Arbetslivserfarenhet eller Master/Magister?

Permalänk

Arbetslivserfarenhet eller Master/Magister?

Hej,

Jag är högskoleingenjör idag. Mitt första jobb efter studierna var ett vikariat. Fick efter det rollen som utvecklingsingenjör på en "materialforskningsavdelning" på ett större företag. Skulle säga att den tjänsten "krävde" MSc på pappret. Hade möjlighet att börja plugga en magister på distans vilket jag nu börjat med. Fick för en tid sedan ett nytt jobberbjudande som teknikchef på ett mindre företag. Såg det som en riktigt fin möjlighet, så tackade ja till erbjudandet.

Ska jag trots detta försöka ta en magister/master för att ha det. Är lite osäker på hur det skulle påverka mina framtida möjligheter.
Tror ni att arbetslivserfarenheten i detta fall väger tyngre eller ska jag försöka ta examen. Kommer bli en hel del mer slit i och med min nya tjänst eller kan jag ska jag bara släppa det här med utbildning?

Uppskattar all input.
Mvh

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WHProductions:

Hej,

Jag är högskoleingenjör idag. Mitt första jobb efter studierna var ett vikariat. Fick efter det rollen som utvecklingsingenjör på en "materialforskningsavdelning" på ett större företag. Skulle säga att den tjänsten "krävde" MSc på pappret. Hade möjlighet att börja plugga en magister på distans vilket jag nu börjat med. Fick för en tid sedan ett nytt jobberbjudande som R&D chef på ett mindre företag. Såg det som en riktigt fin möjlighet, så tackade ja till erbjudandet.

Ska jag trots detta försöka ta en magister/master för att ha det. Är lite osäker på hur det skulle påverka mina framtida möjligheter.
Tror ni att arbetslivserfarenheten i detta fall väger tyngre eller ska jag försöka ta examen. Kommer bli en hel del mer slit i och med min nya tjänst eller kan jag ska jag bara släppa det här med utbildning?

Uppskattar all input.
Mvh

Hej,
När jag var i samma sits så frågade jag min mentor/lärare denna fråga.
Han svarade:
Ska du forska eller doktorera i ämnet? Då är det redan bestämt, du måste ha gått magister/master först.
Men vill du ha högre lön och börja arbeta? Då väger erfarenhet tyngre.

Så vad vill du göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WHProductions:

Hej,

Jag är högskoleingenjör idag. Mitt första jobb efter studierna var ett vikariat. Fick efter det rollen som utvecklingsingenjör på en "materialforskningsavdelning" på ett större företag. Skulle säga att den tjänsten "krävde" MSc på pappret. Hade möjlighet att börja plugga en magister på distans vilket jag nu börjat med. Fick för en tid sedan ett nytt jobberbjudande som R&D chef på ett mindre företag. Såg det som en riktigt fin möjlighet, så tackade ja till erbjudandet.

Ska jag trots detta försöka ta en magister/master för att ha det. Är lite osäker på hur det skulle påverka mina framtida möjligheter.
Tror ni att arbetslivserfarenheten i detta fall väger tyngre eller ska jag försöka ta examen. Kommer bli en hel del mer slit i och med min nya tjänst eller kan jag ska jag bara släppa det här med utbildning?

Uppskattar all input.
Mvh

Vill du ha goda möjligheter att jobba utomlands i framtiden så är en master bra. T.ex. gäller olika regler för arbetsvisa till USA beroende på utbildning och utbildning har generellt högre status utomlands (se t.ex. Tyskland där man nästan måste ha en PhD för att göra politisk karriär). Sedan kan det ibland kompenseras av erfarenhet, men en examen är nästan alltid en hjälp i internationella sammanhang.

Är du inte så intresserad av arbete utomlands så skulle jag nog fokusera på att göra ditt nya högkvalificerade jobb så bra som möjligt och se till att du inte bränner ut dig istället.

Permalänk
Skrivet av Donhoz:

Hej,
När jag var i samma sits så frågade jag min mentor/lärare denna fråga.
Han svarade:
Ska du forska eller doktorera i ämnet? Då är det redan bestämt, du måste ha gått magister/master först.
Men vill du ha högre lön och börja arbeta? Då väger erfarenhet tyngre.

Så vad vill du göra?

Tanken att doktorera har kommit upp, men jag landar nog i, i att jag inte kommer göra det då jag har hus och barn. Blir en för stor omställning rent ekonomiskt att doktorera. Flera av mina nuvarande kollegor har PhD och visst känner man säg något underlägsen, men samtidigt gör vi mer eller mindre samma jobb.

Skrivet av SweDragon:

Vill du ha goda möjligheter att jobba utomlands i framtiden så är en master bra. T.ex. gäller olika regler för arbetsvisa till USA beroende på utbildning och utbildning har generellt högre status utomlands (se t.ex. Tyskland där man nästan måste ha en PhD för att göra politisk karriär). Sedan kan det ibland kompenseras av erfarenhet, men en examen är nästan alltid en hjälp i internationella sammanhang.

Är du inte så intresserad av arbete utomlands så skulle jag nog fokusera på att göra ditt nya högkvalificerade jobb så bra som möjligt och se till att du inte bränner ut dig istället.

Att arbeta i USA hade varit riktigt roligt och något jag inte hade sagt nej till. Däremot hade jag nog velat göra det genom ett svenskt företag i så fall, då jag värderar work/life väldigt högt.

Det är ett svårt val. Skulle jag kämpa lite är det inte omöjligt att jag klarar av distansstudierna, men allt har sitt pris tänker jag.
Du har helt rätt gällande Tyskland. Utbildningen väger väldigt tungt där, medans här i Sverige får jag känslan av att första jobbet och arbetslivserfarenheten är betydligt viktigare så länge du har någon form av teknisk utbildning.

Tack båda för input!

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Hej,
När jag var i samma sits så frågade jag min mentor/lärare denna fråga.
Han svarade:
Ska du forska eller doktorera i ämnet? Då är det redan bestämt, du måste ha gått magister/master först.
Men vill du ha högre lön och börja arbeta? Då väger erfarenhet tyngre.

Så vad vill du göra?

Din mentor/lärare har fel angående första punkten, det finns inget krav på att ha en master för att doktorera även om det brukar vara praxis. Jag tror han har helt rätt angående andra punkten

Permalänk
Medlem

Om en senior anställs så kollar man inte ens utbildning. Vem bryr sig liksom vad hen hade för utbildning för 20-30 år sedan??

Som ny är det en hjälp på traven, men har du redan erfarenhet så väger det tyngre.

Men som nämnts ovan, vill du forska är det en klar fördel att ha en Master, men det finns separata kurser för att få lära sig det man behöver på några månader (koncentrerat på forskarrapporter).

Hade personligen aldrig pluggat vidare om jag jobbade heltid och hade familj. Kommer inte ge dig någonting förutom missad tid med dina barn. (läs undersökningar vad folk på dödsbädden ångrat sig angående!!)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Din mentor/lärare har fel angående första punkten, det finns inget krav på att ha en master för att doktorera även om det brukar vara praxis. Jag tror han har helt rätt angående andra punkten

Intressant, trodde att 240HP var någon form av gräns. Det kanske går att bli industridoktorand utan magister.
Tror lönemässigt har jag nog redan insett att det inte kommer ge värst mycket att ens doktorera. Däremot kanske jag senare inser att jag inte vill vara chef utan jobba med intressant teknik/forskning hos något större företag. Det är väl där jag hoppas att min nuvarande roll som utvecklingsingenjör väger upp lite, då de flesta intressantare ingenjörsroller ofta "kräver" master.

Skrivet av talonmas:

Om en senior anställs så kollar man inte ens utbildning. Vem bryr sig liksom vad hen hade för utbildning för 20-30 år sedan??

Som ny är det en hjälp på traven, men har du redan erfarenhet så väger det tyngre.

Men som nämnts ovan, vill du forska är det en klar fördel att ha en Master, men det finns separata kurser för att få lära sig det man behöver på några månader (koncentrerat på forskarrapporter).

Hade personligen aldrig pluggat vidare om jag jobbade heltid och hade familj. Kommer inte ge dig någonting förutom missad tid med dina barn. (läs undersökningar vad folk på dödsbädden ångrat sig angående!!)

Det är sant, givetvis vill man spendera så mycket tid som möjligt med familj. Är väl egentligen därför distansprogram är det enda alternativet. Har redan forskat industriellt under två års tid, så vet att det är något jag trivs med. Vill öka mina chanser att få något liknande hos ett annat företag i framtiden om chef inte är min grej.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WHProductions:

Intressant, trodde att 240HP var någon form av gräns. Det kanske går att bli industridoktorand utan magister.

Är inte säker på hur regelverket ser ut idag, efter Bolognaprocessen och så, men förr så var det formella kravet för att bli antagen till forskarutbildning bara en kandidatexamen. I praktiken så räckte inte det någonstans, även om man kanske inte behövde specifikt en magisterexamen så behövde man åtminstone merparten av en magisterutbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Din mentor/lärare har fel angående första punkten, det finns inget krav på att ha en master för att doktorera även om det brukar vara praxis. Jag tror han har helt rätt angående andra punkten

Enligt UHR är det du som har fel: https://www.uhr.se/studier-och-antagning/tilltrade-till-hogsk...

Eller menar du att "motsvarande kunskaper" skulle vara applicerbart så ofta att det i praktiken gör skillnad?

Permalänk
Medlem

Av ren nyfikenhet, vad för sorts ingenjör är du? Datateknik, maskin? Finns ju ganska många olika och jag tänker att det kan spela roll.

Jag läste HI data teknik men hoppade av halvvägs - idag har jag liknande jobb som mina vänner från utbildningen och samma sorts lön. Det var mer problematiskt i början men när jag väl fick in foten på arbetsmarknaden och några års erfarenhet så blev utbildningen allt mindre viktig. Istället kollar man på min arbetskompetens/erfarenhet.

Men jag har vanligt utvecklar jobb (Java web/backend) - finns säkert några mer ingenjöriga roller som inte skulle funka för mig.

Edit: det jag ville lägga fram var alltså att utbildningen betytt mycket mindre för typen av jobb och löner jag kunnat få än vad jag hade trott när jag pluggade - därmed inte sagt att våra situationer är lika och jag verkar i en bransch som inte är särskilt kräsen.

Ju mer akademisk roll desto viktigare blir säkert utbildningen, forskning är väl ett rätt klockrent exempel. När jag skulle välja mellan HI och civil så fick jag höra att en högskoleingenjör jobbar med dagens teknik - Civilingenjörer tar fram morgondagens. Det tror jag stämmer rätt bra.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBizter:

Enligt UHR är det du som har fel: https://www.uhr.se/studier-och-antagning/tilltrade-till-hogsk...

Eller menar du att "motsvarande kunskaper" skulle vara applicerbart så ofta att det i praktiken gör skillnad?

Citat:

För grundläggande behörighet krävs att man har ett av följande:

  • examen på avancerad nivå

  • minst 240 högskolepoäng varav minst 60 på avancerad nivå

  • på annat sätt, i Sverige eller utomlands, förvärvat motsvarande kunskaper.

Jag vet inte hur du får det till att jag har fel när din källa bekräftar det jag påstår.

Permalänk
Skrivet av Ragin Pig:

Av ren nyfikenhet, vad för sorts ingenjör är du? Datateknik, maskin? Finns ju ganska många olika och jag tänker att det kan spela roll.

Jag läste HI data teknik men hoppade av halvvägs - idag har jag liknande jobb som mina vänner från utbildning och samma sorts lön. Det var mer problematiskt i början men när jag väl fick in foten på arbetsmarknaden och några års erfarenhet så blev utbildningen allt mindre viktig. Istället kollar man på min arbetskompetens/erfarenhet.

Men jag har vanligt utvecklar jobb (Java web/backend) - finns säkert några mer ingenjöriga roller som inte skulle funka för mig.

Edit: det jag ville lägga fram var alltså att utbildningen betytt mycket mindre för typen av jobb och löner jag kunnat få än vad jag hade trott när jag pluggade - därmed inte sagt att våra situationer är lika och jag verkar i en bransch som inte är särskilt kräsen.

Ju mer akademisk roll desto viktigare blir säkert utbildningen, forskning är väl ett rätt klockrent exempel. När jag skulle välja mellan HI och civil så fick jag höra att en högskoleingenjör jobbar med dagens teknik - Civilingenjörer tar fram morgondagens. Det tror jag stämmer rätt bra.

Läst maskin. Jag tänker också att det är svårare att hitta en vettigt första jobb om du inte har MSc än BSc.
Allt handlar väl om hur stor sannolikhet det är att få ett "bättre" jobb. Större sannolikhet med högre utbildning tänker jag.
Har också hört det där med att civil jobbar med morgondagens teknik. Men har jobbat med det sedan mitt första jobb efter examen och speciellt i min senaste roll som utvecklingsingenjör.

Har blivit erbjuden andra "master" jobb, men vet inte om det räknas om man vill ha en riktigt intressant teknikroll på tex BAE i framtiden.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P500A Moderkort: ASRock B650M HDV/M.2-.
Processor: Ryzen 7 7800X3D -RAM: G.Skill 6000MHz CL30 -
Nätaggregat: Evga Supernova G2 1300W Grafikkort: EVGA RTX 3080 Ti FTW3 Ultra -.