nytt nätverk hemma - Aruba instant on?

Permalänk
Medlem

nytt nätverk hemma - Aruba instant on?

tja,

kollar på att fixa nytt nätverk hemma - dagens fungerar sådär nämligen.

förutsättning - 5:a enplans lägenhet på 115 m2 med blandat betong och gipsväggar
bredband - 100 mb

vad använder vi nätet till - streama, spela, teamsmöten, samt flera uppkopplade enheter så som damsugare, smartplugs m.m.

Har kollat på Aruba instant on 22 som är en ap som jag förstår att man kan göra om till router med ifall det skulle behövas - Den har wifi 6 - vilket känns smart inför framtiden.

Åt andra sidan så har vi varken uppkoppling eller uppenbart behov av wifi 6 vad jag kan se?
Kan det vara värt att gå ner och köra ett vanligt wifi 5 nät istället? typ instant on 11 eller liknande?

Jag vill ta bort routern jag har idag( asus) och koppla aps direkt mot fiberboxen (har de generellt Poe eller ej?)

Hur bör jag tänka? vill gärna inte betala mer än nödvändigt.
tips mottages tacksamt.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning om ifall man kan konfigurera om Arubas accesspunkter till router, men det är normalt sett inget som andra accesspunkter brukar ha stöd för - är du säker på att det går?

Du ska dock inte ansluta accesspunkterna direkt till tjänstefördelaren! Du ska ha en router direkt efter tjänstefördelaren! Om det nu är en Aruba som är konfigurerad som router (om det är möjligt) eller en annan spelar ingen roll, så länge det sitter en router först.

Ingenting utöver en router ska vara anslutet till tjänstefördelaren (undantaget eventuell TV).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har ingen aning om ifall man kan konfigurera om Arubas accesspunkter till router, men det är normalt sett inget som andra accesspunkter brukar ha stöd för - är du säker på att det går?

Du ska dock inte ansluta accesspunkterna direkt till tjänstefördelaren! Du ska ha en router direkt efter tjänstefördelaren! Om det nu är en Aruba som är konfigurerad som router (om det är möjligt) eller en annan spelar ingen roll, så länge det sitter en router först.

Ingenting utöver en router ska vara anslutet till tjänstefördelaren (undantaget eventuell TV).

Jag har tolkat det som att just de har router mode som man kan köra.
Enda är att de är Poe modeller vilket gör att jag behöver i så fall ha en poe switch emellan tjäntefördelaren och apn - funkar det eller kan det ställa till problem ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

Jag har tolkat det som att just de har router mode som man kan köra.
Enda är att de är Poe modeller vilket gör att jag behöver i så fall ha en poe switch emellan tjäntefördelaren och apn - funkar det eller kan det ställa till problem ?

Det känns onödigt att köpa en switch med PoE eftersom du inte ska använda mer än en port i switchen (allt måste anslutas till routern!).

Om det inte medföljer en PoE-injektor så kan du köpa en sån.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det känns onödigt att köpa en switch med PoE eftersom du inte ska använda mer än en port i switchen (allt måste anslutas till routern!).

Om det inte medföljer en PoE-injektor så kan du köpa en sån.

Även om jag kör Aruba AP som router? Men sant - en injector blir ju lite billigare helt klart

är det värt att gå på wifi 6 för att framtidssäkra mtp de vi använder nätet till? ser inte att vi kommer uppgradera från 100 mb inom en översådlig framtid - kör allt vi behöver i dagsläget och klarar oss mer än väl med 100 mb fiber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

Även om jag kör Aruba AP som router? Men sant - en injector blir ju lite billigare helt klart

är det värt att gå på wifi 6 för att framtidssäkra mtp de vi använder nätet till? ser inte att vi kommer uppgradera från 100 mb inom en översådlig framtid - kör allt vi behöver i dagsläget och klarar oss mer än väl med 100 mb fiber.

Allting ska anslutas efter routern och om du ansluter något till switchen så kommer det sitta före routern.

Om Aruba-routern har dubbla nätverksuttag så kan du koppla PoE-injektorn (från tjänstefördelaren) till ena uttaget och switchen till andra uttaget, men det innebär förstås två nätverkskablar till Aruba-routern.

Personligen har jag två noder med Asus AiMesh i mitt hus på 120kvm med WiFi 5 och får ut över 400Mbit med mobilen, så WiFi 6 är inget jag själv behöver. Allt som kräver högre hastighet är ändå inkopplat med nätverkskabel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Allting ska anslutas efter routern och om du ansluter något till switchen så kommer det sitta före routern.

Om Aruba-routern har dubbla nätverksuttag så kan du koppla PoE-injektorn (från tjänstefördelaren) till ena uttaget och switchen till andra uttaget, men det innebär förstås två nätverkskablar till Aruba-routern.

Personligen har jag två noder med Asus AiMesh i mitt hus på 120kvm med WiFi 5 och får ut över 400Mbit med mobilen, så WiFi 6 är inget jag själv behöver. Allt som kräver högre hastighet är ändå inkopplat med nätverkskabel.

ah okay, då får jag antingen lösa det med en strömadapter eller kolla på en annan lösning. (beror på hur många uttag den har såklart, men den jag kollade på har 1 uttag).

ok, kanske bara skall lägga ner tanken på wifi6 då - har somsagt inget som kräver det - och det är ändå fibern som sätter begräsningen ut från lägenheten.

tack för alla dina svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

ah okay, då får jag antingen lösa det med en strömadapter eller kolla på en annan lösning. (beror på hur många uttag den har såklart, men den jag kollade på har 1 uttag).

ok, kanske bara skall lägga ner tanken på wifi6 då - har somsagt inget som kräver det - och det är ändå fibern som sätter begräsningen ut från lägenheten.

tack för alla dina svar!

Varför vill du bli av med din Asus-router? Är det för att den är ful eller tar upp mycket plats eller något annat?

Om din Asus-router har stöd för AiMesh så kan du köpa en till Asus-router och konfigurera den som accesspunkt med AiMesh.

Om du tycker att Asus-routern tar upp för mycket plats så kan du istället skaffa t.ex. en Edgerouter X. Den är liten och saknar WiFi och då använder du t.ex. Aruba accesspunkter för WiFi.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Varför vill du bli av med din Asus-router? Är det för att den är ful eller tar upp mycket plats eller något annat?

Om din Asus-router har stöd för AiMesh så kan du köpa en till Asus-router och konfigurera den som accesspunkt med AiMesh.

Om du tycker att Asus-routern tar upp för mycket plats så kan du istället skaffa t.ex. en Edgerouter X. Den är liten och saknar WiFi och då använder du t.ex. Aruba accesspunkter för WiFi.

kör två Asus i AIMesh mode idag men är inte nöjd med wifi, det är inte så bra täckning i lägenheten som jag önskar och den tappar kontakten med internet från och till.

Till stor del beror det nog på placering av AP delen som står i ett skåp, men upplever även strul med nätet när jag är i närheten av routern. Vilket gör att jag gärna vill byta ut båda för att minimera fel.

Ja en sådan kan ju vara ett bra alternativ. Löser ju dilemmat med matning och kostar bara 2 gånger strömkabel till ARuban, vilket känns väldigt trevligt.

kanske en sån tillsammans med en ap12 eller 22 beroende på wifi5 eller 6 att starta med.

Permalänk
Medlem

Ska du ändå köpa nytt hade jag satsat på WiFi 6E dvs med stöd för 6 GHz, detta oavsett om du idag bara har en handfull eller inga klienter som stödjer det eller något behov av den ytterligare bandbredden. Även om du inte bor mitt i city har du antagligen hundratals konkurrerande 5 GHz nätverk dvs störsändare inom räckhåll. Mycket mindre trängsel på 6 GHz-bandet och lär så förbli åtminstone ett par år till.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Det kan vara värt att köpa två APs och fästa i taket, lite beroende på hur din lägenhet ser ut. Du vill ha AP:n nära där du är mest och/eller vill ha ut bästa prestanda, är du mycket i vardagsrummet är det bra om du har AP:n i taket där eller väldigt nära. Sen, om du får dålig prestanda i annan del av lägenheten, sätt en till AP där det behövs.

Där du kan, dra sladd. Mesh-system kan funka bra i många fall, men för bra prestanda behöver du antingen sladd mellan enheterna eller att enheterna har fri sikt mellan varandra.

Hos morsan (betonghus, mitt i lägenhetskomplex med andra nätverk överallt, men lyckligtvis med nätverksuttag i nästan alla rum) lade jag en trådad router (en ubuquiti ER-X, ca 600 kr) i mediaskåpet tillsammans med en switch. Sedan ställde jag två mesh-APs i lägenheten, först i rummet där de är mest (vardagsrummet) och sedan i hallen så att det skulle täcka arbetsrum. De får ut ca 450 Mbit/s överallt i lägenheten, detta då med några gamla mesh-produkter jag hittade på myrorna, men där jag kör nätverkssladd till båda enheter via switchen i mediaskåpet.

I övrigt är jag nöjd med mina TP-Link EAP 245v3 (gamla grejor) jag kör hemma. Har två styck (en på varje våningsplan) i huset, maxar uppkopplingen överallt och inga problem med de ca 30 enheter som konstant är uppkopplade.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem

Vart har du sett att den där AP har router funktion? Jag ser inte det nånstans när jag läser om den.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Vart har du sett att den där AP har router funktion? Jag ser inte det nånstans när jag läser om den.

https://www.arubainstanton.com/techdocs/en/content/get-starte...

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har ganska nyligen satt upp två sådana accesspunkter i en större villa. Satte en på varje våning där kabel finns draget och även om det inte körts så länge än så lirar det bra hittills. Värt att nämna är ju att dom är cloud baserade så du behöver konto, men jag är väldigt nöjd med den biten, funkade bra och allt är väldigt smidigt att sätta upp och övervaka. Jag tyckte det var nice att slippa tänka på ytterligare controllers och grejer.
Tillsammans med det användes en liten ubi ER-X router pga väldigt begränsat utrymme. Läste som dig även att en av deras AP's går att använda som router så det stämmer, men det verkar även vara väldigt begränsad i funktionalitet och folk verkar inte vara så imponerade så vi skippade det.

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | OS: Nobara Linux 40

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog valt att köra på en Mikrotik RB750GR3 router och sedan en Ubiquiti U6 Pro AP och en lös poematning.
Om man vill ha något som levererar bra hastighet och är estetiskt snyggt.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Känns osannolikt att en 22 har inställningsmöjligheter för att vara router, den har så vitt jag kan se bara en ethernetport. Det verkar vara bland annat 11D som även har router-mode.

Även om det skulle gå blir det antingen fattigt utan trådat LAN eller mer krångligt än vad det är värt med WAN och LAN på samma fysiska port.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Gällande ubiquiti vs microtik router - båda ser avancerade ut. Jag är van datoranvändare men inte mer än så. Klarar jag sätta upp dem?

Så en trådar router samt en eller två ap låter som en bra idé.

Mytos - vilken modell på ap valde du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

Tack för alla svar!

Gällande ubiquiti vs microtik router - båda ser avancerade ut. Jag är van datoranvändare men inte mer än så. Klarar jag sätta upp dem?

Så en trådar router samt en eller två ap låter som en bra idé.

Mytos - vilken modell på ap valde du?

Edgerouter X är skitenkel att konfigurera. Det kanske Mikrotik också är men jag har ingen erfarenhet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Jag skulle nog valt att köra på en Mikrotik RB750GR3 router och sedan en Ubiquiti U6 Pro AP och en lös poematning.
Om man vill ha något som levererar bra hastighet och är estetiskt snyggt.

Tja! Varför välja mikrotik över ubiquiti (Eskil spelar ingen roll då den skulle vara gömd i fiberskåpwt:))

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

Tack för alla svar!

Gällande ubiquiti vs microtik router - båda ser avancerade ut. Jag är van datoranvändare men inte mer än så. Klarar jag sätta upp dem?

Så en trådar router samt en eller två ap låter som en bra idé.

Mytos - vilken modell på ap valde du?

Jag valde AP22 modellen med wifi6, lite pga att det var den jag testat i jobbsammanhang innan också och tyckte den fungerade bra.

Gällande ubiquiti edgerouter x så är den inte speciellt svår att sätta upp, tyvärr har jag ingen erfarenhet av mikrotik så kan inte heller svara på hur den är.
För ubiquiti routern så behöver man ansluta den direkt till en dator först och ställa in en fast ip adress i inställningarna på datorns nätverkskort och surfa till den med webbläsare för att installera den. Detta behöver du bara göra första gången.
Därefter är typ bara klicka på next, next med en setup guide som kommer upp automatiskt om man inte vill ändra något speciellt. Det tar inte många minuter. Du kan lätt leta upp guider för detta också, kolla Youtube så ser du att det inte är så svårt, typ: https://youtu.be/aECPxlT6Qq4?si=2f2rHVQtCzDtM08N

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | OS: Nobara Linux 40

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

Tja! Varför välja mikrotik över ubiquiti (Eskil spelar ingen roll då den skulle vara gömd i fiberskåpwt:))

Åsikten från någon som installerar 100+ per år och gjort i några år av både Edgerouter X och Mikrotik RB750GR3 kan man säga såhär,
Båda är bra gedigna märken, pris ligger dom liknande.
Mikrotik RB750GR3 har lite starkare hårdvara, Inte jätte svår att konfigurera kommer som standard med dhcp server aktiverad, finns mer avancerade funktioner i den om man vill.

Edgerouter X, något enklare att konfigurera än Mikrotik, STOR nackdel nätdelen dör på 30/50% av dom inom 4-5år och Ubiquiti har själva ingen ersättare och kan inte heller ge någon infon kring storlek på kontakten etc, så fick leta reda på exakt vilken storlek och vad kontakten hette så man kunde beställa en fristående 12v 1A adapter som passade så jag har bytt sådana adaptrar ett par år nu.

Ubiquiti satsar mer på deras Unifi system och implementationen i det och deras Dream machine router och mindre på deras Edgerouter serie, ett tag var det helt hopplöst att få tag i dom under pandemin och då levererade Mikrotik som vanligt och efter jag började med dom känns det som ett bättre och mer gediget alternativ.
Många man arbetar hos framförallt ny byggen som har väldigt små teknikskåp har man inte så mycket yta att jobba med om man också ska få in en poeswitch och då är man begränsad till mindre routrar och båda dessa fyller sin funktion väl för prislappen.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Åsikten från någon som installerar 100+ per år och gjort i några år av både Edgerouter X och Mikrotik RB750GR3 kan man säga såhär,
Båda är bra gedigna märken, pris ligger dom liknande.
Mikrotik RB750GR3 har lite starkare hårdvara, Inte jätte svår att konfigurera kommer som standard med dhcp server aktiverad, finns mer avancerade funktioner i den om man vill.

Edgerouter X, något enklare att konfigurera än Mikrotik, STOR nackdel nätdelen dör på 30/50% av dom inom 4-5år och Ubiquiti har själva ingen ersättare och kan inte heller ge någon infon kring storlek på kontakten etc, så fick leta reda på exakt vilken storlek och vad kontakten hette så man kunde beställa en fristående 12v 1A adapter som passade så jag har bytt sådana adaptrar ett par år nu.

Ubiquiti satsar mer på deras Unifi system och implementationen i det och deras Dream machine router och mindre på deras Edgerouter serie, ett tag var det helt hopplöst att få tag i dom under pandemin och då levererade Mikrotik som vanligt och efter jag började med dom känns det som ett bättre och mer gediget alternativ.
Många man arbetar hos framförallt ny byggen som har väldigt små teknikskåp har man inte så mycket yta att jobba med om man också ska få in en poeswitch och då är man begränsad till mindre routrar och båda dessa fyller sin funktion väl för prislappen.

intressant - jag kommer koppla in routern i min tjänstefördelare för att sen sätta en eller ev AP efter för wifi.
Hur mycket handpåläggning behöver jag göra på microtik då ? hur funkar brandväggarna i de båda?

Permalänk
Medlem

Båda bygger på linux och i många fall typ samma hårdvara. Mikrotik tillåter att du kommer åt väldigt avancerade funktioner om du vill, men vill minnas att det är grundkonfigurerat för att bara Fungera (TM) i båda fall.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hutter:

intressant - jag kommer koppla in routern i min tjänstefördelare för att sen sätta en eller ev AP efter för wifi.
Hur mycket handpåläggning behöver jag göra på microtik då ? hur funkar brandväggarna i de båda?

Om du ska ha ett enkelt wifi där du konfigurerar SSID och WPA-nyckel centralt, så bör du installera och konfigurera Capwap-modulen i Mikrotik RouterOS. När detta är konfigurerat så konfigurerar man Mikrotik accesspunkterna (eller routrar neddummade till accesspunkter) som Capwap klienter som då kommer ta wifi-inställningarna från huvud-enheten.

Eller så skiter du i Mikrotik och i stället skaffar den nya UniFi Express som släpptes häromdagen och antingen kompletterar med en till likadan som trådad eller trådlöst kopplad mesh-accesspunkt, eller två UniFi U6+ och en USW 8 Lite switch för att strömmata dessa. UniFi-kontroller är inbyggt i UniFi Express så du behöver ingen CloudKey eller separat installerad kontroller för att konfigurera upp allt utan all konfiguration görs i UniFi-appen på mobilen.
https://ui.com/us/cloud-gateways/express

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pitr-:

Om du ska ha ett enkelt wifi där du konfigurerar SSID och WPA-nyckel centralt, så bör du installera och konfigurera Capwap-modulen i Mikrotik RouterOS. När detta är konfigurerat så konfigurerar man Mikrotik accesspunkterna (eller routrar neddummade till accesspunkter) som Capwap klienter som då kommer ta wifi-inställningarna från huvud-enheten.

Eller så skiter du i Mikrotik och i stället skaffar den nya UniFi Express som släpptes häromdagen och antingen kompletterar med en till likadan som trådad eller trådlöst kopplad mesh-accesspunkt, eller två UniFi U6+ och en USW 8 Lite switch för att strömmata dessa. UniFi-kontroller är inbyggt i UniFi Express så du behöver ingen CloudKey eller separat installerad kontroller för att konfigurera upp allt utan all konfiguration görs i UniFi-appen på mobilen.
https://ui.com/us/cloud-gateways/express

Ohhh unify express ser ju onekligen sjukt spännande ut…. Blir ju samma pengar som en Aruba ap samt router med.

Slängde iväg en beställning på en sån så slipper jag oroa mig för router config

Spännande!