Starfield-utvecklare: Mindre kunde ha varit bättre

Permalänk
Medlem

Första Bethesda spelet jag verkligen ogillat och slutat spela efter bara ett par dagar, just pga. av de anledningar som nämnts.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Sötast

Kollade typ 15 min av nån som utforskade random planeter.

På de. 15 minuterna såg jag samma bruna gasmoln puttra ur marken runt 50 gånger på olika platser på olika planeter etc... alltid en och samma rök överallt....

Har inte ens funderat på att ladda ner det sedan dess....

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det går tyvärr inte att modda spel via GeForce Now.

Tråkigt. Satt just och funderade idag på att säga upp Netflix och lösa en Geforce Now-prenumeration, men får då fundera lite till... Att kunna modda är ju liksom halva nöjet nästan av att kunna spela på PC.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk

Starfield hade varit väldigt mycket bättre med färre planeter och mer innehåll och custom gjorda planeter. Mycket av innehållet i spelet är i princip copy paste på hela planeten byt någon enstaka resurs och ge planeten ett annat namn. Kunde blivit så mycket bättre om dom använde less is more. Tycker dom skulle fokuserat mer på side missions och faktioner så där va fler större och bra side missions och släppt tex allt settlement byggande i en separat dlc

Permalänk
Medlem

Storleken i sig är inte problemet. Problemet är att man använder sig av Creation Engine för ändamålet. Jag tycker inte att CE i sig är en dålig motor. Ja den har vissa nackdelar, men det är ändå en bra motor för RPG-spel, dock är den inte gjord för den här kosmiska storleken, vilket märks väl med Starfield. Det hade varit en bättre upplevelse om man slapp alla laddningar. De må vara snabba, men de är på tok för många. Varje byggnad ska inte behöva ha en egen laddningssekvens, och speciellt inte om det bara består av ett litet rum.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Storleken i sig är inte problemet. Problemet är att man använder sig av Creation Engine för ändamålet. Jag tycker inte att CE i sig är en dålig motor. Ja den har vissa nackdelar, men det är ändå en bra motor för RPG-spel, dock är den inte gjord för den här kosmiska storleken, vilket märks väl med Starfield. Det hade varit en bättre upplevelse om man slapp alla laddningar. De må vara snabba, men de är på tok för många. Varje byggnad ska inte behöva ha en egen laddningssekvens, och speciellt inte om det bara består av ett litet rum.

All tid dom lagt på onödig utfyllnad som inte skapar extra underhållning kunde lagts på dom sakerna jag skrev. Baldur's gate 3 kändes extremt handgjort, så många olika detaljer så det kändes som att utvecklarna brytt sig om varje detalj. Det gör att du får en betydligt bättre upplevelse än om spelet är 50% copy paste

Permalänk
Medlem

"Bethesdas nya rpg är stort men generiskt och buggigt"

Det mest uppenbara och väntade i hela spelvärlden är alltså en nyhet?

Ser fram emot nyheterna imorgon om att Nintendo ska göra en uppföljare till Zelda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Liknande kritik gavs väl även till Skyrim när det släpptes? Stort som ett hav men djupet av en vattenpöl.

Om Skyrim är en knädjup Vänern är Starfield typ en segmenterad Östersjö som når upp till fotknölarna.

Nä, vart inte impad alls jag, Skyrim kunde man åtminstone utforska helt fritt och sömlöst.

För de som inte kört Starfield men däremot kört Mass Effect så fungerar det planetära systemet i princip på exakt samma sätt, fast klumpigare, öppna en kasst designad meny, klicka på stället du vill till, laddningsskärm, poff.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanL21:

Jag är ett stort ME1 fan, men fastnade aldrig för Oblivion.

Mitt ställningstagande angåend ME som början till fallet är att därefter blev alla CRPG snarare 'Action adventures' än RPG...

Okej, jag kan förstå en viss del av det, men jag skulle inte säga att ME1 var nån slags vändpunkt. Om nåt så var väl GTA:San Andreas viktigare, och det var 2004. Då togs RPG-element in i actionsspel, och visade sig bli otroligt populärt. Sen gick utvecklingen åt andra hållet. Mass Effect var ju inte mindre RPG:igt är många andra spel som varit populära tidigare, typ KOTOR och Gothic.

Skrivet av Rixxz:

Om Skyrim är en knädjup Vänern är Starfield typ en segmenterad Östersjö som når upp till fotknölarna.

Nä, vart inte impad alls jag, Skyrim kunde man åtminstone utforska helt fritt och sömlöst.

För de som inte kört Starfield men däremot kört Mass Effect så fungerar det planetära systemet i princip på exakt samma sätt, fast klumpigare, öppna en kasst designad meny, klicka på stället du vill till, laddningsskärm, poff.

Med tanke på att Mass Effect är snart 16 år gammalt så står det sig mycket väl i jämförelsen med Starfield. Mass Effect hade bättre karaktärer, bättre world building, bättre story och till och med bättre rörelse på random planeter. Dessutom så såg Mass Effect bättre ut för sin tid (ett av de första spelen med Unreal Engine 3).

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Motorn är alldeles för gammal.
Där borde man börja.
Argumentet med "moddningsvänligt" håller inte längre.
Tonvis med laddningar, ointressant mainstory, ointressanta karaktärer, tomma världar, 3 olika fiender på alla (få) bebodda planeter, samma växter på alla planeter, samma grottor, extremt få användbara vapen, osv

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av alebaler87:

All tid dom lagt på onödig utfyllnad som inte skapar extra underhållning kunde lagts på dom sakerna jag skrev. Baldur's gate 3 kändes extremt handgjort, så många olika detaljer så det kändes som att utvecklarna brytt sig om varje detalj. Det gör att du får en betydligt bättre upplevelse än om spelet är 50% copy paste

Jo, ett handgjort solsystem med ett dussin planeter och månar hade nog gjort Starfield bättre än en slumpgenererad galax där varje himlakropp är som den andra. Man märker ganska väl när man är på ett ställe där utvecklarna har placerat ut saker manuellt, men tyvärr är dessa ytor väldigt små och endast kopplade till quests.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag har 90+ timmar i spelet nu. I det stora hela gillar jag den, storylinen i alla fall. Men som många redan påpekat så har den sina brister. Särskilt med "utforskandet" av planeter. Det är som Noman sky i början, finns inte så mycket att utforska på majoriteten av planeterna. Loot som man får av lockpicking verkar inte vara värt att satsa skillpoäng för.
Man får hoppas att de gör som Noman sky och lägger till innehåll och förbättringar i flera år (gratis förstås och inte som DLC som kostar pengar) så att det lever upp till Bethesdas påstående om att "spelaren kan njuta av spelet i flera år". Med det innehåll som finns nu så är spelet våldsamt överprisat.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Okej, jag kan förstå en viss del av det, men jag skulle inte säga att ME1 var nån slags vändpunkt. Om nåt så var väl GTA:San Andreas viktigare, och det var 2004. Då togs RPG-element in i actionsspel, och visade sig bli otroligt populärt. Sen gick utvecklingen åt andra hållet. Mass Effect var ju inte mindre RPG:igt är många andra spel som varit populära tidigare, typ KOTOR och Gothic.

Med tanke på att Mass Effect är snart 16 år gammalt så står det sig mycket väl i jämförelsen med Starfield. Mass Effect hade bättre karaktärer, bättre world building, bättre story och till och med bättre rörelse på random planeter. Dessutom så såg Mass Effect bättre ut för sin tid (ett av de första spelen med Unreal Engine 3).

Ur mitt perspektiv, där bland andra BG 1+2, IWD, NWN och Fallout alla baserades på system plockade från PnP rollspel blev ME en tydlig punkt då rollspelsmekaniken fick ta ett stort steg tillbaka för ett mer 'Action/adventure'-tänk. Detta blev också tydligt i och med DA:O - DA2 där man försökte kombinera turne based med realtid/first person. Ett inte helt lyckat försök.

ME är i all sin enkelhet på många sätt bättre än Starfield.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanL21:

Ur mitt perspektiv, där bland andra BG 1+2, IWD, NWN och Fallout alla baserades på system plockade från PnP rollspel blev ME en tydlig punkt då rollspelsmekaniken fick ta ett stort steg tillbaka för ett mer 'Action/adventure'-tänk. Detta blev också tydligt i och med DA:O - DA2 där man försökte kombinera turne based med realtid/first person. Ett inte helt lyckat försök.

ME är i all sin enkelhet på många sätt bättre än Starfield.

Jag kan förstå att det märktes mycket, för ME var väldigt hypat och ett Bioware spel som hade en väldigt tung historia inom CRPG.

Min poäng var närmast att trenden var äldre än ME. Bioware hade ju också tidigare gjort KOTOR, som var lite liknande ur den synpunkten. Samtidigt ska man komma ihåg att ME ju kom ut ca 3 år efter WoW, som ju tog RPG:n överlag starkt i en mera action-orienterad riktning. ME var mera ett symptom på trenden än något som skapade den.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Starfields överlägset största problem heter "förväntningar".

Det mesta av kritiken uppfattar jag som besvikelse över att det inte är simuleringsdelarna av Elite Dangerous kombinerat med No Man´s Sky kombinerat med Mass Effect och Fallout samt Skyrim.

Istället är det ett Creation Engine-baserat spel som då drabbas av sådana "problem" som laddskärmar och att det inte går att sömlöst flyga in och landa/starta på planeterna. Ovanpå detta har vi procedurgenererade världar vilket leder till copy/paste-kritik.

Mycket av "problematiken" kommer att börja lösa sig när Creation Kit är släppt. Dock kommer inte ens ett fullmoddat Starfield att bli Elite Dangerous utan det kommer vara mer åt Mass Effecthållet om man säger, närmare bestämt det som Andromeda var tänkt att vara innan det drabbades av development reset.

Tar vi Fallout 4 som exempel är det ju enorm skillnad på det i grundutförande utan DLCer och med dessa samt moddar. Helt annat spel i princip. Något säger mig att mycket av kritiken mot Starfield - åtminstone den som rör procedural generation/planeterna, companions och likande - kommer moddas bort.

Markfordon/svävare kommer garanterat att moddas in. Jetpack innebär ju att grundmekaniken finns där och jag är tämligen övertygad om att körbara markfordon blir en av de tidigaste sakerna som släpps när Creation Kit är ute.

Mina egna "förväntningar" på Starfield har i princip varit ett rymd-Fallout 4 med vissa inslag av Mass Effect och Wing Commander samtidigt som det som polerar spelet till att bli riktigt intressant är en kombination av moddar, DLCer och Creation Club. Man kan starkt misstänka att det som kommer släppas i DLC-väg blir t.ex två planeter (tänk motsvarighet till Far Harbor och Nuka World), expansion av skepps/basbyggandet (tänk Vault-Tec Workshop och Automatron) bl.a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag kan förstå att det märktes mycket, för ME var väldigt hypat och ett Bioware spel som hade en väldigt tung historia inom CRPG.

Min poäng var närmast att trenden var äldre än ME. Bioware hade ju också tidigare gjort KOTOR, som var lite liknande ur den synpunkten. Samtidigt ska man komma ihåg att ME ju kom ut ca 3 år efter WoW, som ju tog RPG:n överlag starkt i en mera action-orienterad riktning. ME var mera ett symptom på trenden än något som skapade den.

Inte för att egentligen fortsätta diskussionen, för vi är nog överens. Men Neverknowsbest beskriver min syn på saken ganska bra:

https://youtu.be/Sc8Bn8yqPYQ?si=JZ3LlfGIjTW4rvYI

Permalänk
Medlem

Alla planeter är döda, finns inget att explorera, går inte ens att styra skeppen på planetet och storyn är tråkig och löjlig. Spelade igenom karriären och vanguard. Vanguard kändes som en bättre main story än tramset med artifakter.

Köpte spelet för 800 spänn och kommer nog aldrig spela det igen... Skulle köpt det på game pass med facit i hand!

Visa signatur

PNY Geforce 2080 TI 2250/8200Mhz @550W (Galax HOF bios) | I7 9700K @ 5,1Ghz | Asus Rog Strix Z390-F Gaming | 32Gb 3200Mhz | Samsung 970 Pro M2.SSD | 540mm Radiator Custom loop | Valve Index

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag hade inga planer på att skaffa det o verkar som ja gjorde rätt.

Skrivet av kaput:

Jo, vill minnas det också. De dialogdrivna questsen från Morrowind ersattes med quest markers i de senare spelen osv. Snitslad bana, neddummat. Frågan är dock om gemene man har tålamod att ta reda på vart han ska och vad han ska göra genom att läsa och tänka? Får för mig att djup är något man bör undvika ett AAA-spel man tänkt sälja i volym.

Jag vill inte tro det men det kan vara så….tänker primärt på USA där det känns som delar av landet har låg IQ (<90)

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Jag vill inte tro det men det kan vara så….tänker primärt på USA där det känns som delar av landet har låg IQ (<90)

IQ mellan 85-115 är normalbegåvning och innom detta befinner sig ca 68% av befolkningen i hela världen. 50% av världsbefolkningen har under IQ 100 och 50% över.

Låg begåvning kan den som har en IQ<80 anses ha.

Bara för att reda ut begrepp och definitioner...

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Intelligenskvot.

===

För att skriva något relaterat till ämnet i inlägget:
Förväntningar styr vår upplevelse. För den som förväntar sig ett "first person shooter" blir Starfield en besvikelse. Likaså för den som förväntar sig ett djuplodande "role playing game".

Bethesta har som jag ser det lyckats pricka mitt emellan dessa två och således skapat ett spel som uppfyller väldigt fås förväntningar.

Själv blev jag lite smått besviken. Jag hade hoppats på i alla fall Skyrimnivå på main quest. Nu blev det ett kort snopet slut i linje med 1970-tals HiSciFi - inget definitivt svar eller slut utan bara en "reset" och börja om. Jag han dessutom med de fyra faktionernas "main quest lines" på alldeles för kort tid.

Kanske, för att återkoppla till förväntningar, blir spelet bättre om man inte "jagar på" och försöker lösa dessa, utan mer flyter på och gör side quests när man hittar dem? Det skulle ge en lugnare mer utforskande upplevelse och släpper man jakten kanske det finns mer att hämta?

Jag var på väg dit och spelade igenom main quest till dess att jag valt vem av mina fyra "companions" som ska dö, för att undersöka om så är fallet, när jag blev distraherad av BG3... Starfield får vänta ett tag till alla patchar och DLC är släppta.