Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem

Det drar ihop sig för Arlanda... Shut-Up-And-Take-My-MONEY...
https://youtu.be/1bzVMIhK4-4

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det drar ihop sig för Arlanda... Shut-Up-And-Take-My-MONEY...
https://youtu.be/1bzVMIhK4-4

Ser sjukt bra ut, lätt köp! Tycker ändå standardutförandet av Arlanda är bra men det här är ju på en helt annan nivå.
Har Landvetter från Orbx sedan innan och den är riktigt riktigt bra efter senaste uppdateringen. Om Arlanda håller samma nivå (vilket videon indikerar) så kommer det bara bli att flyga inrikes framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

har du kollat trailern? Det verkar vara en massa helikopter conten, inte mitt cup of tea men men

oj, nu kollade jag. Herrejösses vad mycket nytt. Career mode och massa nya aktiviteter, typ mountain rescue, byggkonstruktion mha helikopter, luftballong, air racing, bla bla bla. Väldigt mycket nytt. Sedan undrar man ju hur mycket av de här animerade sekvenserna som ingår i spelet!? Är det mycket sådant känns det ju som ett helt nytt MSFS. Blir väldigt intressant att följa det här närmare

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Imörrn ere dax! Ladda kreditkorten, värm upp beställningsknappen...
https://orbxdirect.com/product/essa-msfs

Och vad de planerar framöver:
"we have been looking at a package with northern swedish airports including Skellefteå, umeå, luleå and Östersund. We have some other ideas outside sweden as well , not sure which order. Plus i got the free versions of Kiruna and Scandinavian mountain airport coming."

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

En del intressant i MSFS2024 FAQ, typ att de ska förbättra, vad heter det, den generativa 3D'n. Träden t ex ska bli mindre repetion på och byggnader förbättras. Riktigt ballt detta!
https://www.flightsimulator.com/microsoft-flight-simulator-20...

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Hedersmedlem

Presentationen från FSExpo. Mycket mer detaljer än trailern; det mesta finns nog i FAQ:en däremot, förutom bilder/video.
Rekommenderar att de som är intresserade av 2024 kollar in den.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Jag får extremt dålig nedladdningshastighet när jag laddar ner spelet. Vad beror det på? Har provat att byta DNS men inget hjälper. Har 100/100 men ligger på mellan 2 - 5 mbit/s. Både när jag installerar själva spelet och när man skall ladda ner alla addons och världsuppdateringar. Spelar på PC.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem

Samma här.
Det var några uppdateringar som skulle laddas ner och det sniglade fram runt 2Mbit/s, med en och annan kortare period av bra fart.
Märkligt då det normalt sett laddar utav bara attan.

Permalänk
Skrivet av Gimbal:

Samma här.
Det var några uppdateringar som skulle laddas ner och det sniglade fram runt 2Mbit/s, med en och annan kortare period av bra fart.
Märkligt då det normalt sett laddar utav bara attan.

Ja varje del som laddas ner börjar i låg hastighet för att sedan växla upp till maximal hastighet. Sedan börjar det om. Detta är ett nytt fenomen. Såg btw att de fixat sprickorna i banan på Arlanda. 😊

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem

Hej

Har skaffat ett KF2 RTX 3060 och innan jag bytte grafikkort så körde jag DDU med mitt 1070 och valde stänga av datorn efter de var klart. Bytte kortet och la in dem nya drivarna.

Har testa en hel del och får dålig fps på DX12 med DLSS på performence , hamnar runt 40 på 300 feet flyghöjd om jag bara flyger runt , kör high settings med vissa saker avslaget.

GPU:n jobbar typ 50% kommer ibland upp i 60%..

Är det bara o installera om hela systemet eller vad?

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OttO36:

Hej

Har skaffat ett KF2 RTX 3060 och innan jag bytte grafikkort så körde jag DDU med mitt 1070 och valde stänga av datorn efter de var klart. Bytte kortet och la in dem nya drivarna.

Har testa en hel del och får dålig fps på DX12 med DLSS på performence , hamnar runt 40 på 300 feet flyghöjd om jag bara flyger runt , kör high settings med vissa saker avslaget.

GPU:n jobbar typ 50% kommer ibland upp i 60%..

Är det bara o installera om hela systemet eller vad?

Det kan vara så att det är cpu som är flaskhalsen i det fallet och det är därför som gpu inte jobbar hårdare. Msfs 2020 kräver en hel del av cpu. Vilken cpu har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Det kan vara så att det är cpu som är flaskhalsen i det fallet och det är därför som gpu inte jobbar hårdare. Msfs 2020 kräver en hel del av cpu. Vilken cpu har du?

Har för närvarande Ryzen 5 3600 då min 5600X har börja bråka o så

Ändrat felstavning
Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OttO36:

Har för närvarande Ryzen 5 3600 då min 5600C har börja bråka o så

Det skulle kunna stämma, speciellt om det är tyngre plan du flyger, eller områden du är vid. Tidigare Ryzen är inte så heta i MSFS.
Min 5800X hamnar nedåt 40-45 fps i ett flertal lägen, som i en airliner på större flygplatser.

Du kan slå på developer mode och sedan (från den nya menyraden) slå på FPS-mätaren. Den visar även hur mycket CPU och GPU belastas och vilken som flaskhalsar. Högst sannolikt kommer dina CPU-frametimes vara klart högre än GPU.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det skulle kunna stämma, speciellt om det är tyngre plan du flyger, eller områden du är vid. Tidigare Ryzen är inte så heta i MSFS.
Min 5800X hamnar nedåt 40-45 fps i ett flertal lägen, som i en airliner på större flygplatser.

Du kan slå på developer mode och sedan (från den nya menyraden) slå på FPS-mätaren. Den visar även hur mycket CPU och GPU belastas och vilken som flaskhalsar. Högst sannolikt kommer dina CPU-frametimes vara klart högre än GPU.

Har testat med developer läget o fps. Såg att det var högre cpu frametime.

Men då vet jag att det inte var jag som hade gjort någe fel med andra ord

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem

Tillbaka igen

Så efter lite tid borta är jag nu tillbaka igen. Jag hade Yoke och throttle (Honeycomb Alpha och Bravo) men tyckte det var lite bökigt att plocka fram allt när jag ville flyga (jag har även en hel F1 setup med stol och allt) så jag sålde av dom för ett tag sen. Häromveckan såg jag denna som är en Turtle beach Velocityone flightstick och detta är mer min melodi numera då den inte tar plats och den har alla funktioner jag behöver för att njuta av flygsimulatorn och snabb att plocka fram🤓

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

<Uppladdad bildlänk>

Trevligt. Jag var väldigt nära att köpa den där. Ser bra ut

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Trevligt. Jag var väldigt nära att köpa den där. Ser bra ut

Ja den fungerar bra till lite casual flygning, enda är att den är lite styv i fjädern mot mitten så man bör hålla ena handen på basen annars är det risk att hela alltet följer med i svängarna. Men jag blev nöjd med den

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Nån annan som märkt av att det är dålig fart då man ska dra ner uppdateringar via content manager , ligger o pendlar mellan 1 till 4 meg/sek

Betalar för 400 lina och är inga problem via chrome o tanka ner eller via andra spel klieenter

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OttO36:

Nån annan som märkt av att det är dålig fart då man ska dra ner uppdateringar via content manager , ligger o pendlar mellan 1 till 4 meg/sek

Betalar för 400 lina och är inga problem via chrome o tanka ner eller via andra spel klieenter

Det kan gå toklångsamt ibland, har också stött på värsta snigeldipparna och jag sitter på gb lina

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Det kan gå toklångsamt ibland, har också stött på värsta snigeldipparna och jag sitter på gb lina

Har vart såhär sen i Jan i år o nu vägrar de o ladda ner nå uppdateringar o så , börjar om på samma hella tiden

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem

Aldrig haft problem med hastigheten förut men upplever också snigelfart på uppdateringarna just nu. Problemet ligger nog på serversidan helt enkelt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Låter ju inge vidare då Fs2024 ska ladda från server mest :/

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Låter ju inge vidare då Fs2024 ska ladda från server mest :/

Det kan ju också åtgärdas och bli bättre hahaha

Bara för att det är dålig nedladdningshastighet nu så behöver det inte innebära att det blir så framöver

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Nästa World Update är Norden igen! Riktigt grymt med bättre DEM, fler POI's, ny satellitdata, Kirunas flygplats å TIN städer, minns Linköping och Visby, Göteborg jobbas det på och Stockholm kommer senare, minns inte om Malmö var med å kanske någon till stad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Det kan ju också åtgärdas och bli bättre hahaha

Bara för att det är dålig nedladdningshastighet nu så behöver det inte innebära att det blir så framöver

nä, vi får hoppas på det 😀

Skrivet av Zyriak:

Nästa World Update är Norden igen! Riktigt grymt med bättre DEM, fler POI's, ny satellitdata, Kirunas flygplats å TIN städer, minns Linköping och Visby, Göteborg jobbas det på och Stockholm kommer senare, minns inte om Malmö var med å kanske någon till stad.

Jaså, det var ju bra. Götet kan behöva en update, ser fram emot det 🫡

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

"The update will introduce photogrammetry for up to ten cities, including Oslo in Norway; Visby, Malmö, and Linköping in Sweden; and Aarhus, Copenhagen, Frederikssund, Roskilde, and Odense in Denmark. A tenth city, Gothenburg, is also in the pipeline but is currently under review by the Swedish Military."

Synd att inte Stockholm är med, och ska en myndighet i Sverige uttala sig om Göteborg ska få vara med så lär de inte få svar i år heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gimbal:

Synd att inte Stockholm är med, och ska en myndighet i Sverige uttala sig om Göteborg ska få vara med så lär de inte få svar i år heller.

Stockholm finns dock som mod och funkar helt okej:
https://flightsim.to/file/41078/stockholm-v2-0

Så även Göteborg (har inte testat den själv)
https://flightsim.to/file/36228/gothenburg-gotebrg-city

Permalänk
Medlem

Sedärja, det har jag missat.
Stockholm och Göteborg är på väg ner.

Permalänk
Medlem

Arrgh, 13st World updates som behöver uppdateras helt plötsligt, och det laddar med 2,5Mbit/s.