Hur länge supportas en Macbook bärbar idag?

Permalänk

Hur länge supportas en Macbook bärbar idag?

Det fanns en tabell som visade ungefär hur länge Apple supportade sina bärbara Macbook modeller. Det ligger oftast mellan 5-6 år. Är det så kort tid?

Permalänk
Bildexpert

Standard är att en Mac fortsätter få nya OS i cirka fem-sex år och varje utgåva av macOS får vanligtvis uppdateringar i ca tre år. Vissa kritiska säkerhetsuppdateringar kan komma ännu senare.

Så från produktionsstart kan man räkna med uppdateringar i någon form ca 8 år framöver.

Permalänk
Skrivet av Nissling:

Standard är att en Mac fortsätter få nya OS i cirka fem-sex år och varje utgåva av macOS får vanligtvis uppdateringar i ca tre år. Vissa kritiska säkerhetsuppdateringar kan komma ännu senare.

Så från produktionsstart kan man räkna med uppdateringar i någon form ca 8 år framöver.

Tack! Men låter inte det väldigt lite? Om vi räknar bort Windows 11 så har ju Windows stött PC i över tio år minst?

Permalänk
Bildexpert

Är åtta års traditionell support samt ytterligare säkerhetsuppdateringar verkligen "väldigt lite" för en dator?

Vad är då lite, lagom, mycket och väldigt mycket?

Permalänk
Medlem

https://arstechnica.com/gadgets/2022/07/some-macs-are-getting...
https://arstechnica.com/gadgets/2023/07/with-macos-sonoma-int...

har lite mer info. Generellt har Mac inte supportats lika länge som PC, om man menar hur länge man kunnat få säkerhetsuppdateringar till det OS man fått med datorn när man köpte den; i praktiken har ju Microsoft ända fram tills nyss erbjudit datorer med Windows 7 att uppgradera till Windows 10 - vilket de flesta Windows 7-datorer klarar, även om undantag såklart finns. Nu har det ju ändrats lite i och med Windows 11 som kräver modernare hårdara än 10, och Apple har ju nästan helt fasat ut Intel.

Det man kan säga är väl att om man köper en ny dator strax efter lansering så får den uppdateringar i ganska många år, oavsett om det är PC eller Mac. Men då datorer har så bra prestanda att de nog lätt ska klara mer än 10 års livslängd (speciellt om de är stationära och inte litar på batteri) kan man diskutera om det är tillräckligt. Förhoppningsvis är datorerna så öppna att man kan installera någon Linux.

MacOS-uppgraderingar; lägg på ca 3 år för säkerhetsuppdateringar (men det är oklart om man får alla, eller om nyare OS prioriteras)

Tillägg: Vår Macbook Pro 2015 års modell ligger nu på Monterey (MacOS 12) och får säkerhetsuppdateringar fortfarande men nästa höst kommer nog supporten att ryka.
Om jag förstår saken rätt slutade Apple att tillverka den här modellen (15" Macbook Pro mid 2015) första halvan av 2018, därefter såldes den ett tag till. Köpte man denna dator 2018, så får man alltså inte säkerhetsuppdateringar i slutet av 2024; det är ganska kort faktiskt. Det går att lägga in Windows 10 eller någon Linux på den, eller använda en OCLP-omväg för att installera nyare MacOS, men det gör nog inte folk flest.

Ett annat tillägg man kan göra är att det är tämligen vanligt att man på Mac måste ligga på någon av de nyare versionerna av MacOS för att kunna installera senaste versionerna av diverse program, och det är inte alltid helt trivialt att leta fram äldre versioner av program.

Exempel: Lade in Calibre (e-bokhantering), LibreOffice, och något mer, på fruns Macbook efter en flytt till från äldre till nyare Macbook Pro; de officiella sidorna för Calibre, LibreOffice, och vad mer det nu var, defaultade till att ta hem en för ny version som var inkompatibel med min frus tydligen lastgamla Mojave-installation. Det är väldigt ovanligt på Windowssidan, även om en del nu släpper support för Windows 7/8 så brukar man få felmeddelande eller varning om att nästa version släpper supporten, här fick man bara en överkryssad ikon vid försök att installera.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tack! Men låter inte det väldigt lite? Om vi räknar bort Windows 11 så har ju Windows stött PC i över tio år minst?

Håller med dig helt och hållet, Man skulle rent teoretiskt kunna bruka en "high-end" laptop från cirka 2011-2012 idag med t.ex en rätt standard gaminglaptop från runt 2011-2012 som kostade mellan 12-15k med följande specs med windows 10 installerat efter att ha uppgraderat den medföljande windows 7/8 licensen.

i7-2670QM
GTX 570m
16gb 1600mhz DDR3 ram
Sata 3 SSD
1920x1080 panel i 60hz

t.ex. https://icecat.biz/p/medion/30013687/notebooks-4015625980145-...

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Är åtta års traditionell support samt ytterligare säkerhetsuppdateringar verkligen "väldigt lite" för en dator?

Vad är då lite, lagom, mycket och väldigt mycket?

Ja, 8 år är rätt så lite tycker jag särskilt med tanke på prislappen på många Mac produkter. Jag har en dator från 2012 som officiellt sett får uppdateringar till 2025, dvs 13 år och min kommer få uppdateringar även efter det då jag lagt in Windows 11 på den.

Skrivet av Oliver91:

Håller med dig helt och hållet, Man skulle rent teoretiskt kunna bruka en "high-end" laptop från cirka 2011-2012 idag med t.ex en rätt standard gaminglaptop från runt 2011-2012 som kostade mellan 12-15k med följande specs med windows 10 installerat efter att ha uppgraderat den medföljande windows 7/8 licensen.

i7-2670QM
GTX 570m
16gb 1600mhz DDR3 ram
Sata 3 SSD
1920x1080 panel i 60hz

t.ex. https://icecat.biz/p/medion/30013687/notebooks-4015625980145-...

Som jag skrev precis ovanför så har jag en HP Elitebook från 2012 som fungerar alldeles utmärkt fortfarande. Den hade en i5 3320M men jag uppgraderade den till en i7 3632QM nyss och den blev ännu bättre, det märktes skillnad från i5 till i7

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, 8 år är rätt så lite tycker jag särskilt med tanke på prislappen på många Mac produkter. Jag har en dator från 2012 som officiellt sett får uppdateringar till 2025, dvs 13 år och min kommer få uppdateringar även efter det då jag lagt in Windows 11 på den.
Som jag skrev precis ovanför så har jag en HP Elitebook från 2012 som fungerar alldeles utmärkt fortfarande. Den hade en i5 3320M men jag uppgraderade den till en i7 3632QM nyss och den blev ännu bättre, det märktes skillnad från i5 till i7

Japp, hade själv en Core 2 Duo Probook i 10+ år innan den pensioneras, byttes dock batteri i den efter 5-6 år och laddare i samma veva, körde dock ej original så blev väl runt max 500kr totalt i delar.

stoppade i en extra 2gb sticka i den så den hade 4gb ram och en 120gb ssd, fungerade finemang för slösurfande och kördes som en retromaskin för äldre speltitlar runt 2000 talet då min nyare dator inte hade jättebra stöd för det, den körde också först XP men blev 7an när stödet för XP försvann.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Som sagts innan mellan 6-8 år. Men du kan idag använda ett verktyg som Open core Legacy Patcher och installera senaste macos på mac:ar som inte stöds längre för ökad livslängd.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Japp, hade själv en Core 2 Duo Probook i 10+ år innan den pensioneras, byttes dock batteri i den efter 5-6 år och laddare i samma veva, körde dock ej original så blev väl runt max 500kr totalt i delar.

stoppade i en extra 2gb sticka i den så den hade 4gb ram och en 120gb ssd, fungerade finemang för slösurfande och kördes som en retromaskin för äldre speltitlar runt 2000 talet då min nyare dator inte hade jättebra stöd för det, den körde också först XP men blev 7an när stödet för XP försvann.

Min HP har 16 GB RAM, 1 128GB SSD samt 1 640 HDD i den.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Paontuus:

Som sagts innan mellan 6-8 år. Men du kan idag använda ett verktyg som Open core Legacy Patcher och installera senaste macos på mac:ar som inte stöds längre för ökad livslängd.

Låter väldigt kort! Vem lägger ut 30 000 kr på en hyfsad konfigurerad MacBook Pro när den slutas supportas om sex år när det kommer till OS-uppdateringar?

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Låter väldigt kort! Vem lägger ut 30 000 kr på en hyfsad konfigurerad MacBook Pro när den slutas supportas om sex år när det kommer till OS-uppdateringar?

tycker det låter rätt normalt.

6-8år "support" dvs du kan ringa dem om hjälp vid problem med operativsystemet och sen säkerhetsuppdateringar ett tag till efter det.

iaf så jag förstod det som skrivits ovan.

så blir ju i runda slängar samma totala livslängd som ett windows operativ

bara att windows har bägge typerna av support/uppdateringar under hela operativsystemets period och sen pang bom 100% till 0 support på slutdatumet istället.

bara för att du inte längre kan få hjälp från apple med X problem med ditt operativ så betyder ju inte att datorn är värdelös du får helt enkelt bara vända dig till google istället för felsökningen/åtgärd.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Låter väldigt kort! Vem lägger ut 30 000 kr på en hyfsad konfigurerad MacBook Pro när den slutas supportas om sex år när det kommer till OS-uppdateringar?

Alla mina jobblaptops har kostat mer än 30k, vissa betydligt mer och jag har inte haft någon längre än 4 år, normalt har varit 3 år.

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Alla mina jobblaptops har kostat mer än 30k, vissa betydligt mer och jag har inte haft någon längre än 4 år, normalt har varit 3 år.

Tycker det är helt irrelevant när man får gratis dator via jobbet oavsett pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

tycker det låter rätt normalt.

6-8år "support" dvs du kan ringa dem om hjälp vid problem med operativsystemet och sen säkerhetsuppdateringar ett tag till efter det.

iaf så jag förstod det som skrivits ovan.

så blir ju i runda slängar samma totala livslängd som ett windows operativ

bara att windows har bägge typerna av support/uppdateringar under hela operativsystemets period och sen pang bom 100% till 0 support på slutdatumet istället.

bara för att du inte längre kan få hjälp från apple med X problem med ditt operativ så betyder ju inte att datorn är värdelös du får helt enkelt bara vända dig till google istället för felsökningen/åtgärd.

Det är väl mer ett problem av att det inte är superlätt att få in nyare versioner av macOS om inte apple tillåter det medan du oftast kan få hjälp av någon runt dig att fixa in ett nyare windows om det inte installerar sig själv.

Min mor har min gamla macbook från... 2009? 2010? Den fick sista OS-update för några år sedan och det har börja dyka upp saker som bara inte fungerar- någon grej som inte funkar i safari och nya safari vill inte gå in etc. Hårdvaran fungerar felfritt i övrigt, så är lite trist.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tycker det är helt irrelevant när man får gratis dator via jobbet oavsett pris.

Högst relevant då en väldigt stor del av laptops i 30k+ klassen köps av just företag till sina anställda.

Permalänk
Skrivet av Shiprat:

Det är väl mer ett problem av att det inte är superlätt att få in nyare versioner av macOS om inte apple tillåter det medan du oftast kan få hjälp av någon runt dig att fixa in ett nyare windows om det inte installerar sig själv.

Min mor har min gamla macbook från... 2009? 2010? Den fick sista OS-update för några år sedan och det har börja dyka upp saker som bara inte fungerar- någon grej som inte funkar i safari och nya safari vill inte gå in etc. Hårdvaran fungerar felfritt i övrigt, så är lite trist.

Kan lova att allt inte fungerar på windows pc från den tidsåldern heller sittandes på win vista eller win 7.

Win 7 funkar väl fortfarande men bara tidsfråga innan 3e part program slutar funka för någon ny teknik börjar användas på internet som inte stöds i gamla reliker till webläsare som behöver användas för inget nyare är kompatibelt längre.

2009/10 är f.ö 14/15 år gammalt. Inte 6-8... Och om den inte fick problem förrän för ett år sedan eller nått så betyder det ju att kompabilitet fanns iaf i 12-13år.

Kan säga att generellt under windows kan du sluta kolla efter kompatibel mjukvara i princip samma dag som oset når eol.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Högst relevant då en väldigt stor del av laptops i 30k+ klassen köps av just företag till sina anställda.

Ja det in jag hålla med om men min fråga var mer för privat bruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Kan lova att allt inte fungerar på windows pc från den tidsåldern heller sittandes på win vista eller win 7.

Win 7 funkar väl fortfarande men bara tidsfråga innan 3e part program slutar funka för någon ny teknik börjar användas på internet som inte stöds i gamla reliker till webläsare som behöver användas för inget nyare är kompatibelt längre.

2009/10 är f.ö 14/15 år gammalt. Inte 6-8... Och om den inte fick problem förrän för ett år sedan eller nått så betyder det ju att kompabilitet fanns iaf i 12-13år.

Kan säga att generellt under windows kan du sluta kolla efter kompatibel mjukvara i princip samma dag som oset når eol.

Nu sa jag "några" inte "ett eller något". Jag påstår inte heller att de har något slags ansvar att släppa nytt, säger bara att det är trist.

Sittandes på vista eller 7, ja, men det finns ingen anledning att sitta kvar på vista eller 7 vid det här laget. Har en gammal XPS L321X som åker fram någon gång då och då för att ingen "ny" laptop jag äger har i närheten av lika bra tangentbord för att skriva länge på. Den är från tidigt 2012, 4GB ram, Windows 10 är stabilt på den trots lite hårdvaru issues som kommit med ålder (laptopen användes på kontor av flera olika personer i 6 år innan jag köpte ut den från jobbet för 500kr). När W10 är EOL blir det väl enbart Linux på den - har redan dualboot uppsatt. Viss hårdvara åldras bara ruskigt väl - den modellen av XPS och den macbook min mor fick med är bra exempel, det är trist om de ska bli skrot i onödan.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200