Permalänk
Medlem

Telenor fiber publik ip?

Hej,

Någon som vet om man får publik ip från Telenor via fiber?

Permalänk
Medlem

Kolla routerns WAN-IP, om det är en publik address så har du antagligen det, sedan om det är statisk eller dynamisk får du kolla med Telenor.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandless:

Kolla routerns WAN-IP, om det är en publik address så har du antagligen det, sedan om det är statisk eller dynamisk får du kolla med Telenor.

Jag funderar på att byta till Telenor men bara om man får publik ip. Så därför jag undrade om någon vet då jag inte hittade svaret på deras support sida och inte orkar sitta i telefonkö.

Permalänk
Medlem

Jag har det via villafiber så chansen är stor att även du får det.

Permalänk
Medlem

Jag har det. Telenor fiber i stockholm.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem

"Beror på" är svaret. Fråga Telenor.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det är något operatörer vill egentligen, då CGNAT utrustningen kostar en hel del och med alla problem som följer. Men har man slut på IP-adresser så har man inget val. Men Telenor har ju gott om adresser så.

Permalänk
Medlem

Hört att det ska vara publik ip men jag frågar här ändå. Kanske kan få lite fler bekräftelser.

Är det publik ip i fibernäten hos Telenor? Byter till Telenor den 29 (i ip-onlys/GCs nät) men publik ip är en dealbreaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Hört att det ska vara publik ip men jag frågar här ändå. Kanske kan få lite fler bekräftelser.

Är det publik ip i fibernäten hos Telenor? Byter till Telenor den 29 (i ip-onlys/GCs nät) men publik ip är en dealbreaker.

Jag har publik ip där jag bor. BRF har avtal med Telenor så det är inte stadsnät. Sen vet jag inte om det är så på alla ställen där Telenor säljer sina tjänster.

Permalänk
Medlem

Jag har telenor och har inte cgnat så det verkar skifta grovt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Jag har telenor och har inte cgnat så det verkar skifta grovt

Fast i den här tråden (som är lite gammal) verkar folk ha publik ip. Gissar att det även hänger på vilket nät man har men jag har haft publik ip med både Bahnhof och Telia här i ip-onlys/GlobalConnects nät så det bör gå med Telenor med. Ville bara ha lite mer feedback angående det. Jag behöver komma åt mina prylar utifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Fast i den här tråden (som är lite gammal) verkar folk ha publik ip. Gissar att det även hänger på vilket nät man har men jag har haft publik ip med både Bahnhof och Telia här i ip-onlys/GlobalConnects nät så det bör gå med Telenor med. Ville bara ha lite mer feedback angående det. Jag behöver komma åt mina prylar utifrån.

Det stämmer, helt beroende på nät, men eget stängt nät så är det bara publik ip som gäller, även i IP-Only/GC's nät får man publik ip då då operatörerna själva måste stå för DHCP'n.

Visa signatur

| CPU: i7-8700 | GPU: Asus ROG Strix 2080S | RAM: 16GB 3000MHz DDR4 | Mobo: Gigabyte Aorus z370 | Storage: 512GB SSD | 2TB HDD | Chassi: Fractal Define R4 |