Elgiganten vill ta betalt för garantiärende (Pixel 6A) p.g.a "skadad skärm" fast den inte är det

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

I och med att KKL ändrades i år så ändrades väl även detta till att vara 2 år istället för 6 månader, eller har jag missförstått nya KKL?

Förra året

Är så alla verkar tolka det hela och det som är ändringen i lagen.

2 år för köp från/efter 1 maj 2022.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Så går det när man inte diskuterar sakfrågan och kommer med argument mot person eller försöker måla upp något helt annat scenario.

För att göra det lätt, ARN har ett fall uppe på deras hemsida som är lätt att förstå: https://www.arn.se/vanligafall/1.2.vem-ska-bevisa-att-felet-f...

TS ska inte göra mer än att påtala att de inte gjort något onormalt med telefonen.

Du jämför alltså ett hål i en slang till en högtryckstvätt med en påtalad skada i displayen på en mobil.

Eftersom bedömningen var så lättläst måste du även ha noterat: "Det finns alltså en möjlighet för säljaren att motbevisa presumtionen för ursprungligt fel genom att ”annat visas”.

Kan verkstaden bevisa att mobilens display har utsatts för yttre åverkan ser det fortsatt mörkt ut med att hävda någon garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammanhang:

Du jämför alltså ett hål i en slang till en högtryckstvätt med en påtalad skada i displayen på en mobil.

Eftersom bedömningen var så lättläst måste du även ha noterat: "Det finns alltså en möjlighet för säljaren att motbevisa presumtionen för ursprungligt fel genom att ”annat visas”.

Kan verkstaden bevisa att mobilens display har utsatts för yttre åverkan ser det fortsatt mörkt ut med att hävda någon garanti.

Detta är väl dock den springande punkten, hur kan de göra det?
Som jag fattar det (baserat på utlåtandet TS har fått, samt min släkting) så är det ATT där är en spricka de tycker är yttre påverkan

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara så att telefonen kom till verkstaden. deras utrustning eller manuell felsökning har sen visat att telefonen kanske visst startar eller inte startar pga kortslutning eller liknande.

efter byte av display (prov display under reparation?) så startar telefonen och rapporterat alla delar OK (diagnostik/self test?).

alltså kan skärmen dött av okänd anledning. kan vara externt tryck eller måndagsex eller annat.

Jag vet enda telefonen jag tappade var en OLED och där dog skärmen på liknande sett. den såg helt död ut, eftersom OLED inte har nån backlight man kan se.
enda livstecknet var att USB kommunikation funkade. jag som kör custom rom och root hade såklart usb debugging igång och kunde använda scrcpy och få fram displayen på datorn, och kunda då ta backup på alla mina filer och appar

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av hafsblau:

Har inget Google-konto just nu men kanske får skapa ett nytt för att kunna fixa detta

Har du en android mobil men inte ett google konto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammanhang:

Du jämför alltså ett hål i en slang till en högtryckstvätt med en påtalad skada i displayen på en mobil.

Eftersom bedömningen var så lättläst måste du även ha noterat: "Det finns alltså en möjlighet för säljaren att motbevisa presumtionen för ursprungligt fel genom att ”annat visas”.

Kan verkstaden bevisa att mobilens display har utsatts för yttre åverkan ser det fortsatt mörkt ut med att hävda någon garanti.

Skrivet av sweisdapro:

Detta är väl dock den springande punkten, hur kan de göra det?
Som jag fattar det (baserat på utlåtandet TS har fått, samt min släkting) så är det ATT där är en spricka de tycker är yttre påverkan

När bevisbördan är omvänd och hos säljaren (inte verkstaden!) så ska du inte behöva gå till oberoende verkstad för att undersöka telefonen och få ett utlåtande, det är poängen med lagen, tidigare domar och förarbeten.

En konsument ska inte behöva röntga sin nya telefon innan användning och kan omöjligen ha insyn i svagheter på tillverkningen av komponenter som kan visa sig senare.

Om du läser lite mer, det räcker inte att kunna visa att skada kan skett efter avlämnandet utan att det är sådant fel som inte kan skett innan avlämnandet ska bevisas. Att konstatera att en skärm är trasig efter man med värme och verktyg plockat isär telefonen håller sannolikt inte, en verkstad kommer ju heller inte köra någon avancerad post mortem och telefonen utsätts för stress vid öppnandet. Tydliga tecken på att telefonen har hanterats onormalt finns sannolikt inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Detta är väl dock den springande punkten, hur kan de göra det?
Som jag fattar det (baserat på utlåtandet TS har fått, samt min släkting) så är det ATT där är en spricka de tycker är yttre påverkan

Jag tror att bevisbördan kanske övertolkas lite, de behöver ju inte ha en film där kunden tappar mobilen som visar på att det är yttre åverkan. Det handlar ju om att kunna påvisa att det finns en skada som orsakar felet, som inte var ursprunglig och som man med stor sannolikhet kan visa orsakats av att den utsatts för yttre åverkan.

Det kan alltså vara en typ av interna sprickor som uppstår när mobilen böjs (av att t.ex ligga i en ficka), eller skador som uppstår av värme om mobilen ligger i stark sol för länge.

Bevisen behöver vara starka nog för att de själva ska känna sig trygga med att neka begäran om reklamation och att de till t.ex ARN kunna presentera tillräckligt starka argument/bevis för att skadan uppstått på ett visst sätt. De behöver inte övertyga slutkunden.

Har man reparerat tillräckligt med telefoner kan man ganska lätt känna igen vissa typer av skador och oavsett vad vissa verkar tro så har man inte mycket att hämta om man som kund försöker hävda att det är verkstad/tekniker som orsakat skadan. Det är inte någon sannolik förklaring eftersom de inte är svåra att plocka isär på säkra sätt om man har alla de rätta verktygen.

Petter, som jag sade så kommer jag inte svara dig mer, jag tror inte att du har tillräcklig förståelse för varken tekniken eller ärendehanteringen i något led utan verkar bara utgå ifrån dina körsbärsplockade skrivelser i lagen medan du helt ignorerar andra. Du får tycka vad du vill, men jag har inget intresse av att fortsätta banka huvudet i väggen när du talar i nattmössan.

Sammanfogning
Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Jag tror att bevisbördan kanske övertolkas lite, de behöver ju inte ha en film där kunden tappar mobilen som visar på att det är yttre åverkan. Det handlar ju om att kunna påvisa att det finns en skada som orsakar felet, som inte var ursprunglig och som man med stor sannolikhet kan visa orsakats av att den utsatts för yttre åverkan.

Det räcker efter två år, innan två år räcker det inte att kunden kan ha orsakat felet utan de ska bevisa att kunden så gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Nu var det länge sedan jag jobbade med just garantihantering och med serviceverkstäder, så mycket kan så klart ha förändrats. Men generellt har de haft rätt strikta rutiner för ärendegång, dokumentation och hantering. Så de gånger de schabblade blev det tydligt och inte mycket snack när det påpekades, då tog de smällen direkt. Annars var deras bedömningar välunderbyggda.

Att folk som "haft fel" ändå "fått rätt" dvs reparation, återköp eller ny produkt har fått det för att företag vill visa goodwill, inte orkar med kunden (sen typ svartlistar kunden) eller att kostnaden är så låg att någon i något led inte orkar lägga tid på det är helt frikopplat reklamationsrätten och är ingen som helst garanti för att nästa kund med samma problem blir erbjuden samma lösning ens om den bråkar lika mycket eller mer.

"Men generellt har de haft rätt strikta rutiner för ärendegång, dokumentation och hantering"

Intressant att du säger det för när jag lämnade in telefonen så sade servicemedarbetaren på Elgigantens varuhus "skicka inte med tillbehör och låda för de kan var dåliga på att skicka tillbaka sånt från verkstaden"

Som allmän uppdatering i tråden kan jag säga att bilderna/rapporten inte har skickats till mig än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hafsblau:

"Men generellt har de haft rätt strikta rutiner för ärendegång, dokumentation och hantering"

Intressant att du säger det för när jag lämnade in telefonen så sade servicemedarbetaren på Elgigantens varuhus "skicka inte med tillbehör och låda för de kan var dåliga på att skicka tillbaka sånt från verkstaden"

Som allmän uppdatering i tråden kan jag säga att bilderna/rapporten inte har skickats till mig än.

Haha, ja just den aspekten upplevde jag även då. Anovo som verkstaden som det mesta skickades till var rätt ökända för att slarva bort löst bös som hade skickats med.

Men så uttrycktes det också att man inte skulle skicka med annat än själva produkten, vet inte om de kommunicerat liknande nu.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Haha, ja just den aspekten upplevde jag även då. Anovo som verkstaden som det mesta skickades till var rätt ökända för att slarva bort löst bös som hade skickats med.

Men så uttrycktes det också att man inte skulle skicka med annat än själva produkten, vet inte om de kommunicerat liknande nu.

Jag höll på att lämna in hela lådan men så kom jag på att fråga, han svarade då att jag får välja själv men att de kan vara dåliga på att skicka tillbaka sådant. Så jag lämnade såklart bara över enheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av hafsblau:

Jag höll på att lämna in hela lådan men så kom jag på att fråga, han svarade då att jag får välja själv men att de kan vara dåliga på att skicka tillbaka sådant. Så jag lämnade såklart bara över enheten

Vore kul om du kunde få bilder på hur dem packade telefonen då 😊
Har själv fått olika saker relativt skrämmande packade

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av hafsblau:

"Men generellt har de haft rätt strikta rutiner för ärendegång, dokumentation och hantering"

Intressant att du säger det för när jag lämnade in telefonen så sade servicemedarbetaren på Elgigantens varuhus "skicka inte med tillbehör och låda för de kan var dåliga på att skicka tillbaka sånt från verkstaden"

Som allmän uppdatering i tråden kan jag säga att bilderna/rapporten inte har skickats till mig än.

Om du inte får nån rapport till imorgon tycker jag att du ska klaga igen för då kanske kundtjänsten bara lurade dig för att slippa en "jobbig kund"

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Mediamarkt (och för länge sedan Tele2) har gjort samma skit mot mig. I Mediamarkts fall var det nästan värt lite pengar. Scenario:
* En billig mobil
* Jag angav redan vid inlämningen att jag inte vill betala något, så om den inte ska lagas avsäger jag mig ägarskapet
De lagar den så klart inte utan anser att jag orsakat felet själv (fysiskt omöjligt att böja en mobil ~20 grader då man inte suttit på den med ett arsle hårt som bly och en kroppshydda modell Hulk, men företag be as företag do), så jag svarar att jag är besviken men inte förvånad baserad på deras bemötande så ärendet är avklarat och vid inlämningen förklarade jag som sagt ovanstående och det gick de med på.
Jag skriver ett svenskt passiv-aggressivt svar och avsäger mig åter ägarskapet.
De ringer mig, skickar mail och även analoga brev till slut. I nästan ett halvår.
Jag blockerar dem på Truecaller och lägger mailregler så att de får bouncar.

Till slut skickar de mobilen spårbart - då kan de ju se om jag hämtat ut den.
Det gjorde de två gånger, och jag struntade i att hämta ut den båda gångerna.
Jag tror nog att det var jag som gick med minst förlust baserat på vad deras administrativa kostnader måste ha uppstigit.
Ännu bättre är att jag i efterhand upptäckt att servicekvittot inte ens har min underskrift, så att de skulle ha någon laga rätt att kräva mig på verkstadens "undersökningsavgift" vore nog inte heller möjligt, men det var mycket roligare så här ändå :>
TL;DR: Det kostar att ha dålig service. Handlar bara hos dem om de har någon obscent billig fyndvara, annars kan de dra nånstans.

I Tele2s fall skyllde de på vattenskada när baksidan på mobilen spruckit spontant, och mobilen var högt IP-klassad.
Bakom mig i kön till disken står ett par och vad har de för ärende? Samma mobil, samma skada, samma händelseförlopp.
Google var översvämmat med problemet, så exakt allt var på vår sida - men nej, mobilen var fuktskadad och därför sprack den helt plötsligt när den låg på vardagsrumsbordet utan yttre åverkan trots att vätskeindikatorerna var o-triggade, det hade inte skett några plötsliga temperaturförändringar och den hade inte varit i närheten av vätska på minst en vecka.

Jag hade iallafall ett välbetalt jobb då så jag sket i pengarna som den idiot jag är - det var ett så lobotomerat resonemang att jag inte ens visste hur jag skulle kontra det och det gör jag fortfarande inte idag. Strax efter detta började Infocrap att på sidan för reparationsstatus bifoga resultat från testerna som just kontrollerar fuktskador. Mycket märkligt sammanträffande.

Jag hatar allt.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Bilder/rapport har ännu inte kommit på mail (3 dagar).

Däremot ringde jag Elgigantens automatiska kundservice (för statusuppdateringar av garantiärenden, reparationer osv), som nu sade "nuvarande status är: verkstaden väntar svar från tillverkaren för att kunna fortsätta arbetet, torsdagen den 12:e oktober 08:13". På hemsidan står istället fortfarande "Din produkt är mottagen på vår terminal och väntar på att skickas vidare. Vänligen besök sidan senare för nya uppdateringar." men tiden för senaste uppdateringen står som 12:e oktober 08:18 (alltså ej 08:13).

Man skulle kunna säga att jag har tre budskap:
- Den är på väg till serivce
- Verkstaden väntar svar från tillverkaren
- Service klar och väntar svar från mig för att gå vidare

Sedan ringde jag den bemannade kundservicen, han bekräftade att det är det sista som stämmer, dvs att bedömningen är klar och att de väntar på svar på kostnadsförslaget (deras statusuppdateringar fungerar alltså verkligen inte). Jag frågade när bilderna och rapporten kommer till min epost, han svarade att det kommer imorgon eller på måndag.

Permalänk
Medlem

Nu är det måndag, har fortfarande inte fått något mail. Ringer igen imorgon tänker jag. Finns väl inte så mycket annat att göra, eller vad säger ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hafsblau:

Nu är det måndag, har fortfarande inte fått något mail. Ringer igen imorgon tänker jag. Finns väl inte så mycket annat att göra, eller vad säger ni?

De har väl öppet till 20:00?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hafsblau:

Nu är det måndag, har fortfarande inte fått något mail. Ringer igen imorgon tänker jag. Finns väl inte så mycket annat att göra, eller vad säger ni?

Testa som sagt att begära kontaktuppgifter direkt till verkstaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hafsblau:

Nu är det måndag, har fortfarande inte fått något mail. Ringer igen imorgon tänker jag. Finns väl inte så mycket annat att göra, eller vad säger ni?

De få gånger jag reklamerat via EG har jag alltid fått tillgång så jag kan logga in på själva verkstadens sida, passa på att dubbelkolla om det är något du kan få?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

De få gånger jag reklamerat via EG har jag alltid fått tillgång så jag kan logga in på själva verkstadens sida, passa på att dubbelkolla om det är något du kan få?

Jag frågade om detta, kundtjänsten svarade att det kan vara så i försäkringsärenden men inte vanligen i serviceärenden

Permalänk
Medlem
Skrivet av hafsblau:

Jag frågade om detta, kundtjänsten svarade att det kan vara så i försäkringsärenden men inte vanligen i serviceärenden

Ok, de måste ha ändrat rutinerna då, synd!

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Ok, jag ringde och bad återigen om att få serviceverkstadens rapport och bilder skickade till mig på epost. Första gången jag frågade om det var ju 9 Oktober, så det har tagit ~7 arbetsdagar, men nu fick jag äntligen ett mail.

Det jag fick var följade bild, utan någon förklarande text eller detailjer. Bifogar även mailet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hafsblau:

Ok, jag ringde och bad återigen om att få serviceverkstadens rapport och bilder skickade till mig på epost. Första gången jag frågade om det var ju 9 Oktober, så det har tagit ~7 arbetsdagar, men nu fick jag äntligen ett mail.

Det jag fick var följade bild, utan någon förklarande text eller detailjer. Bifogar även mailet.

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Vad är ens bilden på?!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Vad är ens bilden på?!

En fin regnbåge?

https://old.reddit.com/r/GooglePixel/comments/qo6wz7/pixel_6_...

Permalänk
Medlem

Jag hade iaf ifrågasatt, det där är ju ett skämt till bevis för beslut.
Jag hade frågat om de kunde säga vad bilden påvisar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Ser ut som det jag gissade på, displayen (men inte glaset) är skadad.

Men ja, jag tycker också att de absolut ska se till att ordna en bättre bild. Känns inte orimligt att plocka isär den för att visa själva displayen.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Moderator
Moderator

För att vara en verkstad som behöver dokumentera de skador de upptäcker just för att de skall kunna påvisa dem för andra aktörer är det lite svårt att förstå vad personen som tog och/eller skickade den bilden tänkte.

Med tanke på att det tog Elgiganten sju arbetsdagar att lyckas klämma fram denna meningslösa bild är det definitivt dags att öka trycket på dem. Det har nu gått tre veckor sedan telefonen lämnades in på service, vilket också är vad som anses vara skälig tid för att åtgärda ett fel. Elgiganten behöver nu omedelbart åtgärda felet eller producera material som faktiskt styrker att telefonen skadats av yttre åverkan.

Elgiganten måste alltså styrka denna skada, annars anses felet vara ursprungligt - och ARN skulle med all sannolikhet besluta till kundens fördel.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

För att vara en verkstad som behöver dokumentera de skador de upptäcker just för att de skall kunna påvisa dem för andra aktörer är det lite svårt att förstå vad personen som tog och/eller skickade den bilden tänkte.

Med tanke på att det tog Elgiganten sju arbetsdagar att lyckas klämma fram denna meningslösa bild är det definitivt dags att öka trycket på dem. Det har nu gått tre veckor sedan telefonen lämnades in på service, vilket också är vad som anses vara skälig tid för att åtgärda ett fel. Elgiganten behöver nu omedelbart åtgärda felet eller producera material som faktiskt styrker att telefonen skadats av yttre åverkan.

Elgiganten måste alltså styrka denna skada, annars anses felet vara ursprungligt - och ARN skulle med all sannolikhet besluta till kundens fördel.

Alltså, skadan är styrkt även om bilden är kass. Håll upp era telefoner i den vinkeln så lär ni inte se några missfärgningar som på bilden, det kommer från en sprucken display. Med det sagt är den inte alls pedagogisk som ensam bild, jag hade gärna sett både den och en bild på den demonterade spruckna displayen. Vad den här bilden visar som är viktigt är att glaset inte är sprucket.

Så jag hade förordat lite mjukare anslag i tonen gällande just rättigheter, men absolut ifrågasatt varför du har behövt vänta så här länge på att få svar samtidigt som du efterfrågar fler bilder.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Alltså, skadan är styrkt även om bilden är kass. Håll upp era telefoner i den vinkeln så lär ni inte se några missfärgningar som på bilden, det kommer från en sprucken display. Med det sagt är den inte alls pedagogisk som ensam bild, jag hade gärna sett både den och en bild på den demonterade spruckna displayen. Vad den här bilden visar som är viktigt är att glaset inte är sprucket.

Så jag hade förordat lite mjukare anslag i tonen gällande just rättigheter, men absolut ifrågasatt varför du har behövt vänta så här länge på att få svar samtidigt som du efterfrågar fler bilder.

Nej det är inte riktigt viktigt om den visar en spräckt display eller inte. Elgiganten har bevisbördan för att det inte är ett ursprungligt fel och det betyder även defekter i tillverkning/material eller dolda fraktskador (innan den avlämnats till kunden) som kan få skärmen att spricka utan yttre påverkan efter den avlämnats till kunden. Elgiganten måste bevisa att det skett genom att kunden inte hanterat telefonen normalt.

Sen måste man tänka på att verkstaden egentligen inte är part. Det är TS och Elgiganten som ska kunna kommunicera med varandra.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Yorg:

Alltså, skadan är styrkt även om bilden är kass. Håll upp era telefoner i den vinkeln så lär ni inte se några missfärgningar som på bilden, det kommer från en sprucken display. Med det sagt är den inte alls pedagogisk som ensam bild, jag hade gärna sett både den och en bild på den demonterade spruckna displayen. Vad den här bilden visar som är viktigt är att glaset inte är sprucket.

Problemet i kråksången är ju att det bilden förevisar är såpass svårförståeligt att en bifogad förklaring krävs för att tolka den, och utan denna förklaring har Elgiganten inte visat att felet beror på yttre åverkan. Skulle TS dra ärendet vidare till ARN och Elgiganten inte bifoga något mer än denna bild för att påvisa att det rör sig om yttre åverkan har jag väldigt svårt att se att TS inte skulle få rätt i den instansen. Därför anser jag inte skadan vara styrkt utan kompletterande information, och det skall inte krävas en ARN-anmälan för kund att få denna.

"Bilden visar telefonens framsida (svart till vänster) vinklad bort från kameran. Det regnbågsfärgade mönstret visar att... Den typen av skada uppstår genom att..." eller något åt det hållet.

Ur mitt perspektiv handlar det inte främst om pedagogik utan även om att Elgiganten skall ha ryggen fri. Det är deras ansvar och jobb att visa att felet inte är ursprungligt utan beror på yttre åverkan, då skall de inte nöja sig med en svårtolkad bild utan se till att både de och deras kund har tillräcklig information. Att Elgigantens kommunikation med den verkstad de använder brister skall ur kundens perspektiv rimligen bara lastas Elgiganten.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720