Mardröm vid reklamation med Inet
Jag byggde en dator i december 2021 och köpte då alla delar inklusive grafikkort (3080 ti) för 18990 kr från Inet.
Efter ungefär 6 månader börjar grafikkortet ge grafiska fel, särskilt i spel och mina jobb program samt i webbläsare. Efter en tid blir de så grava att jag fick skicka in den på reklamation hos Inet med en video jag tog som visade hur de såg ut. Jag har också testat med ett annat kort utan problem.
2 veckor går förbi, då får jag ett samtal där de säger att de hittar inget fel och skickar tillbaka den. Va?
Jag stoppar tillbaka den i datorn och där är fortfarande små buggar, efter 3 dagar ungefär blir den sämre än innan jag skickade in den. Jag börjar då aktivt dokumentera och filma hur den den beter sig och skapar en video Spellista på Youtube där man ser hur defekt den är och blir sämre över tid:
https://www.youtube.com/playlist?list=PLhHCjmOsk5CrsXFGV1tOTH...
Jag går även till en PC Repair shop i Malmö som genast verifierar att den är defekt och de undrar vilka klåpare som skulle kalla den fungerande.
Efter ett år till med kortet och med all dokumentation och bevis skickar jag tillbaka den på reklamation till Inet, det är någonting jag har dragit mig för att göra för jag bara ser framför mig hur de återigen påstår att det inte är något fel och skickar tillbaka den så att jag blir 2 veckor utan kort utan anledning, så jag har ingen tillit. men nu håller garantin på att gå ut och kortet har sedan en bra tid tillbaka inte ens kunnat starta Directx program längre. Se Spellista.
Jag skapar reklamationen och ringer till dom för att konfirmera, jag frågar också om det går att få ett lånekort då jag inte vill vara utan kort i 2 veckor. Det kan de inte erbjuda men servicekillen råder mig att bara köpa ett nytt grafikkort så kan jag göra ett återköp av mitt trasiga kort. Han lovar mig att servicekillarna kommer ringa mig när de är klara om återköp/byte.
Great tänker jag och köper ett nytt kort från en annan leverantör och väntar på samtal från Inet.
2 veckor senare får jag ett sms när jag jobbar att de har verifierat fel och kommer skicka mig ett annat kort.
Va?? Vad hände med överenskommelsen att de skulle kontakta mig? Jag ringer till kundtjänst några timmar efter de skickade smset då jag ser det, men då säger de att kortet har redan skickats på posten. Så nu måste jag skicka tillbaka det först innan jag kan få en återbetalning. Och nu säger de även att jag inte kan få tillbaka hela beloppet, utan ger en vag indikation på att det skulle röra sig om 80%.
Med så mycket som har sagts på telefon som inte har hänt ber jag honom att konfirmera till mig skriftligt exakt vad som gäller till min epost så att jag vet hur mycket jag kommer få tillbaka. Han säger att jag kommer få ett email senast samma dag eller dagen efter. (Detta var i måndags i förra veckan den 16:de) Jag pratar med dom igen på fredagen efter fortfarande inget svar och han lovar konfirmation på måndagen.
Inget på måndagen heller, men idag, tisdag, får jag ett kort mail som säger att jag får en full återbetalning på det nya kortet de skickade mig. Va?? Det har varit kristallklart att jag vill skicka tillbaka det och få en återbetalning på kortet jag faktiskt betalade för!
Det nya kortet de skickade mig är bara värt 12499 kr. Jag skulle ha en konfirmation på att jag skulle få 80% av 18990 som är 15192 kr.
Jag tycker att det är ett riktigt fult beteende att hålla på så här särskilt mot en kund som har gjort rätt för sig och felanmält bara för att få den tillbaka skickad. Inte kunnat jobba hemifrån på ett år men det skiter väl dom i. Hade en kund jag levererat till upplevt det här hade jag skämts ögonen ur mig.
Jag har alla email, sms, röstsamtal sparade, jag minns inte vad personen hette på telefon men han via chatt var Anton L***e
Vad tycker ni?
Uppdatering på ämnet: #20243218