Microsoft Word fyller 40 år

Permalänk
Medlem

Grattis! Använts mycket genom åren men väldigt sällan sista tiden. Blir mer interna wikis, Confluence o liknande sidor som jag dokumenterar i idag. Excel o PowerPoint används dock flitigt.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Även om det finns öppna alternativ med doc och docx stöd så kan man inte ge upp MS stavning och diktering. För någon anledning är den bäst. Sen har man ett livstids licens från skolan som man installerade till Windows 7 som senare blev MS365 versionen.

Permalänk
Medlem

I tidernas begynnelse körde jag hellre Wordperfect än Word, för övrigt tyckte man på den tiden att alla grafiska OS som på Mac och Windows var för gamla tanter och amatörer.
Riktiga killar körde ju allt i DOS.

Permalänk
Medlem

Så när peakade Word?
Slutet av 90 talet, början av 2000 talet?
Dagens version är såklart kraftfull, men knappast bättre att använda än de tidigare versionerna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Så när peakade Word?
Slutet av 90 talet, början av 2000 talet?
Dagens version är såklart kraftfull, men knappast bättre att använda än de tidigare versionerna.

Man vill ju säga nej, fast är det verkligen så? Man kan ju ha synpunkter på hur bra den här typen av program är, men är äldre versioner verkligen bättre på någon punkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Wet inte om det är en annan versionssiffra som avses men word 2.0 körde jag på Windows

Ja, enligt Wikipedia kom 2.0 för DOS 1985 och stödde EGA. Jag är rätt säker på att det var den versionen jag självlärde mig på morsans jobb. Morsan jobbade som "sekreterare" - det fanns sådana då, när inte vem som helst kunde hantera en skrivmaskin på ett effektivt sätt (och definitivt inte en dator). Jag minns att utskrifterna från laserskrivaren (wooow!) hade ungefär samma kvalitet som i nutid, vad gällde text -- bilder existerade inte. De samtida matrisskrivarna... var inte lika bra.

Här finns några skärmdumpar. Jag kan inte säga att jag minns att jag körde något annat än ett enda "fönster" och att alltihopa var något annat än grå text på vitt svart.

Snart 40 år senare har jag till slut lyckats lära morsan att använda formatmallarna för rubriker i Word och automatgenerera innehållsförteckningar. Framsteg!

2.0 för Windows kom 1991.

Permalänk
Medlem

Jag med körde WordPerfect i början. Word var så buggigt under de första 10-15 åren.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Kände någon som skrev sitt examensarbete i Word. Jag får ångest bara jag föreställer mig det. De flesta verkade skriva i LaTex.

Word är inte uselt men inte heller fantastiskt tycker jag. De flesta Office-programmen känns så för mig. Blir frustrerad med jämna mellanrum (pga begränsningarna i diverse funktionaliteter).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Denkis:

Word är inte uselt men inte heller fantastiskt tycker jag. De flesta Office-programmen känns så för mig. Blir frustrerad med jämna mellanrum (pga begränsningarna i diverse funktionaliteter).

Att Word utsätter en för så många inställningar och beslut kan ju också vara en svaghet. När man väl har bra mallar i LaTeX är det bara att skriva text och så blir allt bra medan man i Word lätt kan råka byta teckensnitt, indrag, radavstånd eller något annat.