Permalänk
Medlem

Svart skärm vid byte av processor

Hej,

Jag bytte precis processor från 2700X till 5900X men när jag startade datorn var skärmen helt svart, testade att enbart koppla in en skärm utan annan utrustning, testade i GPU och även i moderkortet. Bytte från DP till HDMI men fortfarande svart skärm.

Jag såg en orange LED lysa upp vid mina RAM, jag testade att plocka ur en och en utan någon framgång.

Detta är inte min bild men såhär ser dioden ut som lyser

När jag bytte tillbaka till min 2700X slutar dioden lysa, efter en snabb googling skulle det kunna innebära för klen PSU men jag bör väl klara mig på 750W? se spec nedan.

Bios är uppdaterat enligt ASUS guide, mitt moderkort har stöd för 5900X fr.o.m. version 4007, jag använder 5201, min Ryzen 2700X fungerar fint på denna version.

Moderkort ROG STRIX B450-F GAMING
GPU ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC
PSU Seasonic FOCUS Plus 750W Gold
RAM Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000MHz CL15

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag har nu inspekterat alla pinnar på min 5900X och de ser bra ut, jag blir verkligen inte klok på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cenrox:

Jag har nu inspekterat alla pinnar på min 5900X och de ser bra ut, jag blir verkligen inte klok på detta.

Har du prövat att starta med endast en RAM modul installerad?
Har du några m.2 diskar installerade?
Andra diskar?

Edit: Har du gjort en CMOS återställning och tagit ut batterier på moderkortet?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Har du dubbelkollat Bios versionen?
jag slösade bort alldeles för många timmar med att jiddra med ungefär samma sak innan det visade sig att Asus uppdatering inifrån UEFI via nätet tog en flera år gammalt bios som 'senaste'

Edit. Nvm. Läste lite försnabbt så missade det sista. Skyller det hela på jultomten!

Missade att läsa innantill
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Har du prövat att starta med endast en RAM modul installerad?
Har du några m.2 diskar installerade?
Andra diskar?

Edit: Har du gjort en CMOS återställning och tagit ut batterier på moderkortet?

Mvh

Jag provade detta, det konstiga tycker jag är att allt fungerar på min gamla 2700x.
Jag har två M2 i moderkortet, en av dem som kör OS, en sata SSD och en vanlig sata hdd.

Jag har inte viljat pilla med batteriet då allt fungerar precis som det ska med min gamla processor

Permalänk
Medlem
Skrivet av cenrox:

Jag provade detta, det konstiga tycker jag är att allt fungerar på min gamla 2700x.
Jag har två M2 i moderkortet, en av dem som kör OS, en sata SSD och en vanlig sata hdd.

Jag har inte viljat pilla med batteriet då allt fungerar precis som det ska med min gamla processor

Jag hade testat att återställa BIOS till default i BIOS, därefter byta CPU och starta med endast en RAM sticka, koppla/montera ur alla dina diskar också om det är möjligt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag hade testat att återställa BIOS till default i BIOS, därefter byta CPU och starta med endast en RAM sticka, koppla/montera ur alla dina diskar också om det är möjligt.

Mvh

Tack för svaret.
När det gäller ram och hdd bör det väl även krångla med min gamla processor om de skulle vara defekta? 🤔

Jag får prova detta när jag får tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av cenrox:

Tack för svaret.
När det gäller ram och hdd bör det väl även krångla med min gamla processor om de skulle vara defekta? 🤔

Jag får prova detta när jag får tid

Nej, det är inte 100% att de ej fungerar med din gamla CPU endast för att det är svårigheter med den nya.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att kombinationen av nya CPU:n och dina minnen inte riktigt lirar tillsammans?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag hade faktiskt ett kitt med 32GB Corsair Vengeance RGB minnen som betedde sig lite konstigt. Varannan gång hade jag problem med boot. Om du har möjlighet kan du dra ner Memtest och se hur dom mår. Mina hade fel på sig och fick dom utbytta av Webhallen.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag skulle misstänka minnena i det här fallet. Prova med endast ett minne och se om det fungerar.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Nollställ bios.

De sparade inställningarna för din 2700 cpu är troligen inte kompatiblaa.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Jag hade faktiskt ett kitt med 32GB Corsair Vengeance RGB minnen som betedde sig lite konstigt. Varannan gång hade jag problem med boot. Om du har möjlighet kan du dra ner Memtest och se hur dom mår. Mina hade fel på sig och fick dom utbytta av Webhallen.

Är det memtest86 eller HCI Memtest du rekommenderar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Nollställ bios.

De sparade inställningarna för din 2700 cpu är troligen inte kompatiblaa.

Skall jag byta till den nya processorn och låta batteriet vara bortkopplat i 5-10min eller gör jag detta med min gamla CPU installerad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cenrox:

Är det memtest86 eller HCI Memtest du rekommenderar?

Memtest86. Den andra vet jag faktiskt inte vad det är, men Memtest86 är bra. Det ligger även inne i BIOS på dom flesta ASUS moderkorten så om du har tur finns det redan i ditt. annars får du skapa ett bootbart Memtest USB minne och boota från det.
Windows har även minnesdiagnostik men jag vet inte hur bra den är. Då får du gå in i kör (windows knapp + R) och skriva mdsched.exe och sen Enter.

Ett tips är att starta minnestesten när du inte tänkt använda datorn på ett tag. Memtest tar några timmar

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Memtest86. Den andra vet jag faktiskt inte vad det är, men Memtest86 är bra. Det ligger även inne i BIOS på dom flesta ASUS moderkorten så om du har tur finns det redan i ditt. annars får du skapa ett bootbart Memtest USB minne och boota från det.
Windows har även minnesdiagnostik men jag vet inte hur bra den är. Då får du gå in i kör (windows knapp + R) och skriva mdsched.exe och sen Enter.

Tack!
Jag läste hastigt att det kan ta 1h per 8gb RAM, i mitt fall kommer det ta 4h om den källan stämmer.
Tur man skall till svärmor och svärfar idag och ändå inte kommer använda datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av cenrox:

Tack!
Jag läste hastigt att det kan ta 1h per 8gb RAM, i mitt fall kommer det ta 4h om den källan stämmer.
Tur man skall till svärmor och svärfar idag och ändå inte kommer använda datorn

Eller hur. Perfekt läge Brukar starta testen på kvällen när jag går och lägger mig. Det är inga roliga tester att titta på
Även om det inte är fel på minnet kan du utesluta minnet om dom går igenom. En sak mindre att undra över.
Tror det sitter minnescontroller i själva CPU:n. Har du köpt prollen ny eller begagnad?

Som någon ovan nämnde, kan ju en nollställning av BIOS till default settings vara en sak att testa om du inte redan gjort det.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Eller hur. Perfekt läge Brukar starta testen på kvällen när jag går och lägger mig. Det är inga roliga tester att titta på
Även om det inte är fel på minnet kan du utesluta dom om dom går igenom. En sak mindre att undra över.
Tror det sitter minnescontroller i själva CPU:n. Har du köpt prollen ny eller begagnad?

Som någon ovan nämnde, kan ju en nollställning av BIOS till default settings vara en sak att testa om du inte redan gjort det.

Precis, oavsett resultat kommer jag närmare lösningen!
Jag köpte den ny.

Nu när jag trippelkollade bios version säger den att versionen är 0504! Det är ju första utgåvan. Jag skall testa att uppdatera till den version som stödjer 5900X.
Denna gång skall jag inte använda AI Suite.

Kan detta få LED att lysa upp på moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cenrox:

Nu när jag trippelkollade bios version säger den att versionen är 0504! Det är ju första utgåvan. Jag skall testa att uppdatera till den version som stödjer 5900X.
Denna gång skall jag inte använda AI Suite.

Kan detta få LED att lysa upp på moderkortet?

Det låter sannolikt att det är BIOS-versionen som är skurken i så fall.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Eller hur. Perfekt läge Brukar starta testen på kvällen när jag går och lägger mig. Det är inga roliga tester att titta på
Även om det inte är fel på minnet kan du utesluta minnet om dom går igenom. En sak mindre att undra över.
Tror det sitter minnescontroller i själva CPU:n. Har du köpt prollen ny eller begagnad?

Som någon ovan nämnde, kan ju en nollställning av BIOS till default settings vara en sak att testa om du inte redan gjort det.

Finns det några nackdelar att välja senare versioner än den första som ger support till 5900x?
Versionen precis efter har en uppdatering för nvidia 3000 serien, vilket jag använder.
Senare versioner har en win11 uppdatering vilket låter lockande också

Permalänk

Nja, i extremt specifika fall tex extremöverklockning eller benchmarking kan det va skillnad men om du vill ha senaste säkerhets microkoderna osv så ta den senaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1_Deluxe:

Nja, i extremt specifika fall tex extremöverklockning eller benchmarking kan det va skillnad men om du vill ha senaste säkerhets microkoderna osv så ta den senaste.

Kan min nuvarande cpu bli inkompatibel med nyare bios version?

Permalänk
Avstängd

Alla kablar är ordentligt isatta i diverse sockel? Speciellt strömkabeln till prollen?

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1_Deluxe:

Nja, i extremt specifika fall tex extremöverklockning eller benchmarking kan det va skillnad men om du vill ha senaste säkerhets microkoderna osv så ta den senaste.

En till fråga! Om jag uppdaterar till den senaste och något skulle krångla, kan jag nedgradera på samma sätt jag uppgraderade bios version utan några besvär?

Permalänk
Medlem

Grymt att det förmodligen är BIOS som behöver uppdateras. Bara att ladda ner, döpa om med BIOSrenamer, in på USB minne och sen flasha om.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av cenrox:

Kan min nuvarande cpu bli inkompatibel med nyare bios version?

Om det inte står något annat så kan du anta att senaste BIOS har stöd för alla tidigare CPUer. Det har hänt att tillverkare behövt ta bort stöd för äldre CPUer för att få plats med nya, men då har de alltid skrivit ut tydliga varningar om det.

Permalänk
Skrivet av cenrox:

Kan min nuvarande cpu bli inkompatibel med nyare bios version?

Nej, den borde inte bli inkompatibel med din 2700x. (Det _finns_ dock liknande exempel bakåt i tiden då många tidiga AM4-kort inte hade tillräckligt med minnesutrymme då zen2 lanserades - så man strök support för vissa äldre typer av CPUer som tex. Athlon 1xxx)

Däremot publiceras ibland nya versioner som skyddar mot vissa typer av hackerattacker. Dessa är ofta förknippade med en kostnad ur prestandaperspektiv = dåligt ifall du är en sådan person som gillar att jaga poäng på hwbot.org ,,, i annat fall: Kör på senaste versionen!

Permalänk
Medlem

Nu fungerar det! Männskligt misstag, jag läste 50XX som bios version istället för 05XX.

Tack för alla era svar!

Skrivet av holo:

Har du dubbelkollat Bios versionen?
jag slösade bort alldeles för många timmar med att jiddra med ungefär samma sak innan det visade sig att Asus uppdatering inifrån UEFI via nätet tog en flera år gammalt bios som 'senaste'

Edit. Nvm. Läste lite försnabbt så missade det sista. Skyller det hela på jultomten!

Du får tacka jultomten, han hade faktiskt rätt denna gång

Permalänk
Medlem

Nu har jag ett annat problem..

Jag testade att rendera en bild i blender med GPU och CPU, det gick utan problem där det inte översteg 400w.
När jag sedan testade starfield startades min dator om och jag fick "kernel-power 41 (63)" log i event viewer win11.

Jag startade starfield igen för att kika på watten såhär såg det ut sekunden innan datorn startade om sig
https://i.imgur.com/0p2AQUC.jpg

Jag har 750w PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av cenrox:

Nu har jag ett annat problem..

Jag testade att rendera en bild i blender med GPU och CPU, det gick utan problem där det inte översteg 400w.
När jag sedan testade starfield startades min dator om och jag fick "kernel-power 41 (63)" log i event viewer win11.

Jag startade starfield igen för att kika på watten såhär såg det ut sekunden innan datorn startade om sig
https://i.imgur.com/0p2AQUC.jpg

Jag har 750w PSU

Körde du den uppdateringen till BIOS som skulle lösa problem med 30-serien?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.