Gör det möjligt att blockera enskilda medlemmars inlägg

Permalänk
Medlem

Gör det möjligt att blockera enskilda medlemmars inlägg

Snälla, lägg in en funktion där man kan blockera enskilda medlemmars inlägg. Trådar förstörs av enskilda medlemmar som filibustrar och förstör trådar som annars är intressanta. Om ni inte förstår så föreslår jag att ni går in på Swedroid-forumet som har implementerat en sådan funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Snäll, lägg in en funktion där man kan blockera enskilda medlemmars inlägg. Trådar förstörs av enskilda medlemmar som filibustrar och förstör trådar som annars är intressanta. Om ni inte förstår så föreslår jag att ni går in på Swedroid-forumet som har implementerat en sådan funktion.

Räcker inte detta? https://www.sweclockers.com/medlem/164114/installningar/relat... Går att blockera medlemmar här på forumet. Eller vill du ha ännu hårdare blockering?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Räcker inte detta? https://www.sweclockers.com/medlem/164114/installningar/relat... Går att blockera medlemmar här på forumet. Eller vill du ha ännu hårdare blockering?

Mycket bra förslag! Funktionen som redan finns i inställningarna i Sweclockers är inte tillräckligt för det slipbit föreslår.

Genom att följa andra användare blir du notiferad om deras nya inlägg i dina profilhändelser. Blockerade användare kan inte skicka PM till dig, och du blir inte heller notifierad om deras svar i forumet.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Räcker inte detta? https://www.sweclockers.com/medlem/164114/installningar/relat... Går att blockera medlemmar här på forumet. Eller vill du ha ännu hårdare blockering?

Jag vill att man ska kunna slipa se vissa användares inlägg i en tråd. Tex om du blockerar en person på Swedroid så slipper användarens inlägg. Om du ändå vill läsa så klickar du på ”visa blockerade användares inlägg”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Jag vill att man ska kunna slipa se vissa användares inlägg i en tråd. Tex om du blockerar en person på Swedroid så slipper användarens inlägg. Om du ändå vill läsa så klickar du på ”visa blockerade användares inlägg”.

Precis! Önskar också att det fanns. Jag vet inte riktigt vad för forummotor som används här, men den saknar liksom flera enkla, vanliga funktioner som funnits på vanliga forummotorer i massa år. Som detta. Och att inte kunna markera alla trådar som lästa.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Precis! Önskar också att det fanns. Jag vet inte riktigt vad för forummotor som används här, men den saknar liksom flera enkla, vanliga funktioner som funnits på vanliga forummotorer i massa år. Som detta. Och att inte kunna markera alla trådar som lästa.

Man kan mass-markera flera trådar som lästa, men man måste ju markera dem och sen trycka "markera som läst", så inte lika smidigt som en knapp att markera alla som lästa.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

@Edin det borde ligger i Sweclockers intresse att inte låta polariseringen ta död på forumet. Ett flertal gånger har trådar behövt låsas för att ingen sida ger sig. Utan stämningen blir så dålig att moderatorerna blir tvungen undvika att vissa ämnen diskuteras.

Permalänk
Medlem

Använder du ublock origin kan du lägga in egna regler som döljer användares inlägg

Dölj inlägg från användare:

sweclockers.com##div.forum-post:if(div.forum-post-body > div > div.profile > div.person > a > span:has-text(/användare1|användare2|användare3/i))

Vill du också gömma inlägg som citerar en viss användare går det även att göra:

sweclockers.com##div.forum-post:if(div.forum-post-body > div > div.main > div.message > div.bbcode > div.bbQuote > div.quoteHead > span > span:has-text(/användare1|användare2|användare3/i))

Du kan också blockera ord som nämns i inlägg:

sweclockers.com##div.forum-post:if(div.forum-post-body:has-text(/ord1|ord2|ord3/i))

Eller trådar i listan med trådar med vissa ord i rubriken:

sweclockers.com##tbody.body.threadsBody > tr.row.forumThread:if(td > div > h2 > a:has-text(/ord1|ord2|ord3/i))

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

får twitter vibes här, kan inte tänka mig något tillräckligt skandalöst sägs på mellanmjölkclockers så att man behöver personliga shadowbans.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av slipbit:

Snälla, lägg in en funktion där man kan blockera enskilda medlemmars inlägg. Trådar förstörs av enskilda medlemmar som filibustrar och förstör trådar som annars är intressanta. Om ni inte förstår så föreslår jag att ni går in på Swedroid-forumet som har implementerat en sådan funktion.

Tåls att undersöka möjligheten i alla fall. Men är det medlemmar som inte kan bete sig, är chansen stor att det sker regelbrott. För att hjälpa oss och moderatorer hitta dessa, är det bäst att anmäla, anmäla och anmäla.

Permalänk
Medlem

Har funderat i de banorna ibland, och skulle antagligen använda funktionen om den fanns. Men har även kommit till ro med att det är bra att se vad för folk som finns därute, de slutar ju tyvärr inte att existera bara för att jag inte ser dem.

Permalänk
Medlem

Blockering av användare på Sweclockers, fungerade tidigare precis enligt slipbits beskrivning/önskemål.
Funktionen förändrades i samband med någon uppdatering av siten.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Tåls att undersöka möjligheten i alla fall. Men är det medlemmar som inte kan bete sig, är chansen stor att det sker regelbrott. För att hjälpa oss och moderatorer hitta dessa, är det bäst att anmäla, anmäla och anmäla.

För min del handlar det inte om regelbrott och kontroversiella inlägg, utan mer om att vissa individer tenderar att citera 12 inlägg samtidigt, och sedan skriva en hel novell som jag tror få faktiskt mäktar med att läsa.

Det är fine på desktop, men när de här uppsattserna dyker upp på telefonen så blir det lite irriterande.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

För min del handlar det inte om regelbrott och kontroversiella inlägg, utan mer om att vissa individer tenderar att citera 12 inlägg samtidigt, och sedan skriva en hel novell som jag tror få faktiskt mäktar med att läsa.

Det är fine på desktop, men när de här uppsattserna dyker upp på telefonen så blir det lite irriterande.

Så du vill blocka de som tar sig tiden att skriva långa, informativa och sammanfattande trådar för att det tar 0,3 sekunder att scrolla förbi det om du inte vill läsa just det inlägget?

Jag ser ju själv hellre att folk använder citera flera och besvarar allt i en tråd istället för att man får 15 inlägg av samma person i rad. Såsom funktionen är till för

Men jag läser iofs bara swec på datorn så kan vara därför jag inte stört mig på det, kanske är helt värdelöst optimerat i mobil-sidan. Då förstår jag dig om något blir fel när man försöker läsa.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Så du vill blocka de som tar sig tiden att skriva långa, informativa och sammanfattande trådar för att det tar 0,3 sekunder att scrolla förbi det om du inte vill läsa just det inlägget?

Jag ser ju själv hellre att folk använder citera flera och besvarar allt i en tråd istället för att man får 15 inlägg av samma person i rad. Såsom funktionen är till för

Men jag läser iofs bara swec på datorn så kan vara därför jag inte stört mig på det, kanske är helt värdelöst optimerat i mobil-sidan. Då förstår jag dig om något blir fel när man försöker läsa.

Nu gör du ju dock ett antagande att både citatfunktionen brukas kortekt, samt att det är "långa, informativa och sammanfattande trådar" jag pratar om. Gör istället antagandet att det inte är det som det handlar om, då jag varken kommer länka exempel eller nämna användare vid namn.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Ostbullen:

För min del handlar det inte om regelbrott och kontroversiella inlägg, utan mer om att vissa individer tenderar att citera 12 inlägg samtidigt, och sedan skriva en hel novell som jag tror få faktiskt mäktar med att läsa.

Det är fine på desktop, men när de här uppsattserna dyker upp på telefonen så blir det lite irriterande.

Ah, fattar. I så fall är nog inte möjligheten att blockera en bra lösning på detta, utan en automatisk expander-funktion som aktiveras vid långa inlägg. Ungefär som signaturer på mobilen. Men som sagt, ingenting vi lär jobba aktivt med för stunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Nu gör du ju dock ett antagande att både citatfunktionen brukas kortekt, samt att det är "långa, informativa och sammanfattande trådar" jag pratar om. Gör istället antagandet att det inte är det som det handlar om, då jag varken kommer länka exempel eller nämna användare vid namn.

Precis! Det vissa medlemmars infall kanske inte riktigt harmoniserar med en. Det vore trevligt för alla inblandade. Dessutom skulle man komma åt de riktigt uthålliga som upprepar sig i en oändliga. Kanske nån medlem stör sig på mina inlägg och vill undvika läsa. Att ge de möjligheten att blocka mig är ju win-win för alla.

Permalänk
Medlem

Blåser liv i en gammal tråd då jag vill bidra med min starka önskan om denna funktion.

Det senaste halvåret har jag varit mycket mer inaktiv i forumet än tidigare även fast jag egentligen inte vill det.
Den enkla anledningen är den numera höga sannolikheten att man får någon dryg och spydig kommentar, som inte direkt kan klassas som regelbrott men som för mig förstör stämningen och viljan att delta i diskussioner. Jag har slutat skriva i dagens fynd även fast jag några gånger haft ganska bra tips.

Jag skulle gärna se att det fungerade som på Reddit, att en blockerad användare inte ser vad jag skriver, och jag inte ser vad denne person skriver. Men det kanske är jättesvårt att implementera här.
Det kan tyckas verka att förespråka ekokammare, och det är det väl till viss del, men om en person inte kan svara på vad jag skriver med hyfs så är jag inte intresserad att kommunicera med denna person och inte ens att denne person ska se vad jag skriver.

Efter spydiga svar igår så kommer jag nu återgå till lurkandet.

Permalänk
Medlem

När till och med Swedroid och Rikatillsammans har den funktionen så undrar man varför det inte kan införas här.

Permalänk
Medlem

Hade varit perfekt funktion faktiskt.
Finns en tråd där jag brukar läsa där det finns en användare som bara spammar youtubeklipp om olika saker helt utan att försöka tillföra något till diskussionen, riktigt märkligt beteende men inget regelbrott.

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem

Jag är skeptisk till förslaget. Det finns en poäng med diskussionsfora som s.k. sociala medier saknar, och det är att varje tråd är ett publikt samtal där man kan följa exakt vad som sägs i kronologisk ordning, och man kan veta att alla som deltar har tillgång till allt som sagts. Det skapar ett gemensamt samtal på ett sätt som blir mer och mer sällsynt i dagens medielandskap.

Normalt när man skriver i en diskussionstråd så kan man referera till vad som helst som sagts tidigare i tråden, antingen med citat av specifika inlägg, eller bara som en generell beskrivning av vad man uppfattat från det gångna samtalet (ungefär som jag gör nu). Om man då vet att vissa valt bort tillgången till vissa saker som skrivits, då kan jag inte veta varken vem som läser mina inlägg, eller om den som läser mina inlägg har en komplett bild av den kontext som jag skriver i.

Jag kan absolut förstå problemet som förslaget är tänkt att lösa, argumentet att det är ett problem har jag ingen invändning mot. Men mot detta finns en beprövad men förvisso resurskrävande lösning, och det är moderering dvs. som det fungerar nu. Risken är också att om funktionen finns så kan skribenter undgå sitt eget ansvar för samtalets kvalitet, genom argument av typen "om du inte gillar vad jag skriver så kan du bara mute:a mig". Det kan leda till ännu sämre samtalskvalitet.

Om man anser att problemet är så stort att antingen en blockeringsfunktion behövs, eller utökad moderering, så tar jag hellre utökad moderering alla dagar i veckan. Hellre en moderering där man får veta att inlägg tagits bort och varför, än ett system där man varken vet vem som läser eller om den som läser har en chans att förstå vad jag svarar på.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av merdique:

Jag skulle gärna se att det fungerade som på Reddit, att en blockerad användare inte ser vad jag skriver, och jag inte ser vad denne person skriver. Men det kanske är jättesvårt att implementera här.

Jag tycker att det där fungerar skitdåligt på reddit och vill väldigt ogärna se en sån funktion här.

Utöver det mest uppenbara problemet med det där -- att bara vissa medlemmar kan se vissa inlägg, vilket påverkar hur en debatt byggs upp -- så missbrukas det också.
Säg att vi är i en debatt om något. Jag skriver ett svar, och sen blockerar jag dig direkt. Nu kan alla andra se hela diskussionen och mitt svar, men du har ingen möjlighet att svara längre (och kanske inte ens kan se mitt sista inlägg). Därmed blir effekten att jag "vinner" debatten eftersom jag nu stängt av dig från att delta.

I praktiken får alltså användare möjlighet att "låsa" delar av trådar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Jag är skeptisk till förslaget. Det finns en poäng med diskussionsfora som s.k. sociala medier saknar, och det är att varje tråd är ett publikt samtal där man kan följa exakt vad som sägs i kronologisk ordning, och man kan veta att alla som deltar har tillgång till allt som sagts. Det skapar ett gemensamt samtal på ett sätt som blir mer och mer sällsynt i dagens medielandskap.

Normalt när man skriver i en diskussionstråd så kan man referera till vad som helst som sagts tidigare i tråden, antingen med citat av specifika inlägg, eller bara som en generell beskrivning av vad man uppfattat från det gångna samtalet (ungefär som jag gör nu). Om man då vet att vissa valt bort tillgången till vissa saker som skrivits, då kan jag inte veta varken vem som läser mina inlägg, eller om den som läser mina inlägg har en komplett bild av den kontext som jag skriver i.

Jag kan absolut förstå problemet som förslaget är tänkt att lösa, argumentet att det är ett problem har jag ingen invändning mot. Men mot detta finns en beprövad men förvisso resurskrävande lösning, och det är moderering dvs. som det fungerar nu. Risken är också att om funktionen finns så kan skribenter undgå sitt eget ansvar för samtalets kvalitet, genom argument av typen "om du inte gillar vad jag skriver så kan du bara mute:a mig". Det kan leda till ännu sämre samtalskvalitet.

Om man anser att problemet är så stort att antingen en blockeringsfunktion behövs, eller utökad moderering, så tar jag hellre utökad moderering alla dagar i veckan. Hellre en moderering där man får veta att inlägg tagits bort och varför, än ett system där man varken vet vem som läser eller om den som läser har en chans att förstå vad jag svarar på.

Om du tittar läser forumet på Swedroid / Rikatillsammans så är inte kvalitén sämre där. Vi pratar om folk som i gränslandet ska "filibustra" och skriva inlägg utan att det bryter mot reglerna. I de forumen så blir svaret bara dolt. Man kan fortfarande klicka på inlägget för att visa, men man slipper se det om man inte vill.

Håller inte alls med dig samtalet på något sätt är bättre. Det enda som händer är att man inte orkar skriva några inlägg för man orkar inte att få skit från vissa användare här.