Den stora trĂ„den om uppladdningsbara batterier 🔋 (Samt laddare)

PermalÀnk
AvstÀngd
●

Jag köpte en GP Recyko+ i helgen för att ersÀtta min billiga laddare frÄn Ikea. PÄ Mediamarkt kostade den 99 med tvÄ AA- och tvÄ AAA-batterier. Den verkar inte vara superavancerad, men den kan ju inte vara sÀmre Àn Ikeas och den har ju ÀndÄ funkat hyfsat hittills.

PermalÀnk
Medlem
●

Är det nĂ„n utav er som pĂ„ gammaldags vis mĂ€tt med voltmeter och amperemeter för att sedan berĂ€kna batteriets, NiMH, inre resistans?
Det skulle vara intressant att veta vad resultatet berÀknat gentemot vad de avancerade laddarna redovisar. Visar det sej vara jÀmnförligt lr skiljer vÀrdena?

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av JonkenPonken:

Finns tips om det lÀngre upp i trÄden sÄ det borde du inte ha missat om du lÀst allt.

DÄ har jag ju uppenbart inte gjort det , vissa inlÀgg Àr ju som en novell , men tack för tipset JonkenPonken

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av jaqx:

Är det nĂ„n utav er som pĂ„ gammaldags vis mĂ€tt med voltmeter och amperemeter för att sedan berĂ€kna batteriets, NiMH, inre resistans?
Det skulle vara intressant att veta vad resultatet berÀknat gentemot vad de avancerade laddarna redovisar. Visar det sej vara jÀmnförligt lr skiljer vÀrdena?

Visst man fÄr ta de mer avancerade mÀtarnas vÀrden med en nypa salt - dock kan jag försÀkra att batterier med mer Àn 0.5 Ohm sÄ mÀrks de att de inte Àr speciellt bra och de med uppemot 1 Ohm och högre sÄ dÄliga att de inte duger till nÄgot om de inte skall mata klockor typ.

dessutom verkar den inre resistansen öka fort pÄ kort tid i slutet och det andra att det ocksÄ Àr vÀrmekÀnsligt dÄ batteriet har lÀgre inre resistans nÀr de Àr varma - vilket kan indikera pÄ att de har förlorat vatten i cellerna över tiden och helt enkelt börja bli torra invÀndigt.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Är inne pĂ„ att köpa en laddare som kan vĂ€cka liv i trötta batterier och Ă€ven mixladda. Vad skulle ni valt mellan BQ-CC65 och VOLTCRAFT IPC-3? Eller missar jag bĂ€ttre alternativ runt 500:-?

PermalÀnk
Medlem ★
●

Du rÀddar inte trötta batterier med hög inre resistans med 500:- laddare i jÀmförelse med 99:- laddare - dÀremot fungerar 500:- laddare bra att fÄ fram de sista 200 - 300 mAh pÄ batterier som legat oanvÀnda lÀnge (~1 Är och lÀngre)

jag gissar att om det bara handlar om att batteriera blir laddade sÄ duger det med BQ-CC65 mer Àn vÀl, men vill du kontrollera kapacitet, mÀta inre resistans och cykla batteriet med Äterkoppling av hur mÄnga mAh batterierna klarar sÄ Àr en VOLTCRAFT IPC-3 roligare.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av xxargs:

jag gissar att om det bara handlar om att batteriera blir laddade sÄ duger det med BQ-CC65 mer Àn vÀl, men vill du kontrollera kapacitet, mÀta inre resistans och cykla batteriet med Äterkoppling av hur mÄnga mAh batterierna klarar sÄ Àr en VOLTCRAFT IPC-3 roligare.

Tack. Har en bunta laddningsbara liggandes som Àr okÀnt gamla dÀr en hel del ratas av min billiga laddare men kan ibland laddas pÄ jobbet. Skulle vara bra att kontrollera och sortera dom med nÄgot pÄlitligare.

Hmm, Opus BT-C3100 liknar vÀldigt mycket VOLTCRAFT IPC-3. KÀrt barn rebrand?

Edit: Wow, pÄ amazon har dessutom Opus funktionen "Lökar med hög intensitet". Verkar helt saknas pÄ Voltcraft.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Voltacaft IPC3 finns i flera 'brands' sÄ var det med den gamla Voltacraft IPC1 ocksÄ - dock kan det skilja en smula i mjukvaror och antal funktioner - sÄ var beredd pÄ detta.

ta hem anvÀndar-manualer för respektive kandidat - ger ofta en god uppfattning vad de kan göra genom att lÀsa dessa.

kolla ocksÄ 'yttre' faktorer som hur mycket det kan ladda i max-ström vid 4 celler, pÄ IPC1-tiden fans det flera versioner med olika max laddstyrka tex.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Hm. Barnen har fÄtt ett par bilbanor, och annat, som slukar D-batterier. Jag har en laddare som klarar det, och ett par D-batterier sedan tidigare, men jag Àr inte sugen pÄ att köpa fler.

Det finns ju adaptrar för AA till D. Och AA-batterier har jag ju i mÀngd. Men jag har Àven typ ett dussin laddningsbara C-batterier som jag köpte pÄ utförsÀljning (eftersom ingen vill ha sÄdana lÀngre tydligen), de Àr av varierande kvalitet men ligger nu och bara drÀller.

SÄ, frÄgan Àr, var hittar man C till D-adaptrar? Verkar vara svÄrt. Funderar pÄ att köpa en A-D adapter och karva ut sÄ ett C-batteri passar. Men kÀnns lite jobbigt för 6-8 batterier.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Pirum:

Hm. Barnen har fÄtt ett par bilbanor, och annat, som slukar D-batterier. Jag har en laddare som klarar det, och ett par D-batterier sedan tidigare, men jag Àr inte sugen pÄ att köpa fler.

Det finns ju adaptrar för AA till D. Och AA-batterier har jag ju i mÀngd. Men jag har Àven typ ett dussin laddningsbara C-batterier som jag köpte pÄ utförsÀljning (eftersom ingen vill ha sÄdana lÀngre tydligen), de Àr av varierande kvalitet men ligger nu och bara drÀller.

SÄ, frÄgan Àr, var hittar man C till D-adaptrar? Verkar vara svÄrt. Funderar pÄ att köpa en A-D adapter och karva ut sÄ ett C-batteri passar. Men kÀnns lite jobbigt för 6-8 batterier.

Det Ă€r vĂ€l ’bara’ att linda kartong/wellpapp-remsa runt dem tills det Ă€r nĂ€ra nog och tejpa Ă€nden. Sen kan batteriet glida in och ut utan problem

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av medbor:

Det Ă€r vĂ€l ’bara’ att linda kartong/wellpapp-remsa runt dem tills det Ă€r nĂ€ra nog och tejpa Ă€nden. Sen kan batteriet glida in och ut utan problem

Mjo, men det Àr ju olika lÀngd pÄ batterierna, det Àr det krÄngliga.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Pirum:

Det hade jag glömt, tÀnkte det var samma som C och AA... kan ju tekniskt sett fylla resterande med alu-folie eller nÄgot men kÀnns inte seriöst i lÀngden

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag bestÀllde detta undra om det Àr nÄgot att ha?

https://www.amazon.se/dp/B082FGRBK4/ref=pe_24982401_506182521...

https://www.eblmall.com/product/ebl-charger-and-batteries-set...

Laddare + batterier 4 AA + 4 AAA 300 kronor lÄter billigt.

EDIT: pris

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av TuHack:

Är inne pĂ„ att köpa en laddare som kan vĂ€cka liv i trötta batterier och Ă€ven mixladda. Vad skulle ni valt mellan BQ-CC65 och VOLTCRAFT IPC-3? Eller missar jag bĂ€ttre alternativ runt 500:-?

Denna kanske: https://eu.nkon.nl/xtar-vp4-plus-dragon-charger.html, bra priser i alla fall.

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Zirgo:

Jag bestÀllde detta undra om det Àr nÄgot att ha?

https://www.amazon.se/dp/B082FGRBK4/ref=pe_24982401_506182521...

https://www.eblmall.com/product/ebl-charger-and-batteries-set...

Laddare + batterier 4 AA + 4 AAA 300 kronor lÄter billigt.

EDIT: pris

Jag köpte en sÄdan, men inklusive C och D-batterier, för ett tag sedan. Laddaren Àr vÀl ok, men det följer inte med strömförsörjning.

Jag Àr mer nöjd med min laddare frÄn Ikea. Laddare frÄn Ikea+4xAAA+4xAA frÄn Ikea kan nog matcha priset.

EBL-laddaren klarar ju 8 batterier, och Àven C eller D, men hur ofta laddar man dessa? EBL-batterierna har lite högre kapacitet, men jag tror ÀndÄ IKEA-batterierna stÄr sig vÀl, Ätminstone AA-batterierna. Ikeas AAA har inte lÀngre 900mAh, de Àr pÄ 750.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Zirgo:

Jag bestÀllde detta undra om det Àr nÄgot att ha?

https://www.amazon.se/dp/B082FGRBK4/ref=pe_24982401_506182521...
EDIT: pris

Vet inte mycket om laddarna men jag Àr hittills nöjd med dom EBL batterierna jag har hemma. För nÄgra tior mer sÄ finns det Àven en laddare med urladdningsfunktion. Dock endast AA/AAA. https://www.amazon.se/-/en/dp/B08XQ8YVFR

Skrivet av bAkewelle:

Tack! Ska kolla mer pÄ xtar. Hopplöst nÀr man börjar lÀsa recensioner/tester.

Hittade Àven denna via ditt tips: https://www.amazon.se/-/en/dp/B07RB935HC

PermalÀnk
Medlem
●

https://youtu.be/5yFwhWeqyq4

En liten djupdykning i NiMH-batterier och laddare.

PermalÀnk
Medlem
●

Biltemas batterier Àr totalt odugliga, enorm sjÀlvurladdning, laddare har svÄrt att ladda dem och tveksam kapacitet.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Även Vartas batterier var stor besvikelse, Conrads batterier - ja de flesta som inte Ă€r FDK-batterier eller GP-batterier.

FörsÀkra dig om FDK-batterier i fortsÀttningen... det Àr att batteriet som Àr japantillverkat (finns bara en fabrik i japan) och att den nÀsta osynligt (syns typ i bara slÀpljus) har stÀmplad/prÀglad nummer vid tejp-överlappet av omsvepet pÄ cellen. - det finns counterfeit Àven pÄ FDK-batterier ('made in japan' pÄ förpackningen men utan nummerprÀglingen pÄ tejpskarven) sÄ man fÄr se upp...

FDK sÀljer inte under eget namn utan Àr OEM-tillverkare. Deras batterier kan finnas i en rad olika 'mÀrken' uppblandat med varumÀrkets eget junk av sÀmre kvalitet beroende pÄ batch och tidpunkt... - för nÀrvarande Àr en sÀker kÀlla att köpa sina NiMh-batterier frÄn IKEA dÄ deras batterier Àr tillverkad av FDK, tidigare var Eneloop den sÀkra FDK-batteriet dÄ det var deras varumÀrke, men varumÀrket blev kapad och bortförd frÄn FDK av deras tidigare Àgare och man började att anvÀnda kines-batterier och nu Àr det uppblandat med ibland FDK-batterier och ibland annat beroende pÄ marknad och opÄlitligt att köpa...

PermalÀnk
Medlem
●

Ikea Àr ganska tjocka men fÄr ÀndÄ plats i de flesta apparater (aa eller aaa) . Batterierna fungerar Àven mycket bra i kyla. Jag har testat de pÄ nÄgra solcellslampor som jag stÀllt ut pÄ vintern vid 0 grader, molnigt - och de hÄller minst 5 nÀtter. LIDLs uppladdningsbara hÄller max 3. Ikeas bibehÄller ocksÄ laddningen oanvÀnda i rumstemperatur, flera veckor t o m mÄnader, vilket inte mÄnga andra mÀrken gör.
Ikea-batterierna gÄr Àven bra att ladda i min Eneloop-laddare. Jag har Àven jÀmfört med mina 16 eneloop aa resp. aaa och det har Àn sÄ lÀnge inte "upptÀckts nÄgon" nÀmnvÀrd skillnad..
SÄ... IKEA Ladda Àr ett kap. Rekommenderas varmt. Tveka inte att köpa de om du Àr i behov av nÄgra laddningsbara.

PermalÀnk
Medlem ★
●

IKEA-batterier Àr mer eller mindre samma sak som Eneloop-batterier dÄ det Àr FDK som tillverkar bÄde IKEA:s batterier och tillverkar de europeisk-sÄlda och USA-sÄlda Eneloop-batterier - de gör ocksÄ batterier till Energizer och Duracell i vissa serier av deras uppladdningsbara batterier i PRO-segmentet - det svÄra Àr att hitta dessa dÀr man Àr helt sÀker att FDK har tillverkat cellerna.

Eneloop-batterier köpt i Asien (tex. via Ebay mfl. med ofta asiatiska sÀljare) sÄ kan det mycket vÀl vara kinatillverkade Enerloop-batterier och inte Àkta FDK-tillverkade dito.

PermalÀnk
Medlem
●

Edit:
Inte relevant. LÀst trÄd.

PermalÀnk
●

Finns det nÄgon batteriladdare för AA och AAA med kapacitettest att köpa i Sverige (ev. pÄ större marknader som tyska Amaxon):

Har kollat in dessa:
Powerex MH-C9000PRO
Verkar inte vara jÀttelÀtt att anvÀnda samt att den inte verkar inte gÄ att köpa i Sverige, vill enkelt kunna lÀmna tillbaka om det blir problem.

XTAR VC8
Har mÄnga negativa betyg

Varta LCD Ultra Fast Charger+
Verkar vara det jag söker, priset Àr ok, dock har jag en "LCD Ultra Fast Charger redan", dÀr en kanal visar Err samt att det ofta visas Err pÄ andra kanaler nÀr jag försöker ladda (detta fanns inte de tvÄ första Ären). SÄ jag Àr tveksam till att den nya hÄller flera Är.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Om det Àr problem - polera upp kontaktytorna i laddaren och Àven pÄ batterierna (kanske med en smula autosol som hjÀlp) - det Àr ofta förnicklat och nickel drar pÄ sig oxidytor med tiden som gör att övergÄngsresistansen ökar och om dessa laddare pulsladdar ofta med ganska hög ström sÄ kan de uppleva att spÀnningen blir för hög nÀr de laddar med en viss ström under pulsen och dÄ tycker att batteriet Àr felaktigt.

Äldring av NiMh-batterier ger ocksÄ egenskapen att dess inre resistans ökar med tiden, vilket ocksÄ ger att laddaren sÄ smÄningom om tycker att det Àr fel pÄ batteriet.

Somliga av de mer intelligentare laddare sÄ kan man göra en quick-check och Àr ett annat namn att göra en resistansmÀtning av batteriet och Àr den över 0.5 Ohm och högre sÄ Àr batteriets anvÀndbarhet rÀtt lÄg och kan göra sin sista tjÀnst som fjÀrrkontrollbatteri, klena LED-ficklampor eller klockbatteri och dÀrefter Àr att lÀgga i Ätervinning - ungefÀr.

i dessa mÀtningar ser man fort ocksÄ kÀnslighet i hur kontaktytorna pÄ batteriet resp i laddaren pÄverkar den uppgivna resistansen och kan variera flera tiondelars av Ohm beroende pÄ om det Àr rengjort/polerat eller smutsiga/oxiderade kontaktytor.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag har lÀst att mÄnga verkar hylla Ikeas laddbara batterier som heter Ladda. Jag har köpt dessa i olika omgÄngar, men jag efter 1-2 Är sÄ har jag inte mÄnga kvar dÄ de tappat kapacitet snabbt och blivit svÄra att ladda. Detta trots att jag satt de i laddstationen sÄ fort de tappat kapacitet. Jag kanske fÄtt tag pÄ dÄliga batterier just de gÄnger jag köpt just Ikea Ladda. Men min erfarenhet Àr att de Àr en klass under biltemas laddbara RTU batterier som hÄller sin kapacitet lÀngre. De bÀsta batterier jag haft Àr Ansmann industriklassade R6 batterier. Allt jag skrev om i trÄden handlar om batterier i storlek R6 eller AA som de egentligen inte heter i Europa.

NÄgon som faktiskt lyckats fÄ Ikeas Ladda batterier att hÄlla lite lÀngre Àn för mig? Jag borde egentligen reklamera dessa inser jag nu.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brÀnnare.

PermalÀnk
Medlem ★
●

jag kan inte svara hur det Àr de senast Äret men jag tycker att IKEA:s hÄller bra medans medans jag slutat att köpa nÀsta alla andra - Biltemas ger jag inte mycket för och de fick kastas redan efter ett par Är, men det var batterier som sÄldes för typ 5 Är sedan.

titta efter pÄ skarven av omsvepet - dÀr kan man kÀnna och se mycket svag teckensekvens prÀglad - ibland bara synligt med slÀpljus - finns den sÄ Àr det FDK-batteri. - det fins pÄ de grÄa 'ladda' batterierna frÄn IKEA om det inte bytts nyligen.