Helgsnack: Hur viktigt är integritet på nätet för dig?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Hur viktigt är integritet på nätet för dig?

Anstränger du dig för att vara helt anonym på nätet, eller tycker du ändå att personligt riktade annonser ändå är helt ok? Denna helg ska vi snacka integritet på nätet!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kluven. Om jag ska se reklam så är det ju bättre om det är något som är relevant än random skräp som man enbart blir irriterad över.
Tex har jag noll intresse av resor utomlands så reklam om det är ju fullständigt slöseri med tid, men jag gillar bilar och datorer så reklam med det blir genast iaf lite intressantare.

Permalänk
Medlem

Försöker styra det man vill dela med sig av i bästa möjliga mån, men antar att man ändå blir snuvad på konfekten i slutändan.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Väljer alltid nej när var om dela data frågas men inget mer med det

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Spårade annonser är rätt så trista, när stora blinkande saker om snöskor kan dyka upp en majmorron för att man googlade och besökte affärer som sålde sådana i december året före.

GDPR är ett skydd för en aspekt av integritet i EU, ej så övriga världen, använder Ghostery i FF.

Jag tror inte "någon är ute efter mig" men det verkar vettigt att ha något filter för allt webbsidor och AIar kan insamla, om så bara för att jag inte vet hur träffsäker bild som kan bildas av en individ och dess internetanvändnings, köpmönster.

Har aldrig använt FB och ämnar nog lämna Insta då den blev rätt trist för flera år sen och jag är inte så förtjust i Meta-loggan, den ser negativ ut.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Tackar alltid nej till så många kakor som går, det är väl ungefär där som gränsen går för mig. Jag gör inget utöver det. Inga speciella inställningar på brandväggar eller dylikt för att blockera så mycket som bara går.

Hur kommer det sig att sidor som värnar om min integritet ändå vill ha mitt samtycke att de delar alt. säljer den vidare? Hade de brytt sig om den hade de inte samlat in något att börja med...

Permalänk
Medlem

jag gillar att ha foliehatt när jag är på internet. Hemma datorn har jag tagit bort så gott jag kunde all telemetri som Windows har förinstallerat (jag ska byta till linux någon gång snart)

Visa signatur

Though You Fight to Survive, Your Body Starts To Shiver.

Permalänk
Medlem

Jag väljer aktivt att undvika alla bolag vars annonser jag utsätts för. Jag förstår absolut att de behövs för att ha ett gratis internet, men de är aldrig något positivt i något sammanhang i min värld. De är ju skapade för att ta din uppmärksamhet från det egentliga innehållet, det är ett problem i sig.

Dessutom skapar de problem med trovärdighet, och i många fall kräver spårning och tveksamma skuggprofiler. Allt för att ’optimera’ och göra annonsering mer träffsäker och ’billigare’

Många tjänster och bolag skulle inte överleva utan att hela tiden annonsera mer än sina konkurrenter. Gör de verkligen en bra produkt då?

Inte värt att enskilda bolag som Meta och Google ska veta vart du är, alla butiker du besöker, allt du köper, alla sjukdomar du behandlar och söker symptom om, … snart har de väl ett fullt register av allas DNA (om de köper upp 23&Me till exempel), det borde ju kunna påverka alla delar av ens liv om de bara får för sig ett nytt sätt att använda denna information och tjäna pengar på den

Permalänk

Jag trollar medvetet för att göra min bild av mig konstig.

Facebook och linkedIn har blivit konstiga. LinkedIn är ett företagsplattform, där ska man undvika skriva något som kan kränka någon. Och sedan ser man vissa hävda det ena och andra och man får bara låta gå i sitt flöde och vara osagt.

Facebook har blivit extrem. Jag är på lokala facebookgrupper där folk milt sagt har blivit rädda. Någon lägger ut en artikel från lokalpressen att någon har råkat ut för ett grovt brott, inte en kotte vågar skriva något. Mer än då är några enstaka personer, det ofta samma individer som inte riktigt tillhör "innegänget" eller vad man ska säga.
Sedan är det någon som skriver att dens katt har försvunnet, då helt plötsligt kan denna få hundratals kommentarer och folk skriver hur ledsna de är.

Detta beror som sagt inte på att de inte tycker brottet ovanför är mindre allvarligt, men de vågar helt enkelt inte skriva något. Att bara klicka på ledsen symbolen kommer antecknas av personer som inte har annat att göra.

*edit*
Det är det jag tycker så tråkigt med dessa sociala medier, man kan tusan inte göra något utan det ska överanalyseras. Speciellt på de mindre lokala facebookgrupperna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag väljer aktivt att undvika alla bolag vars annonser jag utsätts för. Jag förstår absolut att de behövs för att ha ett gratis internet, men de är aldrig något positivt i något sammanhang i min värld. De är ju skapade för att ta din uppmärksamhet från det egentliga innehållet, det är ett problem i sig.

Dessutom skapar de problem med trovärdighet, och i många fall kräver spårning och tveksamma skuggprofiler. Allt för att ’optimera’ och göra annonsering mer träffsäker och ’billigare’

Många tjänster och bolag skulle inte överleva utan att hela tiden annonsera mer än sina konkurrenter. Gör de verkligen en bra produkt då?

Inte värt att enskilda bolag som Meta och Google ska veta vart du är, alla butiker du besöker, allt du köper, alla sjukdomar du behandlar och söker symptom om, … snart har de väl ett fullt register av allas DNA (om de köper upp 23&Me till exempel), det borde ju kunna påverka alla delar av ens liv om de bara får för sig ett nytt sätt att använda denna information och tjäna pengar på den

Du borde kunna räkna butikerna som finns kvar på en hand?

Permalänk
Medlem

Jag gjorde mig av med mitt facebook konto för 10år sedan, har aldrig ångrat det en sekund. Sedan vad det gäller anonymitet och integritet så håller jag mig skiljd vad som gäller mitt privatliv och mitt arbetsliv. Jag pratar aldrig om mitt arbete på nätet och vad som händer på fritiden har jag inget som helst att dölja egentligen att det spelar mindre roll

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Riktade annonser har ju förekommit längre tillbaka än internet funnits skillnaden är att då behövde man inte lämna ut en massa uppgifter om sig själv. Men köpte man tidskrifter av något slag så var oftast annonserna inom ämnet som tidningen handlade om osv.
Och tex Facebook skulle kunna utnyttja intressegrupper mer för reklam utan att behöva samla en massa information om enskilda individer. Är jag med i tex en lokal grupp så skulle företag som verkar lokalt på min ort kunna annonsera där. Är jag med i en teknikgrupp så borde reklamen vara på just det ämnet osv. De skulle inte behöva veta ett dugg om mig ändå skulle reklamen vara relativt relevant.

Permalänk
Sötast

När gmail var i beta så blev jag medlem. Gillade tjänsten starkt och får erkänna att utrymmesräknaren som gick uppåt triggade den inre nörden i mig. När det senare framkom att google scannade dina mail för att kunna rikta annonser så tänkte jag meh....

Det är först ett eller tre år sedan som jag på riktigt hade fått nog och börja irritera mig på hur allt blivit skevt. Utvecklingen har gått snabbt, många integritetsbroar har bränts och till och med våra egna myndigheter kränker oss som privatpersoner.

Jag kör numera en egen privat cloud med egen office, egen fileshare, egen dns och så vidare.
Har också migrerat bort från gmail till protonmail, synkar inte längre kalendrar mot google och har bytt bort android.

Google maps var en av mina favoritappar när jag var ute då den är extremt kompetent och den var alltid igång i bilen och ofta ute också. Det har jag slutat med då varje fotsteg jag tog, legit varje fotsteg eller meter körd i mitt liv sparas rad för rad i en databas någonstans. Precis som för alla andra. Det är skrämmande... Google kan alltså estimera hur bra band jag har med min familj baserat på hur ofta och länge jag besöker dem?! Detta är ju dock inget nytt.... jag har bara slentrianmässigt accepterat dessa faktum tidigare och tänkt att tjänsterna varit bra nog för att slippa investera massor av tid för att lämna.

Jag har gått från windows only till linux och mac och en gaming pc med windows (den lär förhoppningsvis kunna köras helt på linux i framtiden)

När windows pc'n är igång i ungefär 10 min så har den skickat och tagit emot så många förfrågningar till diverse spårningstjänster så att i dns grafen överstiger all normal trafik från resten av mina datorer för ett dygn.

Jag är legit trött på att vara en produkt.

Permalänk
Medlem

Jag har anonymiserat mig själv väldigt mycket de senaste åren;

- Kör Linux på desktop och servrar (detta har jag dock gjort länge)
- Använder inte Gmail, Google Drive eller Google single sign-on
- Använder inte Facebook till nåt annat än att ibland skriva till några bekanta som inte lämnat plattformen
- Använder librewolf som webbläsare (hardened Firefox)
- Tittar inte på YouTube via den officiella sidan, dvs är inte inloggad där
- Kör GrapheneOS på telefonen, installerar minimalt med appar från Google Play

Har ersatt i princip alla typer av molntjänster med egna lösningar som ownCloud (Google Drive) och Immich (Google Photos) som jag hostar själv. Det är inte så lätt för vem som helst att göra det, men jag lessnade totalt på att Google skannade mina foton på Drive och skickade notiser om "nya album bara för dig", så jag tog på mig att klippa det bandet och har lyckats väldigt bra med det överlag. Det är numera en kraftigt begränsad mängd data som Google kan samla in om mig jämfört med tidigare.

Det som inte går att ersätta helt är t.ex. Google Play, då jag inte vill vara utan mobilt bankid eller bankernas egna appar som inte går att få tag i på annat sätt.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag blir ständigt besviken på hur uselt den riktade reklamen träffar.

Ofta är det produkter jag redan köpt eller sånt som är totalt orelaterat för mig, typ kattmat och kaffekapslar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du borde kunna räkna butikerna som finns kvar på en hand?

Det skulle man kunna tro, men ser så sällan reklam av olika anledningar. Vad för butiker menar du? Matbutiker är inget problem I alla fall

Permalänk
Medlem

Svarar nej till alla cookies, och rensar dem ändå ganska ofta, samt history.

Vägrar integritskränkande webläsare som chrome och edge som spårar med annons-id, som skickar allt man skriver i webformulär, textrutor mm för s.k "förbättrad" rättstavning till google och bing, och andra sådana dumheter de läsarna har för sig.

Är aldrig inloggad på dåliga siter/tjänster som t.ex google. Behöver jag alls logga in på sådana loggar jag ut direkt efter.

Stänger av allt jag kunnat hitta i windows som samlar in data eller telemetri, s.k "förbättringar" och andra "rekommenderade" tokigheter.

Har satt upp ett eget geofilter för att t.ex spärra trafik till/från kina, flertalet andra asiatiska länder, ryssland, arabländerna, flera stora isp i usa, vpn-ip mm som jag ändå inte har nåt behov av. Ser knappt några suspekta loggningar efter det.

Undviker det allra mesta som sparar "i molnet", för alla vet ju att moln någon dag kommer lösas upp och bli till nederbörd, i detta fall digital sådan. Det jag vill ha kvar sparas lokalt och med backup varje dygn.

Använder inga s.k "sociala media" alls.

Vägrar tjänster som t.ex spotify och gör som man gjorde förr i tiden; har det på egen media. Abonnerar inte på några andra tjänster som filmkanaler, streaming, onlinelagring mm heller, nöjer mig med det som går se utan abonnemang.

Företag som utan rimlig anledning frågar efter mobilnummer, där säger jag "jag har ingen telefon" eller, om de absolut måste ringa, uppger helst fasta numret som de inte sedan kan skicka skräp-sms till. Uppger helst inte mail till företag som jag anar kommer skicka spam, och de som får adressen ifrågasätts direkt "varför måste du ha den" och de får lova att inte skicka spam. Bryter de mot det löftet blir den här kunden arg på dom och kanske bojkottar det företaget sedan.

De företag jag ofta har att göra med, där sätter jag upp egna mailadresser, t.ex om "FöretagetAB" behöver maila mig uppger jag kanske adressen foretagetab@min adress, så om de blir hackade eller lämnar ut adressen till tredje part som spammar syns det direkt var problemet finns.

...osv.

Permalänk
Medlem

Egentligen inte alls. Slösurfar alltid incognito av gammal hävd, inbillar mig att jag får väldigt lite riktad reklam.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nasder:

Tackar alltid nej till så många kakor som går, det är väl ungefär där som gränsen går för mig. Jag gör inget utöver det. Inga speciella inställningar på brandväggar eller dylikt för att blockera så mycket som bara går.

Hur kommer det sig att sidor som värnar om min integritet ändå vill ha mitt samtycke att de delar alt. säljer den vidare? Hade de brytt sig om den hade de inte samlat in något att börja med...

Dem hade ju åtminstone behövt spara information om huruvida du vill spåras eller inte, annars blir man ju tvungen att svara på samma frågor varje gång. Detta skulle ju dock kunna sparas lokalt, och inte hos motsvarande sida.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Jag var mer noggrann förr tror jag. Nu går jag med i alla kundklubbar jag ser, inköpen loggas och jag får digitala kvitton, Hemköp får gärna ge mig erbjudanden baserat på det jag brukar köpa, etc.

Däremot är riktad reklam från många håll ganska ofta usel. Får reklam för saker jag just köpt (från affären som sålde saken), eller så får jag tips på sådant jag tittat på - men redan dissat pga priset i den reklamskickande affären. Jaja, det funkar väl ibland antar jag.

Blockar den reklam som går att blocka, då det drar bandbredd, CPU-cykler och batteri.

Skriver bara sånt som jag kan stå för, så ingen katastrof om det jag skriver röjs i en läcka av något slag, köper inga konstigheter, dvs, jag har i huvudsak "rent mjöl i påsen". Är till och med inloggad i Windows och Icloud mest hela tiden numera. Google Timeline är skitbra så jag kan se var jag varit och när. Enda felet är att Timeline inte går att ladda ner på ett bra sätt, däremot går enstaka dagar att spara som GPS-spår.

Så, ja, jag är numera en sellout. Tar kampen på andra sätt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Jag blir ständigt besviken på hur uselt den riktade reklamen träffar.

Ofta är det produkter jag redan köpt eller sånt som är totalt orelaterat för mig, typ kattmat och kaffekapslar.

Ja, enligt reklamen jag får på t.ex. Youtube och Twitch så är jag tydligen en 50-årig kvinna med en flock katter och ett grovt spelberoende, vilket är ungefär så fel som det kan bli. Om de ändå ska spåra mig så önskar jag ibland att de kunde vara bättre på det...

Permalänk
Medlem

Jag kör ungoogled chrome med adblock mm, brukar inte köra VPN om jag inte behöver för att byta plats. Betalar för tex youtube och andra tjänster men vill själv välja när jag spåras mm

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Jag ska ej vara produkt för företag. Jag ska vara kunden. De ska inte tjäna pengar på mig, jag kan själv sälja min information om det behövs.

Visa signatur

MvH AdrianW

Permalänk
Medlem

Jag är nog inte alls anonym och står nog ut mer för hur jag gör saker men sen så är jag bakom Mullvad, Quad9 (vanlig DNS och DoH), Firefox med Ublock, LocalCDN och CleanURLs, har Do Not Track-aktiverat och avböjer alla icke-nödvändiga cookies, betalar för mejl hos Glesys och för anteckningar/fillagring hos Standard Notes, samt kör Fedora Linux på datorerna och Google-fritt Android ROM på mobilen....

Permalänk
Permalänk
Medlem

Just att vara anonym är inte mitt stora problem.

Som jag ser det så är min "hotbild" mer diverse phishing, scam, språning, cookies, datainsamling om mig och intrång.
Detta försöker jag motverkar på lite olika sätt:

  • I första hand ändra på mitt egna beteende online och hur jag ser på världen och internet.

  • Jag använder Linux som val av OS.

  • Har konfigurerade brandväggar (både hård och mjukvaru).

  • Modifierad hostsfil.

  • Diverse verktyg och tillägg i webbläsaren (Så som t.e.c uBlock, Clearurls, AutoCookiedelet, LocalCDN, Multi-account Containers e.t.c).

  • Undviker Google och dess produkter så långt det går. Men även andra sidor/stora företag som man vet sysslar med konstiheter (Amazon, Meta, X e.t.c.).

Det blir svårt att skydda sig mot allt. För det finns så mycket av allt som på olika sätt kan göra skada. Tillvaron online skulle bli väldigt tråkig och snarare en börda om man ska skydda sig på alla vis och vara anonym.
Så man får helt enkelt bedöma var den största hotbilden är och fokusera mest där.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min personliga åsikt angående integritet och hur det bör fungera är att tekniken bör skapas för 'opt in' till 100%, aldrig någonsin opt out.

Permalänk
Medlem

Nekar alla cookies. Sajter där jag inte kan välja "neka alla" utan måste klicka bort individuellt går jag inte ens in på.

Undviker sajter som samlar mycket information, Facebook och liknande, helt och hållet.

Sedan är jag fullt medveten att det samlas massor av information ändå, försöker dock minimera det utan att bli totalt anal i sammanhanget.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag håller mig så anonym jag kan, "need to know" är en bra riktlinje.
Sedan händer det ju att obehöriga får del av det, men då får man helt enkelt lita på att folk i allmänhet inte är illasinnade.
AI saknar dock denna moral.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Det är ju redan kört. Jag brukade tänka att det betydde nåt att värna sin integritet på nätet men, det är väl först om vi har en polisstat och nya brottsrubriceringar som idag ses som lagliga, då skulle jag förmodligen skaffa VPN och bete mig som om jag bodde i Kina.

Jag känner personer som använder Incognito Mode hela tiden, men vad jag vet använder de inga addons eller nåt som gör någon faktisk begränsning av vad som skickas utan litar blint på Google® Chrome™ Incognito Mode.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself