Permalänk

Datorn död

Datorn slocknade helt plötsligt när jag satt och kollade F1 idag. Nu går den inte igång, den lyser upp i 1 sekund och sen slår den av igen.

Har testat att koppla ur ramminne 1 i taget, kopplat ur grafikkort, bytt sladdar, bytt eluttag, bytt nätaggregat, kopplat ur skärmar och allt annat som går att dra ut. Men den är död. Böt en del delar i sommras men har funkat felfritt och körde en del stresstest på den efter byten, allt har funkat fläckfritt tills nu. Vet ej vad mer jag ska göra, hjälp vore tacksamt. Tänker själv att det är moderkortet men sen är frågan, kan jag byta ut det isåfall och vad är risken att andra delar har tagit stryk ? Bättre att byta ut allt ?

Specs:
Grafikkort: Amd 6950 xt
CPU: Ryzen 58003xd
Moderkort: Asus Rog strix B450
Ram: 16gb DDR4 3200MHz
SuperNOVA 750 G2
Fractal design black pearl chassi
850 EVO Series 250GB x2
Wb black sn850x

Permalänk
Medlem

Skulle köpt ett nytt moderkort och testat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Låter som moderkortet,
My 'modus' är först om PSUn går igång, sen om komponenter tycks bli varma men säg skärmarna inte går igång är det antagligen GPU, vilket om datorn har ett iGPU så testa boota med grafikkortet avmonterat och iGPUn ställd som primär i BIOS,
om datorn som i ditt fall då den "lyser upp i 1 sekund och sen slår den av igen" så låter det som nätaggregatet funkar, men datorn inte hinner nå BIOS eller säg BIOS kanske släcker ned sig igen efter inte kunnat initiera CPUn, I mean it all seems to point towards the moderkortet.
Kan vara processorn, då tydligen utan en processor ska man inte kunna nå BIOS,, (news to me, fick googla för att vara säker där)
Anyway, bästa chansning är nog att prova byta ut moderkortet först, ifall det visar sig vara processorn bör du ju kunna returnera moderkortet, tycks nog vara lättare än att försöka lämna tillbaka en processor iom kylpasta och annat, men men.

Visa signatur

Detta kontot är så gammalt att det är numera 'myndigt' åldersvis.

Permalänk
Medlem

Med elkabeln borta från vägguttaget, ta ur batteriet på moderkortet en stund, mät att det är någorlunda korrekt spänning i det, nolla bios. koppla ur allt usb på fall det är kortis i nåt. En del moderkort startar inte om cpu-fläkten/pumpen står stilla, så håll pejl på den också innan nåt dyrare byts. Känn efter om kylaren hoppat loss från processorn, den ska sitta ordentligt fast.

Permalänk

Tack för tips, ska testa nytt moderkort. Får hålla tummarna...Bör jag byta något annat samtidigt för att minimera riskerna ?

Permalänk
Medlem

Klickar nätagget till när den stängs av? Tycker det låter som om någon överspänningsskydd eller liknande stänger av allt direkt.

Jag hade nog börjat med att montera endast gpu, ram, cpu och mobo utanför chassi innan jag köper nytt mobo

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Clearat cmos?

Permalänk
Medlem

Testa byt batteriet innan du byter moderkort, ett batteri kostar cirka 2 kronor.
Skaffa ett B550 om du ska ha nytt MoBo, så att du får PCIE 4.0 det kan ge någon extra procent prestanda.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Hej,

Jag böt batteri, nollade bios, hjälpte inte. Sen nytt moderkort, efter nytt mobo så startar datorn. Dock får jag ingen bild, börjar kännas rätt segt detta

Tankar ? Vad testa härnäst ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kartmastarn:

Hej,

Jag böt batteri, nollade bios, hjälpte inte. Sen nytt moderkort, efter nytt mobo så startar datorn. Dock får jag ingen bild, börjar kännas rätt segt detta

Tankar ? Vad testa härnäst ?

Hur länge väntar du på bild? Ny start med nytt mobo tar en stund.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kartmastarn:

Hej,

Jag böt batteri, nollade bios, hjälpte inte. Sen nytt moderkort, efter nytt mobo så startar datorn. Dock får jag ingen bild, börjar kännas rätt segt detta

Tankar ? Vad testa härnäst ?

Kan vara nätdelen som inte fungerar till 100%?

Jag hade lånat ett grafikkort om möjligt, och testat att byta ut det för att se om du får bild.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Hur länge väntar du på bild? Ny start med nytt mobo tar en stund.

Jag lät den stå i 10-15 minuter åtminstone, testade starta om några gånger. Testat olika ingångar etc

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Kan vara nätdelen som inte fungerar till 100%?

Jag hade lånat ett grafikkort om möjligt, och testat att byta ut det för att se om du får bild.

Mvh

Jag testade att byta nätagg innan mobo, det hjälpte dock inte i det steget men böt tillbaka till det gamla sen igen.

Jo testa annat grafikkort hade varit önskvärt, min nuvarande gpu är dock helt nytt. Det är bara 2 månader gammalt, även cpu:n är ny.