Apple uppdaterar färgglada Imac – lovar dubbel prestanda

Permalänk
Melding Plague

Apple uppdaterar färgglada Imac – lovar dubbel prestanda

Apple siktar på nybörjare när anrika allt-i-ett-familjen Imac får nya alternativ, som utöver regnbågens alla färger bjuder på stora prestandalyft.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Möjlighet till större skärm vore fint. Annars en hel del bra.

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem

Samma problem som de nya MBP att det är 8GB RAM och dyrt att köpa till mer. Borde övergå till 16 tycker man. De flesta av oss har ju 32 i våra datorer nu. 8 är samma som i 4000kr laptops.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Lite oklart var iMacs målgrupp är.

Snålt med minne och snålt med lagring. Mac mini verkar så mycket bättre i grunden som "hemdator" eller enklare arbetsstation.

Permalänk
Medlem

Synd att de verkar ha glömt bort att 27"-modellen funnits.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Lite oklart var iMacs målgrupp är.

Snålt med minne och snålt med lagring. Mac mini verkar så mycket bättre i grunden som "hemdator" eller enklare arbetsstation.

Ja jag blev lite besviken att vi inte fick se en mini med M3, då hade det nog kunnat bli en övergång till Mac nu när jag mest spelar på konsol numera.

Permalänk
Medlem

18999:-

Som hittat ju! Måste beställa en nu... Så svårt att välja färg bara...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Lite oklart var iMacs målgrupp är.

Snålt med minne och snålt med lagring. Mac mini verkar så mycket bättre i grunden som "hemdator" eller enklare arbetsstation.

De som vill ha en snygg dator för enklare sysslor. (tänk inredningsdetalj) Mac Mini är också bra, men försök hitta en snygg skärm till den...

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

'Har en Mac mini M1 för Logic Pro, Davinci Resolve, Scrivener och Youtube. Helt underbar. <3 M3:an kommer kanske senare, men för min del så räcker M1 för allt jag har den till.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

De som vill ha en snygg dator för enklare sysslor. (tänk inredningsdetalj) Mac Mini är också bra, men försök hitta en snygg skärm till den...

Går ju inte ens att köra en webbläsare ordentligt med 8 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

De som vill ha en snygg dator för enklare sysslor. (tänk inredningsdetalj) Mac Mini är också bra, men försök hitta en snygg skärm till den...

Ja, det där känns som hela grejen med just Imac-formfaktorn...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Går ju inte ens att köra en webbläsare ordentligt med 8 GB

På Windows är det kanske så, men har en Mac Mini M2/8GB/256GB med Macos Sonoma (senaste), Word, Excel, Powerpoint, Mail, Bilder och Chrome igång med ett gäng flikar så drar den just nu 6.77 GB Ram, så inga som helst problem att köra den på 8 GB Ram.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Samma problem som de nya MBP att det är 8GB RAM och dyrt att köpa till mer. Borde övergå till 16 tycker man. De flesta av oss har ju 32 i våra datorer nu. 8 är samma som i 4000kr laptops.

8GB på iOS är som 32GB på Windows.

Permalänk
Musikälskare

Den gula var redigt flådig! Mumma!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Synd att de verkar ha glömt bort att 27"-modellen funnits.

Tidigare modeller var 21,5" och 27". 24" är mitt emellan.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

8GB på iOS är som 32GB på Windows.

Mycket intressant detta. Jag kör Windows utan problem med 8GB RAM, även 4GB fungerar för enklare saker med rätt version. Uppenbarligen delar inte Apple alltid den här "8=32"-teorin med tanke på att jag av och till funderat på en Mac Studio för att testa M-serien och det exemplar jag såg igår hade 32GB förinstallerat. Tydligen bedömer Apple det som lämpligt för en Mac som är tänkt att köra Adobe CC, Logic, Final Cut Pro och annat - man kan kalla detta "typiska Mac-saker".

Det vore därför mycket intressant om den här "8=32"-teorin kunde sättas på prov: Adobe Photoshop igång, Premiere renderar en video i bakgrunden i Adobe Media Encoder, Logic är startad, webbläsaren med 50 flikar (Chromiumbaserad) körs, Word är igång i bakgrunden, Parallels Desktop kör en VM med Windows med 8GB RAM tilldelat. Detta är ett scenario som händer hos mig och för detta har jag just nu 32GB RAM. Enligt "8=32"-teorin borde detta fungera utmärkt bra på en Mac med 8GB RAM. Är det någon som är öppen för att prova?

Om det finns mätningar som visar att Photoshop CC på en M-baserad Mac drar 25% av RAM-förbrukningen hos samma version under Windows vore det intressant att ta del av dessa.

Jag är seriöst intresserad av att testa en M-baseradMac - har kört Mac i många år tidigare och då med tidigare versioner av dessa programvaror och inte vid något tillfälle har jag upplevt att man skulle kunna uträtta "stordåd" med "instegsmängden RAM". Mina Macar har alltid varit generöst RAM-bestyckade jämfört med "standard" för den specifika tidsåldern.

Dock har jag problem med den här teorin om att en 8GB-Mac klarar av att med framgång och goda prestanda köra samma laster som en 32GB-maskin oavsett om det är en Mac eller annan plattform, framförallt när vi talar om "multimedia" och bl.a. Adobe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Dock har jag problem med den här teorin om att en 8GB-Mac klarar av att med framgång och goda prestanda köra samma laster som en 32GB-maskin oavsett om det är en Mac eller annan plattform, framförallt när vi talar om "multimedia" och bl.a. Adobe.

8=32 håller nog ingen vetting människa med om. Men det finns massor av videos om videoredigering på mac med olika mängder ram som du kan kolla in för att se att det går att göra förvånansvärt mycket med mindre ram än man skulle gissat på från början.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Tidigare modeller var 21,5" och 27". 24" är mitt emellan.

Det har jag nog koll på, därför jag saknar 27"

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Det har jag nog koll på, därför jag saknar 27"

27" är det nya 24"

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

De som vill ha en snygg dator för enklare sysslor. (tänk inredningsdetalj) Mac Mini är också bra, men försök hitta en snygg skärm till den...

Apple säljer fortfarande separata skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

8=32 håller nog ingen vetting människa med om. Men det finns massor av videos om videoredigering på mac med olika mängder ram som du kan kolla in för att se att det går att göra förvånansvärt mycket med mindre ram än man skulle gissat på från början.

Med tanke på att det gick att redigera video tämligen väl med tidiga iMacar (G3orna) förvånar det mig inte att det går att köra en del sådant med 8GB RAM. Dock blir det annat läge så fort man vill börja multitaska och köra Adobes programvaror.

Jag skulle alltså inte bestycka en Mac med mindre än 32GB om "grafiska applikationer, t.ex Adobe CC" är prioriterat för användaren. I mitt eget fall är en Mac Studio med 32GB RAM mest intressant.

Permalänk
Medlem

Riktigt fin dator! Kan nog bli en sådan på skrivbordet 👍😁

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Apple säljer fortfarande separata skärmar.

Ja, men den billigaste skärmen kostar mer än 2x så mycket än en Mac Mini i basversion. Apples billigaste skärm börjar på 20 015kr och kostar därmed rejält mycket mer än basversionen av iMac.

Poängen var uppenbarligen att Mac Mini är en prisvärd dator men som saknar snygg skärm som också är prisvärd. iMac blir därmed ett bra alternativ.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Sötast

Jag ser inte riktigt meningen med att endast sälja olika hårdvarukonfigurationer i macbook pro, imac samt mac mini.

Alla vet redan att hårdvaran får plats i samtliga enheter vilket innebär att valet inte var tekniskt, mer filosofiskt eller politiskt eller vad man vill kalla det.

Jag hade inte tänkt köpa en imac oavsett, men om jag hade velat ha en så hade jag varit besviken vid detta laget. Varför inte tillåta att slutanvändaren kan välja det format som passar denne bäst? Sålänge produkten blir såld så borde inte folk straffas på grund av preferens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag ser inte riktigt meningen med att endast sälja olika hårdvarukonfigurationer i macbook pro, imac samt mac mini.

Alla vet redan att hårdvaran får plats i samtliga enheter vilket innebär att valet inte var tekniskt, mer filosofiskt eller politiskt eller vad man vill kalla det.

Jag hade inte tänkt köpa en imac oavsett, men om jag hade velat ha en så hade jag varit besviken vid detta laget. Varför inte tillåta att slutanvändaren kan välja det format som passar denne bäst? Sålänge produkten blir såld så borde inte folk straffas på grund av preferens?

Samma anledning till att Nvidia inte lanserar alla olika grafikkort samtidigt? Det finns kanske inte tillräckligt med kretsar för att fylla varenda enhet? Eller så vill dom sälja dyrare produkter (MacBook Pro) innan dom säljer billigare produkter (Mac Mini)? Både och förstås!

Troligen finns det inte obegränsat med 3nm-kretsar så att det räcker till alla om dom dessutom ska finnas i lager.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

18999:-

Som hittat ju! Måste beställa en nu... Så svårt att välja färg bara...

Med 8GB RAM

Välkommen till 2010-talet !!

Skrivet av Petterk:

Går ju inte ens att köra en webbläsare ordentligt med 8 GB

Mjo det funkar väl vanligtvis ganska bra på PC också.

Men säg vad kostar en begagnad 4 kärnig hashwell PC med 8GB RAM ?
Eller kanske gå upp till 6th-7th gen Sky Lake/Kaby Lake.

För säg om man kan köpa en begagnad PC för en tusenlapp eller två som klarar ens behov.
Varför skulle man då köpa en ny Mac för över 18000 kr?

Eller kanske klarar sig på en Raspberry Pi 5 8GB ?

Är verkligen en ny dyr Mac en vettig konkurrent mot ändamål där en Raspberry Pi duger ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Med 8GB RAM

Välkommen till 2010-talet !!

Mjo det funkar väl vanligtvis ganska bra på PC också.

Men säg vad kostar en begagnad 4 kärnig hashwell PC med 8GB RAM ?
Eller kanske gå upp till 6th-7th gen Sky Lake/Kaby Lake.

För säg om man kan köpa en begagnad PC för en tusenlapp eller två som klarar ens behov.
Varför skulle man då köpa en ny Mac för över 18000 kr?

Eller kanske klarar sig på en Raspberry Pi 5 8GB ?

Är verkligen en ny dyr Mac en vettig konkurrent mot ändamål där en Raspberry Pi duger ?

Använder datorer med 8 GB på jobbet, men jag kör inte i närheten av lika många flikar där som hemma, och inte massor flikar med video/media. Hemma är ju webbläsaren igång tills den uppdateras också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Mycket intressant detta. Jag kör Windows utan problem med 8GB RAM, även 4GB fungerar för enklare saker med rätt version. Uppenbarligen delar inte Apple alltid den här "8=32"-teorin med tanke på att jag av och till funderat på en Mac Studio för att testa M-serien och det exemplar jag såg igår hade 32GB förinstallerat. Tydligen bedömer Apple det som lämpligt för en Mac som är tänkt att köra Adobe CC, Logic, Final Cut Pro och annat - man kan kalla detta "typiska Mac-saker".

Det vore därför mycket intressant om den här "8=32"-teorin kunde sättas på prov: Adobe Photoshop igång, Premiere renderar en video i bakgrunden i Adobe Media Encoder, Logic är startad, webbläsaren med 50 flikar (Chromiumbaserad) körs, Word är igång i bakgrunden, Parallels Desktop kör en VM med Windows med 8GB RAM tilldelat. Detta är ett scenario som händer hos mig och för detta har jag just nu 32GB RAM. Enligt "8=32"-teorin borde detta fungera utmärkt bra på en Mac med 8GB RAM. Är det någon som är öppen för att prova?

Om det finns mätningar som visar att Photoshop CC på en M-baserad Mac drar 25% av RAM-förbrukningen hos samma version under Windows vore det intressant att ta del av dessa.

Jag är seriöst intresserad av att testa en M-baseradMac - har kört Mac i många år tidigare och då med tidigare versioner av dessa programvaror och inte vid något tillfälle har jag upplevt att man skulle kunna uträtta "stordåd" med "instegsmängden RAM". Mina Macar har alltid varit generöst RAM-bestyckade jämfört med "standard" för den specifika tidsåldern.

Dock har jag problem med den här teorin om att en 8GB-Mac klarar av att med framgång och goda prestanda köra samma laster som en 32GB-maskin oavsett om det är en Mac eller annan plattform, framförallt när vi talar om "multimedia" och bl.a. Adobe.

Det är ganska stor skillnad om man kör mekanisk HDD eller SSD.
Framförallt om man kör en ensam HDD som enda lagringsenhet.

Det är möjligt att köra virtuellt minne / swap om inte RAM räcker.
Men om man swappar till HDD går det långsamt.

Problemet med jämförelsen är att PC kan också utrustas med SSD och då kan även
PC använda swappa till SSD som 'ett magiskt trick'.

Sen är en fråga om det är bra att använda minimalt med RAM och tokswappa till SSD istället ...
Men om man sliter ut SSD i förtid, ja då tänker de väl,
Macar är ändå så dyra så då är det bara att kasta och köpa ny.

Permalänk
Avstängd

Måste säga att Apple verkligen har importerat dom senaste åren med sin senaste line up. Deras Macbooks var enormt snygga och väldigt bra prestanda i. Mycket nöjd med deras senaste släpp faktiskt. Och jag har aldrig gillat apple tidigare. Tummen upp👍

Visa signatur

Ryzen 3600 | Asus X570-F | 16GB Kingston Fury | RX 6800 XT | Corsair H100X | Corsair RM650x | Samsung 970 EVO Plus 2TB×2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Lite oklart var iMacs målgrupp är.

Snålt med minne och snålt med lagring. Mac mini verkar så mycket bättre i grunden som "hemdator" eller enklare arbetsstation.

Ja, verkligen. Ofta slänger ju nån ur sig "perfekt för den som bara behöver en vardagsdator" och då tänker jag direkt: En vardagsdator för närmare 2k€? Du kan få en Windows-baserad vardagsdator för en fjärdedel av det priset som är lika enkel att använda och klarar facebook, youtube och vad annat som nu rankas som "vardagsdator" uppgifter, utan problem.

Köper inte det argumentet. Jag såg faktiskt fram emot imac M3 men då de höjde priset OCH sket i att varken uppgradera RAM eller lagringsutrymme så nä, det blev lite väl mycket. De bryr sig verkligen inte om iMac längre.