Permalänk
Medlem

Extern ssd > smart-tv

Hej alla, lurker i decennium…

Jo, jag vill bara veta att jag tänker rätt.
Jag vill ha en extern lagring som rymmer stora mängder jag kan ha åtkomst till från min tv.

Ursprungligen tänkte jag på nasen, men enligt min älskade fru lever den om för mycket. Och som nätverken i husen ser ut idag har jag inte tillräckligt stabil lina i dagsläget mellan nasen och tvn för att strömning därifrån ska fungera.

Så jag tänkte köpa en extern portabel hårddisk som jag dumpar allt på (med jämna mellanrum) och ställer bredvid tvn. En ssd - nu ska den banne mig vara tyst för att få godkänt

Till min fråga - visst borde jag bara kunna köpa en två-slots enkelt billigt hd-chassi för några hundralappar och stoppa exempelvis två 5tb ssd i den (jag vill inte ha raid eller ngn säkerhetskopiering)?
Om det står att SSDn är 2.5 sata - funkar ett vanligt 2.5-chassi? Eller behöver SSD ett special ssd-chassi?

Eller tänker jag helt fel? Ovanstående lösning skulle landa på 9-10k. Finns det någon 4k mediaspelare med samma lagringskapacitet?

Permalänk
Medlem

Frågan är om ett 2slots chassi kanske krånglar till det för TVn, lättare med en enkel.

Men visst en 2,5" SSD fungerar på samma sätt som en 2,5" HDD, så bara att plugga in och köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av uffe38:

[...] Och som nätverken i husen ser ut idag har jag inte tillräckligt stabil lina i dagsläget mellan nasen och tvn för att strömning därifrån ska fungera. [...]

För 9-10k känns det som att du skulle kunna lösa en bättre nätverkslösning som dessutom bidrar till andra enheter än bara tv och NAS. Eller är det absolut inget alternativ?

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

För 9-10k känns det som att du skulle kunna lösa en bättre nätverkslösning som dessutom bidrar till andra enheter än bara tv och NAS. Eller är det absolut inget alternativ?

Heh, jag vet inte. Tänk ett stort jäkla hus med en lika stor källare. Fibern kommer in i huset på markplan ungefär så långt borta det går från mitt kontor i källaren där nasen står.

Jag har extendat med tp-link via elnätet (vårt elnät är ett mörker från 70-talet, ibland när varmvattenberedaren kickar igång går kraschar en lampa). När jag jobbade hemifrån under pandemin fick ingen tända vardagsrumslampan för då fick jag för dålig uppkoppling så jag inte kunde tunnla in till jobbet

Så just idag känns det övermäktigt!

Permalänk
Medlem

Ja du, nätverk över el-ledningarna är kasst nog som det är, och plussar du på el-nät från 70-tal på det så förstår jag om det fungerar sämre än sämst.

Jag skulle nog ha kikat på att köpa 2-3st UniFi Express, mesh på 5GHz bandet med en utav dessa kommer ge bättre och stabilare flås över tråden/luften än vad du får med nuvarande lösning. Det finns förvisso bara en LAN-port på dessa, men det räcker ju för att ansluta NAS:en nere vid inkommande och resten kör du trådlöst eller ansluten på LAN-porten på någon av de andra UniFi Express-enheterna.

Det låter i alla fall som en mycket bättre lösning än att köpa sig extra arbete i form av att behöva kopiera video-material manuellt periodvis.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se