Är min hårddisk död?

Permalänk

Är min hårddisk död?

Så till att börja från start, så satt o spela rdr2. Från ingenstans dog spelet och blev avinstallerat. När jag försökte installera det igen /eller något annat spel så står det ett fel uppstod under installation av nämnde spel behörighet saknas. Jag kan öppna andra spel på steam på samma disk utan problem som jag har redan installerat, men jag kan inte installera något annat steam spel jag äger, på samma disc men jag kan starta dom andra två jag redan har vilket är hzd1 och elden ring. Testar jag att installera ett spel från steam, även dom jag nämnt, på en annan disc är det inga problem.

Permalänk

I uefi finns inte längre hårddisken kvar, det är en Kingston sa2000 m2 disk, som sitter på moderkortet

Permalänk
Skrivet av lillvirus:

I uefi finns inte längre hårddisken kvar, det är en Kingston sa2000 m2 disk, som sitter på moderkortet

M2 SSD kräver drivrutiner för att fungera, det kan vara så att drivrutinerna spökar, testa att ladda ner det och installera på nytt. Utan drivrutiner syns inte M.2 SSDn i Disk Management.

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 5800X3D | AMD Radeon RX 7900 XT | Corsair Vengeance 32GB 3200MHz | BeQuiet Straight Power 11 1200W Platinum

Permalänk
Skrivet av Björnen92:

M2 SSD kräver drivrutiner för att fungera, det kan vara så att drivrutinerna spökar, testa att ladda ner det och installera på nytt. Utan drivrutiner syns inte M.2 SSDn i Disk Management.

Tack för svar, men har använt den nu i två år och den syns överallt jag kollar, läser bra resultat i Crystalmark. Men när jag försöker installera ett spel, oavsett plattform, gog, ubi connect, steam. Så finns den ej med.
Från ingenstans stängdes rdr2 från steam och nu finns det ej kvar. Och kan inte installera rdr2 eller något annat på samma disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillvirus:

Tack för svar, men har använt den nu i två år och den syns överallt jag kollar, läser bra resultat i Crystalmark. Men när jag försöker installera ett spel, oavsett plattform, gog, ubi connect, steam. Så finns den ej med.
Från ingenstans stängdes rdr2 från steam och nu finns det ej kvar. Och kan inte installera rdr2 eller något annat på samma disk

Om du kollar med CrystalDiskInfo, vad vill den visa? Eller med Hard Disk Sentinel

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av lillvirus:

Tack för svar, men har använt den nu i två år och den syns överallt jag kollar, läser bra resultat i Crystalmark. Men när jag försöker installera ett spel, oavsett plattform, gog, ubi connect, steam. Så finns den ej med.
Från ingenstans stängdes rdr2 från steam och nu finns det ej kvar. Och kan inte installera rdr2 eller något annat på samma disk

Att den har funkat bra i två år säger mig egentligen ingenting då elektronik lever i sina egna värld ibland Att den finns med Crystaldiskinfo men inte andra ställen låter väldigt konstigt och låter som att hårddisken behöver initialiseras på nytt? Så kolla gärna upp följande:

Vad får du fram i diskmanagement? Skicka gärna en skärmdump. Och om den inte finns med där så får du kolla att du hittar den i BIOS.

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 5800X3D | AMD Radeon RX 7900 XT | Corsair Vengeance 32GB 3200MHz | BeQuiet Straight Power 11 1200W Platinum

Permalänk

Hårddisken finns med överallt , förutom när jag vill installera ett spel på den , och som sagt rdr2 va installerat på den samtidigt som jag spelade innan när det stängdes ner

Edit , funkar nu att hitta mappen på alla olika plattformar men går fortfarande inte installera på steam, inget spel går att installera på den disken.

Permalänk
Medlem

jag skulle rekommendera att du så snart som möjligt säkerhetskopierar alla filer du kan tänkas vilja ha kvar som ligger på den disken. Flytta sedan alla spel till en annan disk (kan göras via steam) och rensa sedan bort steam mappen. Verkar vara något rättighetsproblem men det kan även vara så att disken börjar bli gammal.

Permalänk
Skrivet av Hejss:

jag skulle rekommendera att du så snart som möjligt säkerhetskopierar alla filer du kan tänkas vilja ha kvar som ligger på den disken. Flytta sedan alla spel till en annan disk (kan göras via steam) och rensa sedan bort steam mappen. Verkar vara något rättighetsproblem men det kan även vara så att disken börjar bli gammal.

Känns som att det är det säkraste att göra , får bli så . Tack till dig och alla andra som tog sig tid att svara

Permalänk
Medlem

Det står 88 dagar körtid vilket inte är speciellt mycket, vad säger crystaldiskinfo och dess SMART om lagringen (om du klipper in screenshot - se till att du får med _alla_ rader för lagringen och inte att den sista 1/5-delen saknas i bilden, då det är där det viktiga brukar finnas...).

Själv tror jag inte är problem med själva disken men du har fått korruption på NTFS-filsystemet av någon orsak (tex. att du råkat på bitflipp i RAM för någon viktig del för filsystemet) och det kan vara en rätt stor röra att få den att fungera i alla delar igen. i allra flesta fallen är det bättre att lassa ut alla filerna till en extern USB-disk och sedan formatera om volymen från början med nyskapad filsystem och sedan lassa tillbaka filerna igen.

Och en sak till - gör backup på alla filer _innan_ du kör windows egna chkdsk.exe - det kan lyckas att reparera men det kan också bli total katastrof efteråt och förlorade filer i massor - det är rysk roulette med 3 patroner instoppade i de 6 kamrarna när man kör chkdsk.exe...

Här märks också att NTFS börja bli gammal och osäker när den arbetar på stora volymer med mycket data, de flesta modernare filsystem har i alla fall checksumma på sin metadata och vet om den delen för filen har gått fel - men inte NTFS, där kan man ändra på många ställen i dess metadata utan att NTFS själv upptäcker att något är galet.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du skall testa Kingstons egna verktyg.

https://www.kingston.com/en/support/technical/ssdmanager

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Blev att jag formaterade om ssdn, fungerar nu igen att skriva på den. Får dock fortfarande upp att filer saknas, kommer köra på en annan disc, Tack för era svar 😊