Permalänk

USB-Hub

Hej!

Jag håller på att fixa med mitt kontor hemma och tänkte att jag skulle ställa undan själva datorn i en garderob så den inte syns. Min fråga är hur funkar det att ha en USB-Hub som är ca 6-7 meter bort från datorn?

Det som ska kopplas in i USB hubben är, en Röde Podcaster mic, en Logitech Superlight Wireless mus, ett par Logitech Pro X Wireless lurar och mitt Ducky Shine Mini 2. Behöver jag ha någon form av extender eller ska det funka ändå?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Längre än 5 meter kräver väl aktiv kabel?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Längre än 5 meter kräver väl aktiv kabel?

Det jag inte lyckas lista ut för alla ställen jag läser på säger olika saker så är ganska förvirrad :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenZero:

Hej!

Jag håller på att fixa med mitt kontor hemma och tänkte att jag skulle ställa undan själva datorn i en garderob så den inte syns. Min fråga är hur funkar det att ha en USB-Hub som är ca 6-7 meter bort från datorn?

Det som ska kopplas in i USB hubben är, en Röde Podcaster mic, en Logitech Superlight Wireless mus, ett par Logitech Pro X Wireless lurar och mitt Ducky Shine Mini 2. Behöver jag ha någon form av extender eller ska det funka ändå?

Tack på förhand!

En sån här kabel ska väl kunna fungera som jag fattar det hela
https://noerdic.se/collections/usb3-1/products/usb3-0-extensi...

Permalänk
Skrivet av SwedenZero:

Det jag inte lyckas lista ut för alla ställen jag läser på säger olika saker så är ganska förvirrad :/

har för mig usb3 är specad till 2-3m nånting inte helt hundra men generellt över 2m bör du ha en aktiv förstärkare på kabeln varje 2m eller nått sånt.

usb2 minns jag inte exakt men något liknande iaf kanske något längre.

Men ovan nämnda kabel bör fungera ser ut att ha en förstärkare ungefär varje 2m på kabeln.

Och iom att du ska ha en hub i änden så välj en med separad strömförsörjning så behöver du inte bry dig om att injecera ström i förstärkarna heller

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av 57josa:

En sån här kabel ska väl kunna fungera som jag fattar det hela
https://noerdic.se/collections/usb3-1/products/usb3-0-extensi...

Yes, men det låter som detta är vad jag behöver så tänker testa med det! Tack så mycket för hjälpen
Beställde hem både hub och den kablen idag så kommer börja koppla allt i nästa vecka.