Datorn stängs av så fort man spelar rainbow six siege

Permalänk
Medlem

Datorn stängs av så fort man spelar rainbow six siege

Tjena allihopa! Jag har ett problem med datorn. Här är innehållet innan jag fortsätter med problemet:

Gaming Chasis: Corsair Obsidian 750D High
CPU: Intel® Core™ i7-4790k Eight-Core 3.00GHz
CPU Cooling Fan: Cooler Master Hyper Evo 212
Motherboard: ASUS Z97-A
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) DDR3 CL9 1600Mhz VENGEANCE
Video Card: Asus Gtx 1070
Power Supply: CX750M Corsair
Hard Drive: 120GB Samsung 850 PRO Series SSD

Som ni ser, är datorn ganska gammal. Jag gjorde system diagnostik, säkerhetsställde om jag det var nått fel på komponenterna, gjorde Windows uppdatering, och installerade dom senaste drivrutinerna, tills ett par dagar sen, förekom ett total systemavstängning när jag spelade Rainbow six siege, helt utan varningar. Jag ville testa ett annat spel som inte var lika högkrävande som den och hade faktiskt inga problem med datorn. Jag gick in på (Event Viewer) för att kolla upp skälet till varför det stängdes av så visade den detta meddelande:

The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly. Source: Kernel-power. Event ID 41.

Jag googlade naturligtvis på felet, i hopp att hitta det, men tyvärr inga succesiva resultat. Jag antar att det är fel på PSU, eftersom jag har inte rört datorn sen jag köpte den. Jag har bara blåst bort all damm med tryckluft som man köper på Kjell & Company. Så min ursprungliga fråga är: Stämmer det, att det är fel på nätaggregatet och den är kanske överhettat eller bara helt enkelt inte klarar av längre, efter så många år, eller kan det vara något annat? Rent logiskt så borde det vara PSU men innan jag gör en slutsats så tänkte jag fråga er här som är kanske mer kunniga inom det.

Permalänk
Medlem

Är ganska troligt att det är din PSU som överhettas. Hade ett liknande fel för några år sedan. Vi den tiden var jag ändå i tankar att byta dator så jag köpte allt utom PSU. Samme fel hände även på den nya vilket gjorde att jag kunde utesluta allt utom PSU. Efter byte av PSU har den aldrig stängt av sig trots att den "nya" datorn nur börjar närma sig 8år gammal.

Visa signatur

Utan misslyckande har man inte lärt sig något!

Använd andras misslyckande i så lär du dig mer utan att det kostar dig något.

Permalänk
Medlem

Seige brukade vara helt broken med gamla intel-processorer och köra 100% usage konstant. Lär inte vara enda problemet i så fall, men du kan ju iaf kolla om det fortfarande är så. Det orsakade så extrema problem för mig och polare att vi alla bytte till amd för att kunna fortsätta spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havxen:

Är ganska troligt att det är din PSU som överhettas. Hade ett liknande fel för några år sedan. Vi den tiden var jag ändå i tankar att byta dator så jag köpte allt utom PSU. Samme fel hände även på den nya vilket gjorde att jag kunde utesluta allt utom PSU. Efter byte av PSU har den aldrig stängt av sig trots att den "nya" datorn nur börjar närma sig 8år gammal.

Jag tänkte uppgradera min PC, alltså köpa allt nytt förutom grafikkortet, eftersom jag är jävligt nöjd med den och den klarar av alla spel jag spelar, samt sparar pengar. Det fanns perioder, där jag till och med kunde spela apex och den moderna versionen av Mw2 och samtidigt streama det. Men efter ett tag, efter alla uppdateringar så klarade inte min dator av belastningen längre. Men nu vet jag att det är troligtvis PSU. Det var det svaret jag hoppades på att få faktiskt Ett slags av bekräftelse på att sannolikheten ligger i PSU tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zillybob:

Jag tänkte uppgradera min PC, alltså köpa allt nytt förutom grafikkortet, eftersom jag är jävligt nöjd med den och den klarar av alla spel jag spelar, samt sparar pengar. Det fanns perioder, där jag till och med kunde spela apex och den moderna versionen av Mw2 och samtidigt streama det. Men efter ett tag, efter alla uppdateringar så klarade inte min dator av belastningen längre. Men nu vet jag att det är troligtvis PSU. Det var det svaret jag hoppades på att få faktiskt Ett slags av bekräftelse på att sannolikheten ligger i PSU tack!

Inga problem alls.

Visa signatur

Utan misslyckande har man inte lärt sig något!

Använd andras misslyckande i så lär du dig mer utan att det kostar dig något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laffe:

Seige brukade vara helt broken med gamla intel-processorer och köra 100% usage konstant. Lär inte vara enda problemet i så fall, men du kan ju iaf kolla om det fortfarande är så. Det orsakade så extrema problem för mig och polare att vi alla bytte till amd för att kunna fortsätta spela.

Min CPU och resterande komponenter har aldrig orsakat mig problem i siege eller andra spel, förutom kanske dom absolut senaste spelen som släpps, men det är en annan fråga. Som han Havxen sa där: Troligen kan det vara PSU, med tanke på åldern. HW monitor visar ju mig att temperatursmässigt är allting stabilt. Tyvärr så visar den inte tempen på Nätagget, men utgå från logiken så borde PSU vara skälet till allting. Eftersom som jag har sagt, temperatursmässigt är allting stabilt enligt HW monitor, då är det PSU som är kvar. Datorn stängs liksom inte av, om exempelvis grafikkortet,cpu eller ram-minnen har några fel. Då brukar PCen bara startas om, om tempen går över gränsen eller ger blue-screen. Men i mitt fall är det total avstängning utan omstart, och för att kunna starta datorn igen så måste jag dra ut strömkabel och dra in den igen för att kunna starta den på nytt.

Permalänk

Plötslig total nedstängning är i typ 99.9% nätagget som löser något av överbelastningsskydden i nätagget.

Troligen inte pga för klent agg utan för att det har någon defekt pga ålder.

Vissa komponenter har typ bäst före datum varesig det används eller ej.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Plötslig total nedstängning är i typ 99.9% nätagget som löser något av överbelastningsskydden i nätagget.

Troligen inte pga för klent agg utan för att det har någon defekt pga ålder.

Precis! Det är det jag är ute efter, ett slags av bekräftelse om att det jag misstänkte stämmer. Men nu verkade det stämma, för att du är den andra personen som säger det. Kan känna mig mer lugn nu