[Löst] Får barn om en månad, uppgradera?

Permalänk

[Löst] Får barn om en månad, uppgradera?

Hej föräldrar!

Blir förälder om en månad, tack för alla grattis. (Ni som inte är där ännu, ha med er att missfall är tyvärr vanligt).
Hur som! Gick i tankarna att uppgradera då det gått sen 2017-03 sen förra byggdes. 6-7 år snart som det var planerat att hålla. Spel (Just nu WOW/GTA) tar tid att ladda nu.

Men till frågan till er föräldrar, får man ens tid att spela under barnens första 3 år? Dvs under pappaledigheten? Eller är er rekommendation att vänta med att uppgradera för man kommer inte alls få tid?

Ny dator:
Skulle jag köpa en ny dator kan jag tänka mig att det kostar 400kr per månad, den ska räcka i ca 7 år. 400kr x 12 x 7 = 33600kr budget.

Nuvarande datorn priser 2017-03: Finns det ens något att spara?

Permalänk
Medlem

Jag hade definitivt avrått från att uppgradera nu, risken är stor att du inte kommer få använda grejerna i den utsträckning du vill och att det skapar irritation/frustration.

Spara pengarna ett par år och låt dem växa så du kan köpa något modernt och riktigt fett när du märker att du börjar få tid igen!

Edit:

Dina grejer borde inte vara slöa för WoW heller, rensa och ominstallera? Köp en SSD möjligen?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Jag är i samma läge som du, men de flesta av mina kompisar har redan småbarn, så det går att jämföra lite med dom.

Om du har tid eller ej beror på hur och vad du prioriterar. T.ex, bor du i ett gammalt hus med renoveringsbehov, etc, etc.

Dom flesta spelar fortfarande, men så klart inte i samma omfattning. Någon kväll i veckan, typ.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

Jag skulle föreslå att du väntar och ser hur mycket tid du får över. förmodligen inte allt för mycket.
Själv sålde mycket av min elektronik under första året för att nu efter 3-4 år bygga ny dator och skaffade PS5.

Permalänk
Medlem

Ja då. Du kommer ha tid o spela. Vart farsa för 1.5 år sen. Jag har spelat det ena o det andra.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Jag skulle även jag säga att du är smart om du väntar och ser var det landar.
Hur mycket man än tror att man är förberedd med barn så förändras både prioriteringar och budget, man är liksom inte huvudperson i sitt egna liv längre.

Nu framgår det inte om du är mamma eller pappa i det hela men om du har en tjej som är gravid och väntar ditt barn så kommer hon behöva din stöttning så se till att finnas där för henne.

I mitt egna fall så hade jag ett barn som i princip bara skrek och åt varannan timme dygnet runt, de första 2 åren så sov jag knappt på nätterna och att sitta framför datorn var bara att glömma. Han är nu 5 och livet ser normalt ut igen.

Permalänk
Medlem

jag spelar dagligen (har en 4åring och en 2åring), dock så blir de kanske 1 eller två timmar per kväll jämnförelse mot 8 timmar som de var innan barn

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Gör dig själv en tjänst och lägg inte tid eller kraft på detta nu. Att få barn är den största förändringen i livet du antagligen kommer att uppleva. När du har små barn utgår allt från barnet och alla dina planer är alltid preliminära. Du vet aldrig om du eller barnet får sova, om ni blir sjuka, om barnet har kolik, och vad som helst annat som händer med småbarn.
Jag hade tänkt att spela en del dator och renovera lite i lägenheten när vi fick vårt första barn, men det blev inte mycket med något av det. Med andra barnet hade jag inga planer alls och jag var ändå ett vrak då vi inte fick sova på typ två år.

Med det sagt kommer du antagligen att kunna spela lite då och då, men vad jag menar är att det är bättre att inte planera en massa saker utan vara nöjd om man får möjlighet att göra något man vill en timme här och där.

Tillägg
Permalänk
Officiell jultomte

Har en på 8 månader och känner att första 3-5 månaderna var det ganska tufft att hitta tid/ork att spela, men nu sover han ganska bra och då är det fritt vilken kväll som helst att panga på. Beror ju helt på hur rutinen ser ut för barnet & det kan variera extremt mycket.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Vänta åtminstone nåt år tills du får lite uppfattning själv om hur mycket tid du får över. Intressen och prioriteringar ändras också så inte säkert du är lika mycket gamer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masteoffi:

Hej föräldrar!

Blir förälder om en månad, tack för alla grattis. (Ni som inte är där ännu, ha med er att missfall är tyvärr vanligt).
Hur som! Gick i tankarna att uppgradera då det gått sen 2017-03 sen förra byggdes. 6-7 år snart som det var planerat att hålla. Spel (Just nu WOW/GTA) tar tid att ladda nu.

Men till frågan till er föräldrar, får man ens tid att spela under barnens första 3 år? Dvs under pappaledigheten? Eller är er rekommendation att vänta med att uppgradera för man kommer inte alls få tid?

Ny dator:
Skulle jag köpa en ny dator kan jag tänka mig att det kostar 400kr per månad, den ska räcka i ca 7 år. 400kr x 12 x 7 = 33600kr budget.

Nuvarande datorn priser 2017-03: Finns det ens något att spara?
<Uppladdad bildlänk>

I början sover barnen nästan 15-16 timmar om dygnet. När dom blir större så blir det mindre, och till slut har dom inte ens en powernap på dagen. Jag hade gått emot strömmen och sagt att det nu är när du har som mest chans att få använda grejjerna

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Framför allt tänker jag att gör det i samråd med din partner, hitta liksom ett schema för aktiviteten så det inte blir irritation över att du sätter dig och spelar när partnern tänkte att du/ni skulle göra något annat eller själv ville få lite egentid.

Det kan låta tråkigt, men jag tror att väldigt många skilsmässor skulle kunnat undvikas med det, "jag spelar tisdagar 19-21, du har gym onsdag och lördag 14-16" etc.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

Har en 3 och en 5 åring. Har alltid haft tid att spela på kvällarna. Båda sover ju senast klockan 7-8. Så det ända som är ivägen är ju vardagssysslor. Dagarna är dock bara att glömma tycker jag, visst dom sover lite på dagarna. Men där springer tiden lätt iväg med att städa, vila osv.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Beror på:
1. din ekonomiska situation. Blöjor, kläder, nappflaskor, försäkring, vagnar, behov av större bil, bolån med mera kan bli kostnader man inte riktigt räknat med.
2. Vad du får för barn. Vissa följer typ Skalmans mat & sov-klocka, andra är nattugglor eller busfärdiga klockan 4 på morgonen.
3. Vad du måste göra i övrigt med din tid, typ renovera en kåk, vara aktiv i någon förening m.m.

Mitt råd är att landa i föräldraskapet först. Föräldraledighet betyder ledig från förvärvsarbetet, men du kommer eventuellt få jobba arslet av dig med ungen. Du kommer få full fokus på att ta hand om barnet och hänga med i utvecklingen.
Om något år kommer du vara mer säker på när DU kan ta en paus och engagera dig i spelvärlden.

Permalänk
Medlem

Jag tror du kan gömma MMORPG eller något nätverksspel där du inte snabbt kan trycka på paus och vara borta 20-60 min utan att dina kamrater har tröttnat.
Beror självklart hur erat barn är, vissa bäbisar sover första 6 månaderna medans andra vill ha mer uppmärksamhet.
Även om DU kan spela så kan din partner bli less på att göra allt och du sitter och spelar.

Permalänk
Medlem

Tycker du ska avvakta lite med detta, det kommer viktigare saker (literally).
Har inga barn själv, och inga planer på heller så kan inte riktigt tala av egen erfarenhet. Men, polarna som skaffat och haft ett gediget spel-intresse innan, må det vara konsol eller pc, har i princip fått sätta det på halt. Finns liksom inte tid, och det är ju inte heller det viktigaste i världen när man har barn man man tycka?
Sen ska det ju alltid finnas tid för egna intressen, och tid för sig själv. Men tyvärr blir väl just den biten lidande och svår att få till med barn, och ju svårare ju mindre dom är säger bara en känsla mig.
När dom blir större och inte behöver konstant vakande, så finns det väl tid för gaming och liknande. Har man barn som samtidigt gillar tv-spel så blir väl enklare familjespel ala Nintendo Switch ett säkert kort.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte förälder men mycket av din tid lär gå åt till barnet. Vore nog klokt att överväga en Steam Deck som nog blir enklare att spela på under de stunder du kommer kunna spela. Just möjligheten att kunna pausa spelet och låta den gå ner i viloläge, likt en Switch exempelvis, kan nog underlätta mycket.

Skaffa en ny PC när du ser att du får mer tid att spela igen. Eller om du kan motivera priset sett till den tid du har. Men just Steam Deck en är smidig, men den är nog inget vidare för de MMOs du spelar.

Hoppas det går bra för er och du hittar någon bra lösning för spelandet med.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Jag tror du kan gömma MMORPG eller något nätverksspel där du inte snabbt kan trycka på paus och vara borta 20-60 min utan att dina kamrater har tröttnat.
Beror självklart hur erat barn är, vissa bäbisar sover första 6 månaderna medans andra vill ha mer uppmärksamhet.
Även om DU kan spela så kan din partner bli less på att göra allt och du sitter och spelar.

Fast man är ju inte på vakt hela tiden. Jag och frugan brukar göra upp så båda har egentid där man inte behöver vara på sin vakt.
Jag har spelat igenom hela hogwarts legacy utan problem till exempel.

Det är klart man går ner enormt i speltid men omöjligt är det verkligen inte.

Permalänk
Medlem

Instämmer med de som säger vänta ett par månader och se vad det blir för modell på barnet.
En del kräver betydligt mer än andra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har själv två små barn och skulle råda dig att vänta lite för att se hur det blir. Alla barn är olika så det finns säkert någon möjlighet att spela men svårt att säga hur mycket så här innan. Precis som någon skrev ovan bör du prata med din partner om det också. Barn sover många timmar per dygn i början men det kan ju vara så att barnet bara sover på er. När jag var pappledig så hade äldsta sonen fått bra rutin så han sov 2-2,5 timmar mitt på dagen och då gick det utmärkt att spela. Lycka till & grattis!

Permalänk

Tack till er alla för att ni tagit er tid och svarat.

Slutsatsen är att jag väntar in och ser på framtiden som oförutsägbar. Får invänta med nytt torn tills det känns bäst. Hoppas inte framtiden blir att bara spela Minecraft.

Permalänk
Medlem

Spela under föräldraledigheten är nog svårt. Jag hade stora förhoppningar att kunna ens dra igång ett projekt hemma på egen hand. Alla barn är dock olika, tillika föräldrana.

Jag har sedan drygt ett år tillbaka kunnat spela på kvällarna efter barnen somnat. När de somnar i duglig tid på kvällarna 18-21 och sover hela nätterna så fungerar det bra att spela på kvällarna utan att riskera bli en zombie på dagarna.
Behöver man gå upp på nätterna av olika anledningar så bör man prioritera att sova istället för att spela den där timmen.

Men absolut vänta och se, bästa rådet just nu. Minst de första 6 månaderna så ska det nattmatas och det kan ju vara så att det blir flaska och då kan du ta större del i den uppgiften och därigenom begränsar din sömn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masteoffi:

Tack till er alla för att ni tagit er tid och svarat.

Slutsatsen är att jag väntar in och ser på framtiden som oförutsägbar. Får invänta med nytt torn tills det känns bäst. Hoppas inte framtiden blir att bara spela Minecraft bara..

Jag har nog spelat mer sedan jag fick barn för 2,5 år sedan än vad jag någonsin gjort, så det är väldigt olika.
Grabben somnar 19:00 varje kväll, kolla någon serie med sambon och sedan spelas det mellan 20-23 nånting då sambon gärna lägger sig runt 21.

Så det är väldigt olika beroende på hur din sambo ser på er fritid och hur erat barn sover. Våra grannar har barn i samma ålder och den lilla rackaren håller igång till 22 varje kväll

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masteoffi:

Tack till er alla för att ni tagit er tid och svarat.

Slutsatsen är att jag väntar in och ser på framtiden som oförutsägbar. Får invänta med nytt torn tills det känns bäst. Hoppas inte framtiden blir att bara spela Minecraft bara..

Det första eller de första åren kan det bli viss begränsning. Är man dock nöjd att spela 2-3-4-5-6 h på kvällen så är det görbart skulle jag säga om man inte kommer överens med sin respektive att man kan gå undan mitt på dagen.
Diskutera med din respektive så ni är överens. Är där en kväll du vill spela av olika anledningar redan om 3 månader och hon är okej att ta de olika situationer som uppstår runt barnet så går det ju att spela.

Men det kan vara urtömmande med barn periodvis. Ibland känner man sig som förälder hjälplös också för vad man än gör så blir barnet inte nöjd och man kan behöva mer hjälp av sin respektive.

All spelning är en bonus, inget man bör förvänta sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masteoffi:

Hej föräldrar!

Blir förälder om en månad, tack för alla grattis. (Ni som inte är där ännu, ha med er att missfall är tyvärr vanligt).
Hur som! Gick i tankarna att uppgradera då det gått sen 2017-03 sen förra byggdes. 6-7 år snart som det var planerat att hålla. Spel (Just nu WOW/GTA) tar tid att ladda nu.

Men till frågan till er föräldrar, får man ens tid att spela under barnens första 3 år? Dvs under pappaledigheten? Eller är er rekommendation att vänta med att uppgradera för man kommer inte alls få tid?

Ny dator:
Skulle jag köpa en ny dator kan jag tänka mig att det kostar 400kr per månad, den ska räcka i ca 7 år. 400kr x 12 x 7 = 33600kr budget.

Nuvarande datorn priser 2017-03: Finns det ens något att spara?
<Uppladdad bildlänk>

Råkade ramla på den här tråden igen och hoppas allt gick bra med födsel och familjen håller ihop.

Nu till den pressande frågan: Vart det mycket riktigt paus på en ny dator eller har du kunnat spela något?

Permalänk

Beror på barnet. Sover det snällt så finns det tid. Kolik eller bara piggt så finns det ingen tid.
Men räkna inte med att du har massa tid. Mitt första barn var det bara att sova när det sov. Mitt andra hade jag "massa" tid över så hann till och med städa. Värsta är trots-perioderna där man tillbringar tid med att bråka för att sedan gosa för att sedan bara orka sitta i soffan och se något man sett tidigare. Och när barnet kommer till förskolan så är man ju tillbaka på jobbet för att sedan ha fullt barn-race på kvällen med dusch, mat osv.

Låter kanske hemskt för många, men de där riktigt bra stunderna som också kommer ofta går verkligen inte att förklara. Bara föräldrar emellan det går att förstå. Däremot har alla gemensamt att klaga av sig och spy lite galla

Så vänta säger jag tills du känner ditt barn. Kan dock vända över en natt. Jag köpte konsoll istället. Med quick resume och spelar spel som man snabbt kan hoppa in och ut i och pausa som inte kräver fokus. (man behöver förhållandetid på kvällen också så lite speltid försvinner där)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här