Permalänk
Medlem

Rip dator?

Jag satt och gejmade med headset på och märkte hur ett oljud började stiga i bakgrunden, tar av headsetet och inser att datorn har börjat dåna utan dess like. Jag startade om datorn men problemet kvarstår. Jag kör en virus-scan atm.

Någon som har en idé kring vad som kan ha hänt? Ljudet kanske säger något för den kunnige, trasig hårdvara?

(tyvärr görs inte volymen rättvisa, det var HÖGT)

Datorn har varvat ner sen jag postade men är ändå mer högljudd än vanligt

Aktivitetshanteraren

Permalänk
Medlem

Kollat om något är fullt med damm eller om alla kylare fortfarande sitter fast som de ska?

Permalänk
Medlem

Den har nog sugit in en ripa i fläkten? Ripan lämnade nog en del fjädrar och damm runt fläktkanten. Blås rent med tryckluft utomhus och se hur det går.

(hoppas mitt skämt framgick eftersom du skrev rip dator och jag läste allt på svenska)

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kollat om något är fullt med damm eller om alla kylare fortfarande sitter fast som de ska?

Inget extremt. Jag rengjorde för några månader sen... kunde definitivt bli bättre på den fronten. Jag ska ta reda på var kylare sitter. Köpte denna färdigbyggd pga bristande datorkunskaper. Det är väl dags att lära sig.

Permalänk
Medlem

Det är dags att lära sig, det syns ju att det hänger damm från din fläkt i videon.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Den har nog sugit in en ripa i fläkten? Ripan lämnade nog en del fjädrar och damm runt fläktkanten. Blås rent med tryckluft utomhus och se hur det går.

(hoppas mitt skämt framgick eftersom du skrev rip dator och jag läste allt på svenska)

Jag plockar upp en tryckluft från Jula imorgon och ger datorn en omgång. Datorn har sjunkit till sin vanliga ljudnivå men det tog nästan en timme.

Bättre en ripa än en struts iaf hoho

Fantastiskt att man kan skriva en radda på sweclockers en fredagkväll och få svar så snabbt, mange takk!

Permalänk
Medlem

Bara för nyfikenhets skull: har du haft aktivitetshanteraren igång under tiden datorn har sjunkit till sin vanliga ljudnivå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Bara för nyfikenhets skull: har du haft aktivitetshanteraren igång under tiden datorn har sjunkit till sin vanliga ljudnivå?

Den var på väg ner när jag tog första screencap:en

Såhär ser det ut nu.

Permalänk

låter ju som att antingen något ligger emot en fläkt eller att fläktlagret har gått så den vobblar och slår i kanterna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ladda ned hw monitor och se över temperaturer.
Hade grafikkort förut som varvade upp å ner för den tyckte den blev varm*. Så jag gjorde egen fläkt kurva med Msi afterburner. Så den inte varvade vid idle /Youtube.
Hoppas det löser sig med tryckluft.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

låter ju som att antingen något ligger emot en fläkt eller att fläktlagret har gått så den vobblar och slår i kanterna.

Nu är allt som vanligt igen så tänkte att jag ger tryckluft en chans imorgon och om problemet kommer tillbaka så tittar jag närmare på fläktarna.

Skrivet av Tawen:

Ladda ned hw monitor och se över temperaturer.
Hade grafikkort förut som varvade upp å ner för den tyckte den blev varm*. Så jag gjorde egen fläkt kurva med Msi afterburner. Så den inte varvade vid idle /Youtube.
Hoppas det löser sig med tryckluft.

Tack för tipset! Jag har vid ett par tillfällen fått gpu-relaterade kraschar men det var längesen nu. Kan hända att den inte är 100% men vi får se. Fläkten har maxat en gång till sen jag postade men helt som vanligt annars.