Permalänk
Medlem

Lappat och delidat min 14600kf

Jag ville dela med mig av min första erfarenhet av att lappa och göra en delid.
För lapping använde jag mig av Thermal Grizzlys lapping tool för 13e gen och för delid använde jag der8auer deliddemate.

Jag hade en backup cpu (12600k) och tänkte: går det åt hel@#te har jag iaf den kvar.

Det var enkelt att fästa cpun i lapping verktygen. skruva fast den med skruv och plastbricka - skruvade tills det tog stop och sen var det bara att börja slipa med tre medföljande sandpapper. det krävdes inte mycket alls.

Efteråt satte jag fast den i deliddemate och skruvade till IHS:en hoppade av - behövde ej förvärma cpun.

Nu kom det svåra och tidskrävande - att få bort den metall (indium?) som satt på chippet och insidan av IHSen. Jag anväde flytande metall för att lösa upp det. Det krävs tålamod då det tar lång tid.

Därefter var det att skrapa bort limresterna, även detta var lite jobbigt, man vill få bort allt men utan att skada pcb:n.

Jag var också tvungen att slipa ner baksidan av IHSen då den inte riktigt fick kontakt med chippet, men när det väl var gjort så funkade allt precis som jag hoppades.

Överlag fick jag ner tempen mellan 15 - 18c.
Egentligen lite meningslöst på en 14600kf men jag ville testa om jag hade vad som krävdes för att göra detta, tänkte det skulle bli en erfarenhet!

Permalänk
Medlem

15-18 grader är inte illa!

Använder du en "contact frame"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonaz_81a:

15-18 grader är inte illa!

Använder du en "contact frame"?

Ja, Thermalright's contact frame. Samt flytande metall aven mellan IHS och AIO pumpen. Lite onödigt kanske men ville även testa detta. Det gav ytterligare 3 till 4 grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manboy:

Ja, Thermalright's contact frame. Samt flytande metall aven mellan IHS och AIO pumpen. Lite onödigt kanske men ville även testa detta. Det gav ytterligare 3 till 4 grader<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Är liquid metal direkt på koppar en bra ide? Jag har inte koll men rent intuitivt låter det som en riskable combo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Är liquid metal direkt på koppar en bra ide? Jag har inte koll men rent intuitivt låter det som en riskable combo.

https://gamersnexus.net/guides/3362-how-liquid-metal-affects-...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

TL;DR

Använd inte LM på aluminium. Fungerar i de flesta fall OK på nickelpläterad IHS samt på koppar.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Rätt simpelt med dessa verktyg nuförtiden. "När jag var liten" som man brukar säga så satt man med rakblad och försiktigt skar under kanten på IHS'en på sin opteron 170, skar man för långt in så skrapade man bort små motstånd som inte ville bli störda

Verkar bli vansinniga vinster i temp 15 till 18 grader är ett riktigt kliv.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Nej, det är säkert dåligt i längden men jag är villig att offra AIOn för att stilla min nyfikenhet

Permalänk
Glädjespridare

Tackar alla här, för redovisning av äventyret samt relaterad information! 👍

Jag har hittills inte vågat/orkat deltid:a, men ska mana mig till det (Ryzen 5900X + OC därefter).

Permalänk
Medlem

Varför lappade du när du ändå skulle delidda? Eller satte du tillbaka ihs:en igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Varför lappade du när du ändå skulle delidda? Eller satte du tillbaka ihs:en igen?

När jag väl deliddat och lade flytande metall på chippet och insidan av IHSen så satte jag ihop dom igen. Lapping gjorde för att få IHSen helt platt för bättre kontakt med AIO kylaren. Det är en kombination jag sett många youtubers göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manboy:

När jag väl deliddat och lade flytande metall på chippet och insidan av IHSen så satte jag ihop dom igen. Lapping gjorde för att få IHSen helt platt för bättre kontakt med AIO kylaren. Det är en kombination jag sett många youtubers göra.

Aha, ok, då förstår jag. Är det inte redan något liknande mellan ihs och chippet? Fast bara inte flytande. Något typ av mjuk metall dvs..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eismannen:

Aha, ok, då förstår jag. Är det inte redan något liknande mellan ihs och chippet? Fast bara inte flytande. Något typ av mjuk metall dvs..?

Jo, jag tror det heter Indium metall men detta leder inte värme lika bra som Thermal Grizzlys flytande metall.