Priser på stora mekaniska diskar, är det kört?

Permalänk
Medlem

Priser på stora mekaniska diskar, är det kört?

Jag börjar få fullt på min externa USB disk på 14TB, smidigast för mig är att köpa en ny, minst lika stor och lägga till.
Behöver ingen NAS funktionalitet etc och vill inte ha den i min dator, så extern USB funkar bra.
Har inga krav på hastighet,ljudnivå eller märke. Förra disken köpte jag för tre år sedan för 2382kr, tänkte att jag idag tre år senare borde kunna hitta en större disk för samma pris.
Men what, vad har hänt? Exakt samma disk kostar 1200kr mer idag? Och vill jag gå upp till 18TB kostar dem ~4500kr?
Finns det något hopp inför BF eller ska jag börja slänga data jag egentligen vill ha kvar?

Permalänk

Det är kört. Se över din data och vad du behöver av det. Köp en extern SSD-baserad på 2TB och flytta över bara sådant som du använder. Spara din gamla disk med allt du inte längre behöver på.

Permalänk
Medlem

Hej,

Vad som har hänt? Har du sovit under en sten de senaste åren? Inflation, ett krig i Europa, stigande räntor är bara ett axplock.

Med det sagt bör det gå att göra enskilda fynd. Kan du vänta till Black Friday så gör det givetvis.

Det finns billigare diskar än 4500kr, bland annat denna 18 TB WD Elements Desktop, 3846kr från Amazon:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5649910

Permalänk
Medlem

Finns generellt sett lite trådar på data-horder forum som kan hjälpa till att få ett bättre pris. Köpte 20TB för ca 4160kr i dagens penningvärde för ett år sedan. Och då var de fortfarande dyra.

Lägg in en prisbevakning på amazon.de och co.uk så dyker nog något upp inom ett par månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Vad som har hänt? Har du sovit under en sten de senaste åren? Inflation, ett krig i Europa, stigande räntor är bara ett axplock.

Jo dem sakerna har jag inte missat Men hade missat hur det slog mot mekaniska diskar. Jag köpte en 1TB SSD i ungefär samma tid (några månader innan) för 2089kr, den kostar idag 764kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Jo dem sakerna har jag inte missat Men hade missat hur det slog mot mekaniska diskar. Jag köpte en 1TB SSD i ungefär samma tid (några månader innan) för 2089kr, den kostar idag 764kr

Misstänkte det, svårmissat 😢

Mekaniska snurrdiskar och SSD går inte att jämföra rakt av då priserna på NAND-minnen där SSDs och RAM faktiskt gått åt motsatt håll, se hyfsat färsk artikel från SweC på ämnet:
https://www.sweclockers.com/nyhet/37205-minnespriser-i-fortsa...

Permalänk
Medlem

18-20 TB för 4000-4500 kr är ju riktigt billigt! Senast jag köpte hårddiskar, 4 TB, kostade de nära 2000 kr/st (samma modell kostar nu ca 1350 kr).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Jag börjar få fullt på min externa USB disk på 14TB, smidigast för mig är att köpa en ny, minst lika stor och lägga till.
Behöver ingen NAS funktionalitet etc och vill inte ha den i min dator, så extern USB funkar bra.
Har inga krav på hastighet,ljudnivå eller märke. Förra disken köpte jag för tre år sedan för 2382kr, tänkte att jag idag tre år senare borde kunna hitta en större disk för samma pris.
Men what, vad har hänt? Exakt samma disk kostar 1200kr mer idag? Och vill jag gå upp till 18TB kostar dem ~4500kr?
Finns det något hopp inför BF eller ska jag börja slänga data jag egentligen vill ha kvar?

Känns som du gjorde en toppendeal för 3 år sedan. Vad är det för disk? De flesta jag kollat på har legat ganska stabilt runt 3 500 kr för 14TB de senaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Lägg in en prisbevakning på amazon.de och co.uk så dyker nog något upp inom ett par månader.

Tull och moms från UK väl så det borde väl och för DE måste man justera momsen lite vilket gör det svårt med bevakningar.

Ett alternativ kan vara att köpa en "vanlig" 3.5" och sen en hårddisk-kabinett att stoppa in den i.

Permalänk
Hedersmedlem

Fy fanken alltså. Jag köpte en 4TBdisk för typ 600 spänn för ca 7 år sedan.
Gav bort den för 4 år sedan för jag trodde den var total värdelös några år efter inöp - men den verkar ju nästan ha gått upp i värde på 7 år haha

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Denna dök precis upp i tipstråden:

Skrivet av dave:

Produkt: Seagate IRONWOLF HD3.5" SATA3 22TB ST22000NT001 RECERTIFIED
Länk: https://www.computersalg.se/i/10580310/seagate-hd3-5-sata3-22...
Kat: HDD
Pris: 3800ish

Recert med 12 mån garanti. Bra för störst nu på 22TB. Men inget för den viktigaste datan kanske…

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Tull och moms från UK väl så det borde väl och för DE måste man justera momsen lite vilket gör det svårt med bevakningar.

Ett alternativ kan vara att köpa en "vanlig" 3.5" och sen en hårddisk-kabinett att stoppa in den i.

Ingen tull på elektroniksaker. Och sedan så länge det är Amazon som hanterar frakten så hanterar de även momsavgifterna när du betalar i kassan

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ingen tull på elektroniksaker. Och sedan så länge det är Amazon som hanterar frakten så hanterar de även momsavgifterna när du betalar i kassan

Nej men det är moms så kostnaden tillkommer likväl (UK), och för DE så hanterar dom det ja, men eftersom DE och SE inte har samma moms-sats så blir det ett annat pris i kassan än det du ser på sidan vilket som jag skrev gör prisbevakningar lite mer komplicerade

Köper du dock via amazon.se från en säljare utanför EU så är priset inkluderat moms och ev tull (eller snarare att det är säljarens skyldighet att ta ut det och missar dom deklarationen så tar Amazon hand om det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Nej men det är moms så kostnaden tillkommer likväl (UK), och för DE så hanterar dom det ja, men eftersom DE och SE inte har samma moms-sats så blir det ett annat pris i kassan än det du ser på sidan vilket som jag skrev gör prisbevakningar lite mer komplicerade

Nej, du ser kostnaden i kassan på UK sidan och där visas det hur mycket avgifter du betalar för momsen. Jag har själv gjorde samma fast från US sidan. Fick ingen avgift från UPS (som paketet skickades med) när den kom till Sverige. Amazon hanterade det helt själva.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag säger inte att du själv ska betala in momsen, jag säger att du ska betala svensk moms på de priser som står.
Sen om det är Amazon som betalar in det och drar det från dig eller om du får betala in det vid Svenska tullen är ju sak samma (bortsett från tullens administrationsavgift då)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Känns som du gjorde en toppendeal för 3 år sedan. Vad är det för disk? De flesta jag kollat på har legat ganska stabilt runt 3 500 kr för 14TB de senaste åren.

En WD Elements fråm Amazon.se, ja var väl någon kampanj då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Denna dök precis upp i tipstråden:

Mycket intressant, tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Alla externa USB3-snurrdiskar under 10-12 TB kan man räkna med är SMR-diskar vilket för arkivlagring i de flesta fallen inte är ett problem om man om möjligt undviker att köra NTFS som filsystem på dessa (vilket dessvärre utesluter de flesta windowsbaserade system)

Är det windows och NTFS i framförallt situation att man kopierar väldigt många småfiler (som tex att göra kopia av hela C: och får med de olika windows-katalogerna med flera hundra tusen småfiler och hårda länkar) så skall man helst inte kopiera med Explorern ala drag och släpp utan en annan filhanterare där du kan pausa kopieringen ca 20-30 minuter när du märker att det börja gå väldigt trögt - jag använder tex. Total commander men det fins andra filhanterara som också erbjuder paus i kopiering.

Pausen behövs för att SMR-disken skall kunna städa i sin temporära PMR-area (ca 50 GB för 3.5"-diskar, på 2.5" diskar kanske 15-20 GB) för småsnuttar av filändar och konstanta överskrivningar av samma sektorer (läs $MFT i NTFS) som inte kan skrivas i hela SMR-segment på en gång och denna utplacering av filstycken till rätt plats i SMR-arean kan inte göras samtidigt som när datorn skriver filer till disken då den behöver hela disken egna RAM-area för processen med read-modify-write av hela SMR-segment på >64 MB styck ungefär.

När den PMR-arean är knökfull för att det hela tiden skrivs utan paus så måste disken nödstäda i PMR-arena ett segment så att det får plats för nya bitar och under den tiden så blockeras disken under processen och användaren upplever disken som väldigt trött.

---

Själv undviker jag som pesten att ha arkivfiler på externa USB3-snurrdiskar (och SSD också för den delen) under NFTS-filsystem då NTFS är inte robust och man kan förlora hela sitt arkiv plötsligt (och mycket svårräddat även med diskräddningsprogram) och utan förvarning även om man gör avmonteringen efter alla konstens regler - eller snarare just därför pga. buggig beteende i somliga USB/SATA-chipen i en del av dessa externa USB-kabinett som tex WD-book och WD-element - speciellt WD-book runt 2010 - 2013 då jag har personlig erfarenhet av det och förlorade nära 4 TB med data som inte fanns någon kopia på - och det inte bara en gång och en exemplar av WD-book utan flera... - men senare hade backup på annan filystem (ext4, senare BTRFS) lärd av läxan tidigare...

Arkivlagring av filer skall aldrig lagras på SSD/NVMe-media som bara kopplas in några få gånger per år. Använd snurrdiskar för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Tull och moms från UK väl så det borde väl och för DE måste man justera momsen lite vilket gör det svårt med bevakningar.

Ett alternativ kan vara att köpa en "vanlig" 3.5" och sen en hårddisk-kabinett att stoppa in den i.

Värt att ta i beaktande, men det gör det ju inte svårare än att justera prisbevakningen efter det?

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa ett par Toshiba MG09 18TB till, har funkar bra i drygt 1,5 år och priset har bara ökat 9 kr sen förra inköpet.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Får man nyfiket fråga vad du har på dessa diskar? Fattar inte vad du sparar

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Jag börjar få fullt på min externa USB disk på 14TB

Bara nyfiken, du behöver inte svara i tråden. Skicka PM.

Hur har man nytta av så mycket data?(som en privatperson, vilket jag tolkar dig som)

Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Får man nyfiket fråga vad du har på dessa diskar? Fattar inte vad du sparar

Skrivet av Falcon:

Bara nyfiken, du behöver inte svara i tråden. Skicka PM.

Hur har man nytta av så mycket data?(som en privatperson, vilket jag tolkar dig som)

Tack.

Går enkelt att uttrycka så här: 1 original + 3 kopior med 2 versioners historik är 12x utrymmet.

För varje original sparas filen 1 original + 3 kopior = 4x
För varje versionshistorik ökas utrymmet med 4x.

Så 1TB data med 2 versioner bakåt = 3TB * 4 platser = 12TB utrymme.

Nu är det här en perfekt uträkning då den förutsätter att filerna är samma antal och bara ändrar innehåll, inte storlek. Förutsatt att filer ökar och växer vart efter så kan man räkna någonstans med 6x - 24x utrymmet som behov. Jag själv har någonstans mellan 6 - 10 TB unik data och 60TB utrymme, så någonstans mellan 6x - 10x utrymmet är det jag behöver för att ha en vettig backup.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Det är kört. Se över din data och vad du behöver av det. Köp en extern SSD-baserad på 2TB och flytta över bara sådant som du använder. Spara din gamla disk med allt du inte längre behöver på.

Du kan normalt inte använda en SSD som backup. Risken för dataförlust är för stor. Då måste du strömsätta den då och då.
Sedan 2 TB som backup, det räcker inte ens för foton för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

Får man nyfiket fråga vad du har på dessa diskar? Fattar inte vad du sparar

Skrivet av Falcon:

Bara nyfiken, du behöver inte svara i tråden. Skicka PM.

Hur har man nytta av så mycket data?(som en privatperson, vilket jag tolkar dig som)

Tack.

Film tar enormt med utrymme. 10 MB/sekund är vanligt t ex, dvs 36 GB per timme. Har man kamera eller två på bilen/motorcykeln när man åker på semester t ex fyller det lätt en 18 TB hårddisk.

Och givetvis skulle man kunna klippa bort 99 % ointressant skit och få ner till till 0.18 TB, men det orkar man inte. Och risken finns ju att man råkar klippa bort något man vill spara.

Sedan det andra stora användningsområdet är naturligtvis att ladda ner massa saker. Youtube-videos kommer inte finnas för alltid t ex, bäst att spara det man tycker om.

Permalänk
Medlem

Jag köpte den här för ett par dagar sedan.

Seagate Exos 16TB för drygt 2400:-. Recertified visserligen, men de kan hålla i decennier till.

https://www.computersalg.se/i/9548297/seagate-hd3-5-sata3-rai...

Permalänk
Medlem

Köp en disk från ett mindre känt märke.