ASUS 3080 rog strix krashar hela datorn.

Permalänk

ASUS 3080 rog strix krashar hela datorn.

Hallå

Har ett ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC som jag köpte för lite över 3 år sedan.

Sen nån vecka tillbaka så fryser hela datorn. Går inte att ctrl-alt-delete. Ljudet hänger kvar i nån minut sen försvinner det också.
Problemet uppstår sporadiskt, ibland kan jag spela och använda datorn som vanligt i flera timmar. Ibland så låser den sig 5 gånger på en halvtimme när man tittar på twitch.

Att bara försöka starta om datorn funkar inte för då kommer inte skärmen igång. Enda som funkar är att slå av och på strömmen bak på psu'n.

Det jag provat hittils.
Installera om drivare med DDU
Installera äldre drivare från i maj 2023 med DDU
Resettat windows installationen, samt gjorde 2 första stegen

Installerat om hela windows, koppla bort alla diskar förutom C.

Det jag gör nu är att jag kör grafik via moderkortet och då har jag inte stött på problemet.

Tips på hur man kan felsöka? Har inte möjlighet att koppla in varken ny PSU eller grafikkort som det ser ut just nu.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V. HDD: SSD Intel 520 120gb, 1TB. CPU: I7 3770k. GPU: ASUS STRIX 1080.
Ram: Corsair Vengence 8gb. Cpukylare: Cooler master 612s. PSU: Corsair 650w. Chassi: Corsair Obsidian 650D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwerty3225:

Hallå

Har ett ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC som jag köpte för lite över 3 år sedan.

Sen nån vecka tillbaka så fryser hela datorn. Går inte att ctrl-alt-delete. Ljudet hänger kvar i nån minut sen försvinner det också.
Problemet uppstår sporadiskt, ibland kan jag spela och använda datorn som vanligt i flera timmar. Ibland så låser den sig 5 gånger på en halvtimme när man tittar på twitch.

Att bara försöka starta om datorn funkar inte för då kommer inte skärmen igång. Enda som funkar är att slå av och på strömmen bak på psu'n.

Det jag provat hittils.
Installera om drivare med DDU
Installera äldre drivare från i maj 2023 med DDU
Resettat windows installationen, samt gjorde 2 första stegen

Installerat om hela windows, koppla bort alla diskar förutom C.

Det jag gör nu är att jag kör grafik via moderkortet och då har jag inte stött på problemet.

Tips på hur man kan felsöka? Har inte möjlighet att koppla in varken ny PSU eller grafikkort som det ser ut just nu.

Kör https://www.hwinfo.com/
Och kolla tempen.

Sen kan du köra occt test med
https://www.ocbase.com/ för att testa gpu och vram etc

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Har du en himla otur så har kortet gett upp. Kan finnas många anledningar till det.
Gör som ovan och återkom tack.

Får du inte rätt på det alls så kan jag prova det åt dig.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Har försökt nu flera timmar igår och köra dom testen som finns i ocbase utan att några fel kom. Sen spela jag Alan wake några timmar. När jag stängde av sen och tittade twitch på kvällen då hände det igen.

Verkar va väldigt sporadiskt. Men det verkar ju inte vara varken load eller temps som gör att det uppstår.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V. HDD: SSD Intel 520 120gb, 1TB. CPU: I7 3770k. GPU: ASUS STRIX 1080.
Ram: Corsair Vengence 8gb. Cpukylare: Cooler master 612s. PSU: Corsair 650w. Chassi: Corsair Obsidian 650D.

Permalänk
Medlem

Har du provat att använda en annan pciexpress plats? Alternativt annat moderkort om det är möjligt. Kan va en I/O error om du man tur i oturen

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Skrivet av Xarion:

Har du provat att använda en annan pciexpress plats? Alternativt annat moderkort om det är möjligt. Kan va en I/O error om du man tur i oturen

Nej, jag kan prova det. Hur mycket om ens något prestandaförlust får man om man kör i den andra slotten?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V. HDD: SSD Intel 520 120gb, 1TB. CPU: I7 3770k. GPU: ASUS STRIX 1080.
Ram: Corsair Vengence 8gb. Cpukylare: Cooler master 612s. PSU: Corsair 650w. Chassi: Corsair Obsidian 650D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwerty3225:

Nej, jag kan prova det. Hur mycket om ens något prestandaförlust får man om man kör i den andra slotten?

Vet inte vilken modell ditt moderkort är. Men många mid till high end brukar ha två st 16x pciexpress. Sen beror det på om det är pcie 3.0 eller 4.0. Är det det senare kommer du nog inte märka så mycket då bandbredden är så mycket högre redan vid pcie 4.0 8x

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

Varför antar du att det har att göra med grafikkortet? Finns det något som indikerar det?
Om temps på kortet ser bra ut så kan det ju vara något annat som sker.
Det blir rätt svårt att felsöka när fel händer sporadiskt och man inte kan byta ut komponenter.
Vad har du för PSU, och hur gammal är den? Samt vad har du för övriga delar i datorn?

Permalänk
Medlem

Efter nästa crash så öppna kontrollpanelen ---> verktyg för Windows och sen loggboken o kika vad det står under
"sammanfattning av av administrativa händelser" :kritiska
Det kan ge en indikation om vad som går galet när det låser sig...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk

Kan vara Twitch som är orsaken. Uppdatera eller ominstallera Twitch.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Skrivet av Toarulle:

Varför antar du att det har att göra med grafikkortet? Finns det något som indikerar det?
Om temps på kortet ser bra ut så kan det ju vara något annat som sker.
Det blir rätt svårt att felsöka när fel händer sporadiskt och man inte kan byta ut komponenter.
Vad har du för PSU, och hur gammal är den? Samt vad har du för övriga delar i datorn?

För det bara händer när displayport kabeln sitter i grafikkortet. Sitter den i moderkortet som det gör nu har det inte hänt.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V. HDD: SSD Intel 520 120gb, 1TB. CPU: I7 3770k. GPU: ASUS STRIX 1080.
Ram: Corsair Vengence 8gb. Cpukylare: Cooler master 612s. PSU: Corsair 650w. Chassi: Corsair Obsidian 650D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwerty3225:

För det bara händer när displayport kabeln sitter i grafikkortet. Sitter den i moderkortet som det gör nu har det inte hänt.

Det skulle dock kunna vara strul med andra saker. Exempelvis pcie på moderkortet eller strömförsörjningen. Vad har du för PSU och hur gammal är den?

Permalänk
Skrivet av Toarulle:

Det skulle dock kunna vara strul med andra saker. Exempelvis pcie på moderkortet eller strömförsörjningen. Vad har du för PSU och hur gammal är den?

Kollar min inet historik och ser ingen PSU från sedan 2016... Det är ett corsair 750 men det kan vara väldigt gammalt då..

Men tycker ändå felet borde ha visat sig när jag körde OCCT och stresstesta både cpu/gpu/vram/minnen osv. Men det kanske inte behöver va så?

Kan man stresstesta PSU'n på något sätt?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V. HDD: SSD Intel 520 120gb, 1TB. CPU: I7 3770k. GPU: ASUS STRIX 1080.
Ram: Corsair Vengence 8gb. Cpukylare: Cooler master 612s. PSU: Corsair 650w. Chassi: Corsair Obsidian 650D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwerty3225:

Kollar min inet historik och ser ingen PSU från sedan 2016... Det är ett corsair 750 men det kan vara väldigt gammalt då..

Men tycker ändå felet borde ha visat sig när jag körde OCCT och stresstesta både cpu/gpu/vram/minnen osv. Men det kanske inte behöver va så?

Kan man stresstesta PSU'n på något sätt?

Du kan testa psu i occt också...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Det är inte en massa DistributedCOM med felkod 10016 under Windows-loggar -> System?

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Skrivet av Blazter:

Det är inte en massa DistributedCOM med felkod 10016 under Windows-loggar -> System?

Jo det är det. Vad betyder det?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V. HDD: SSD Intel 520 120gb, 1TB. CPU: I7 3770k. GPU: ASUS STRIX 1080.
Ram: Corsair Vengence 8gb. Cpukylare: Cooler master 612s. PSU: Corsair 650w. Chassi: Corsair Obsidian 650D.

Permalänk
Medlem

Du ser inte felmeddelande om nvlddmkm vid händelsen i loggboken?

Mitt 3080 är just nu inne på RMA för liknande beetenden, VGA leden lyste även på moderkortet. Sista som hände innan jag skickade in det var att jag inte fick bild ut alls vid uppstart dock.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • HD6XX • JDS Labs Element 3

Permalänk
Skrivet av Zmt:

Du ser inte felmeddelande om nvlddmkm vid händelsen i loggboken?

Mitt 3080 är just nu inne på RMA för liknande beetenden, VGA leden lyste även på moderkortet. Sista som hände innan jag skickade in det var att jag inte fick bild ut alls vid uppstart dock.

Jo jag fick många felmeddelanden om den i bluescreenviewer. Vad betyder det?

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V. HDD: SSD Intel 520 120gb, 1TB. CPU: I7 3770k. GPU: ASUS STRIX 1080.
Ram: Corsair Vengence 8gb. Cpukylare: Cooler master 612s. PSU: Corsair 650w. Chassi: Corsair Obsidian 650D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwerty3225:

Jo jag fick många felmeddelanden om den i bluescreenviewer. Vad betyder det?

Att något kraschar drivrutinen, jag hade i loggen att GPUn stängdes av efter kraschen.
Av det jag läst verkar det vara lite blandat, en del har fått en ny GPU på RMA och för andra verkar det ha löst sig med DDU och andra drivrutiner ungefär.

Jag har inte fått svar på min RMA än om GPUn är paj men har ett 5700XT i nu där jag allt fungerar som vanligt igen.
Hittade dock den här posten nu precis, Dåliga RAM kraschar nvlddmkm

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • HD6XX • JDS Labs Element 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwerty3225:

Hallå

Har ett ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC som jag köpte för lite över 3 år sedan.

Sen nån vecka tillbaka så fryser hela datorn. Går inte att ctrl-alt-delete. Ljudet hänger kvar i nån minut sen försvinner det också.
Problemet uppstår sporadiskt, ibland kan jag spela och använda datorn som vanligt i flera timmar. Ibland så låser den sig 5 gånger på en halvtimme när man tittar på twitch.

Att bara försöka starta om datorn funkar inte för då kommer inte skärmen igång. Enda som funkar är att slå av och på strömmen bak på psu'n.

Det jag provat hittils.
Installera om drivare med DDU
Installera äldre drivare från i maj 2023 med DDU
Resettat windows installationen, samt gjorde 2 första stegen

Installerat om hela windows, koppla bort alla diskar förutom C.

Det jag gör nu är att jag kör grafik via moderkortet och då har jag inte stött på problemet.

Tips på hur man kan felsöka? Har inte möjlighet att koppla in varken ny PSU eller grafikkort som det ser ut just nu.

Blåst rent kortet från damm?

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Skrivet av Zmt:

Att något kraschar drivrutinen, jag hade i loggen att GPUn stängdes av efter kraschen.
Av det jag läst verkar det vara lite blandat, en del har fått en ny GPU på RMA och för andra verkar det ha löst sig med DDU och andra drivrutiner ungefär.

Jag har inte fått svar på min RMA än om GPUn är paj men har ett 5700XT i nu där jag allt fungerar som vanligt igen.
Hittade dock den här posten nu precis, Dåliga RAM kraschar nvlddmkm

Intressant, ska kolla på att bara köra med en ramsticka och se om det hjälper. Tack för hjälpen!

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V. HDD: SSD Intel 520 120gb, 1TB. CPU: I7 3770k. GPU: ASUS STRIX 1080.
Ram: Corsair Vengence 8gb. Cpukylare: Cooler master 612s. PSU: Corsair 650w. Chassi: Corsair Obsidian 650D.

Permalänk
Medlem

Om du söker på forumet eller googlar nvlddmkm så finns det flera anledningar och lösningar. Många har t.ex. löst det genom att klocka ner gpu 50-100Mhz.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av Zmt:

Att något kraschar drivrutinen, jag hade i loggen att GPUn stängdes av efter kraschen.
Av det jag läst verkar det vara lite blandat, en del har fått en ny GPU på RMA och för andra verkar det ha löst sig med DDU och andra drivrutiner ungefär.

Jag har inte fått svar på min RMA än om GPUn är paj men har ett 5700XT i nu där jag allt fungerar som vanligt igen.
Hittade dock den här posten nu precis, Dåliga RAM kraschar nvlddmkm

Har kört med 1 av 4 ram nu sen igår runt lunch, ingen krash än. Hoppas och håller tummarna för att det är en av ramstickorna som är paj.

Tänker jag kör varje sticka för sig 2-3 dagar var. Men bara i första slotten. Sen om alla stickor funkar en och en får man väl kika på om det är nån av ram slotsen som är kass.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V. HDD: SSD Intel 520 120gb, 1TB. CPU: I7 3770k. GPU: ASUS STRIX 1080.
Ram: Corsair Vengence 8gb. Cpukylare: Cooler master 612s. PSU: Corsair 650w. Chassi: Corsair Obsidian 650D.