Vad använder ni för spolarvätska?

Permalänk
Medlem

Vad använder ni för spolarvätska?

Tjena.
Snart dags att fylla på med spolarvätska för vinterslasket, vilket märke använder ni och varför?
Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Spelar knappast nån större roll. Jag köper på Biltema och har alltid en fyralitersdunk i bilen. När den har mindre än en liter kvar stoppar jag in en ny. men spolarvätskan går ju åt hela året. Jag tycker inte att det går åt mer vintertid. Det är snarare på sommaren med pollen, vägdamm och sån skit som den behövs. På vintern är det oftast så blött ändå av regn och snö att det inte blir så smutsigt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Kör Biltemas.
Funkar bra tycker jag

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Julas, luktar inte lika äckligt kemiskt som övrigas

Permalänk
Medlem

Det billigaste jag kan hitta som tål minusgrader, så oftast Biltema

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

Kör, likt många andra verkar det som, på Biltemas... bra pris är skälet.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Kemetyl på 25L dunk med koncentrat, blandat till -18(Södra Sverige), vad vi har på jobbet. Brukar gå åt mer på sommaren, på vintern tvättar jag bilen oftare och på sommaren byggs det upp med vägdamm på rutorna.

Såg att Biltema hade kampanj på Sommarspolvätskan här om veckan, måste ju vara ren förlustaffär att köpa den färdigblandade istället för att blanda eget med en skvätt koncentrat.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Moderator
Moderator

Julas, tycker att den fungerar bäst.
Enda problemet är att den nästan alltid säljer slut i min närmsta butik.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Köpte Kemetyl sist, tycke den luktar mycket mer (sämre) än Biltemas. Men förbrukar typ en dunk per år så har nog råd att kosta på mig nån lyx-variant nästa gång.
Gubbig man känner sig när man jämför märken på spolarvätskor.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Där det sälja billigast, ibland biltema, ibland jula, ibland rusta etc

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Avstängd

Något blått från ÖB.

Visa signatur

XFX Merc 7900XT|R5 5600X|MSI MPG B550|32GB 3600mhz.

32" 1440P@240Hz, 1000R.

Permalänk
Medlem

Biltemas i plastpåse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Biltemas i plastpåse

Den är guld att fylla på med! Smidigaste någonsin.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Biltema koncentrat. Blanda till lämplig styrka och smak, toppa med lite citron

Går åt betydligt mer på vintern. Saltslask på vägarna gör att det går åt ungefär lika mycket spolarvätska som bensin en del dagar...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Köper där jag råkar befinna mig när jag kommer på att det är slut. Så nån av alla ställen som redan nämnts ovan. Nån enstaka gång har jag köpt på en bensinmack o plånboken har klagat högljutt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Den som är smidigast att fylla med så oftast en sån där mjuk plastförpackning som finns i lite olika butiker, biltema t.ex. Annars påfyllning på bensinmack bara för att det är smidigt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Den som smakar godast.

Brukar nypa första bästa typ rusta, biltema.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Biltemas koncentrerat i stor dunk.

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem

Den typ biligaste som sälj där jag jag brukar köpa. Märke spelar ingen roll.

Tyvärr så händer det för ofta att jag glömmer säga till på bilservicen att de inte ska fylla på... så de fyller på med den de kör till ett överpris.... 😮‍💨

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Det som finns till vettigt pris, och sen bara blanda den rätt, Aldrig märkt nån stor skillnad på dom mera än att vissa kan lukta satans starkt

Visa signatur

Chassi: Corsair 7000x, PSU Corsair HX1000i, MB: GIGABYTE AORUS MASTER X670E, CPU:AMD Ryzen 9 7900X3D, GPU: ASUS Radeon RX 7900 XTX 24GB TUF OC, RAM: G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz, M.2: 2*WD Black SN850X 1TB Gen 4, OS: Win 11 Pro, Monitors: Samsung Odyssey G9 49 5120x1440 240hz + ASUS "RoG SWIFT " PG278Q 144Hz G-Sync, Headset : Logitech Pro X 2 Lightspeed, Mic : RØDE Mikrofon NT1 + Ai-1 Studio Kit + RØDE PSA1+ Professional Studio Arm

Permalänk

Tillverkad på jobbet så har en dunk i förrådet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Den typ biligaste som sälj där jag jag brukar köpa. Märke spelar ingen roll.

Tyvärr så händer det för ofta att jag glömmer säga till på bilservicen att de inte ska fylla på... så de fyller på med den de kör till ett överpris.... 😮‍💨

Kan de verkligen ta betalt för spolarvätska om du inte bett om det? Alltså om du lämnar in bilen för en framvagnsjustering tex och får betala 200 kr extra för spolarvätska

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem

jag köper på pump från Circle K oftast. Har förmånsbil och företaget betalar spolarvätskan, skall dock handlas på drivmedelskortet som vi får från autoplan. Alltså kan jag inte köpa tex biltema eller dyl, då får jag betala den själv.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Prövade Rustas en gång, den hade en stark kemisk doft. Biltemas har en renare och inte lika frän doft. Jag vet inte om Rustas gör bättre jobb än den andra, men vill inte heller ha en obehaglig doft i bilen.

Permalänk
Medlem

Just nu? Ingen. Pumpen är trasig och behållaren läcker...

Annars biltema.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeraton:

Kan de verkligen ta betalt för spolarvätska om du inte bett om det? Alltså om du lämnar in bilen för en framvagnsjustering tex och får betala 200 kr extra för spolarvätska

Nej de gör det inte.
Men i volvo orginal service (som görs en gång per år) ingår spolarvätska som en pungt de ska kolla. Och om man inte säger till varie gång att man inte vill att de fyller på, så fyller de på...

Och jag vet om det och tänker att jag inte ska glömma att säga till om det denna gången. Men så glömmer man det ändå. Och det kostar typ samma för 1L, som jag kan köpa 4 eller 5L färdigblandad för i butik. 🙄

Jag använder inte så mycket spolarvätska, så behöver inte fylla på mer än en gång per år ändå.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Kör Biltema och har så gjort länge. Det bästa nu är att Biltema har ändrat sitt innehåll så nu luktar den faktiskt gott.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Bor man söderut duger vilken som helst.
Men bor man långt uppe i Norrland så är det Circle K som är bäst
om man skall tro test.
Enda som klarade -25 utan att frysa.

https://www.husbilhusvagn.se/tester/produkter/test-av-fardigb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Spelar knappast nån större roll. Jag köper på Biltema och har alltid en fyralitersdunk i bilen. När den har mindre än en liter kvar stoppar jag in en ny. men spolarvätskan går ju åt hela året. Jag tycker inte att det går åt mer vintertid. Det är snarare på sommaren med pollen, vägdamm och sån skit som den behövs. På vintern är det oftast så blött ändå av regn och snö att det inte blir så smutsigt.

Åk aldrig runt med en dunk spolarvätska i bilen. Vid olycka och brand så är det mycket bränsle.

På sommaren kör jag vatten och diskmedel och på vintern biltemas.

Permalänk
Skrivet av Dezpite:

Åk aldrig runt med en dunk spolarvätska i bilen. Vid olycka och brand så är det mycket bränsle.

På sommaren kör jag vatten och diskmedel och på vintern biltemas.

Är den utspädd så behöver man nog inte oroa sig.

Själv kör jag den billigaste jag hittar, gärna "sommar"-varianten på sommaren.