Backup-dator AMD/INTEL byggd till lägsta kostnad med nya delar

Permalänk
Medlem

Backup-dator AMD/INTEL byggd till lägsta kostnad med nya delar

Började fundera på en backup-dator hemma så jag behöver lite input från andra.

Den nya datorn tycker jag bör ha minst PCIe 4 + wifi men i övrigt är kraven lite flytande. Jag tänkte försöka hålla ner totalkostnaden så långt det är rimligt utan att dum-snåla.

Är följande två setups (en AMD och en Intel) vettiga, eller kan man kapa kostnaderna lite mer?
(Chassie exkluderat i beräkningen)

AMD
Motherboard - Gigabyte B550M DS3H AC 1499 kr
CPU - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB 1090 kr (eller Ryzen 5 5600 3.5 GHz 35MB 1779 kr?)
Kylning - be quiet! Pure Rock 2 Svart 519kr
SSD - Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB 999 kr
RAM - kingston fury 3200 2x16 ddr4 899 kr
PSU - MSI MAG A750GL PCIE5 750W 1490 kr
GPU - PowerColor Radeon RX 7600 8GB HellHound 3 790 kr (eller ska man bumpa upp till RX 7700 XT 12GB Hellhound för 6 790 kr?)

Tot = 10 286 kr eller 13 975 kr (med 5600 samt 7700XT)

INTEL
Motherboard - ASUS ROG Strix B760-I Gaming WIFI (ITX+DDR5+PCIe5) 2790 kr (socket 1700)
CPU - Intel Core i5 12400F 2.5 GHz 18MB 1949 kr utan OC eller integrated Graphics (eller Intel Core i5 13600K 3.5 GHz 44MB 4290 kr)
Kylning - be quiet! Pure Rock 2 Svart 519kr (Arctic Liquid Freezer II 240 1149kr?)
SSD - Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB 999 kr
RAM - Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Vengeance 1349 kr
PSU - MSI MAG A750GL PCIE5 750W 1490 kr
GPU - MSI GeForce RTX 4060 8GB Ventus 2X Black OC 4190 kr

Tot = 13 286 kr eller 16 295 med Arctic och i5 13600K

Nu plockade jag priser från samma ställe, så det borde gå att sänka totalpriset med -500 kr eller kanske även lite mer än så.

I övrigt verkar det bara vara möjligt att sänka kostnaden med någon tusenlapp till i både AMD och INTEL setupen om man väljer bort wifi på moderkortet (-500kr) samt väljer ett 650w PSU (-500kr).

Båda sakerna känns onödigt att spara in på då wifi var kanon när jag byggde senaste datorn och behövde ha två datorer uppkopplade samtidigt i olika rum. Att spara in på PSUn känns också onödigt för man vet aldrig om man tillfälligt behöver byta PSU mellan datorer om något pajjar.

Alla tips på alternativ tas tacksamt emot.

Permalänk
Medlem

Är det en dator som du skall ha som extra-dator eller en dator för att hantera backuper?

Permalänk
Medlem

Ska den bara vara till för backup, vad är då poängen med grafikkorten?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag tror det här kan vara prisvärt?

Edit:
Wi-fi kan köpas till: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/natverks...

Jag tycker dock att den gamla datorn brukar fungera bra som backup när jag köper ny, men det är ju jag det och begagnatmarknaden brukar vara rätt trevlig annars.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Hoppsan...tänk vad ordval kan vara så avgörande för ordförståelse. Det var inte meningen.

Vad jag menar är att datorn ska agera backup "if all else fails" och inte att den ska göra backup av data så jag menar att den ska vara extra-dator som familjen kan använda dagligen och i fall "shit hits the fan" på primära datorn så kan vi använda extra-datorn till att fixa till det som pajjat på primära datorn eller använda den till alla brända komponenter på primära datorn är utbytta.

Om datorn ska agera extra-dator(vem har inte drabbats av blu-screens eller annat?) så är det så klart ingen "backup-dator"...sorry för missförståndet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag tror det här kan vara prisvärt?
https://komponentkoll.se/bild/rvsRA.png
https://komponentkoll.se/bild/SIgtY.png

Edit:
Wi-fi kan köpas till: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/natverks...

Jag tycker dock att den gamla datorn brukar fungera bra som backup när jag köper ny, men det är ju jag det och begagnatmarknaden brukar vara rätt trevlig annars.

Tack..precis vad jag letade efter. Du hittade lite billigare prylar som jag ska kolla vidare på.

Intressant att du kliver ner till i3-12100F men då har man inget videokort om GPUn pajjar (eller har jag missat det?).

Jag har alltid valt med inkl iGPU för jag lyckas nästan alltid få något slags problem att lösa vid bygge. Är det någon som ens lyckats (någonsin) att bygga dator där det aldrig uppstått problem? Har man som jag alltid problem, så är det halleluja att reseta bios (knappen är kanon på de board som har det). Eller ha problem där grafikkortet inte vill jobba på som planerat.

Jag är väldigt impad över att du lyckats få ner AMD-kostnaden till under 8000 kr. Min budget är på 8000 kr så att kunna meka ihop en extra-dator som kan agera backup för primära datorn känns nu helt ok. Jag tror faktiskt att jag kan ha en Noctua NH-U12S i garaget för att spara in lite extra. Tack för tipsen...

Jag antar att 6650XT är klart segare än 4060 vid Intel så frågan är om man ändå ska satsa på Intel-paketet? Eller tänker jag fel för en extra-dator?

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/Q_MdAQMsNdyqm41GmQ_mODHZFQc/namnlos

Byggde ihop en sån här förra veckan till en kompis som inte är stenrik som vill spela det senaste i 1080p.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tack..det var helt klart vettiga pengar...du tror inte 6600 kortet blir för litet? Är det bättre än ett asus 1660 super?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GinTonic:

Tack..det var helt klart vettiga pengar...du tror inte 6600 kortet blir för litet? Är det bättre än ett asus 1660 super?

du får väl avgöra själv:

Det klarar ju 1080p 60 fps iallafall och det var min polare hade som krav.

Finns lite begränsningar med det moderkortet men men... det är inget vi märkte när vi testkörde den kortet kör ju som sagt i pci-e 3.0 x16 när man bara har 1x M.2 SSD i systemet.

R5 3600 har bara 20 lanes och x16 tas av GPU'n och x4 tas av M.2 SSD'n, värt att veta om man planerar att koppla in mer

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GinTonic:

Hoppsan...tänk vad ordval kan vara så avgörande för ordförståelse. Det var inte meningen.

Vad jag menar är att datorn ska agera backup "if all else fails" och inte att den ska göra backup av data så jag menar att den ska vara extra-dator som familjen kan använda dagligen och i fall "shit hits the fan" på primära datorn så kan vi använda extra-datorn till att fixa till det som pajjat på primära datorn eller använda den till alla brända komponenter på primära datorn är utbytta.

Om datorn ska agera extra-dator(vem har inte drabbats av blu-screens eller annat?) så är det så klart ingen "backup-dator"...sorry för missförståndet.

En reservdator brukar vara "den gamla". Har du övervägt att uppgradera den primära, och använda gamla delar till reservdatorn? Känns mer prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GinTonic:

Tack..precis vad jag letade efter. Du hittade lite billigare prylar som jag ska kolla vidare på.

Intressant att du kliver ner till i3-12100F men då har man inget videokort om GPUn pajjar (eller har jag missat det?).

Jag har alltid valt med inkl iGPU för jag lyckas nästan alltid få något slags problem att lösa vid bygge. Är det någon som ens lyckats (någonsin) att bygga dator där det aldrig uppstått problem? Har man som jag alltid problem, så är det halleluja att reseta bios (knappen är kanon på de board som har det). Eller ha problem där grafikkortet inte vill jobba på som planerat.

Jag är väldigt impad över att du lyckats få ner AMD-kostnaden till under 8000 kr. Min budget är på 8000 kr så att kunna meka ihop en extra-dator som kan agera backup för primära datorn känns nu helt ok. Jag tror faktiskt att jag kan ha en Noctua NH-U12S i garaget för att spara in lite extra. Tack för tipsen...

Jag antar att 6650XT är klart segare än 4060 vid Intel så frågan är om man ändå ska satsa på Intel-paketet? Eller tänker jag fel för en extra-dator?

Du kan välja en 12100 utan F så har du inbyggt grafik, den kostar dock cirka 300Kr extra, vilket är ganska mycket i den här prisklassen.
Det brukar ofta vara lite små bekymmer när man bygger en dator om det var länge sedan man gjorde det sist, jag har dock löst alla genom att ha tillgång till en backup dator.
Resetta BIOS-knapp är en bekvämlighet, men att ta ur batteriet kräver "bara" tid och tålamod.
Förr hade jag moderkort med inbyggd grafik, men i det nuvarande så har jag jonglerat 6 olika grafikkort utan större bekymmer än drivrutinsjox. Enligt min erfarenhet så kan inbyggd grafik lika ofta vara ett problem, då den ibland stör det separata grafikkortet.

Det går att pressa ner mer om man verkligen vill, men 6650XT är svårslaget i prisvärdhet just nu:

Ett 6650XT fungerar utmärkt i Intelbygget också och 4060 kortet är bara ett fåtal procent bättre, men det har andra mjukvaruförbättringar och är en generation nyare.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

du får väl avgöra själv:

https://www.youtube.com/watch?v=STN5pYDfZx0

Det klarar ju 1080p 60 fps iallafall och det var min polare hade som krav.

https://www.youtube.com/watch?v=OXWK1WlqoBU

Finns lite begränsningar med det moderkortet men men... det är inget vi märkte när vi testkörde den kortet kör ju som sagt i pci-e 3.0 x16 när man bara har 1x M.2 SSD i systemet.

R5 3600 har bara 20 lanes och x16 tas av GPU'n och x4 tas av M.2 SSD'n, värt att veta om man planerar att koppla in mer

Intressant, tänkte bara köra en M.2...så en 6600 kanske räcker som backup för att vara en extra-dator. Tack för tipsen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

En reservdator brukar vara "den gamla". Har du övervägt att uppgradera den primära, och använda gamla delar till reservdatorn? Känns mer prisvärt.

Jag förstår..men har du någonsin försökt säga till tre döttrar att "pappa tar datorn nu för jag behöver en extra-dator ett tag innan jag löst eventuella datorrelaterade problem"? Jag behöver verkligen en dator som jag kan lyfta in från garaget när "shit hits the fan"...för att lösa ev problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Du kan välja en 12100 utan F så har du inbyggt grafik, den kostar dock cirka 300Kr extra, vilket är ganska mycket i den här prisklassen.
Det brukar ofta vara lite små bekymmer när man bygger en dator om det var länge sedan man gjorde det sist, jag har dock löst alla genom att ha tillgång till en backup dator.
Resetta BIOS-knapp är en bekvämlighet, men att ta ur batteriet kräver "bara" tid och tålamod.
Förr hade jag moderkort med inbyggd grafik, men i det nuvarande så har jag jonglerat 6 olika grafikkort utan större bekymmer än drivrutinsjox. Enligt min erfarenhet så kan inbyggd grafik lika ofta vara ett problem, då den ibland stör det separata grafikkortet.

Det går att pressa ner mer om man verkligen vill, men 6650XT är svårslaget i prisvärdhet just nu:
<Uppladdad bildlänk>

Ett 6650XT fungerar utmärkt i Intelbygget också och 4060 kortet är bara ett fåtal procent bättre, men det har andra mjukvaruförbättringar och är en generation nyare.
https://komponentkoll.se/bild/DoWwX.png

Så jag kanske har fokuserat för mkt på att ha integrerad grafik när jag egentligen inte behöver det och det kan orsaka andra problem?

Tur jag ska bygga en extra-dator och inte en backup-dator...man vill ju göra rätt saker....

Permalänk
Medlem
Skrivet av GinTonic:

Så jag kanske har fokuserat för mkt på att ha integrerad grafik när jag egentligen inte behöver det och det kan orsaka andra problem?

Tur jag ska bygga en extra-dator och inte en backup-dator...man vill ju göra rätt saker....

Det har hänt mig att datorn har försökt skicka ut bilden genom det inbyggda grafikkortet, trots att jag haft ett separat grafikkort i datorn inkopplat med skärmkabel och allt. Då har jag behövt koppla in skärmkabeln direkt i moderkortet gå in i kontrollpanelen-> enhetshanteraren och inaktivera det inbyggda grafikkortet, för att sedan stänga av och koppla tillbaks kabeln och starta igen, så har det fungerat.

Fördelen med en dator2 är att man kan söka på nätet eller ställa frågor här på Sweclockers medans dator1 inte fungerar som den ska, man kan även ladda hem drivrutiner, BIOS m.m på t.ex ett USB-minne.
Drivrutiner till ett nätverkskort kan annars lätt bli ett moment 22.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.