Permalänk
Medlem

Portabel AC i ”för litet rum”

Hej,

Jag har en, förhoppningsvis, snabb och enkel fråga.

Det är nämligen som så, att jag har köpt en portabel AC. På flera platser i manualen står det att rummet måste vara minst 12 kvm, vilket mitt rum inte är i närheten av. Snarare 2 kvm(!)

Så min fråga lyder:
Vad är egentligen risken/problemet med att köra AC:n i ett för litet utrymme?

Tacksam som tusan om någon kan bringa klarhet i detta. 🙂

Tack på förhand,
crollo

PS. För den vetgirige är det en klädkammare som jag har gjort om till arbetsplats. Och jag har en kanalfläkt, som ger rikligt med ”tilluft”. Jag kommer även lösa utluften genom ett hål i fasaden.

Permalänk
Medlem

Dum fråga men menar du verkligen att sitt rum är på 2 kvadrat?
Om det stämmer så blir ju problemet hur du själv ska få plats i ett rum på 2 kvadrat tillsammans med ACn och gissningsvis bord/dator.
Men för att svara på din fråga så rör det sig om luftmängden som behövs för att maskinen skall fungera bra. I vanliga fall betyder det ju att ett mindre rum blir kallare men det finns ju alltid en gräns då saker och ting slutar fungera som det ska. Ex kanske det blir för kallt så maskinen inte fungerar, det kanske blir för stora utfällningar vätska osv osv.

Såg din edit nu…
Har du fläktar för att flytta on/ut luft i utrymmet så spelar det ju ingen roll kan jag tycka. Så länge du omsätter luften i rimlig takt så bör det ju fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Dum fråga men menar du verkligen att sitt rum är på 2 kvadrat?
Om det stämmer så blir ju problemet hur du själv ska få plats i ett rum på 2 kvadrat tillsammans med ACn och gissningsvis bord/dator.
Men för att svara på din fråga så rör det sig om luftmängden som behövs för att maskinen skall fungera bra. I vanliga fall betyder det ju att ett mindre rum blir kallare men det finns ju alltid en gräns då saker och ting slutar fungera som det ska. Ex kanske det blir för kallt så maskinen inte fungerar, det kanske blir för stora utfällningar vätska osv osv.

Såg din edit nu…
Har du fläktar för att flytta on/ut luft i utrymmet så spelar det ju ingen roll kan jag tycka. Så länge du omsätter luften i rimlig takt så bör det ju fungera.

Vätskemängden står i direkt proportion till luftmängden. Är det väldigt lite luft blir det väldigt lite vätska. Inte mer!

Två kvadrat är nog fullt tillräckligt för ett litet skrivbord, en stol och en sån makapär. Två kvadratmeter rymmer en mer eller mindre normalstor (80x200) säng med lite golvyta bredvid, som referens.

Jag kan inte se nåt skäl till att det skulle bli problem med den i ett så litet rum. Förmodligen kommer den bara att jobba korta stunder om den går på termostat, för den luftvolymen bör inte ta många minuter för att kyla ner.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Tack för era svar. Jag ville mest kolla att det inte var någon omedelbar ”fara”.

Förtydligande:
Jag sitter redan nu i rummet. Det är förvånansvärt komfortabelt, förutom just det faktum att det är 30 grader varmt.

Ett desperat försök var att leda in kyla från en intilliggande extern AC (sk. luft luftvärmepump) med hjälp av en ”kanal” – konstruerad av ett duschdraperi.

Då lyckades jag få ner tempen till 25-26 grader, men jag tänker att om det är jobbigt med -10 utomhus; då vill jag inte uppleva det i +25 😅

Min setup:

  • 49” ultrawide (Samsung)

  • Jobbdator/laptop (Lenovo)

  • Vattenkyld eGPU (NVidia 3080)

  • 120x70 skrivbord

  • Normalstor kontorsstol

  • Bordsfläkt av pelarmodell

(Det är denna jag ska ersätta med en AC, också lite av en ”pelare”)

Rummet är på strax under 130x170cm, så det är absolut compact living, men det är inte alls klaustrofobiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crollo:

Hej,

Jag har en, förhoppningsvis, snabb och enkel fråga.

Det är nämligen som så, att jag har köpt en portabel AC. På flera platser i manualen står det att rummet måste vara minst 12 kvm, vilket mitt rum inte är i närheten av. Snarare 2 kvm(!)

Så min fråga lyder:
Vad är egentligen risken/problemet med att köra AC:n i ett för litet utrymme?

Tacksam som tusan om någon kan bringa klarhet i detta. 🙂

Tack på förhand,
crollo

PS. För den vetgirige är det en klädkammare som jag har gjort om till arbetsplats. Och jag har en kanalfläkt, som ger rikligt med ”tilluft”. Jag kommer även lösa utluften genom ett hål i fasaden.

Finns ingen risk att köra en AC i ett litet rum, förrutom att det kanske blir kylskåpskallt(blir det för kallt kan man juh bara stänga av den), det e nog inte så bra varken för dig eller datorn eller AC'n, sålänge AC'n har tillräckligt med plats för att suga in luft så är det lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vätskemängden står i direkt proportion till luftmängden. Är det väldigt lite luft blir det väldigt lite vätska. Inte mer!

Du missförstår mig nog nu.
Det kan ju inte magiskt bildas vätska i luften. Däremot kan kall luft kan inte hålla lika mycket vätska.

När de anger minska area (eller volym) så räknar det säkert med att användaren stängt alla dörrar/fönster samt tejpat igen alla springor. Men en alltför liten mängd luft så är det ju teoretiskt möjligt att maskinen kyler luften den så snabbt termostatfunktionen inte hinner med och/eller att den inte kan hantera fukten som fälls ut och det bli en dålig miljö och/eller scenarion där problem uppstår med maskinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Du missförstår mig nog nu.
Det kan ju inte magiskt bildas vätska i luften. Däremot kan kall luft kan inte hålla lika mycket vätska.

När de anger minska area (eller volym) så räknar det säkert med att användaren stängt alla dörrar/fönster samt tejpat igen alla springor. Men en alltför liten mängd luft så är det ju teoretiskt möjligt att maskinen kyler luften den så snabbt termostatfunktionen inte hinner med och/eller att den inte kan hantera fukten som fälls ut och det bli en dålig miljö och/eller scenarion där problem uppstår med maskinen.

Som jag uppfattat manualen så bildas ingen vätska/kondensvatten om man inte kör funktionerna heat eller dry. Det enda som ”bildas” vid cool är varmluft, som måste ledas ut ur bostaden.

Så detta borde oavsett vad inte påverka mig. Eller? 😌

Att den kyler för snabbt känns ju desto mer troligt, men där tänker jag att all värme som alstras från datorn ändå gör att den får lite att jobba med…

Maskinen köptes begagnad för en överkomlig peng, så om den får slita lite onödigt så är det okej.

Permalänk
Medlem

Nu gissar jag bara, men tror det handlar om hur stor del av luften som omsätts. Det vill säga att den luft som går ut genom slangen tas från rummet och måste ersättas, den luften är förhållandevis stor jämfört med volymen luft i rummet. Det blir då svårt att kyla volymen luft i rummet innan den är utbytt med luft från närliggande rum.

Det blir nog kallare i rummet, men ACn jobbar mer som frånlufts fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Nu gissar jag bara, men tror det handlar om hur stor del av luften som omsätts. Det vill säga att den luft som går ut genom slangen tas från rummet och måste ersättas, den luften är förhållandevis stor jämfört med volymen luft i rummet. Det blir då svårt att kyla volymen luft i rummet innan den är utbytt med luft från närliggande rum.

Det blir nog kallare i rummet, men ACn jobbar mer som frånlufts fläkt.

Jag tror du har en poäng. Men att leda ut varm luft är ju inte en så dum approach det heller 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av crollo:

Som jag uppfattat manualen så bildas ingen vätska/kondensvatten om man inte kör funktionerna heat eller dry. Det enda som ”bildas” vid cool är varmluft, som måste ledas ut ur bostaden.

Så detta borde oavsett vad inte påverka mig. Eller? 😌

Att den kyler för snabbt känns ju desto mer troligt, men där tänker jag att all värme som alstras från datorn ändå gör att den får lite att jobba med…

Maskinen köptes begagnad för en överkomlig peng, så om den får slita lite onödigt så är det okej.

Det är just att den kyler för snabbt som blir problemet.
Är du sänker temperaturen ökar den relativa luftfuktigheten.

Varm luft kan hålla mer fukt än kall luft.
Så när du kyler luften och luften tappar förmågan att hålla fukten så fälls fukten ut. Det är därför AC-enheter har en lösning för kondensvatten, ex en behållare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Det är just att den kyler för snabbt som blir problemet.
Är du sänker temperaturen ökar den relativa luftfuktigheten.

Varm luft kan hålla mer fukt än kall luft.
Så när du kyler luften och luften tappar förmågan att hålla fukten så fälls fukten ut. Det är därför AC-enheter har en lösning för kondensvatten, ex en behållare.

Den kallaste punkten är förångaren i AC:n alldeles oavsett hur stort rummet är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Den kallaste punkten är förångaren i AC:n alldeles oavsett hur stort rummet är...

Japp och där brukar ju vatten droppa ner i en behållare. Kan som sagt tänka mig att med för liten luftvolym så hinner man inte leda bort vattnet härifrån (alla ac-enheter blir ju lite av en avfuktare enligt den principen). Förångaren har ju en given area och det borde ju finnas en praktisk gräns för när problem uppstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crollo:

Tack för era svar. Jag ville mest kolla att det inte var någon omedelbar ”fara”.

Förtydligande:
Jag sitter redan nu i rummet. Det är förvånansvärt komfortabelt, förutom just det faktum att det är 30 grader varmt.

Ett desperat försök var att leda in kyla från en intilliggande extern AC (sk. luft luftvärmepump) med hjälp av en ”kanal” – konstruerad av ett duschdraperi.

Då lyckades jag få ner tempen till 25-26 grader, men jag tänker att om det är jobbigt med -10 utomhus; då vill jag inte uppleva det i +25 😅

Min setup:

  • 49” ultrawide (Samsung)

  • Jobbdator/laptop (Lenovo)

  • Vattenkyld eGPU (NVidia 3080)

  • 120x70 skrivbord

  • Normalstor kontorsstol

  • Bordsfläkt av pelarmodell

(Det är denna jag ska ersätta med en AC, också lite av en ”pelare”)

Rummet är på strax under 130x170cm, så det är absolut compact living, men det är inte alls klaustrofobiskt.

Hur har du det med till/frånluft? Eller är dörren alltid öppen?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk

Som andra här har varit inne på så kan det bli väldigt kallt. Med största sannolikhet så har ACn en konstant kompression (den kyler med samma effekt hela tiden) och är den fel dimensionerad så kommer den kyla iskallt för att sedan stänga av kompressorn och cirkulera den kylda luften tills det blir varmt igen för att sedan kyla iskallt igen. Temperatur svängningarna kan vara rätt stora vilket blir duktigt störande. Själv gjort detta misstaget. Skulle rekommendera att du försäkrar dig om att du kan få lämna tillbaks ACn om du inte är nöjd med resultatet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av crollo:

Hej,

Jag har en, förhoppningsvis, snabb och enkel fråga.

Det är nämligen som så, att jag har köpt en portabel AC. På flera platser i manualen står det att rummet måste vara minst 12 kvm, vilket mitt rum inte är i närheten av. Snarare 2 kvm(!)

Så min fråga lyder:
Vad är egentligen risken/problemet med att köra AC:n i ett för litet utrymme?

Tacksam som tusan om någon kan bringa klarhet i detta. 🙂

Tack på förhand,
crollo

PS. För den vetgirige är det en klädkammare som jag har gjort om till arbetsplats. Och jag har en kanalfläkt, som ger rikligt med ”tilluft”. Jag kommer även lösa utluften genom ett hål i fasaden.

En överdimensionerad kompressor kommer gå ryckvis, dvs på/av oftare än önskvärt. Leder till temperaturfluktuationer och såklart lite extra slitage på kompressorn.
Bäst är att ha en kompressor som kan gå i "steady state" utan att behöva slå på/av kylningen om du vill ha en jämn temperatur.

Hur många BTU/kyleffekt är din AC på? "kvm" är totalt bogus från tillverkarna så inget att gå på.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

varför man har miniumkraven på kvadratmetrar beror på mängden köldmedie i maskinen och att de skall kunna spädas ut till en ofarlig nivå ur kvävningsrisk eller under en lägsta brännbara nivå vid en tänkt plötslig större läcka i ett slutet rum med obefintlig/dålig ventilation - tänk magasin och källarutrymmen med ingen ventilation alls och mycket låg luftomsättning.

Det fins liknande miniumkrav för vitvaror som kyl/frys med R600a som köldmedel och man räknar med att de i allra flesta fallen uppfylls kraven med råge när de placeras i kök. - typisk lägsta nivå som inte bör överskridas med HC-köldmedier är 1/5-del av LEL - alltså en 1/5-del av lägsta procentnivån av brännbar gas utblandat i luft efter en tändning för att kunna fortsätta brinna/explodera utan hjälp av en pilot-låga eller annan tändande och understödjande gnista/eld.

Så kvadratmetrana kan med en multiplikationsfaktor av typ 2.3 översättas till kubikmetrar luftvolym ungefär.

Alla modernare portabla AC har idag R290 som köldmedie vilket är annat namn för propangas. tidigare köldmedier var R410A och ännu tidigare köldmedie var R407C - förvisso inte brännbara men inte bra på annat sätt och speciellt inte om man samtidigt ovetandes röker vid en gasläcka.

kör du den lilla rummet med en öppen eller borttagen dörr i alla lägen så räknas det som betydligt större utrymme då luft-kommunikationen med det större rummet är god.

---

Sedan finns andra aspekter som mycket kyla på litet rum när kompressorn är igång och hur stora temperaturväxlingar, drag etc. som bestämmer om det är praktiskt användbart.

---

Personligen skulle jag bara prova och se hur det fungerar, speciellt om det är 'given' utrustning utan större kostnad - och alltid öppen dörr utåt... och det av andra skäl också som andningsluften inte skall bli för dålig och hög koldioxidhalt som gör att du känner dig varm och obekväm, huvudvärk och en känsla av behov av 'frisk' luft.

nu omsätter en portabel AC rätt mycket luft per timme och stor del av denna ut genom slang - så länge den och kompressorn i denna är igång så lär inte är det inte vara ett större luftkvalitetsproblem i utrymmet

Permalänk
Medlem

Tack för alla utförliga svar. Jag ska läsa dom och försöka svara mer detaljerat.

Här är en snabb summering:
Produkten är alltså en begagnad Electrolux Well P7, och den tycks ligga på 9000 BTU. Jag testkör den i skrivande stund, och ligger på behagliga 22 grader med fläkten på Low. Kör även Heaven GPU benchmark, men har inga problem att sitta med jeans och tjocktröja.

Helt klart över förväntan med andra ord! Jag har till och med lite lätt känsla av köld i pannan, men det tänker jag kommer lösa sig när jag vänder den in mot hörnet istället.

Vad det gäller ljudnivån kör jag Bose-lurar med bra NC och hör inte ens fläkten, fastän jag bokstavligt talat har den vid örat. Jag upplever inte heller start/stop av kompressorn, men jag har å andra sidan ställt den på 18 grader önskad temp.

Konstigt nog tycker själva enheten att det är 24 grader i rummet, så sanningen ligger kanske på 23?

Just nu tänker jag dock att en bild säger mer än tusen ord.

Här är kanalfläkten som blåser in luft från allrummet bredvid:

Här är kompisen som ska stå i hörnet av rummet (där slangen nu är):

Just nu testar jag alltså kylförmågan genom att köra ut varmluften inomhus. Lika bra att inte gödsla med värme på vintern 😉

Inom någon vecka kommer det en ventilationsgubbe och fixar hålet i fasaden. Ska givetvis också fixa korrekt eldragning på sikt.

Permalänk
Skrivet av crollo:

Här är kanalfläkten som blåser in luft från allrummet bredvid:

<Uppladdad bildlänk>
.

Gött att det funkar bra med ACn 👍

En tanke bara. Har du testat att blåsa ut den varma luften i allrummet istället för in? Tänker att inluften är varm om den kommer från takhöjd i allrummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mandrogoran:

Gött att det funkar bra med ACn 👍

En tanke bara. Har du testat att blåsa ut den varma luften i allrummet istället för in? Tänker att inluften är varm om den kommer från takhöjd i allrummet.

Tänker också lite samma sak, vad händer om du vänder på fläkten och istället drar ut luften?
Sen har du något öppet för att få in kallare luft längre ner.
Kör ev AC:n i andra rummet istället med slang till något annat rum som ev behöver värmas, går att byta till längre slang.

Kan du reglera temperaturen alls i bostaden i övrigt?
Sänka värmen och istället låta den extra värmen från datorerna m m värma.

Sen är också frågan om det skulle vara möjligt att flytta ut datorerna från det lilla rummet, för de lär ju värma upp en hel del.

Att köra AC:n där inne är väl egentligen inget större problem, men den lär gå ryckigt. Sen kommer ju luften från närliggande rum både att bli varmare och även snabbt värma upp det mindre rummet också.

Känns ju också lite kontraproduktivt att köra AC:n för att få så kallt att du behöver tjocktröja. Kan du inte ha mindre/tunnare kläder?

Sen är det väl inte heller så att du absolut måste ha 22 grader?
En del trivs ju bra i något högre temp, el anpassar sig till det någorlunda.

Själv vill jag ha hyfsat kallt i sovrummet, runt 18-20. Men i resten av lägenheten gärna runt 23-24.

Har själv ett mindre sovrum (på runt 8 kvm) där tempen som minst ligger kring 23 grader, trots avstängt element. På sommaren runt 27-29. Kan inte ha fönstret öppet då det är mot en väg. Haft balkongdörr lite öppen i närliggande rum, vilket räcker på vintern men inte sommaren. Har försökt med liknande lösning som du med fläkt och slang, fungerade bättre att dra ut luften men fläkten jag hade var klenare så det räckte inte. Slog till slut till på en rejäl AC och ångrade inte det. Körde den även kort nu i veckan för att få ner tempen i rummet snabbare till ca 20, trots att det var typ -12 ute.

Men visst är det för övrigt intressant problem det här, att det i vissa rum är så varmt även på vintern att man aktivt måste försöka kyla dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Tänker också lite samma sak, vad händer om du vänder på fläkten och istället drar ut luften?
Sen har du något öppet för att få in kallare luft längre ner.
Kör ev AC:n i andra rummet istället med slang till något annat rum som ev behöver värmas, går att byta till längre slang.

Kan du reglera temperaturen alls i bostaden i övrigt?
Sänka värmen och istället låta den extra värmen från datorerna m m värma.

Sen är också frågan om det skulle vara möjligt att flytta ut datorerna från det lilla rummet, för de lär ju värma upp en hel del.

Att köra AC:n där inne är väl egentligen inget större problem, men den lär gå ryckigt. Sen kommer ju luften från närliggande rum både att bli varmare och även snabbt värma upp det mindre rummet också.

Känns ju också lite kontraproduktivt att köra AC:n för att få så kallt att du behöver tjocktröja. Kan du inte ha mindre/tunnare kläder?

Sen är det väl inte heller så att du absolut måste ha 22 grader?
En del trivs ju bra i något högre temp, el anpassar sig till det någorlunda.

Själv vill jag ha hyfsat kallt i sovrummet, runt 18-20. Men i resten av lägenheten gärna runt 23-24.

Har själv ett mindre sovrum (på runt 8 kvm) där tempen som minst ligger kring 23 grader, trots avstängt element. På sommaren runt 27-29. Kan inte ha fönstret öppet då det är mot en väg. Haft balkongdörr lite öppen i närliggande rum, vilket räcker på vintern men inte sommaren. Har försökt med liknande lösning som du med fläkt och slang, fungerade bättre att dra ut luften men fläkten jag hade var klenare så det räckte inte. Slog till slut till på en rejäl AC och ångrade inte det. Körde den även kort nu i veckan för att få ner tempen i rummet snabbare till ca 20, trots att det var typ -12 ute.

Men visst är det för övrigt intressant problem det här, att det i vissa rum är så varmt även på vintern att man aktivt måste försöka kyla dem?

Mitt självändamål är verkligen inte att sitta med jeans och tjocktröja. Det var bara ett positivt konstaterande att även det funkar, när jag vanligtvis brukar (snudd på) avlida - med shorts och t-shirt 🙂

(Fast det framgick inte av mina tidigare inlägg)

Vad det gäller att blåsa ut varm luft så hade det säkert gett bättre effekt än att dra in halvljummen luft. Min tanke var ju att den ”riktiga AC:n” skulle ge bättre effekt, men jag har fortfarande stor nytta av att få in mer luft och av bättre kvalité.

Jag har rådfrågat flera olika byggrådgivare och den gemensamma bilden är att man ska respektera husets konstruktion. Dvs. det finns ett frånluft-don i taket i klädkammaren, och den måste suga in luft från sovrum och annat.

Jag var annars inne ett tag på att montera en tilluft-ventil, men det fick jag också backning på. Att ”suga in” luft som redan fanns i huset var okej, så länge den körs vid behov och inte dygnet runt.

Jag bor alltså i en fristående villa med frånluftvärmepump. Så det är kanske lite förvånande att jag ”väljer” att spendera en stor del av min vakna tid på 2 kvm. Men sånt är livet med barn 😂

Permalänk
Medlem

Om du ska använda den portabla ac:n för frånluft så har jag svårt att förstå varför du inte bara installerar mekanisk frånluft – frånluft ihop med din tilluft ska vara tillräckligt för att du och datorn inte ska värma upp garderoben till ohanterbar nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Om du ska använda den portabla ac:n för frånluft så har jag svårt att förstå varför du inte bara installerar mekanisk frånluft – frånluft ihop med din tilluft ska vara tillräckligt för att du och datorn inte ska värma upp garderoben till ohanterbar nivå.

Jag kanske missuppfattar dig, men jag ska använda den portabla AC:n just som AC.

Sen behöver man ju leda ut värmen någonstans - vanligtvis genom ett fönster. Nu har jag ju inget fönster, utan jag måste göra ett hål i fasaden. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av crollo:

Jag kanske missuppfattar dig, men jag ska använda den portabla AC:n just som AC.

Sen behöver man ju leda ut värmen någonstans - vanligtvis genom ett fönster. Nu har jag ju inget fönster, utan jag måste göra ett hål i fasaden. 🙂

Ja, du kommer öka luftutbytet med en fläkt, varför inte prova med enbart fläkt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ja, du kommer öka luftutbytet med en fläkt, varför inte prova med enbart fläkt?

Som jag skrev ovan, så "fick" jag inte göra så enligt:

Skrivet av crollo:

Vad det gäller att blåsa ut varm luft så hade det säkert gett bättre effekt än att dra in halvljummen luft. Min tanke var ju att den ”riktiga AC:n” skulle ge bättre effekt, men jag har fortfarande stor nytta av att få in mer luft och av bättre kvalité.

Jag har rådfrågat flera olika byggrådgivare och den gemensamma bilden är att man ska respektera husets konstruktion. Dvs. det finns ett frånluft-don i taket i klädkammaren, och den måste suga in luft från sovrum och annat.

Om du, med "enbart fläkt", menar en vanlig fläkt "istället för AC", så ger det ingen effekt att blåsa runt samma varma luft. Alltså om den inte ska blåsa ut luften.

Ska väl också förtydliga att det alltså sitter en "riktig" (extern) AC på andra sidan min kanalfläkt. Men det ger alltså inte någon vidare effekt det heller. Samt att jag just nu inte kan använda den AC:n för annat än min skamvrå

Slutligen!
Senaste statusuppdateringen lyder:
Har fått backning på att leda ut värmen genom ett hål i fasaden. Finns flera problem/risker med det, har det visat sig. Tänker att detaljerna är ointressanta, men kan återkomma om någon är intresserad.

Så nu är min förhoppning att det ska ge någon form av effekt att försöka leda ut den varma luften via frånluftdonet, som sitter i taket.

Så här:

OBS! Inte mitt rum (ännu...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av crollo:

Som jag skrev ovan, så "fick" jag inte göra så enligt:

Om du, med "enbart fläkt", menar en vanlig fläkt "istället för AC", så ger det ingen effekt att blåsa runt samma varma luft. Alltså om den inte ska blåsa ut luften.

Ska väl också förtydliga att det alltså sitter en "riktig" (extern) AC på andra sidan min kanalfläkt. Men det ger alltså inte någon vidare effekt det heller. Samt att jag just nu inte kan använda den AC:n för annat än min skamvrå

Slutligen!
Senaste statusuppdateringen lyder:
Har fått backning på att leda ut värmen genom ett hål i fasaden. Finns flera problem/risker med det, har det visat sig. Tänker att detaljerna är ointressanta, men kan återkomma om någon är intresserad.

Så nu är min förhoppning att det ska ge någon form av effekt att försöka leda ut den varma luften via frånluftdonet, som sitter i taket.

Så här:
<Uppladdad bildlänk>

OBS! Inte mitt rum (ännu...)

Det är ingen skillnad på att leda ut luft med en portabel ac och att leda ut med en fläkt när det gäller ventilationen, antar att det är därför du fått backning.

Men leder du in luft i garderoben kan du leda ut luft, det behöver inte vara i frånluftdonet och det behöver inte vara till utsidan av huset.

Anledningen att det blir varmt är för att du omsätter för lite luft, tilluften du har kommer inte göra mycket nytta utan mekanisk frånluft. Utan frånluft som kan matcha tilluften så blir det inget större luftutbyte.

Kör du alltid med dörren stängd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är ingen skillnad på att leda ut luft med en portabel ac och att leda ut med en fläkt när det gäller ventilationen, antar att det är därför du fått backning.

Men leder du in luft i garderoben kan du leda ut luft, det behöver inte vara i frånluftdonet och det behöver inte vara till utsidan av huset.

Anledningen att det blir varmt är för att du omsätter för lite luft, tilluften du har kommer inte göra mycket nytta utan mekanisk frånluft. Utan frånluft som kan matcha tilluften så blir det inget större luftutbyte.

Kör du alltid med dörren stängd?

Är inte mekanisk frånluft antingen ett krav eller samma sak som frånluftvärmepump?

(Jag frågar för att jag inte kan dessa domäner...)

Jag kör dörren stängd för det mesta, vilket beror på att jag inte vill störa övriga familjen när jag har möten. Sen har jag en 1-åring som jag gärna gömmer mig från under dessa möten

Jag tänker att om jag får ordning på den portabla AC:n så kommer jag verkligen vilja ha dörren stängd - särskilt på sommaren. Tänker lite som ett kylskåp, där jag vill behålla så mycket som möjligt av kylan när det är varmt i övriga delar av huset.

Permalänk
Medlem

Hade skrivit ett långt svar, men när jag skulle posta det möttes jag av en ”Nere för underhåll” 😆

(Enda gången jag inte kör en copy innan jag postar)

Summering:
Spenderade hela lördagen med att planera, inköpa och bygga en lösning för att leda ut värmen genom frånluftdonet i taket. Tyvärr funkade det inte alls. Testade både utan frånluftdon samt med 100% fläkthastighet – både i frånluftvärmepumpen och AC:n.

Nästa plan var att leda ut värmen genom ett hål i innerväggen istället. Sen kom jag på den briljanta(?) idén att göra precis som under mina tester; använda dörren.

Sagt och gjort. Söndagen spenderade jag med att såga ett utlopp i övre hörnet av dörren (samt nya inköp och montering). Eftersom fönsteradaptern (numera monterad i övre dörrkarmen) har en rektangulär form blev det ganska enkelt. Dörren är dessutom betydligt enklare att återställa, ifall jag skulle ångra mig.

Kan återkomma med bilder vid tillfälle.

PS.
Har även börjat klura på om kallförrådet skulle kunna vara ett alternativ framöver. Har en frostvakt (och dator) för vinterhalvåret och portabel AC för sommaren. 😎