Vara köpt på sweclockers Marknad försvunnen/stulen i posten/fanns aldrig

Permalänk
Medlem

Vara köpt på sweclockers Marknad försvunnen/stulen i posten/fanns aldrig

Tja,

Vad tycker ni blir rätt?

Jag betalade i förskott för en vara efter överenskommelse via Sweclockers market. Paketet eller snarare kuvertet var antingen alltid tomt, eller så är det uppbrutet och vara stulen.

Säljare vägrar betala tillbaka pengarna, jag tycker det är på säljaren att betala tillbaka pengarna och sedan fortsätta med Postnord. Jag som mottagare kan inte reklamera till posten, enligt postnord.

Jag har erbjudigt säljare att jag kan hämta återbetalning kontant, alternativt så swish tillbaka för enkelheten igen.

Vad anser Sweclockers samlade trupp att vi/jag/säljaren bör göra?

Mvh

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mumserik:

Tja,

Vad tycker ni blir rätt?

Jag betalade i förskott för en vara efter överenskommelse via Sweclockers market. Paketet eller snarare kuvertet var antingen alltid tomt, eller så är det uppbrutet och vara stulen.

Säljare vägrar betala tillbaka pengarna, jag tycker det är på säljaren att betala tillbaka pengarna och sedan fortsätta med Postnord. Jag som mottagare kan inte reklamera till posten, enligt postnord.

Jag har erbjudigt säljare att jag kan hämta återbetalning kontant, alternativt så swish tillbaka för enkelheten igen.

Vad anser Sweclockers samlade trupp att vi/jag/säljaren bör göra?

Mvh

Syntes det någon åverkan på kurvetet? Borde ju synas om någon brutit upp det. Kan säljaren visa upp något slags kvitto? Oftast finns ju kvitto eller annat kvar online.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk

Om du kan tänka dig att hämta kontant, varför köpte du inte varan öga mot öga?

Kan säljaren reklamera försändelsen?

Vad var köpesumman?

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mumserik:

Tja,

Vad tycker ni blir rätt?

Jag betalade i förskott för en vara efter överenskommelse via Sweclockers market. Paketet eller snarare kuvertet var antingen alltid tomt, eller så är det uppbrutet och vara stulen.

Säljare vägrar betala tillbaka pengarna, jag tycker det är på säljaren att betala tillbaka pengarna och sedan fortsätta med Postnord. Jag som mottagare kan inte reklamera till posten, enligt postnord.

Jag har erbjudigt säljare att jag kan hämta återbetalning kontant, alternativt så swish tillbaka för enkelheten igen.

Vad anser Sweclockers samlade trupp att vi/jag/säljaren bör göra?

Mvh

tyvärr är det super svårt med situationer som dessa, är det säljaren som gjort fel? Är det du som köpare? eller är det postnord? Utöver er tre så är det ingen här som vet tyvärr.

Liksom från säljarens sida så kan det lika väl vara du som ljuger om att det va tomt. Men jag ber alltid om att få inspektera paketet innan jag hämtar ut det, och är det skador/märken där det är risk att paketet blivit tömt så har jag helt enkelt nekat paketet så det skickats tillbaka till säljaren.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Säljaren har ansvaret tills köparen har mottagit varan

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Om någon t.ex postanställd eller annan hanterare öppnat paketet borde det finnas spår av det.

Om posten misshandlat paketet så innehållet försvunnit borde det vara skrynkligt eller åtminstone en tydlig reva stor nog för innehållet att ha åkt ut genom. Det är säljarens ansvar att paketera så paketet tål transporten (jo, ibland kunde man behöva pansarpaket)

Ingetdera? stor risk för att det aldrig fanns nåt i.

Permalänk
Skrivet av FZL:

Säljaren har ansvaret tills köparen har mottagit varan

Nej.

https://lawline.se/answers/vem-ansvarar-for-varan-under-trans...

Detta innebär att det är köparen som ansvarar i relationen mellan dig och henne. Du har alltså inget ansvar att betala tillbaka henne pengarna rent juridiskt. Köparen står för risken. I denna situationen kan det dock ses som rimligt att ni delar på kostnaderna eftersom ni båda är privatpersoner. Men rent juridiskt så har du inget ansvar.

Det är en risk man tar när man köper begagnat. Därför det ska avspeglas i priset. Men tyvärr många som köper beg för mer eller mindre nypriser idag.

Permalänk
Sötast

Jag sålde nyss en produkt, jag ställer alltid frågan till köparen om de vill ha rekommenderat eller ej.
Om de ej väljer rekommenderat så tar jag inget ansvar för postens hantering.

Om det är rek så kan man tvista med posten och få tillbaka försäkringssumman och sedan ge till köparen. Det kan man inte göra i annat fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Om du kan tänka dig att hämta kontant, varför köpte du inte varan öga mot öga?

Kan säljaren reklamera försändelsen?

Vad var köpesumman?

Ibland är det lättare att få pengarna kontant, så enkelt är det

Svar ja, säljaren kan reklamera givetvis - jag kan inte.

Summa 2500:-

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Nej.

https://lawline.se/answers/vem-ansvarar-for-varan-under-trans...

Detta innebär att det är köparen som ansvarar i relationen mellan dig och henne. Du har alltså inget ansvar att betala tillbaka henne pengarna rent juridiskt. Köparen står för risken. I denna situationen kan det dock ses som rimligt att ni delar på kostnaderna eftersom ni båda är privatpersoner. Men rent juridiskt så har du inget ansvar.

Det är en risk man tar när man köper begagnat. Därför det ska avspeglas i priset. Men tyvärr många som köper beg för mer eller mindre nypriser idag.

Okej jag blandade ihop det med KKL

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Nej.

https://lawline.se/answers/vem-ansvarar-for-varan-under-trans...

Detta innebär att det är köparen som ansvarar i relationen mellan dig och henne. Du har alltså inget ansvar att betala tillbaka henne pengarna rent juridiskt. Köparen står för risken. I denna situationen kan det dock ses som rimligt att ni delar på kostnaderna eftersom ni båda är privatpersoner. Men rent juridiskt så har du inget ansvar.

Det är en risk man tar när man köper begagnat. Därför det ska avspeglas i priset. Men tyvärr många som köper beg för mer eller mindre nypriser idag.

Ett förslag om att dela på bördan hade jag helt klart gått med på - det vore det schyssta av säljaren.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Syntes det någon åverkan på kurvetet? Borde ju synas om någon brutit upp det. Kan säljaren visa upp något slags kvitto? Oftast finns ju kvitto eller annat kvar online.

Japp det var tejpat i botten, såg helt fel ut men ändå tejpat som om att det kunde återvunnits ändå. Säljaren har väl kvitto för försändelsen antar jag, hjälper ju föga :/

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Sötast
Skrivet av mumserik:

Ett förslag om att dela på bördan hade jag helt klart gått med på - det vore det schyssta av säljaren.

Dela bördan, snällt sure...men......

Kunde du inte bara betalt 39:- mer i frakt och fått rekommenderad försändelse som är försäkrad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Dela bördan, snällt sure...men......

Kunde du inte bara betalt 39:- mer i frakt och fått rekommenderad försändelse som är försäkrad?

Det kan man helt klart tycka, alternativet är ju att man alltid kommer ha på sin användare här att man inte var intresserad av någon schysst deal.

Vilket som är fine för mig, principer är principer och kanske har konsekvenser, vad vet jag.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem

Lägg upp en bild på paketet, enligt mig är det troligast att du blev lurad
Stölder i posten sker oftast systematiskt från specifika återförsäljare

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Kan du inte se vikten i postnords app? På det sättet så skulle du ju kunna se om paketet innehöll varan när säljaren skickade den. Är vikten där högre än vikten för den tomma kartongen så tyder ju det på att innehållet försvunnit i postgången.

Permalänk
Sötast
Skrivet av mumserik:

Det kan man helt klart tycka, alternativet är ju att man alltid kommer ha på sin användare här att man inte var intresserad av någon schysst deal.

Vilket som är fine för mig, principer är principer och kanske har konsekvenser, vad vet jag.

Ah ja, istället för att båda parter kräver försäkrad postgång så är det såklart bättre att göra om marknadssystemet till en toxic plats där man spelar roulette med icke försäkrad post sedan skyller på varandra om vem som skall ta ansvar.

Permalänk
Skrivet av mumserik:

Det kan man helt klart tycka, alternativet är ju att man alltid kommer ha på sin användare här att man inte var intresserad av någon schysst deal.

Vilket som är fine för mig, principer är principer och kanske har konsekvenser, vad vet jag.

Du borde valt ett fraktsätt som var försäkrat med tanke på att du betalat 2500 kr. Där har du gjort ett val.

Har säljaren gjort slarvat med emballeringen/tejpningen så är det dennes ansvar. Bild på hur försändelsen såg ut när du fick det?

Man måste utgå från att paketet blir hårdhänt behandlat. Jag tejpar lådor på längden och tre gånger på tvären. Emballerar under, sidor och ovan. För ingen ska kunna komma och säga att produkten blivit fraktskadad och återköp nekas.

Beklagar det här. Blir krångel för er båda nu, men säljaren har fått sina pengar så den mesta huvudvärk blir din.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig varit med om att något blir stulet i posten, ever ever.

250g är vikten på påsen, det är lägre än vad varan ska väga.

Bild på förpackningen (fixat namnet jag inte såg)
https://www.bildtagg.se/uploads/2023/348/ls6r8u92b0glpe28i6py...
https://www.bildtagg.se/uploads/2023/348/un6l0qg6exy2mg4e2ehl...
https://www.bildtagg.se/uploads/2023/348/qrgqnrg75gw37uzjcs0g...

hade missat namn på ett ställe i bilderna.
Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Ah ja, istället för att båda parter kräver försäkrad postgång så är det såklart bättre att göra om marknadssystemet till en toxic plats där man spelar roulette med icke försäkrad post sedan skyller på varandra om vem som skall ta ansvar.

Det är nog att ta i, har gjort många affärer här där saker gått lite snett av missförstånd eller annat, och man har kommit samman och löst det ekonomiskt på good faith bara.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Du borde valt ett fraktsätt som var försäkrat med tanke på att du betalat 2500 kr. Där har du gjort ett val.

Har säljaren gjort slarvat med emballeringen/tejpningen så är det dennes ansvar. Bild på hur försändelsen såg ut när du fick det?

Man måste utgå från att paketet blir hårdhänt behandlat. Jag tejpar lådor på längden och tre gånger på tvären. Emballerar under, sidor och ovan. För ingen ska kunna komma och säga att produkten blivit fraktskadad och återköp nekas.

Beklagar det här. Blir krångel för er båda nu, men säljaren har fått sina pengar så den mesta huvudvärk blir din.

Du har givetvis rätt, det är vad det är tyvärr.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mumserik:

Jag har aldrig varit med om att något blir stulet i posten, ever ever.

250g är vikten på påsen, det är lägre än vad varan ska väga.

Bild på förpackningen:
<Personuppgifter, dolt i väntan på åtgärd. // MOD>

Det står ett namn under ”referens”, kanske skall maska det också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mumserik:

Jag har aldrig varit med om att något blir stulet i posten, ever ever.

250g är vikten på påsen, det är lägre än vad varan ska väga.

Bild på förpackningen:
<Personuppgifter>

Är det alltså en återanvänd PostNord-påse med endast en rad frystejp? För en vara på 2500 kr?

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det står ett namn under ”referens”, kanske skall maska det också?

ah fixar.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem

Namnet som stod som referens finns uthängd som bedragare på Flashback. Google på "namnet site:flashback.org" så ser du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Namnet som stod som referens finns uthängd som bedragare på Flashback. Google på "namnet site:flashback.org" så ser du.

Really? Jag googlade mängder innan köpet :o! Suck vad klantigt, iof 2009 ... men ah.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mumserik:

Tja,

Vad tycker ni blir rätt?

Jag betalade i förskott för en vara efter överenskommelse via Sweclockers market. Paketet eller snarare kuvertet var antingen alltid tomt, eller så är det uppbrutet och vara stulen.

Säljare vägrar betala tillbaka pengarna, jag tycker det är på säljaren att betala tillbaka pengarna och sedan fortsätta med Postnord. Jag som mottagare kan inte reklamera till posten, enligt postnord.

Jag har erbjudigt säljare att jag kan hämta återbetalning kontant, alternativt så swish tillbaka för enkelheten igen.

Vad anser Sweclockers samlade trupp att vi/jag/säljaren bör göra?

Mvh

Jag håller med, det är det rätta, och vad jag själv hade gjort som säljare. Däremot, iaf om det är en mindre värdig vara, skulle jag inte förvänta mig det som köpare. Förståeligt att en privatperson inte vill hålla på med det, vara betalt och skickat, deras ansvar över.

Sucks, men vägrar de hjälpa till så tyvärr, hänt är hänt. Du kan försöka lösa med portnord själv genom att bara be säljaren om kvittot och sedan utge dig själv till att vara säljaren (med deras tillåtelse) ifall problemet är att de inte har tid att prata & strula med postnord (nåt annat hände mig en gång som säljare, postnord tar typ 2 tim att svara om ens alls)

Jag menar, jag hade inte betalat tillbaka pengarna bara så, utan att få ersättning från postnord först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Är det alltså en återanvänd PostNord-påse med endast en rad frystejp? För en vara på 2500 kr?

Jepp!

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Återanvänt? Utan porto?
Fick du ens försendelse nummer? Hämtade du från ombud?

Eller din postlåda, och ospårbar frakt??

Spårtbart skicka HEM, fick försändelse nr, allt som det "ska" vara. Inte skickat som brev.

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mumserik:

Spårtbart skicka HEM, fick försändelse nr, allt som det "ska" vara. Inte skickat som brev.

Ja jag tänkte på det sen, trodde jag hann ta bort min kommentar