Tips på ståuppkomiker som har en "wholesome" och positiv jargong?

Permalänk
Medlem

Tips på ståuppkomiker som har en "wholesome" och positiv jargong?

Jag har inte sett så mycket ståupp, men jag gillar exempelvis Johan Glans och Jerry Seinfeld.

Har ni några tips på ståuppkomiker som har en "wholesome" och positiv jargong?
Helst utan alltför mycket svordommar och negativitet.

Permalänk
Medlem

Eddie Izzard är en av mina favoriter som jag tror du skulle gilla.
Ett litet klipp: https://youtu.be/UTduy7Qkvk8

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem
Skrivet av white-k:

Jag har inte sett så mycket ståupp, men jag gillar exempelvis Johan Glans och Jerry Seinfeld.

Har ni några tips på ståuppkomiker som har en "wholesome" och positiv jargong?
Helst utan alltför mycket svordommar och negativitet.

Två riktigt bra som borde passa in på det du vill ha;
Gabriel Iglesias (en av de bästa jag sett på länge faktiskt, "Fluffy" är kung )
Jim Gaffigan, han har som sin grej att undvika svordomar
(Typ en amerikansk Johan Glans)

Hasan Minhaj kanske passar in också, minns inte riktigt men har för mig att han inte direkt svär speciellt mycket.
Edit: Får nog ta och lägga in Trevor Noah här också \m/

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av white-k:

Jag har inte sett så mycket ståupp, men jag gillar exempelvis Johan Glans och Jerry Seinfeld.

Har ni några tips på ståuppkomiker som har en "wholesome" och positiv jargong?
Helst utan alltför mycket svordommar och negativitet.

Har inte så bra koll på annat än brittiska/irländska, och då framför allt lite äldre. Det beror också på vad man räknar som ståupp. Stilla vid en mikrofon och bara snacka, eller göra lite mer. Jag skulle kalla dem mer scenkomiker än ståuppare. Bill Bailey (som inkluderar väldigt mycket musik i sina framträdanden), Dara Ó Bríain är väl generellt rätt positiv och glad, men irländare som han är så är det förstås många svordomar (helt enkelt för att det är oerhört vanligt och normalt där). Dave Gorman är knasig men inte negativ eller så, och har framträdanden nästan som att han håller föredrag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Dave Gorman är knasig men inte negativ eller så, och har framträdanden nästan som att han håller föredrag.

Gorman är väldigt rolig och jag kan rekommendera The Dave Gorman Collection(6 avsnitt) och Googlewhack Adventure. Båda handlar om att möta okända människor och han är väldigt glad över att ha mött dessa människor. I den första så försöker han träffa människor som också heter Dave Gorman, målet är att hitta 52 stycken och träffa dom, då vinner han över sin kompis som hävdar att det lär inte finnas så många som har det namnet. Fast det finns regler och det är där hans utbildning inom matematik/statistik kommer in i bilden.

Important Astrology Experiment var inte lika bra men rätt så rolig om man var bekant med hans andra grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebab i USB hålet:

Important Astrology Experiment var inte lika bra men rätt så rolig om man var bekant med hans andra grejer.

Ändå var det genom den jag upptäckte honom för över 20 år sen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Låter som att Dry Bar Comedy skulle kunna ha nåt som passar dig. Tycker själv att dom har några komiker som är riktigt roliga, men det är långt ifrån alla. Men det är ju en smaksak.
https://www.youtube.com/@DryBarComedy/videos

Ismo från Finland kanske skulle passa?

Permalänk
Medlem

Ismo följer jag faktiskt på TikTok, så hans stil gillar jag. Och jag har läst boken "Are you Dave Gorman?", men visste inte att han gjorde framträdanden.

Tack för svaren hittills. Ska kolla upp alla tips, och om nån kommer på fler så fortsätt tipsa här i tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Låter som att Dry Bar Comedy skulle kunna ha nåt som passar dig. Tycker själv att dom har några komiker som är riktigt roliga, men det är långt ifrån alla. Men det är ju en smaksak.
https://www.youtube.com/@DryBarComedy/videos

Ismo från Finland kanske skulle passa?
https://www.youtube.com/watch?v=1P0Z1yq-2FQ

Hade helt glömt bort Ismo! Killen är ju helt lysande och en något säregen stil tycker jag, mer laid back än vad som blivit så populärt bland alla komiker på andra sidan atlanten, där det ska skrikas och ångas på i 120 knyck. Tror jag upptäckte honom via någon reel på Instagram av alla ställen ha ha... Men ja, Ismo är helt lysande \m/ Att kunna ta helt vardagliga grejer och ge det komiska vinklingar och "tankar" är riktigt svårt, men har inte sett något med honom (än) som varit drygt eller tråkigt

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Vet inte om du skulle klassa honom som "wholesome" för hans grej är att bryta tabun, men Louis CK svär inte och har en ganska trevlig framtoning. Det är väl det som gör hans humor så effektiv. Fast om du med "wholesome" menar att vissa ämnen ska undvikas är han nog inte i din smak. Norm MacDonald var en annan nisse i samma stil. Inte så mycket online, förutom hans SNL-update, men de är guld,

tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Hade helt glömt bort Ismo! Killen är ju helt lysande och en något säregen stil tycker jag, mer laid back än vad som blivit så populärt bland alla komiker på andra sidan atlanten, där det ska skrikas och ångas på i 120 knyck. Tror jag upptäckte honom via någon reel på Instagram av alla ställen ha ha... Men ja, Ismo är helt lysande \m/ Att kunna ta helt vardagliga grejer och ge det komiska vinklingar och "tankar" är riktigt svårt, men har inte sett något med honom (än) som varit drygt eller tråkigt

Jag kan uppskatta lite mer "aggressiv" stand up (som t.ex. Bill Burr eller Jim Jeffries) ibland, men det kan bli tröttsamt i längden. Ismo är störtskön och jag önskar att han hade ännu mer material tillgängligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Jag kan uppskatta lite mer "aggressiv" stand up (som t.ex. Bill Burr eller Jim Jeffries) ibland, men det kan bli tröttsamt i längden. Ismo är störtskön och jag önskar att han hade ännu mer material tillgängligt.

Stort fan av det också, Bill Burr gillar jag skarpt, även Christopher Titus. Men det jag menade var mer att flänga omkring på scen som en galning etc. Iliza Shlesinger t ex gillade jag skarpt i början, men hon gick tyvärr över till det "överdrivna" rätt kvickt vilket jag tycker blir lite tröttsamt. Whitney Cummings ger jag också tummen upp för, Nikki Glazer tyckte jag också var bra i början, men blev lite repetitiv

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Brian Regan, Pete Holmes kanske.. skulle inte lägga Shane Gillis i samma kategori men vill inte minnas att hans senaste special var särskilt vulgär heller. Bästa på länge oavsett.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Fredrik Andersson: Hans humor är inte krystad utan spontan och rolig.

https://youtu.be/yGZ5v7jxoH8?si=VwFYgVercPhk8GSz

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Jim Gaffigan, helt klart.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Skrivet av guermantes:

Vet inte om du skulle klassa honom som "wholesome" för hans grej är att bryta tabun, men Louis CK svär inte och har en ganska trevlig framtoning. Det är väl det som gör hans humor så effektiv. Fast om du med "wholesome" menar att vissa ämnen ska undvikas är han nog inte i din smak. Norm MacDonald var en annan nisse i samma stil. Inte så mycket online, förutom hans SNL-update, men de är guld,

Norm Macdonald var helt fantastisk men han kan svära ganska mycket, fast 99% av gångerna så är det när han imiterar en viss typ av person. Hans podcast var helt fantastisk, tyvärr så finns inte dom två första säsongerna längre då han gjorde en del med Netflix för fler episoder. Det är synd att dom är borta trots att dom var gratis på youtube. Eller, dom är ju inte borta men dom finns inte på Youtube längre. Vilket är synd, han är fantastisk när han intervjuar folk.

Mitch Hedberg kan jag också rekommendera, jag kommer inte ihåg att han svär eller är vulgär på något vis. Finns en del med honom på youtube som är värt att kolla in.

Sen kan jag också rekommendera det gamla radioprogrammet loveline från början av 2000-talet. Dom var på amerikansk radio så att vara ful i munnen ledde till böter. Det är egentligen ett program för ungdomar att ringa in med sina problem men istället ringer all möjliga människor in med alla möjliga problem, inklusive snickerifrågor. Dom hade kända gäster också som gav sina egna råd och tankar vilket kunde vara fascinerande. Alla(nästan alla) avsnitt finns antingen som en torrent(skapad för länge sen då det var dyrt att host:a 50GB på webben) eller på www.lovelinetapes.com - den senare kan ha bättre kvalitet på vissa avsnitt då dom har börjat få in originalbanden från stationen.
Hitta en gäst som verkar intressant och lyssna på ett avsnitt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| AMD Ryzen 9 3900XT | Sapphire Pro Duo | Asus Prime X370-Pro | Asus BW-16D1HT | Corsair Vengeance LPX 3600MHz 2x8gb | Intel 600P 256GB | Intel 540 240GB | 2 x WD Blue SSD 500GB | EVGA Supernova G3 1000W | Noctua NH-DH14 | Dell Ultrasharp U3415w 34" | Corsair Obsidian 750D Airflow | Logitech Z-680 | Logitech G19 | Logitech MX518 | QPAD CT Medium Black | Win 10 Home |
*Det är synd om människorna* Strindberg

Permalänk
Medlem

Skulle utan tvekan också slå ett slag för Fluffy! klockren och har hållt på länge och är ända jag själv faktiskt följer och ser det mesta han släpper!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Inte särskilt wholesome bara...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S