Sårbarheter i WinRar

Permalänk
Medlem

Sårbarheter i WinRar

Tidigare versioner innan 6.23 av WinRar är tydligen utsatta för angrepp, så en uppdatering till senaste version är att rekommendera enligt uppgift. se länkar.

https://blog.google/threat-analysis-group/government-backed-a...
https://swedroid.se/allvarlig-sarbarhet-upptackt-i-winrar-upp...

Rubrik justerad. // MOD
Permalänk
Sötast

Haha, förlåt att jag skrattar men trådar med sådana titlar brukar vara folk som haft dålig service i butik och jag tänkte inte fan kan man väl ha misslyckats med licensen heller?

Sårbarheter ser ut att vara hyfsat vanliga gällande winrar faktiskt
https://www.cvedetails.com/vulnerability-list/vendor_id-1914/...

Permalänk

Får kolla vad jag kör hemma men rätt säker på att det är 6.23 eller 6.24.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ser inte riktigt poängen med winrar längre, 7zip är bättre men nu finns ju stöd för .rar i windows så behovet är ju ganska litet för ett dedikerat program

Permalänk

Dags att uppgradera. Installerade det 2016.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

både zip och rar har haft sina skopor med sårbarheter under åren - kryptering är helt enkelt svår att göra rätt och inte glömma någon detalj som försvagar hela kryptoskyddet ordentligt.

RAR när den blev spridd på DOS-tiden var att den var lite smartare än andra program vid samma tid som lharc, pkzip (det som senare blev 'bara' 'zip) var att den sorterade filerna i filträdet innan det skickades in i tugget så att alla stdio.h som fanns i en källkodsträd matades in efter varandra då man kunde anta att de var mer eller mindre exakt lika och därmed blev det bara ett block som motsvarade stdio.h för i stort sett alla exemplaren för filträdet och inte många på olika ställen som komprimerades var en för sig.

idag och med 7zip och multitread-komprimering så tycker jag att både zip och rar har delvis spela ut ut sin roll - dock kommer zip vara för alltid med i olika former av program då man idag väldigt ofta sparar både anvädardata och binärfiler i zippad-form

det är bara att byta extension på en wordfil.docx till wordfil.docx.zip - så upptäcker man att det är en zip-arkiv med en filträd med en massa SGML-poster i sig och lite olika binärblobbar av olika slag (som bilder mm.) - så zip-formatet kommer inte att försvinna på mycket länge än.

Permalänk
Skrivet av Hejss:

Ser inte riktigt poängen med winrar längre, 7zip är bättre men nu finns ju stöd för .rar i windows så behovet är ju ganska litet för ett dedikerat program

Nej du har helt rätt inget som man knappt använder längre men när man gör det så är enligt mig winrars gui betydligt trevligare

Det inbyggda för att packa upp zip var totalt hopplöst när man bara ville packa upp i mappen man var it.ex. vet inte hur nya är efter de la till stöd för rar inte använt det men fortfarande inget unpack here i högerklicksmenyn iaf.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

WinRAR har ju recovery record också, om man så vill, det har inte de flesta konkurrenterna.

Jag har någon ökengammal version av Winrar (2.x ? ) för att föra över filer till min Amiga ibland via diskett eller CDRW, har haft problem att matcha ihop en archiver som går att köra på modern MacOS och Windows, och ändå går att packa upp på classic Amiga (med extraminne och hårddisk).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

WinRAR slutade man med för många år sedan, 7-zip som är gratis är snabbare och bättre på det mesta.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

<Uppladdad bildlänk>

Dags att uppgradera. Installerade det 2016.

Uppdatera inte. De förstörde WinRAR under slutet av 10-talet, om jag inte minns helt fel. Men om du ska uppgradera, välj då 7-Zip.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Godmorgon Lånar in tråden till ett stycke nyhet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

WinRAR slutade man med för många år sedan, 7-zip som är gratis är snabbare och bättre på det mesta.

7-Zip vägrar implementera nya Windows 11 menyn så gick över till WinRAR igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

<Uppladdad bildlänk>

Dags att uppgradera. Installerade det 2016.

Det där är ju en trialversion. Du kan väl inte mena på fullt allvar att du inte äger din egen kopia av WinRAR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Det där är ju en trialversion. Du kan väl inte mena på fullt allvar att du inte äger din egen kopia av WinRAR?

Man bara installerar om hela datorn varje 40 dagar, då är det väl inga problem? Eller gör jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

7-Zip vägrar implementera nya Windows 11 menyn så gick över till WinRAR igen.

Nanazip en fork av 7z som gör just det.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Skrattade av igenkänning när jag såg den första gången.

Permalänk
Medlem

Varför använder folk Winrar fortfarande, när 7zip finns?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Varför använder folk Winrar fortfarande, när 7zip finns?

Bra fråga. min sista erfarenhet med .RAR var inte bra.

letade efter en sällsynt JAV (if you know you know) och hittade den bara i RAR arkiv. tankade torrenten.
då hade dom precis för första gången på länge updaterat formatet så 7z hade inte stöd för det än. fick ge med mig och installera senaste winrar (tror det var 5.0 nånting).

och så är videofilen (den ENDA filen) MINDRE än arkivet.

tror det skillde sig 25 mb eller nåt. så om videon va 700mb var arkivet 725mb. helt värdelöst. kör zip eller arkivera inte alls liksom om det bara är 1 fil du ska göra torrent av...

för skojs skull testa jag både packa den i både .zip och .7z och det krympte "bara" typ 15mb. så klar förlorare där winrar.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av NodCommander:

Varför använder folk Winrar fortfarande, när 7zip finns?

Förmodligen av samma anledningar som att exempelvis Windows ska och förväntas fungera som det alltid gjort. Säger inte att det är fel men förmodligen någon form av konservativ uppfattning om att saker ska vara som de alltid varit, eller att man missat när något nytt kom eller något. mIRC ska egentligen också vara installerad för min del även om jag nog inte anslutit till IRC på 8-10 dag. Så även jag är i någon mån drabbad.

Körde själv Linux primärt när 7-zip började bli populärt så för mig har det fortsatt även efter migreringen tillbaks. Kompressionen var väldigt imponerande iallafall då och själv inte sett/missat om något skulle ha ersatt.

Sen finns det säkert på en oskriven bucket list att en WinRAR licens ska köpas också. Känns som en sån där grej man nästan bör göra bara för sakens skull.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Man bara installerar om hela datorn varje 40 dagar, då är det väl inga problem? Eller gör jag fel?

Helt klart fel. Installera allt på trial. Backa windowsklockan en månad i taget ;).

Det här funkade faktiskt en gång i tiden hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

När hörde man talas om Winrar senast? 2009? Finns väl inte en själ som använder det i dagsläget.

Permalänk
Medlem

På tal om WinRAR så var det sju sjukt kul att nån på 9Gag slog vad med Winrar-utvecklarna om att skulle få en licens om han fick X antal tusen att köpa det. Tror det var typ 10 000 eller nåt. Det lyckades och han fick sin licens. WinRAR-teamet måste ju fått en chock! En försäljningsökning på typ 1000 procent eller nåt.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Varför använder folk Winrar fortfarande, när 7zip finns?

Varför använder folk Windows fortfarande, när MacOS finns?

Får dock erkänna att jag saknar 7zip på Mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Bra fråga. min sista erfarenhet med .RAR var inte bra.

letade efter en sällsynt JAV (if you know you know) och hittade den bara i RAR arkiv. tankade torrenten.
då hade dom precis för första gången på länge updaterat formatet så 7z hade inte stöd för det än. fick ge med mig och installera senaste winrar (tror det var 5.0 nånting).

och så är videofilen (den ENDA filen) MINDRE än arkivet.

tror det skillde sig 25 mb eller nåt. så om videon va 700mb var arkivet 725mb. helt värdelöst. kör zip eller arkivera inte alls liksom om det bara är 1 fil du ska göra torrent av...

för skojs skull testa jag både packa den i både .zip och .7z och det krympte "bara" typ 15mb. så klar förlorare där winrar.

Orsaken lär vara Recovery record. Videon kunde antagligen inte komprimeras särskilt mycket, och lägger man till återskapningsinformationen så blir det en större fil.

Såvitt jag vet så har 7zip ingen motsvarande metod för att rädda skadade arkiv.

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av trudelutt:

Varför använder folk Windows fortfarande, när MacOS finns?

Får dock erkänna att jag saknar 7zip på Mac.

Måste faktiskt säga att jag förvånades hur lite mjukvara som finns i Windows som man trodde borde finnas även på Mac faktiskt saknar. Rätt nöjd att jag kan köra Firefox dock (första jag installerade även på min MBA M1 men det är ju sen gammalt första mjukvaruinstallationen).

Tycker just att mjukvara saknas i just Linux där man måste leta efter ofta alternativ som inte tappar för mycket funktionalitet verkar ha blivit ett mindre problem på senare år. Men lite förvånande att se hur det är med just Apple. Vanesak kanske.

Vad använder du för 7zip filer på Mac idag föresten? Har inte riktigt tagit mig så lågt ännu med min.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Haha. Winrar och Winzip kommer man ihåg. Trodde dessa program var utdöda och inte användes idag.

Permalänk
Medlem

Tror jag fortfarande kör en version från ca 2011. Har bara flyttat över installationsfilen från dator till dator sen dess. Har aldrig ens tänkt på att man kanske borde uppdatera den :3

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvingitGolf:

Haha. Winrar och Winzip kommer man ihåg. Trodde dessa program var utdöda och inte användes idag.

Verkligen? Jag använder Winrar nästan dagligen fortfarande. Det är ett underbart litet program och alla jag känner (som använder datorer regelbundet) använder samma. Det är också det första jag installerar när jag sätter upp Windows.

Jag kan inte tänka mig ett liv utan Winrar liksom Kul med olika perspektiv.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Varför använder folk Winrar fortfarande, när 7zip finns?

Inget fel på 7zip, men min erfarenhet har historiskt varit att det är mer buggigt än Winrar, är sämre/tråkigare UI-mässigt, och har mycket sämre/icke existerande felhantering.

Hade en skadat .zip-arkiv vid ett tillfälle som 7zip vägrade öppna. Winrar däremot öppnade det inga problem, gav en varning att vissa filer var korrupta, men kunde trots det rädda det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salmonboy:

När hörde man talas om Winrar senast? 2009? Finns väl inte en själ som använder det i dagsläget.

Jag har nog inte använt WinRAR på säkert 20 år, bara 7-zip.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.