting i ett spel till och med kunna få dig att "bojkotta" ett spel? Eller är du kanske helt oberörd?

För mig är röstskådespeleri en av de största behållningarna med TV-spel. Huruvida det går att göra lika bra med AI tvivlar jag på, kräver i så fall ett nytt beskrivningsspråk för att få fram rätt skådespeleri. Vid det laget kanske det blir billigare att anlita en skådespelare. Att plagiera människor borde göras olagligt så länge det inte finns ett tydligt godkännande/avtal.

Permalänk
Medlem

Kneg kommer och försvinner i tiden, helt naturligt med utvecklingen som skapar nya problem (kneg), tråkigt för dom som blir utan. Tror jag Ai kommer ersätta all röst? Nope, typ 'indie' skit kommer ha röst nu. Dock vill jag gärna få möjlighet att höra christopher lees röst om/när nyare lotr spel kommer. Även 'original' darth vader röst kan vara trevligt i framtiden om dödsbon/berörda godkänner när det blir dags.

Visa signatur

Questions are the beginnings of wisdom

Permalänk
Medlem

Alltså alla jobb hotas ju av AI. Jag anser väl knappast att röstskådespelare eller andra liknande yrken ska anses som speciellt skyddsvärda. Där det klämmer är givetvis om röster börja låta som någon viss skådespelare .

Permalänk
Medlem

Med tanke på att den största spelaren på marknaden har bestämt att AI-konst inte kan upphovsrättsskyddas så blir det ju gränser för vad AI kommer att kunna användas till.
T.ex. ingen vill ju spendera $5000000 på en film som dom tappar rätten till för att manuset har skapats m.h.a. AI.

Å andra sidan har ju ingen än (vad jag vet) testat var gränserna går för att det skall kallas AI-skapat, eller bara "förstärkt" av AI.
Det är ju ett så kraftfullt verktyg att det knappast kommer att försvinna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Med tanke på att den största spelaren på marknaden har bestämt att AI-konst inte kan upphovsrättsskyddas

Vilken spelare är det, och vilket beslut är det du pratar om?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vilken spelare är det, och vilket beslut är det du pratar om?

https://www.reuters.com/legal/ai-generated-art-cannot-receive...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thomas:

Vilken spelare är det, och vilket beslut är det du pratar om?

https://www.svt.se/kultur/amerikansk-domstol-ai-genererad-kon...

Edit:
Ninjad

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan väl säga såhär.
Jag tror de flesta inte vill ha sämre röstskådespeleri.
Innebär det att det blir sämre av en AI så blir det också mindre intressant. Görs det bra så handlar frågan inte alls om kvalité längre.

Det är trist att folk blir av med jobbet. På samma sätt är det trist att tryckerier inte längre trycker så mycket tidningar längre för folk vill läsa digitalt. Det är trist att brev ersatts med epost och att kassörer på banken ersatts med en bankapp i ens mobil.

Fast det är såklart extra tist om AIn tar de kreativa roliga jobben hehe. Det är klart att det svider extra mycket! I get it.

Men jag känner inte mycket mer sorg för att en manusförfattare blir av med jobbet än någon som tände gaslyktorna för kvällsbeslysningen i stan när tekniken ersätter jobb.
Så det här upproret om att vissa inte ska få bli av med jobbet och att man ska stoppa teknikutvecklingen - det vet jag inte om det är rätt väg riktigt.

Det kan däremot bli samhällsproblem om vi människor inte hinner med. Om väldigt stor andel av jobben försvinner på kort tid. Då hinner vi inte anpassa oss och hitta nya sysslor till folk och då blir det snarare ett samhällsproblem.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag förstår att det känns läskigt för folk inom kreativa industrier (jobbar själv inom dessa) men "automatisering" har varit något alla andra branscher fått gå igenom och i slutändan verkar det ge mer fördelar än nackdelar. Konst är i slutändan mänskligt uttryck så även om vissa yrkesroller inom kort stöter på en uppförsbacke så öppnar det också upp för andra möjligheter.

Och det görs det nu. Har du en idé för en genial serietidning? In i Stable Diffusion med dig och börja fila på paneler. Du kan som enmansfabrik med bra manus och lite bildmanipulerande skapa en episk sådan på några veckor.

Vill du skapa ett immersivt spel med röstskådespeleri? Gör det bara. Du behöver inte gå till ett produktionsbolag som inte tror på din idé. Kör du fast med kodningen? Mata in den i ChatGPT och se om din personliga lärare (med många brister) klarar av att få dig på banan fortare än en tråd på stackoverflow.

Jag tror de stora förlorarna i längden kommer vara de som stretar emot. Då menar jag inte direkt de som föredrar att göra saker på ett "traditionellt" vis, för mycket där kommer bevara sitt värde, utan snarare de som vill ägna sin tid på att jobba emot det här.

Det är som att försöka stänga pandoras box.

Skrivet av Svensktiger:

Med tanke på att den största spelaren på marknaden har bestämt att AI-konst inte kan upphovsrättsskyddas så blir det ju gränser för vad AI kommer att kunna användas till.
T.ex. ingen vill ju spendera $5000000 på en film som dom tappar rätten till för att manuset har skapats m.h.a. AI.

Å andra sidan har ju ingen än (vad jag vet) testat var gränserna går för att det skall kallas AI-skapat, eller bara "förstärkt" av AI.
Det är ju ett så kraftfullt verktyg att det knappast kommer att försvinna.

Edit: Ska utveckla mer. Det är alltså ett fall där ingen människa ingripit alls och verket är hundraprocentligt genererat av en "AI". Lite som när apan knäppte sin egen selfie. AI assistans görs redan genom så många verktyg i Photoshop och Resolve att tanken att LLM-assisterade verk per automatik inte skulle ha upphovsrätt görs stört-omöjlig.

Jag tror gränsen som kommer debatteras fortsatt är om det t.ex. blir OK att ett manus gjorts mha AI som blivit matat på andra manus. Men det kommer sannolikt bli ett helsicke att bevisa och te sig liknande andra fall där någon tycker att en författare "snott ens idé".

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980