Permalänk
Medlem

Barn namn tips

Hej,
Väntar barn och har ett par namn, tankar kring dessa namn? Tråkigt meknamn och bli retad för något i skolan vill man ju undvika.
Milton, Valter, Melker, Love

Permalänk
Medlem

Alla namn går att göra om till tråkiga öknamn och om det inte blir någon variant på namnet så kan man kalla någon nåt annat fult, så tror att det är en risk som överskattas något enormt hos blivande föräldrar.

Mitt tips är att välja ett namn man själv tycker mycket om, gärna om det finns någon släkt-koppling. Sånt är begripligt som vuxen och då kanske man slipper vara en av 12 med samma namn i klassen när man börjar skolan.

SCB brukar väl släppa en lista med årets vanligaste namn på nyfödda? Kan ju vara nåt att kolla in för att undvika de allra vanligaste.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Med det sagt så hade jag undvikit alltför spejsade namn (Lazer-Gudrun) eller dansbands-dubbelnamn (Carl-Crizter).

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Julius
André
Sigvard

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Sköna dubbelnamn.
Leif-conny, kent-morgan, jens-henrik, petter-niklas.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Hedersmedlem

Vi körde på kort och enkelt. Fyra bokstäver och inga konstigheter.

Lätt att lära sig skriva och läsa sitt eget namn. Enkelt senare i livet och mindre risk för smeknamn/öknamn.

Sen kan man ju undvika Baja-Maja ändå

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Milton känns lite närbesläktat med Kevin/Liam?

särskrivning
Permalänk

Kvittar typ va du väljer de kommer få nått öknamn pga kroppsbyggnad, nått de gjort, whatever ändå.

T. Ex överviktiga korta rebecka blir per automagi specka eller kubiken.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Eller bryta helt ny mark, dubbelnamn känns ju väldigt förra århundradet liksom.

Introducing.... TRIPPELNAMNET!

Jan-Jens-Sylvester?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

Benony är ett starkt Y-namn som garanterar framtida fängelsevistelser.

Permalänk
Medlem

Undvik ÅÄÖ, blir enklare där ute i världen, i övrigt välj något trevligt och inte för utspejsat namn det är ens barns liv inte ens egna ego det ska handla om. Vill man ha ett spejsat namn så kan man byta ut sitt egna namn istället kan man ju känna när man ser en del barns namn!

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebab i USB hålet:

Benony är ett starkt Y-namn som garanterar framtida fängelsevistelser.

Bra tips, @Kebab i USB hålet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Sköna dubbelnamn.
Leif-conny, kent-morgan, jens-henrik, petter-niklas.

Tror du glömde Kent-Jesus. Tips om man vill vara först med ett namn!

Permalänk
Medlem

Öknamn går ju ofta att rimma fram, så jag och min fru har suttit många gånger och värkt fram eventuella rim efter att hon och hennes kompis var Moa-toa och Cissi-pissi i skolan. Om det är något du oroar dig för så kanske undvik Mille-pille och Valle-balle

Love (och en del andra hederligt svenska/nordiska namn) är kanske lite knepigare om man ska ut i världen senare i livet. Så jag brukar också tänka mig hur en engelsman etc skulle läsa namnet. Ibland blir det svårt, ibland lite lustigt, ibland bara annorlunda men helt ok

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Om barnet skall ha två förnamn är det bäst om tilltalsnamnet är först.

Visa signatur

Intel i7 12700K | Noctua NH-D15 | MSI MAG Z690 Tomahawk WiFi | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 2x16GB | Asus GeForce RTX 3080 Ti TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro Series MZ-V8P500BW 500GB | 2x Samsung 980 Pro Series MZ-V8P1T0BW 1TB | Be Quiet! Pure Power 11 FM 1000W | Win 11 | Fractal Design Define 7 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Sköna dubbelnamn.
Leif-conny, kent-morgan, jens-henrik, petter-niklas.

Skulle inte rekommendera det sista dock, just den kombinationen används till något helt annat, och skulle väl kunna ge upphov till att barnet blir retad...

Skrivet av pTr_17:

Om barnet skall ha två förnamn är det bäst om tilltalsnamnet är först.

+1 på det, krånglar bara till det i onödan.

Permalänk
Medlem

Vi hade som krav att namnen ska fungera lika väl på svenska som engelska, och vara relativt korta/enkla. Så det blev Lukas & Liam

Permalänk

Styv-Björn är ett väldigt fult namn.

Permalänk
Medlem

Får jag fråga, var kommer namnet Milton i från som folk döper sina barn till? För det är ett bra mycket vanligare namn nu, jag hade aldrig hört om det tidigare, förutom Milton Friedman då, men jag antar att folk inte går ut i massa och döper sina barn efter honom?

Är det en musikant eller författare eller är det bara att en person gjorde det, sedan har folk börjat gilla det och det spred sig? Eller är det en farfar eller morfar i detta fallet kanske....

Jag frågar här för att jag kan liksom inte fråga en förälder jag träffar som har en son som heter det, det har varit nära några ggr, men lyckats hålla mig.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hipshot:

Får jag fråga, var kommer namnet Milton i från som folk döper sina barn till? För det är ett bra mycket vanligare namn nu, jag hade aldrig hört om det tidigare, förutom Milton Friedman då, men jag antar att folk inte går ut i massa och döper sina barn efter honom?

Är det en musikant eller författare eller är det bara att en person gjorde det, sedan har folk börjat gilla det och det spred sig? Eller är det en farfar eller morfar i detta fallet kanske....

Jag frågar här för att jag kan liksom inte fråga en förälder jag träffar som har en son som heter det, det har varit nära några ggr, men lyckats hålla mig.

Det är ett efternamn som folk nu använder som förnamn.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag tror på att leta bakåt i släkten efter någon godhjärtad farbror som man tyckte om, alternativt någon framliden musiker som ligger en varmt om hjärtat. Det där med namn ändrar sig konstant, men det ska mycket till för att historien ska skrivas om, liksom. Nu lever vi ju i tider där barn heter samma sak som statisterna i en pilsnerfilm. Det är Elof och Enok och sånt. Om åtta år döps väl den första trettiotalisten på den här sidan om millenieskiftet till namnet Lennart. Jag tror att det är svårt att gå fel i den bemärkelsen.

Jag skulle bara undvika de här väldigt sökta, gärna internationella namnen som låter mer som ett artistnamn eller en bifigur i en dråplig roman. I synnerhet i kombination med ett väldigt alldagligt efternamn. Det kan vara svårt att axla ett namn som Angie Persson, Nimbus Sundgren eller Dakota Wiberg.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

SCB brukar väl släppa en lista med årets vanligaste namn på nyfödda? Kan ju vara nåt att kolla in för att undvika de allra vanligaste.

De brukade, i år, dvs listor gällande förra året, var sista året.

Citat:

Namnstatistiken kommer att upphöra från och med 2024. Anledningen är att SCB prioriterar framställning av annan statistik. Ingen ytterligare uppdatering kommer att ske av Namnsök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Julius
André
Sigvard

Julius den förste i sitt namn, den tredje att få toaletten på morgonen, den andra i ätten Jussit.

Målsman hade jag tänkt döpa min unge i mellannamn iaf om jag får nån. Så slipper jag skriva på papper hela tiden. Delegera det tills målsman istället.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Officiell jultomte

Om du har en partner så kan ni båda skaffa appen "Kinder". Det är som Tinder fast för barnnamn. Ni Swipear på namn ni gillar/inte gillar. Sen i slutet får ni se vilka namn ni har "Matchat" med. Kul grej om man vill se vilka namn man är överens om. Tips bara

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Allan är namnet som jag kommer lämna oanvänt efter två döttrar.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Eskil, Erling, Sigurd.

Permalänk

Vi resonerade i att vi inte ville att halva skolan skulle ha samma namn som vår son, med det sagt inget obskyrt namn utan en Sigge, varken mer eller mindre!

Visa signatur

Cooler Master NR200P Orange Edition | ASUS ROG Strix B550-i | AMD Ryzen 5600x | MSI Suprim X 3080 (deshroud + Noctua 120mm x2) | HyperX Fury 3600mhz 2x16GB | WD SN750 1TB | Noctua C14s push/pull + Noctua 120mm x2 | Corsair SF750

Permalänk
Medlem

Fidel = som betyder Att tro [på något] och Trogen.
Undvik Robert = robber...
Roaming = En kille på frammarch alltid på glid och på språng...:)
Radovic som betyder Glad. Om Radovic själv får välja...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Bestämt oss för namnet Noah, trots att det är top1 flera år i rad.