Mardröm vid reklamation med Inet

Permalänk

Mardröm vid reklamation med Inet

Jag byggde en dator i december 2021 och köpte då alla delar inklusive grafikkort (3080 ti) för 18990 kr från Inet.

Efter ungefär 6 månader börjar grafikkortet ge grafiska fel, särskilt i spel och mina jobb program samt i webbläsare. Efter en tid blir de så grava att jag fick skicka in den på reklamation hos Inet med en video jag tog som visade hur de såg ut. Jag har också testat med ett annat kort utan problem.

2 veckor går förbi, då får jag ett samtal där de säger att de hittar inget fel och skickar tillbaka den. Va?

Jag stoppar tillbaka den i datorn och där är fortfarande små buggar, efter 3 dagar ungefär blir den sämre än innan jag skickade in den. Jag börjar då aktivt dokumentera och filma hur den den beter sig och skapar en video Spellista på Youtube där man ser hur defekt den är och blir sämre över tid:

https://www.youtube.com/playlist?list=PLhHCjmOsk5CrsXFGV1tOTH...

Jag går även till en PC Repair shop i Malmö som genast verifierar att den är defekt och de undrar vilka klåpare som skulle kalla den fungerande.

Efter ett år till med kortet och med all dokumentation och bevis skickar jag tillbaka den på reklamation till Inet, det är någonting jag har dragit mig för att göra för jag bara ser framför mig hur de återigen påstår att det inte är något fel och skickar tillbaka den så att jag blir 2 veckor utan kort utan anledning, så jag har ingen tillit. men nu håller garantin på att gå ut och kortet har sedan en bra tid tillbaka inte ens kunnat starta Directx program längre. Se Spellista.

Jag skapar reklamationen och ringer till dom för att konfirmera, jag frågar också om det går att få ett lånekort då jag inte vill vara utan kort i 2 veckor. Det kan de inte erbjuda men servicekillen råder mig att bara köpa ett nytt grafikkort så kan jag göra ett återköp av mitt trasiga kort. Han lovar mig att servicekillarna kommer ringa mig när de är klara om återköp/byte.

Great tänker jag och köper ett nytt kort från en annan leverantör och väntar på samtal från Inet.

2 veckor senare får jag ett sms när jag jobbar att de har verifierat fel och kommer skicka mig ett annat kort.

Va?? Vad hände med överenskommelsen att de skulle kontakta mig? Jag ringer till kundtjänst några timmar efter de skickade smset då jag ser det, men då säger de att kortet har redan skickats på posten. Så nu måste jag skicka tillbaka det först innan jag kan få en återbetalning. Och nu säger de även att jag inte kan få tillbaka hela beloppet, utan ger en vag indikation på att det skulle röra sig om 80%.

Med så mycket som har sagts på telefon som inte har hänt ber jag honom att konfirmera till mig skriftligt exakt vad som gäller till min epost så att jag vet hur mycket jag kommer få tillbaka. Han säger att jag kommer få ett email senast samma dag eller dagen efter. (Detta var i måndags i förra veckan den 16:de) Jag pratar med dom igen på fredagen efter fortfarande inget svar och han lovar konfirmation på måndagen.

Inget på måndagen heller, men idag, tisdag, får jag ett kort mail som säger att jag får en full återbetalning på det nya kortet de skickade mig. Va?? Det har varit kristallklart att jag vill skicka tillbaka det och få en återbetalning på kortet jag faktiskt betalade för!

Det nya kortet de skickade mig är bara värt 12499 kr. Jag skulle ha en konfirmation på att jag skulle få 80% av 18990 som är 15192 kr.

Jag tycker att det är ett riktigt fult beteende att hålla på så här särskilt mot en kund som har gjort rätt för sig och felanmält bara för att få den tillbaka skickad. Inte kunnat jobba hemifrån på ett år men det skiter väl dom i. Hade en kund jag levererat till upplevt det här hade jag skämts ögonen ur mig.

Jag har alla email, sms, röstsamtal sparade, jag minns inte vad personen hette på telefon men han via chatt var Anton L***e

Vad tycker ni?

Uppdatering på ämnet: #20243218

Permalänk
Medlem

Förstår jag dig rätt nu?

6 månader efter köp skickar du tillbaka det pga fel. Du får tillbaka samma kort efter två veckor?

Därefter använder du detta kort i ett helt år innan du påpekar felet igen och skickar in kortet en andra gång?

Om detta är fallet så kan du nog vara glad att du får något alls. 1år är nog långt ifrån vad som anses vara skälig tid, desvärre.

Permalänk
Medlem

Problemet är att Inet förmodligen testar i en öppen testbänk med stående gpu.
Gjorde även Malmö repair shop det?

Sen skall du gå tillbaks till Inet inom skälig tid vilkt är väl 8 veckor (?) inte 1 år!

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Förstår jag dig rätt nu?

6 månader efter köp skickar du tillbaka det pga fel. Du får tillbaka samma kort efter två veckor?

Därefter använder du detta kort i ett helt år innan du påpekar felet igen och skickar in kortet en andra gång?

Om detta är fallet så kan du nog vara glad att du får något alls. 1år är nog långt ifrån vad som anses vara skälig tid, desvärre.

Som jag skrev så litade jag inte på att de skulle verifiera felet, och ville inte vara utan kort i 2 veckor utan anledning. Tänk dig själv om du har problem och de säger att det är inget fel, då känns det hopplöst att skicka in den igen. Jag försökte kontakta servicekillen som jag hade kontakt med för ett år sen men fick inget svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av getfnarre:

Tänk dig själv om du har problem och de säger att det är inget fel, då känns det hopplöst att skicka in den igen.

Samma sak hände mig fast hos elgiganten.. dom fick 4 försök på sig innan jag fick pengarna tillbaka. när datorn kom till bara för fjärde gången så testade dom datorn i butiken och den vad fortfarande trasig... "trasigt ram" så jag var utan dator ganska länge.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Problemet är att Inet förmodligen testar i en öppen testbänk med stående gpu.
Gjorde även Malmö repair shop det?

Sen skall du gå tillbaks till Inet inom skälig tid vilkt är väl 8 veckor (?) inte 1 år!

Ingen aning,

Gällande tiden, Tänk dig själv om du har problem och de säger att det är inget fel, då känns det hopplöst att skicka in den igen. Jag har aldrig reklamerat någon produkt tidigare, men vad tycker du om deras beteende?

Permalänk
Skrivet av suna:

Samma sak hände mig fast hos elgiganten.. dom fick 4 försök på sig innan jag fick pengarna tillbaka. när datorn kom till bara för fjärde gången så testade dom datorn i butiken och den vad fortfarande trasig... "trasigt ram" så jag var utan dator ganska länge.

Horribelt, jag hoppas Du fick något litet extra för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av getfnarre:

Som jag skrev så litade jag inte på att de skulle verifiera felet, och ville inte vara utan kort i 2 veckor utan anledning. Tänk dig själv om du har problem och de säger att det är inget fel, då känns det hopplöst att skicka in den igen. Jag försökte kontakta servicekillen som jag hade kontakt med för ett år sen men fick inget svar.

Jag förstår att det är jättetråkigt men det ör tyvärr bara att skicka in det direkt igen. Två veckor är en helt normal tid också för ett sådant ärende.

Som sagt, jag förstår att det är jättejobbigt att vara utan dator men att vänta ett år med att skicka in det har tyvärr satt dig i en väldigt dålig position. Så att de ens erbjuder dig den summan är bra i sig.

Permalänk
Medlem

Tycker inet inte gjort något fel i detta ärende alls. De erbjuder dig ett likadant kort du haft, det är så det funkar.
Så jobbigt är det inte vara utan dator i någon vecka max. Det borde varit jobbigare för dig att spela på en sån dator i ett år.. Sen att du inte säger något till inet efter att du fick tillbaka den första gången, utan du väntar 1 år tycker jag verkar extremt märkligt..

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Jag förstår att det är jättetråkigt men det ör tyvärr bara att skicka in det direkt igen. Två veckor är en helt normal tid också för ett sådant ärende.

Som sagt, jag förstår att det är jättejobbigt att vara utan dator men att vänta ett år med att skicka in det har tyvärr satt dig i en väldigt dålig position. Så att de ens erbjuder dig den summan är bra i sig.

Men garanti gäller ju fortfarande, du menar alltså på att den endast gäller om man rapporterar felet "inom skälig tid"? Jag tycker att jag redan har rapporterat det men de påstod att den inte var defekt, känns inte som man kan göra något då om man inte är van vid reklamationer, ter den sig exakt som innan när de sa den var ok känns det ju lönlöst. något borde ändras.

Om jag pratar för mig själv så skulle vi genast ersätta utrustning vi har levererat om det visat sig att vi skickat tillbaka defekt utrustning (medicinsk utrustning) och de sedan dokumenterat fel som vi sa inte var där. Jag hade skämts ögonen ur mig och genast erbjudit full återbetalning eller något mycket bättre och beklagelser. Det ser ju extremt dåligt ut att låta kunden komma till skada och de kommer förmodligen berätta om oss.

Nu är vi ju förvissa ett småföretag och våra kunder är doktorer och forskare men jag tycker den andan borde ligga i alla företags bästa intressen

Permalänk
Medlem
Skrivet av getfnarre:

Ingen aning,

Gällande tiden, Tänk dig själv om du har problem och de säger att det är inget fel, då känns det hopplöst att skicka in den igen. Jag har aldrig reklamerat någon produkt tidigare, men vad tycker du om deras beteende?

Jag hade tagit med mig hela datorn och visat dem i butiken. Du nämnde att allt var köpt av dem (kanske byggt också?)

Att man kan se fel snabbare på kort i liggande läge är väldigt känt men ÅFs kör nästan alltid i en stående test bänk pga smidigheten.

När man reklamerar så gör man det omgående oavsett hur jobbigt det är

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av sher!kan:

Tycker inet inte gjort något fel i detta ärende alls. De erbjuder dig ett likadant kort du haft, det är så det funkar.
Så jobbigt är det inte vara utan dator i någon vecka max. Det borde varit jobbigare för dig att spela på en sån dator i ett år.. Sen att du inte säger något till inet efter att du fick tillbaka den första gången, utan du väntar 1 år tycker jag verkar extremt märkligt..

Vad tycker du om att kundtjänst föreslår att jag ska köpa ett nytt kort och be om återköp då? Om det är "så det funkar"

För att sedan avslöja att jag inte kommer få hela beloppet.

Och att lova kontakt som aldrig sker.

Och att medvetet dra ut på tiden och ge helt irrelevanta fel svar?

"Inget fel alls"?, jag undrar om det är Inets arbetare som kommer springande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av getfnarre:

Vad tycker ni?

Tycker att du överdriver när du kallar detta en mardröm samt att du borde hört av dig igen direkt när problemen kvarstod istället för att vänta ett år.

Ja, och så tycker det är risig stil att outa en kundtjänstmedarbetare.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag hade tagit med mig hela datorn och visat dem i butiken. Du nämnde att allt var köpt av dem (kanske byggt också?)

Att man kan se fel snabbare på kort i liggande läge är väldigt känt men ÅFs kör nästan alltid i en stående test bänk pga smidigheten.

När man reklamerar så gör man det omgående oavsett hur jobbigt det är

Detta var inte en möjlighet enligt dem när jag frågade 2022

Permalänk
Skrivet av Jumpcut:

Tycker att du överdriver när du kallar detta en mardröm samt att du borde hört av dig igen direkt när problemen kvarstod istället för att vänta ett år.

Ja, och så tycker det är risig stil att outa en kundtjänstmedarbetare.

Jag tycker att jag redan har rapporterat det men de påstod att den inte var defekt, känns inte som man kan göra något då om man inte är van vid reklamationer, ter den sig exakt som innan när de sa den var ok känns det ju lönlöst. något borde ändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av getfnarre:

Åka 30 mil när de sagt att det inte var möjligt? Ska jag bara tvinga mig in menar du och boxas in i deras service rum för att visa dem? Vad menar du med det här?

Du menar att dom inte tar emot serviceärenden i butik? Låter verkligen udda om man säger så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Förstår jag dig rätt nu?

6 månader efter köp skickar du tillbaka det pga fel. Du får tillbaka samma kort efter två veckor?

Därefter använder du detta kort i ett helt år innan du påpekar felet igen och skickar in kortet en andra gång?

Om detta är fallet så kan du nog vara glad att du får något alls. 1år är nog långt ifrån vad som anses vara skälig tid, desvärre.

Vi har 3 års reklamationsrätt på all elektronik i Sverige just för att det är vad en konsument MINST ska kunna räkna med att varan håller. Mitt råd är att reklamera till tillverkaren om du stöter på patrull med leverantören.

BRL bytte ut min söndriga baslåda som aldrig fungerat riktigt under 2.5 år mot en helt ny (skulle skickat in tidigare men mycket i livet så blev inte riktigt av. Den stod bara där avstängd.)

LG bytte min gamla plasma efter 2år och 11månader då den dog.

Det var inget tjaffs av något av dessa företag, vilket också gör att jag kommer handla av dem igen. Samt självklart sprida hur föredömligt de skött reklamationerna.

Edit: Höll på att glömma.

Asus bytte ut sonens monitor efter 1.5 år då nätagget i den gick, reklamerade på onsdagen och hade en ny hemma på fredagen (och jag bor i en småstad).

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Skrivet av Fade:

Vi har 3 års reklamationsrätt på all elektronik i Sverige just för att det är vad en konsument MINST ska kunna räkna med att varan håller. Mitt råd är att reklamera till tillverkaren om du stöter på patrull med leverantören.

BRL bytte ut min söndriga baslåda som aldrig fungerat riktigt under 2.5 år mot en helt ny (skulle skickat in tidigare men mycket i livet så blev inte riktigt av. Den stod bara där avstängd.)

LG bytte min gamla plasma efter 2år och 11månader då den dog.

Det var inget tjaffs av något av dessa företag, vilket också gör att jag kommer handla av dem igen. Samt självklart sprida hur föredömligt de skött reklamationerna.

Absolut, det är det så här det fungerar om man är seriösa, jag har fått ett flertal personer som berättar att vissa kommenterare här arbetar/ har arbetat på Inet vilket är extremt pinsamt men man märker ju det på graden av vissa kommentarer.

Permalänk
Medlem

Tyvärr är Inet Sweclockers lilla bebis så allt som Inet gör är rätt på detta forum.

Tråkigt att alla ska vara hårdvaruingenjörer för att få en reklamation igenom.

Dåligt av Inet att slösa din tid.
Kriminellt av Inet att sno dina pengar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fade:

Vi har 3 års reklamationsrätt på all elektronik i Sverige just för att det är vad en konsument MINST ska kunna räkna med att varan håller. Mitt råd är att reklamera till tillverkaren om du stöter på patrull med leverantören.

BRL bytte ut min söndriga baslåda som aldrig fungerat riktigt under 2.5 år mot en helt ny (skulle skickat in tidigare men mycket i livet så blev inte riktigt av. Den stod bara där avstängd.)

LG bytte min gamla plasma efter 2år och 11månader då den dog.

Det var inget tjaffs av något av dessa företag, vilket också gör att jag kommer handla av dem igen. Samt självklart sprida hur föredömligt de skött reklamationerna.

Reklamationsrätten än tre år, men du måste skicka in saker i skälig tid från att felet upptäckts; två månader är maxgräns för vad som måste accepteras:

Citat:

Konsumenten ska reklamera inom skälig tid från att felet upptäcktes. Reklamerar konsumenten inom två månader räknas det alltid som inom skälig tid.

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

De har sannolikt lagen på sin sida med att fullständigt neka ansvar om det gått ett år. Kanske ändras detta iom att TS påpekade fel en gång tidigare dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Reklamationsrätten än tre år, men du måste skicka in saker i skälig tid från att felet upptäckts; två månader är maxgräns för vad som måste accepteras:

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...

De har sannolikt lagen på sin sida med att fullständigt neka ansvar om det gått ett år. Kanske ändras detta iom att TS påpekade fel en gång tidigare dock.

Första gången han skickade in varan var inom två månader, därefter anser jag (min personliga åsikt) att resten ligger på Inet i det här fallet. En seriös återförsäljare håller sig till 3års gränsen, och om han förklarar att felet har vart under lång tid så tycker jag det visar på ärlighet och tilltro och återigen en seriös återförsäljare skulle då inte bry sig om 2månaders regeln.

Betalar gärna någon hundralapp mer för samma vara hos en återförsäljare som bryr sig om kunden. (och där paketen inte fastnar hos postnord i gbg ett extra dygn )

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Första gången han skickade in varan var inom två månader, därefter anser jag (min personliga åsikt) att resten ligger på Inet i det här fallet. En seriös återförsäljare håller sig till 3års gränsen, och om han förklarar att felet har vart under lång tid så tycker jag det visar på ärlighet och tilltro och återigen en seriös återförsäljare skulle då inte bry sig om 2månaders regeln.

Betalar gärna någon hundralapp mer för samma vara hos en återförsäljare som bryr sig om kunden. (och där paketen inte fastnar hos postnord i gbg ett extra dygn )

Har du kollat på hans videos? Hans första videos är typiska driver problem, inte alls lika tydligt att det är gpu/minne etc
Hade han kunnat påvisat höga temps eller dylikt hade de kanske räckt dock men i en stående testbänk där minnen inte hänger så kan temperatur problematik inte lika enkelt fångas in

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Trög är jag inte men en person som skapar ett konto idag för att gnälla här är bara löjligt

Han kunde löst problemet på 1 dag efter första failade reklamationen, istället sitter han i 1 år utan att "orka" ordna det. Så att garantin går ut och han har bevisbördan.
Han kunde också kört Hw monitor eller dylikt för att visa temperaturen.

Hade han istället åkt in till butik efter nekandet och visat så hade han ett nytt kort i handen och fått ersättning för resandet.

Han skall vara glad att Inet gav han något då de flesta av hans videoklipp kunde lika gärna vara driver problem.

Enbart video 17,18 tycker jag är typiska defekta gpu.

Mycket man kan göra, men alla är inte it-tekniker. Och alla bor inte i Sthlm och kan ta t-banan till en butik. Tror knappast att han hade blivit ersatt för reskostnaden, då skulle det nog behövas göras upp innan.

Skrivet av Swedishchef_90:

Har du kollat på hans videos? Hans första videos är typiska driver problem, inte alls lika tydligt att det är gpu/minne etc
Hade han kunnat påvisat höga temps eller dylikt hade de kanske räckt dock men i en stående testbänk där minnen inte hänger så kan temperatur problematik inte lika enkelt fångas in

Därav jag nog hade reklamerat det till tillverkaren och inte leverantören. Bättre chans att de faktiskt hittar felet, men man kan inte kräva att kunden ska kunna göra allt. Kanske då till reklamation nr 2, men absolut inte till den första då det var upp till leverantören att påvisa att felet INTE fanns där.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem tidigare med GPUer flera gånger.
Körde i olika datorer, samma fel. De testade (Netonnet i detta fallet), fungerade perfekt.
I mitt fall var det flera gånger värre, men jag dokumenterade allt som hände redan från början och visade vad som hände innan jag lämnade in det, och fick det då utbytt.

Ingen utav gångerna var det hårdvarufel på GPU (i slutändan), Men likförbannat så blev det liknande fel mellan olika datorer, vilket jag aldrig har kunnat lista ut varför.

Även utbytesgraffet vägrade fungera. Exakt samma sak, och på tre burkar.
Fick det utbytt en till gång och sålde det innan jag ens satte in det i burken.
(Detta var Radeon VII).

I slutändan så var det någon inkompabilitet, men ingenting jag lyckades lista ut.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Jag undrar om folk skulle haft annan inställning om det gällde annat bolag. För att det är Inet ska kunden åka tvärs över landet till en butik och att ha filmat och dokumenterat felet under lång tid räknas inte. Sen skriver folk att garantin har gått ut. Den köptes i slutet av 2021 så det har inte ens gått 2 år. Ingen garanti går ut på mindre än två år. Kund har ju reklamerat redan vid första gången. Att inet inte hittat felet spelar ingen roll om kund har påpekat felet redan då och det kvarstår.

Jag kan definitivt känna igen mig i kunden för varit med om att de inte hittat fel. Var extremt frustrerande när datorn inte gav någon bild alls men de lyckades få bild. Det löste sig till slut dock och datorn har fungerat igen men jag fick hitta felet själv fast de byggde den.

De var dock alltid trevliga och när jag hade problem med DOA moderkort i annat ärende fick jag pengarna tillbaka inkl för kylare jag köpte med då jag inte hade nytta av den utan moderkortet så det var bra. Så vill inte säga att de är dåliga men det känns lite fanboy aktigt att begära att kunder kör tvärs över landet för att få datorn fixad. Inte alla bor i storstäder och inet har inte ens butik i Linköping som är Sveriges 5e största stad och en stor del av befolkningen bor inte i de tre största städerna. Om man bor i Kiruna ska man åka till Stockholm då eller? Sen om de lovar en sak får de hålla det. Om de skulle lovat det är en annan sak. Kanske det lovats för mycket. Men jag jobbar själv med kundservice och lämna ska inte lova mer än vad rutinerna säger men om någon gör det så får vi gå efter det. Går inte att säga att det lovats fel i efterhand.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Ingen garanti går ut på mindre än två år.

Jo. Däremot har man reklamationsrätt.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Så som jag uppfattar det.

1. Inet menar att inget fel hittas första gången du lämnar in den.
2. Felet finns kvar och du går då till en tredje part.
3. Du väljer att reklamera varan ett år efter punkt 2 är gjord och Inet vill då göra avdrag pga nyttjande av produkten vid återbetalning.

följdfrågor:

  • Hur lång tid är garantin på kortet?

  • Vad gick felsökningen på, hos tredje part?

  • Har ni redan kommit överens om vad som sker i ärendet? Är transaktionen slutförd?

Det finns en hel del som Konsumentköplagen reglerar i dessa typer av ärenden. Vad som gäller beror lite på vad du svarar på följdfrågorna.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Jo. Däremot har man reklamationsrätt.

Vilka grafikkort har mindre än 2 års garanti? Vad jag vet har alla märken 3 år förutom några som Zotac som har 2 år. Sett 1 år på någon enstaka produkt men aldrig grafikkort.

Kollar på inet nu och stod 3 år på alla jag klickade på förutom intel som var 2 år. Men som sagt inget grafikkort med mindre än 2 år.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Så som jag uppfattar det.

1. Inet menar att inget fel hittas första gången du lämnar in den.
2. Felet finns kvar men du väljer att vänta ett år pga Inets svar och går då till en tredje part.
3. Du väljer att reklamera varan pga punkt 2 och Inet vill då göra avdrag pga nyttjande av produkten.

följdfrågor:

  • Hur lång tid är garantin på kortet?

  • Vad gick felsökningen på, hos tredje part?

  • Har ni redan kommit överens om vad som sker i ärendet? Är transaktionen slutförd?

Det finns en hel del som Konsumentköplagen reglerar i dessa typer av ärenden. Vad som gäller beror lite på vad du svarar på följdfrågorna.

3 års garanti är det på alla gigabytes kort enligt inets hemsida.

Det står även ”servicekillen råder mig att bara köpa ett nytt grafikkort så kan jag göra ett återköp av mitt trasiga kort. Han lovar mig att servicekillarna kommer ringa mig när de är klara om återköp/byte.”

Så de har sagt att kund kan köpa nytt och göra återköp. Inget säges där om 80% det borde sagts redan då i så fall och inte efter kund redan köpt nytt kort enligt deras rekommendation då inget lånekort kunde ges.

Om det är rimligt eller inte med 80% är en annan sak. Och de har ingen skyldighet till lånekort. Men om de inte kan garantera att kund får tillbaka 100% borde man inte rekommendera kund köpa nytt och göra återköp utan att informera.

Det är såklart möjligt att de informerade om att de inte kan lova något och kund inte minns eller hörde den biten. Händer rätt ofta i mitt arbete att kunder missar och hör bara den biten som de vill höra och i sådant fall så är det kunds fel men förutsatt att det som kund säger stämmer tycker jag de borde ha gett 100% om de sagt att de ska göra återköp.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av Larrxi:

Tyvärr är Inet Sweclockers lilla bebis så allt som Inet gör är rätt på detta forum.

Tråkigt att alla ska vara hårdvaruingenjörer för att få en reklamation igenom.

Dåligt av Inet att slösa din tid.
Kriminellt av Inet att sno dina pengar!

Mjo det verkar så, Tack så mycket