Varför kan jag inte ha 4 stycken ddr3 ramminnen?

Permalänk
Medlem

Varför kan jag inte ha 4 stycken ddr3 ramminnen?

Hej,

Har en pc med ddr3 och fyra platser för minnen.
Har fyra 4gb minnen, men det verkar som att det bara funkar om jag har minnen på de mittersta två platserna. Så ska det väl inte va?
Har Windows 7 Ultimate. Har ni nåt tips hur jag kollar vad som är fel?

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det bara är de två mittersta platserna och inte en sticka per kanal? Minnesplatserna sitter oftast som A1 A2 B1 B2 där A och B är de två kanalerna.

Att ha två stickor per kanal belastar minneskontrollern mer, så det kan vara svårare att få minnen att köra på höga frekvenser med fyra stickor. Om minnena inte kommer från samma kit så kan det också göra det svårare att få fyra minnen att fungera med varandra.

Om du vill ha tips på vad som kan vara problemet i just ditt fall så behöver du tala om vad det är för hårdvara du har, d.v.s. moderkort, CPU och minnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kefflon:

Hej,

Har en pc med ddr3 och fyra platser för minnen.
Har fyra 4gb minnen, men det verkar som att det bara funkar om jag har minnen på de mittersta två platserna. Så ska det väl inte va?
Har Windows 7 Ultimate. Har ni nåt tips hur jag kollar vad som är fel?

I princip alla moderkort som tar ddr3 klarar 16gb.
Standard konfig för 2 kanals moderkort med 4 platser är näst innerst och ytterst (sett från processorn) så testa det först. Annars låter det som en av slottarna är död.
Med "funkar" menar du att det inte syns mer i Windows eller att datorn inte startar?

Permalänk
Medlem

Ett par frågor.
Funkar alla dina minnen? (testa med ett i taget)
Var har du för moderkort? (brukar stå tryck på det, alternativt ladda hem CPU-Z så kan du se vilket det är)
Kanske lika bra att fråga vilken processor du har även.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Ett par frågor.
Funkar alla dina minnen? (testa med ett i taget)
Var har du för moderkort? (brukar stå tryck på det, alternativt ladda hem CPU-Z så kan du se vilket det är)
Kanske lika bra att fråga vilken processor du har även.

Samt testa alla minnesslots, en i taget.

Permalänk
Medlem

Vad schysst, jag ska kolla vad det är för moderkort å processor. Då testar jag dom ett å ett å se om alla funkar. Och testar alla platser en efter en. När jag körde med fyra minnen startar datorn om var femte sekund.

Permalänk
Medlem

Tror jag hittat felet

Hallå,

På motherboard så står det 219400-00642-MB0F50-B05 0904
System Manufacturer: ASUS

Processor är Intel i3-4130 3.40 GHz, 3400 Mhz

Nu testade jag alla platser en och en, och platsen närmast fläkten är paj verkar det som.
Så nu har jag tre platser med 4 Ram i allla fall. Ska se om jag kan köpa några 8 GB minnen och sätta i. Tack för tipsen!

Permalänk

Kör du 32-bitars Windows 7? I så fall kommer Windows inte kunna hantera mer än 4GB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kefflon:

Hallå,

På motherboard så står det 219400-00642-MB0F50-B05 0904
System Manufacturer: ASUS

Processor är Intel i3-4130 3.40 GHz, 3400 Mhz

Nu testade jag alla platser en och en, och platsen närmast fläkten är paj verkar det som.
Så nu har jag tre platser med 4 Ram i allla fall. Ska se om jag kan köpa några 8 GB minnen och sätta i. Tack för tipsen!

Kolla noga med förstoringsglas, kan vara något att städa bara

Permalänk
Medlem

Kör 2x8gb istället, inte värt belasta alla 4 det kommer bara gå slöare hastighet..

Permalänk
Medlem

Tack medbor, jag ska kolla närmare i där minnet ska sitta. Jansson jag kör med win 7 ultimate x64 , det bästa Windows enligt mig. Jaha Hazzard, så om jag kör 3x 8gb är ingen riktig mening, är 2x 8 bättre? Ska dom sitta bredvid varann ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kefflon:

Tack medbor, jag ska kolla närmare i där minnet ska sitta. Jansson jag kör med win 7 ultimate x64 , det bästa Windows enligt mig. Jaha Hazzard, så om jag kör 3x 8gb är ingen riktig mening, är 2x 8 bättre? Ska dom sitta bredvid varann ?

För bästa prestanda så vill du ha lika mycket minne i båda kanalerna (dual channel), vilket förstås blir omöjligt med tre stickor av samma storlek eftersom det är två minnesportar per kanal. Du kan däremot köra t.ex. 4+4 i en kanal och 8 i den andra. Högsta prioritet är dock att ha tillräckligt mycket minne, därefter att köra dual channel, och sist minnesfrekvensen.

Sen hur stickorna ska sitta beror på moderkortet, men nästan alla moderkort från det senaste decenniet kör A1 A2 B1 B2 (med A1 närmast CPUn). Så du vill ha en sticka i A och en i B om du har två stickor, A2 och B2 brukar vara vad tillverkarna rekommenderar.

Permalänk
Medlem

Tack perost, vad bra att veta prioriteringen. Nu ska jag kolla om det är nåt skräp i platsen närmast processorn, som medbor nämnde.

Permalänk
Medlem

Nu har kollat där minnet sitter som du medbor sa, ser inget damm eller nånting som kan blockera kontakterna. Så det kanske bara är att räkna med att platsen närmast processorn är paj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kefflon:

Nu har kollat där minnet sitter som du medbor sa, ser inget damm eller nånting som kan blockera kontakterna. Så det kanske bara är att räkna med att platsen närmast processorn är paj.

Det kan absolut vara skador som är svåra eller omöjliga att se och upptäcka. Kan också vara i ’andra änden’, det vill säga processorns pinnar

Men om du inte akut behöver minnet skulle jag bara leva utan en slot

Permalänk
Medlem

Med elektronik som har några år på nacken skadar det aldrig att gå över kontaktytor med en omgång elektronikrengöring heller. Min nya pappahobby, rädda gamla elektroniska leksaker som gett upp med en omgång isopropanol.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Okej medbor, ja det funkar med tre slots. Nu har jag 3x4 gb minnen, kanske kan byta ut en av dem till 8, och ha 8 på varje sida, som perost skrev om A1,A2 osv. Tack boogey, jag ska köpa isopropanol och testa din hobby

Permalänk
Medlem

Boogey hur gör man ren kontakterna där ramminnenna sittter med isopropanol? Kör man med en tops eller är en sån för stor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kefflon:

Boogey hur gör man ren kontakterna där ramminnenna sittter med isopropanol? Kör man med en tops eller är en sån för stor?

Ta i sådana fall loss allt, inklusive bios-batteri

Sen för att nå ned i en slot så tror jag inte en tops räcker. Kanske en mjuk tandborste?

Peta inte i processorsockeln med något dock, de pinnarna pajar om man ens andas på dem. Så processorn kanske till och med kan sitta kvar om du inte ser något där

Sen såklart mycket ljus och bra arbetsställning. Se till att du inte tappar något så det går sönder eller har sönder något på kortet

Permalänk
Medlem

Vad bra medbor, då testar jag det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kefflon:

Okej medbor, ja det funkar med tre slots. Nu har jag 3x4 gb minnen, kanske kan byta ut en av dem till 8, och ha 8 på varje sida, som perost skrev om A1,A2 osv. Tack boogey, jag ska köpa isopropanol och testa din hobby

Bra fråga, just RAM-slottar har jag aldrig behövt rengöra. På grövre elektronik kör jag bara på och sprayar. På moderkortet kanske man skall vara lite mer försiktig, även om det inte ska vara någon större fara ifall man spiller lite och allt är urkopplat och får dunsta bort ordentligt.

Jag skulle däremot vara rätt försiktig med ESD ifall man ska hålla på och gnida och borsta så att man inte bygger upp någon laddning och sen råkar komma åt något känsligt.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Skrivet av tankjunior:

I princip alla moderkort som tar ddr3 klarar 16gb.
Standard konfig för 2 kanals moderkort med 4 platser är näst innerst och ytterst (sett från processorn) så testa det först. Annars låter det som en av slottarna är död.
Med "funkar" menar du att det inte syns mer i Windows eller att datorn inte startar?

Fast X79 moderkort klarar mer än så. Sitter själv på 8 st 4 GB (totalt 32 GB) och klarar upp till 128 GB. Nu framgick det inte innan ditt inlägg vilket moderkort som gällde. Men nog klarar DDR3 mer än 16 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MindBlaster_303:

Fast X79 moderkort klarar mer än så. Sitter själv på 8 st 4 GB (totalt 32 GB) och klarar upp till 128 GB. Nu framgick det inte innan ditt inlägg vilket moderkort som gällde. Men nog klarar DDR3 mer än 16 GB.

Vad som menades var nog att alla moderkort som tar DDR3 klarar minst 16 GB, inte att det är maxgränsen. Det är väl i stort sett bara moderkort med endast två minnesplatser som inte klarar mer än 16GB, eftersom 8 GB per sticka är den praktiska gränsen för obuffrade DDR3-minnen.

Permalänk
Skrivet av perost:

Vad som menades var nog att alla moderkort som tar DDR3 klarar minst 16 GB, inte att det är maxgränsen. Det är väl i stort sett bara moderkort med endast två minnesplatser som inte klarar mer än 16GB, eftersom 8 GB per sticka är den praktiska gränsen för obuffrade DDR3-minnen.

Vet du vad... jag läste fel. Jag bugar och visar mig själv ut. Återigen, ber jag om ursäkt.

Permalänk
Medlem

Nu har jag testat med ett tjockt papper, och fick ut en dammtuss. (Kollade en youtube video)
Körde utan isopropanol.
Imorrn är chefen på kurs, då ska jag testa den på jobbet.
Mindblaster, mitt moderkort heter ASUS 219400-00642-MB0F50-B05 0904.
Är det ett X79 som du pratade om? Det skulle va kul att veta max ram, det är roligt att pimpa gamla datorer och köra InDesign och se hur den beter sig när man gör sånt som kräver mycket kapacitet. Jag har en Black Glass CPU Gadget, och brukar titta hur mätarna rör sig när jag gör tunga grejer.

Permalänk
Medlem

Hallå, nu funkar det när jag fick bort dammtussen. Nu har jag fyra platser.
Tack för all hjälpen, jag hade inte klarat det utan er på forumet.
Nu har jag 16 ram och ett 1060 6 gb grafikkort.
Är det nån mening att uppgradera ramen till 32 eller 64, vad tror ni?
Jag kör 10 år gamla adobe program, animationer och video redigering.
Processor är Intel i3-4130 3.40 GHz, 3400 Mhz
Motherboard heter ASUS 219400-00642-MB0F50-B05 0904
Och OS är Windows 7 Ultimate 64-bitars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kefflon:

Hallå, nu funkar det när jag fick bort dammtussen. Nu har jag fyra platser.
Tack för all hjälpen, jag hade inte klarat det utan er på forumet.
Nu har jag 16 ram och ett 1060 6 gb grafikkort.
Är det nån mening att uppgradera ramen till 32 eller 64, vad tror ni?
Jag kör 10 år gamla adobe program, animationer och video redigering.
Processor är Intel i3-4130 3.40 GHz, 3400 Mhz
Motherboard heter ASUS 219400-00642-MB0F50-B05 0904
Och OS är Windows 7 Ultimate 64-bitars.

Kanske kan vara värt att se om du kan hitta en begagnad i7 4770 processor, 4 kärnor 8 trådar mot nuvarande 2 kärnor 4 trådar. Borde väl gå att hitta en för 3-400kr? Du kan ju lägga en annons här på Swec.

Glhf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kefflon:

Hallå, nu funkar det när jag fick bort dammtussen. Nu har jag fyra platser.
Tack för all hjälpen, jag hade inte klarat det utan er på forumet.
Nu har jag 16 ram och ett 1060 6 gb grafikkort.
Är det nån mening att uppgradera ramen till 32 eller 64, vad tror ni?
Jag kör 10 år gamla adobe program, animationer och video redigering.
Processor är Intel i3-4130 3.40 GHz, 3400 Mhz
Motherboard heter ASUS 219400-00642-MB0F50-B05 0904
Och OS är Windows 7 Ultimate 64-bitars.

Grattis! Jag tror 16GB räcker om du inte vet något specifikt du behöver mer till

Permalänk
Medlem

Vad bra smrbmf, ska hålla utkik efter en sån processor. Men då sätter jag nog ihop en ny pc, det är så bra att ha en som jag vet funkar nu. Vad bra medbor, då kör jag på 16 nu, tycker det funkar fint hittills.

Permalänk
Medlem

[SmR]BMF Om jag köper en i7 4770 processor, är det bara att sätta in den som jag byter ramminne? Eller ska man göra nåt mer? Har bara bytt ram och gpu tidigare