Vilken router för överföring av mycket och stora filer över nätet?

Permalänk
Medlem

Vilken router för överföring av mycket och stora filer över nätet?

Undrar vilken router man bör satsa på om man skickar och tar emot en större mängd data via internet i gigabithastigheter.
Det är både skicka och ta emot filer.
Några tips på router?
Sitter just nu på en Asus RT-N66U och inser att den inte pallar trycket helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Undrar vilken router man bör satsa på om man skickar och tar emot en större mängd data via internet i gigabithastigheter.
Det är både skicka och ta emot filer.
Några tips på router?
Sitter just nu på en Asus RT-N66U och inser att den inte pallar trycket helt.

Någon med sfp antar jag... Typ https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/natverk/rout...
Annars

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Pratar vi typ FTP eller t.ex torrents där du kan ha många anslutningar samtidigt?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Menar du med wifi eller med kabel? Med kabel lär ju de flesta gigabit-routrar inte har några problem med att skyffla data i 1gbit/s. WiFi vill du ha en bra med 6E är eller 7 för att klara den farten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Menar du med wifi eller med kabel? Med kabel lär ju de flesta gigabit-routrar inte har några problem med att skyffla data i 1gbit/s. WiFi vill du ha en bra med 6E är eller 7 för att klara den farten.

1gbit är ju relativt långsamt vid många större filer..., speciellt många små i en stor total

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Det räcker med att du skaffar dig en relativt ny router, typ TP-Link, Asus eller något annat märke. Det du behöver är en router som är har minst dual-core cpu. Jag har sett någr amed tre-cores och dom som har riktigt saftig cpu är quad-core numera. En router som har WiFi 6 brukar ha någon variant av detta. Då kommer den orka med alla trafik och annat utan problem.

Permalänk
Medlem

Berätta också om du skall lagra data på routern, eller på någon enhet bakom. Ja, tänkt protokoll är intressant.

Permalänk

Har själv satt upp några routrar till polare de kör hårt med streaming, Torrents, samt lägger upp saker på youtube de sitter förvisso med 500/500 men de har följande routrar:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7116825

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5859814

Sitter själv med 250/250 med en sen kompletterar jag med accesspunkt för trådlöst:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393772

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Pratar vi typ FTP eller t.ex torrents där du kan ha många anslutningar samtidigt?

Ej FTP. Torrents bland annat.

Skrivet av dlq84:

Menar du med wifi eller med kabel? Med kabel lär ju de flesta gigabit-routrar inte har några problem med att skyffla data i 1gbit/s. WiFi vill du ha en bra med 6E är eller 7 för att klara den farten.

Enbart kabel. Trådlöst är helt uteslutet.

Skrivet av DennisOlof:

Det räcker med att du skaffar dig en relativt ny router, typ TP-Link, Asus eller något annat märke. Det du behöver är en router som är har minst dual-core cpu. Jag har sett någr amed tre-cores och dom som har riktigt saftig cpu är quad-core numera. En router som har WiFi 6 brukar ha någon variant av detta. Då kommer den orka med alla trafik och annat utan problem.

Hört det ofta "köp en ny så funkar det bra". Det gör det inte.
Angående minst dual core har jag koll på. Lutar isåfall åt en quad-core.

Skrivet av mc68000:

Berätta också om du skall lagra data på routern, eller på någon enhet bakom. Ja, tänkt protokoll är intressant.

Svar nej, ingenting kommer lagras på routern.

Skrivet av UrgentAlert:

Har själv satt upp några routrar till polare de kör hårt med streaming, Torrents, samt lägger upp saker på youtube de sitter förvisso med 500/500 men de har följande routrar:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=7116825

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5859814

Sitter själv med 250/250 med en sen kompletterar jag med accesspunkt för trådlöst:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3393772

Tack för tips! Låter som att du har rätt bra koll på inställningar i routern etc.
Vad är det viktigaste förutom att öppna portar när det kommer till skicka/ta emot mycket filer?
Tänker då på inställningarna i routern.
Vill ha så lite flaskhalsar som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

1gbit är ju relativt långsamt vid många större filer..., speciellt många små i en stor total

Fast han har ju 1gbit internet...

Permalänk
Medlem

Har det gått fortare tidigare? Vad får du för hastighet mot bredbandskollen eller fast.com? Du får förklara lite vad det är som gör att du tycker routern är slö.
Har du nån avancerad brandväggsregel slöar ner? Jag har haft en AC66U (antar att det är samma hårdvara förutom WiFi) och den klarade 1Gbit utan bekymmer.

Har du inga speciella behov, så som "packet inspection" eller "en gazillion" av klienter bakom routern, så klarar väl vilken ny router som helst 1Gbit. Själv har jag numera en Ubiquiti Edgerouter + en AP (Access Point) vilket är klart mer jobb än en Asus all-in-one router.
Generellt är väl största bekymret med routrar är väl uppdateringar som få gör. Jag körde med Merlin på min router och han har ju slutat med uppdateringar för *66U, skulle inte förvåna mig om även Asus slutat med det. Så jag skulle råda dig att köpa en ny bara pga avsaknaden av uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Fast han har ju 1gbit internet...

Vart står det?
Står ju att han skickar i gigabithastigheter... Vilket kan vara en eller flera gigabit

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Akta dig bara för Unifi Dream Router. Den orkar inte skyffla 1gbit över WAN. Den kommer bara upp i runt 6-700Mbit. Jävla skitgrej asså.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Hört det ofta "köp en ny så funkar det bra". Det gör det inte.
Angående minst dual core har jag koll på. Lutar isåfall åt en quad-core.
[…]
Vad är det viktigaste förutom att öppna portar när det kommer till skicka/ta emot mycket filer?
Tänker då på inställningarna i routern.
Vill ha så lite flaskhalsar som möjligt.

Din kravställning är inte helt solklar, mycket för att du inte kan sätta fingret på vad det är som inte fungerar med din nuvarande router, som har en 600 MHz CPU och sattes på marknaden 2011. Som påpekats är gigabithastigheter inte speciellt tydligt heller, det är en jäkla skillnad på utbudet av routrar för 1Gbit/s, 2,5 Gbit/s och 10 Gbit/s.

Jag tycker du ska titta på en x86-låda från Teklager.se. Teklager är trevliga och installerar OPNSense/pfSense/IPFire/OpenWrt åt dig. Med en sådan lösning får du hyfsad transparens i både mjukvara och hårdvara. x86 är antagligen overkill (och definitivt strömtörstigt), men det är ett säkert kort och flexibelt. Du kan köpa lådan från Amazon/Ali själv billigare, men då får du säkerställa kompabilitet och göra installationen själv.

I annat fall är det normala konsumentroutrar som gäller och då är det lite av en svart låda vad gäller både mjukvara och hårdvara. Flexibiliteten att byta mjukvara är mindre om tillverkaren skulle misslyckas med stabiliteten i någon uppdatering och de kommer givetvis att lägga ner supporten av sin mjukvara någon gång i framtiden.

En del av den svarta lådan är att det är svårt att läsa sig till hur många uppkopplingar som en viss router klarar att IPv4-NAT:a. Det är ofta hårdvaruaccelererat och då kommer det finnas en hård gräns som inte går att påverka. Det problemet finns inte på x86 med öppen mjukvara, där finns resurser att NAT:a i mjukvara.

Permalänk
Skrivet av Yorgo_:

Ej FTP. Torrents bland annat.

Enbart kabel. Trådlöst är helt uteslutet.

Hört det ofta "köp en ny så funkar det bra". Det gör det inte.
Angående minst dual core har jag koll på. Lutar isåfall åt en quad-core.

Svar nej, ingenting kommer lagras på routern.

Tack för tips! Låter som att du har rätt bra koll på inställningar i routern etc.
Vad är det viktigaste förutom att öppna portar när det kommer till skicka/ta emot mycket filer?
Tänker då på inställningarna i routern.
Vill ha så lite flaskhalsar som möjligt.

Förutom det du redan nämner så skulle jag säga att sitta med nätverkskabel med minst cat 5e samt nätverkskort med minst 1Gbit för att kunna hålla hastigheten samt att alla delar emellan klarar minst Gbit.

Permalänk
Medlem

Låter som att det gäller en seedbox och då är det ju inga direkta höga krav. Öppna en eller två portar ungefär. Du ska i sådana fall ha en router som klarar av en massa olika anslutningar samtidigt. Det är ju i sådana fall inga stora filer som skickas utan en jäkla massa små delar till en jäkla massa olika användare samtidigt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Låter som att det gäller en seedbox och då är det ju inga direkta höga krav. Öppna en eller två portar ungefär. Du ska i sådana fall ha en router som klarar av en massa olika anslutningar samtidigt. Det är ju i sådana fall inga stora filer som skickas utan en jäkla massa små delar till en jäkla massa olika användare samtidigt.

Tvärtom, mängder av anslutningar ställer högre krav.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Tvärtom, mängder av anslutningar ställer högre krav.

Jag skrev ju att man ska ha en router som klarar många anslutningar samtidigt, men på ett kanske otydligt sätt. Det är ändå inga höga krav på routern.

Visa signatur

press nu1mlock