Permalänk
Medlem

Handkontroll till pc

Hej, då jag har planer på att lira Ratchet and clank samt låta Dottern köra Co op med mig (där kontroll lär vara enklare än mus+Tk) så tänkte jag titta efter någon lämplig handkontroll (trådlös) till pc

Har vi några vettiga alternativ som man kan titta efter till black week?
Budget ~ 500:- kan lägga mer om kontrollen är värd det.

Jag är själv van från playstation men har inte rört en sådan på många år... Så är väl likgiltig till xbox/playstation utseende.

Har själv titta på 8bitdo men finns det några andra vettiga? Eller är xbox controller bäst inom priset?

Mvh
Joakim

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Hedersmedlem

Xbox-kontrollern är nog svårslagen i kompatibilitet åtminstone. Den fungerar väl i i princip 100% av de PC-spel som har stöd för kontroller, utan att mecka med inställningar och liknande.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Skulle säga köp en Xbox One Controller. Köpte min enbart för användning till datorn utan att någonsin ha haft ett Xbox. Det är det absolut lättaste alternativet för användning till datorn, bara fungerar till skillnad från många andra som man måste krångla massa med.
Fungerar med kabel, Bluetooth och Xbox Wireless Adapter

Permalänk
Medlem

Jag kör med Logitech F310. En inte allt för dyr handkontroll men jag gillar den. Passar mina händer som är rätt så stora men fungerar säkert också bra till barn. Jag använder den t.ex. till Elden Ring.

edit: Jag såg just att det skulle vara en trådlös handkontroll. Logitech F710 verkar vara motsvarande trådlös, men då drar ju priset iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Jag kör med Logitech F310. En inte allt för dyr handkontroll men jag gillar den. Passar mina händer som är rätt så stora men fungerar säkert också bra till barn. Jag använder den t.ex. till Elden Ring.

Gillar också Logitech F310, passar mina händer mycket bättre än Xbox kontrollen, inbillar mig också att F310 är ganska lik äldre PS kontroller? Var så längesedan jag höll i en sådan

Glhf!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Skulle säga köp en Xbox One Controller. Köpte min enbart för användning till datorn utan att någonsin ha haft ett Xbox. Det är det absolut lättaste alternativet för användning till datorn, bara fungerar till skillnad från många andra som man måste krångla massa med.
Fungerar med kabel, Bluetooth och Xbox Wireless Adapter

Fast om du specifikt vill ha fulla Ratchet & Clank: Rift Apart-upplevelsen så borde du köpa en DualSense 5. Jag spelade igenom det med min Xbox One controller och tror jag inte hade någon vibration om jag minns rätt och så har DualSense 5 sina adaptive triggers som används till vapnen. Det blev lite små-"wonky" utan men inget som spelade någon stor roll egentligen.

Permalänk
Medlem

Xbox controllers har varit de överlägset mest stabila och nästan alltid plugnplay. Steam controllern fungerar visserligen också bra, men personligen så har jag problemet att det bara går inte att vänja sig vid den. PS-controllers har ibland fungerat ibland inte, men det finns verktyg som kan hjälpa med inställningar för att få dem att fungera.

Permalänk
Medlem

Spelar just nu igenom Rift Apart med en 8BitDo Ultimate som jag ger tummen upp för, perfekt storlek på den enl mig. Fungerar till alla spel, datorn identifierar den som en Xbox kontroll eller som en Nintendo switch pro controller för BT versionen. Efter att jag fick känna på en sådan bytte jag ut min Xbox kontroll till PC. Tycker den ligger perfekt i handen. Även min dotter föredrar den framför Xbox kontrollern, men det är ju en smaksak såklart. Sen till Xbox kontrollern behövs det ju en trådlös adapter. Att ansluta den via BT har jag aldrig fått stabilt på någon dator. DualSense får jag kramp i händerna av att använda tyvärr..

Permalänk
Medlem

Jag gillar också Xbox-kontrollen med trådlös adapter. Vet inte vad dom kostar i dagsläget men är i min erfarenhet helt problemfria. Inget blåtandstrassel, alla knappar blir korrekt mappade och man får rätt ikon i spel o.s.v.

Har kört Rift Apart på PS5 och då får man ju lite extra känsla med Adaptive Triggers, vet inte om man får det om man kör med DualSense5 på PC? Skulle dock ändå rekommendera Xbox-kontrollen, framförallt om dottern ska köra för att det ska vara så problemfritt som möjligt. Inga problem att ansluta fler kontroller till samma mottagare heller om ni vill.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Gallerikonnässör

Jag är väldigt nöjd med mina två 8bitdo Pro 2-kontroller. Och har bara hört gott om deras andra modeller med.

Utöver det så ska Xbox One-kontrollern vara ett bra val pga. dess kompabillitet och anslutningsmöjligheter.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Snusfri

Xbox One om man vill ha något som bara funkar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, låter som det är xbox man skall välja pga plug n play.
Skall hålla utkik efter dessa, är det värt extra för xbox X series Kontroller eller duger one? Verkar inte vara någon större prisskillnad just nu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25