Hjälp! finna rätt SATA-kabel till nätagg

Permalänk
Medlem

Hjälp! finna rätt SATA-kabel till nätagg

En gammal server la av och jag köpte en begagnad masking på blocket med modulärt nätagg from OCZ (OCZ700MXSP). Tyvärr följde det bara med en nätkabel för HDs och jag vill flytta över diskarna från den gamla servern.

Har fattat att jag behöver en 6-pin, men hittar inga som överensstämmer med den kabel som sitter i.
Fick en kabel av en kompis, som passar i nätagget men den har inte kopparbläck på samma sätt som den kabel som sitter i.

Bifogar bild på extrakabeln och vad nätagget specar för respektive pin. Vad skulle experterna rekommendera? Behöver en kabel som jag kan koppla in 3 diskar med.

Kan jag använda den befintliga utan att oroa mig eller bör jag skaffa en ny - och var hittar jag en då?

Bild1
Bild2

lägga till bilderna
Permalänk
Hedersmedlem

Blanda aldrig någonsin kablar mellan olika nätaggregat!

Det finns ingen direkt standard och risken för grillade diskar är hög.

Mät och kontrollera att du har rätt spänning på alla pinnar i s-ata kontakterna. Tyvärr är se lite dryga att mäta i...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av motvind:

En gammal server la av och jag köpte en begagnad masking på blocket med modulärt nätagg from OCZ (OCZ700MXSP). Tyvärr följde det bara med en nätkabel för HDs och jag vill flytta över diskarna från den gamla servern.

Har fattat att jag behöver en 6-pin, men hittar inga som överensstämmer med den kabel som sitter i.
Fick en kabel av en kompis, som passar i nätagget men den har inte kopparbläck på samma sätt som den kabel som sitter i.

Bifogar bild på extrakabeln och vad nätagget specar för respektive pin. Vad skulle experterna rekommendera? Behöver en kabel som jag kan koppla in 3 diskar med.

Kan jag använda den befintliga utan att oroa mig eller bör jag skaffa en ny - och var hittar jag en då?

Bild1
Bild2

Lyssna på Oskar, blanda inte. Det fungerar inte. I bästa fall händer inget, i värsta fall så eldar du upp hårddiskarna och all data i dem går förlorad.

Om du kan koppla så att det blir rätt spänning i SATA-kontakten så är det såklart samma sak. Men notera att även fattningarna i plasthuset inte nödvändigtvis passar i nätagget så kolla det först.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

OCZ blev uppköpta för 10 år sen (av Toshiba), hur gammalt är det där nätagget egentligen? Verkar som att resten av den divisionen blev PC Power & Cooling igen lite senare, men det är inte heller ett namn man ser så ofta numer.

Precis som alla andra skriver så kan du INTE använda en sladd från något annat modulärt nätagg, så jag skulle rekommendera att du helt enkelt byter ut det nätagget du har mot något modernare.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Tolkar jag rätt, har du 1st "nätkabel för HDs"? Har den 2 kontakter? Jag hade satt en splitter på kontakten för att få sammanlagt 3 eller 4 strömuttag. Men behöver du väldigt många kan man ju inte lägga allt på 1 kabel.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Finns sata power splitters (Ebay). Kan ju givetvis inte splittra hur många som helst på en enstaka kabel. Men kanske kan vara en tillfällig lösning innan det är dags att köpa nytt nätagg. Sökte lite på det du skrev om, men en snabb sökning gav inga resultat.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Skrivet av motvind:

En gammal server la av och jag köpte en begagnad masking på blocket med modulärt nätagg from OCZ (OCZ700MXSP). Tyvärr följde det bara med en nätkabel för HDs och jag vill flytta över diskarna från den gamla servern.

Har fattat att jag behöver en 6-pin, men hittar inga som överensstämmer med den kabel som sitter i.
Fick en kabel av en kompis, som passar i nätagget men den har inte kopparbläck på samma sätt som den kabel som sitter i.

Bifogar bild på extrakabeln och vad nätagget specar för respektive pin. Vad skulle experterna rekommendera? Behöver en kabel som jag kan koppla in 3 diskar med.

Kan jag använda den befintliga utan att oroa mig eller bör jag skaffa en ny - och var hittar jag en då?

Bild1
Bild2

Släng ocz agget... Det var ett dåligt bugetagg när det var nytt sådär runt 2010-2015 nångång och är nu ett slitet dåligt budgetagg

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Tolkar jag rätt, har du 1st "nätkabel för HDs"? Har den 2 kontakter? Jag hade satt en splitter på kontakten för att få sammanlagt 3 eller 4 strömuttag. Men behöver du väldigt många kan man ju inte lägga allt på 1 kabel.

https://www.netonnet.se/GetFile/ProductImagePrimary/datorkomponenter/installationstillbehor/deltaco-y-stromadapter-for-15-pin-sata(182387)_148027_1_Normal_Extra.webp

Som jag skrev ovan tycker jag inte att du skall göra så här (jag tycker att du skall köpa nytt nätagg), men OM du gör det - se till att konfigurera en spin-up delay så att diskarna inte startar samtidigt. Diskar drar mångdubbelt mer precis när de spinner upp, så skall du dela strömmen på det här sättet, se till att de inte spinner upp samtidigt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Blanda aldrig någonsin kablar mellan olika nätaggregat!

Det finns ingen direkt standard och risken för grillade diskar är hög.

Mät och kontrollera att du har rätt spänning på alla pinnar i s-ata kontakterna. Tyvärr är se lite dryga att mäta i...

Låter som att jag får införskaffa ett nytt nätagg, lite det jag anade men skönt att få det bekräftat. Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

OCZ blev uppköpta för 10 år sen (av Toshiba), hur gammalt är det där nätagget egentligen? Verkar som att resten av den divisionen blev PC Power & Cooling igen lite senare, men det är inte heller ett namn man ser så ofta numer.

Precis som alla andra skriver så kan du INTE använda en sladd från något annat modulärt nätagg, så jag skulle rekommendera att du helt enkelt byter ut det nätagget du har mot något modernare.

Låter som att jag får införskaffa ett nytt nätagg, lite det jag anade men skönt att få det bekräftat. Tack