Fråga om lämplig mus för gammal macveteran

Permalänk
Medlem

Fråga om lämplig mus för gammal macveteran

Jag funderar på att börja spela och därmed använda Windows. Dock är jag macveteran och jag föredrar äldre macmöss där hela ovandelen av musen är en enda knapp, och jag gör högerklick med hjälp av tangentbordet (på mac via ctrl).
Jag undrar dels om det finns enknappsmus för Windows som fungerar på liknande sätt, eller om det finns möjlighet att använda en äldre macmus med hjälp av tangentbordskommando i Windows för att emulera högerklick.
Jag ska väl tillägga att jag tänker ägna mig åt lugna spel där musens hastighet eller exakthet och dylikt inte är av betydelse. Det viktiga för mig är att slippa klicka med pek- respektive långfinger, annars får jag musarm hur lätt som helst. Gammal yrkesskada (jag var redigerare i ett tidigare liv).
Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Du kan använda Apples möss till Windows, det är inga problem i sig. Ta en som du gillar och para ihop den med din Windows-burk (Bluetooth) eller plugga in den (USB).

Hur man högerklickar utan en högerknapp verkar lite svårare att lösa. De flesta Windows-tangentbord har en tangent som ser som ut som en kontext-meny, vilket triggar ett högerklick där tangentbordets inmatning står. Om den saknas så kan man uppnå samma effekt med Shift-F10. Det är dock inte samma sak som ett högerklick där muspekaren är.

Det bästa jag kan föreslå är att ha en extra mus inpluggad och lägga den på andra sidan tangentbordet. När du måste högerklicka, tryck på höger musknapp på den musen med pekfingret på vänster hand.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Du kan använda Apples möss till Windows, det är inga problem i sig. Ta en som du gillar och para ihop den med din Windows-burk (Bluetooth) eller plugga in den (USB).

Hur man högerklickar utan en högerknapp verkar lite svårare att lösa. De flesta Windows-tangentbord har en tangent som ser som ut som en kontext-meny, vilket triggar ett högerklick där tangentbordets inmatning står. Om den saknas så kan man uppnå samma effekt med Shift-F10. Det är dock inte samma sak som ett högerklick där muspekaren är.

Det bästa jag kan föreslå är att ha en extra mus inpluggad och lägga den på andra sidan tangentbordet. När du måste högerklicka, tryck på höger musknapp på den musen med pekfingret på vänster hand.

Tack för svar. Ja, jag använt macmus i Windows, men inte hittat något sätt att emulera högerklick via pekarens position. I Linux Ubuntu finns det, dock, delvis i alla fall, men det hjälper ju inte.

Det kanske finns en app?

Permalänk
Skrivet av AlixSPQR:

Jag funderar på att börja spela och därmed använda Windows. Dock är jag macveteran och jag föredrar äldre macmöss där hela ovandelen av musen är en enda knapp, och jag gör högerklick med hjälp av tangentbordet (på mac via ctrl).
Jag undrar dels om det finns enknappsmus för Windows som fungerar på liknande sätt, eller om det finns möjlighet att använda en äldre macmus med hjälp av tangentbordskommando i Windows för att emulera högerklick.
Jag ska väl tillägga att jag tänker ägna mig åt lugna spel där musens hastighet eller exakthet och dylikt inte är av betydelse. Det viktiga för mig är att slippa klicka med pek- respektive långfinger, annars får jag musarm hur lätt som helst. Gammal yrkesskada (jag var redigerare i ett tidigare liv).
Tacksam för svar.

Du kan ju alltid ställa in så den högra knappen också är M1, å så kan du ju ha högerklick i reserv på scrollhhulsklick.
Och spontant så känns en vit Logitech G305 passande. 🤔

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur du har handen på musen men Apple införde högerklick med dito kontextmeny i Mac OS 8 som kom 1997 även om de fortsatte att sälja sina enknappsmöss. Själv gick jag snabbt över till en Logitech då CTRL-klick snabbt blev frustrerande med tanke på att mina fingrar ändå vilar på båda knapparna när jag använder musen. Jag är "Mac-veteran" själv i form av System 7/Mac OS 7.x/Mac OS 8/9 och Mac OS X. Gillade annars Apples "äggmus" samt dess föregångare som låg bra i handen, gick dock över till dubbla knappar och scrollhjul när det blev alltmer frustrerande med CTRL-klickandet.

Min rekommendation är att testa lite olika positioner, alternativt en extra mus snarare än att försöka köra vidare på CTRL-klickandet som ju trots allt var något av en "nödlösning" som Apple införde när Mac OS 8 kom med tanke på att Macen var den enda datorplattformen som hade enknappsmus.