M.2 och en massa konstigheter.

Permalänk
Medlem

M.2 och en massa konstigheter.

Har en lite fråga.....Hur 17 kan man radera gamla windows filer på en M.2 ? Går inte just nu. Har försökt men har ingen behörighet trots jag som admin är högprioriterad..?

Grejen e att när jag upgraderade datorn med nyt MK. processor m.m så var jag tvungen att återinstallera Win 10 på ny disk men ville inte rensa bort allt jag hade på min SSD.

Köpte därför ett M.2 för att köra windows på och ha resterande grejer på min SSD. Sen hände en konstig sak. Det gick inta att installera på M.2:an men datorn gjorde en uppdatering typ och sedan funkade men SSD som en vanlig C:/ utan att något försvunnit på disken.

Delar av installationen av WIN 10 ärr nu därför kvar på M.2 och tar bara en massa utrymme.... konstigt skit va ?

Permalänk
Medlem

jag var med om en bugg som verkade vara vanlig när jag skulle uppdatera windows 10 för att kunna spela Hogwarts legacy. Jag försökte uppdatera från 20H1 till 22H2. När jag gjorde detta fungerade allt bra fram tills jag skulle logga in. Jag har aldrig haft inlogg utan det har gått direkt till skrivbordet. Tyvärr verkade som det finns en känd bugg som gör just detta. Försökte länge lösa det med olika saker men för mig var det lättare att bara installera om en 22H2 från grunden.

Men är det filer du vill ha borde de ju gå att komma åt precis som vanligt väl? Så länge du inte formaterade borde det bli en .old och en ny windows?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Vayzeria:

Har en lite fråga.....Hur 17 kan man radera gamla windows filer på en M.2 ? Går inte just nu. Har försökt men har ingen behörighet trots jag som admin är högprioriterad..?

Grejen e att när jag upgraderade datorn med nyt MK. processor m.m så var jag tvungen att återinstallera Win 10 på ny disk men ville inte rensa bort allt jag hade på min SSD.

Köpte därför ett M.2 för att köra windows på och ha resterande grejer på min SSD. Sen hände en konstig sak. Det gick inta att installera på M.2:an men datorn gjorde en uppdatering typ och sedan funkade men SSD som en vanlig C:/ utan att något försvunnit på disken.

Delar av installationen av WIN 10 ärr nu därför kvar på M.2 och tar bara en massa utrymme.... konstigt skit va ?

Säkerställ att datorn inte hookar på några filer på den gamla M.2:an. T ex kan det ligga bootfiler, EFI-partition mm som kan motvilligt användas om datorn fnattar. Lättast är att nuke:a dessa partition med partitionshanteraren OBS! välj rätt disk.

Sedan vill du använda "take control" eller manuellt ta över ägandeskapet på hela disken. Starta sedan en explorer i adminläge och "go to town".

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

du sparar det du vill ha kvar på en annan disk sen bootar du up installationsmediet igen och formaterar disken där ifrån och installerar färskt utan att behålla gamla filer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Koppla bort den gamla SSD disken så att bara nvme disken sitter inkopplad.
Installera om windows och välj då att inte spara något samt ta bort befintliga partioner och skapa en ny.
Installera alla drivrutiner och vad mer du nu kan tänkas behöva för programvaror.
Koppla in den gamla disken och flytta över det du vill spara, formatera SSD disken.

Permalänk
Medlem

Du kan även gå in i BIOS och formatera den, beroende på vad för moderkort du har. Osäker på om alla kan det, men mitt Z790 kan iaf det. ”ASUS Secure Erase” använder man i mitt fall. Det ligger inne på F7(Advanced Settings)/Tool.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Tack så mycket allihopa för snabba svar
Har löst lite utrymme på disken. Så nu har jag lite mer Gb att utnyttja.
Har lyckats radera några gamla win filer. Vill ff ha win på ordinarie C:.

Nej har tar nytta av alla era svar och försöker hitta någon bra lösning 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Säkerställ att datorn inte hookar på några filer på den gamla M.2:an. T ex kan det ligga bootfiler, EFI-partition mm som kan motvilligt användas om datorn fnattar. Lättast är att nuke:a dessa partition med partitionshanteraren OBS! välj rätt disk.

Sedan vill du använda "take control" eller manuellt ta över ägandeskapet på hela disken. Starta sedan en explorer i adminläge och "go to town".

Det kan nog definitivt göra. Ser att vissa mappar har använts/ändrats ganska nyligen. Så med det borde kunna radera mappar som inte använts sedan typ 2021.....