För mig ett svårlöst problem med min dator

Permalänk
Medlem

För mig ett svårlöst problem med min dator

Hej alla clockers!

Jag har stött på ett otroligt irriterande problem med min dator.
Den fryser till i cirka 10 sekunder sedan kommer det fram ett windows felmeddelande "Machine check exception". Efter en stund så startar datorn om.
Det här började hända för cirka 3-4 månader sedan, ungefär 1 gång varannan vecka. Hände närsomhelst i princip, alltså när jag spelade eller t.ex. tittade på klipp på tuuben.
I fredags så hände det så att det gick max 5 minuter mellan krascherna och jag startade en felsökning.

1. Formaterade om datorn i hopp om att det var strul med Windows 10. Kraschade i princip direkt efter formateringen.
2. Testade att köra mina RAM-minnen separat.
3. Testade kompisens RAM minnen.
4. Testade byta processor, hjälpte inte - Kom inte ens förbi BIOS av någon anledning.
5. Uppdaterade BIOS
6. Bytt SSD
7. Kört utan grafikkort
8. Testat med ett annat nätaggregat
9. Kört hela systemet utanför chassit liggandes på bordet
10. Bytte moderkort och det fungerade i cirka 2h men då kom samma problem, samma felmeddelande.
11. Testat datorn i två hushåll med tanke på elen

Vad jag fortfarande kan tänka mig att det är.
1. Processorn, då vi gjorde säkert något fel vid test av den andra (kompatibla) processorn.
2. Är det något annat som kan vara trasigt av min hårdvara som gör att det stör moderkortet kanske? Då det är det längsta datorn har klarat av att vara igång efter vid bytte moderkortet?

SPECS:
ASUS ROG STRIX Z390-H GAMING
be quiet! Silent Base 601 Svart
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance
EVGA GQ 850W
Intel Core i7 9700K 3.6 GHz 12MB
MSI GeForce RTX 2080 8GB GAMING X TRIO
Noctua NH-D15
Samsung 970 EVO 500GB

Säkert glömt något jag testat, men hoppas någon av er kan hjälpa till här kanske.
Mvh Robert

Permalänk
Medlem

Kör en runda med BurnInTest, det testar i princip alla komponenter samtidigt. Dra upp lasten till 100%.

Permalänk
Hedersmedlem

Hade den gamla BIOS-versionen stöd för processorn du testade med? Annars kan det ha varit därför den inte bootade som den skulle.

Jag hade snarlika problem i September, då var det processorn som var trasig. Men då fungerade det också med en annan CPU (samt att samma problem uppstod i kompisens dator med min CPU).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Kör en runda med BurnInTest, det testar i princip alla komponenter samtidigt. Dra upp lasten till 100%.

Körde testet och fick inga som helst "Errors". Tyvärr la datorn av. Tack för svar!

Skrivet av Thomas:

Hade den gamla BIOS-versionen stöd för processorn du testade med? Annars kan det ha varit därför den inte bootade som den skulle.

Jag hade snarlika problem i September, då var det processorn som var trasig. Men då fungerade det också med en annan CPU (samt att samma problem uppstod i kompisens dator med min CPU).

Tack Thomas! Jag läste även i din megatråd om vilka problem som du haft.
Vi bytte processor och löste bios. Kom in och körde av BURNINTEST samt benchmarka datorn och det verkar fungera.
Dock har jag ingen som helst aning om vad som är fel med processorn eftersom testerna är godkända.
Aja, får användning av släggan i alla fall