epost@egendomän.se -> gmail. Vart ska jag ha mina domäner?

Permalänk
Medlem

epost@egendomän.se -> gmail. Vart ska jag ha mina domäner?

Just nu har jag min domän på websupport men jag gillar det inte.

Domänen använder jag till min pappa som har e-post "namn@egendomän.se" som vidarebefordrar till hans gmail, samt skickar han från gmail så kommer det från "namn@egendomän.se" när andra ser hans mail.

Just nu betalar jag 236kr inkl moms för domän + 120kr för möjligheten att använda vidarebefordra mail. (per år)

Finns det något bättre och billigare ställe?
Jag använder det endast för att få en egen mailadress, jag hostar inget.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk

Jag har liknande men skillnaden att jag använder dns-inställningar för e-post. Jag hade också websupport tills för ett år sedan med samma upplägg som du men det var gratis för dns/vidarebefodring innan de la till de 120 kr som du betalar. Jag bytte till Simply och betalar bara för domän (ca 190kr år) men då ingår egen dns-hantering dock inte vidarebefodring. De har även olika guider för gmail m.fl.

Jag har ett gmail-konto fast med min egna domän namn@egendomän.se som konto. Och istället för att websupport /simply tar emot e-post och vidarebefordrar så tar jag emot dem direkt i gmail. Det finns andra som även erbjuder egna dns-inställningar för hantering av e-post med egen domän. Tror apple erbjuder det om du har deras tjänster.

Jag har inte vidare koll på dns och liknande, men lite läsning och guider så var det inte så komplicerat. Se bara till att inte säga upp din nuvarande tjänst innan du ändrar, tror man måste kunna bekräfta på sin namn@egendomän.se om man registrerar det som ett konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlipperyPenny:

Jag har liknande men skillnaden att jag använder dns-inställningar för e-post. Jag hade också websupport tills för ett år sedan med samma upplägg som du men det var gratis för dns/vidarebefodring innan de la till de 120 kr som du betalar. Jag bytte till Simply och betalar bara för domän (ca 190kr år) men då ingår egen dns-hantering dock inte vidarebefodring. De har även olika guider för gmail m.fl.

Jag har ett gmail-konto fast med min egna domän namn@egendomän.se som konto. Och istället för att websupport /simply tar emot e-post och vidarebefordrar så tar jag emot dem direkt i gmail. Det finns andra som även erbjuder egna dns-inställningar för hantering av e-post med egen domän. Tror apple erbjuder det om du har deras tjänster.

Jag har inte vidare koll på dns och liknande, men lite läsning och guider så var det inte så komplicerat. Se bara till att inte säga upp din nuvarande tjänst innan du ändrar, tror man måste kunna bekräfta på sin namn@egendomän.se om man registrerar det som ett konto.

Ah då ska jag kolla på det!

Ska jag vara helt ärlig så minns jag inte hur jag satte upp pappas, det var på binero tiden för många år sedan. Försökte mig på att sätta upp min egen epost/domän här i våras när jag sökte jobb men gick bet 😆.

Ska jag ändå försöka mig på min egen så behöver jag hitta ett bättre / billigare hotell först o ha det på.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

På oderland.se kan du vidarebefordra mejl utan extra kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlipperyPenny:

Jag har liknande men skillnaden att jag använder dns-inställningar för e-post. Jag hade också websupport tills för ett år sedan med samma upplägg som du men det var gratis för dns/vidarebefodring innan de la till de 120 kr som du betalar. Jag bytte till Simply och betalar bara för domän (ca 190kr år) men då ingår egen dns-hantering dock inte vidarebefodring. De har även olika guider för gmail m.fl.

Jag har ett gmail-konto fast med min egna domän namn@egendomän.se som konto. Och istället för att websupport /simply tar emot e-post och vidarebefordrar så tar jag emot dem direkt i gmail. Det finns andra som även erbjuder egna dns-inställningar för hantering av e-post med egen domän. Tror apple erbjuder det om du har deras tjänster.

Jag har inte vidare koll på dns och liknande, men lite läsning och guider så var det inte så komplicerat. Se bara till att inte säga upp din nuvarande tjänst innan du ändrar, tror man måste kunna bekräfta på sin namn@egendomän.se om man registrerar det som ett konto.

Kollade på simply och deras gmail-guide, men de säger att man skall skapa en mail i deras kontrollpanel, e-mail's ingår inte i deras gratiskonto?
Hur har du löst detta?

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

loopia.se är billigare

Permalänk
Medlem

Kolla Inleed.se

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Recall:

Kolla Inleed.se

Jag kontaktade faktiskt inleed och flyttade en domän dit (äger två varav en använder jag inte alls).
Men de svarade luddigt och fick det att låta som att man kunde vidarebefordra mail gratis, men så var inte fallet.

Dock kan jag kanske leva med 19kr/mån, vill gärna bort från websupport
Ska testa o se om det funkar som jag vill med min domän först innan jag flyttar pappas.

Har någon annan något billigare/bättre tips så tar jag gärna det.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk

Varför använder man domän?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför använder man domän?

För att det är betydligt roligare att ha nån annan mailadress än @gmail.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlipperyPenny:

Jag har liknande men skillnaden att jag använder dns-inställningar för e-post. Jag hade också websupport tills för ett år sedan med samma upplägg som du men det var gratis för dns/vidarebefodring innan de la till de 120 kr som du betalar. Jag bytte till Simply och betalar bara för domän (ca 190kr år) men då ingår egen dns-hantering dock inte vidarebefodring. De har även olika guider för gmail m.fl.

Jag har ett gmail-konto fast med min egna domän namn@egendomän.se som konto. Och istället för att websupport /simply tar emot e-post och vidarebefordrar så tar jag emot dem direkt i gmail. Det finns andra som även erbjuder egna dns-inställningar för hantering av e-post med egen domän. Tror apple erbjuder det om du har deras tjänster.

Jag har inte vidare koll på dns och liknande, men lite läsning och guider så var det inte så komplicerat. Se bara till att inte säga upp din nuvarande tjänst innan du ändrar, tror man måste kunna bekräfta på sin namn@egendomän.se om man registrerar det som ett konto.

Jag är i samma sits:
- Jag har tre mailadresser (för samma domän) hos Websupport
- Skulle vilja konsolidera allt till att bara ha en domän, och hantera all mail i samma gmail-konto (alltså regga en gmail med en av adresserna jag redan har, och få bort allt annat)

Tips på hur man går till väga? Finns det bättre sätt än att ändra mailadress överallt man registrerat?

Jag tänkte mig att jag skulle kunna registrera ett gmail-konto med namn@mindomän.com, och sedan bara sätta någon catchall-regel hos domänhotellet, så att alla mail går till min gmail.

Går det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

För att det är betydligt roligare att ha nån annan mailadress än @gmail.com

Inte bara roligare utan säkrare mm. Gmail kan försvinna när dom (Google) har lust med det, egen domän försvinner aldrig. Väldigt förenklat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Inte bara roligare utan säkrare mm. Gmail kan försvinna när dom (Google) har lust med det, egen domän försvinner aldrig. Väldigt förenklat...

Tror du blandar ihop domän och maillagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Tror du blandar ihop domän och maillagring.

Som jag skrev, väldigt förenklat. Dom flesta (som jag känner) har både domän och maillagring som en tjänst hos något företag. Självklart kan man ha precis hur man vill, man kan ha sin domän på ett ställe och sina mail lagrade någon annanstans. Det var just därför jag skrev väldigt förenklat...

Permalänk
Skrivet av CusmaR:

Kollade på simply och deras gmail-guide, men de säger att man skall skapa en mail i deras kontrollpanel, e-mail's ingår inte i deras gratiskonto?
Hur har du löst detta?

Jag tror att den guiden du kollar på är kopplat till att man har deras webhotell-tjänst där e-mail hantering ingår. Precis som du idag har på webbsupport. Alltså mer hur man ställer in pop3/imap i mail-klienter. Jag tror att det enklaste är att testa några av de andra förslagen som andra har kommit med. Mitt förslag bygger på att du måste skaffa en "operatör" som du kan peka dns till så att mailen kommer dit direkt och inte via exempelvis websupport.

Det jag har idag är gamla G Suite som var ett gmail för företag och organisationer men som man kunde skaffa gratis. Det var meningen att det skulle sluta fungerar för ett år sedan och övergå till Google Workspace som har en årskostnad men av någon anledning så lät de oss vara kvar. Jag kan även använda Apple då det ingår i deras icloud plus, men då betalar jag för denna tjänst. Så jag tror mitt förslag blir dyrare och lite krångligare än att bara låta det skötas via en domänoperatör.

Permalänk
Skrivet av izzie:

Jag är i samma sits:
- Jag har tre mailadresser (för samma domän) hos Websupport
- Skulle vilja konsolidera allt till att bara ha en domän, och hantera all mail i samma gmail-konto (alltså regga en gmail med en av adresserna jag redan har, och få bort allt annat)

Tips på hur man går till väga? Finns det bättre sätt än att ändra mailadress överallt man registrerat?

Jag tänkte mig att jag skulle kunna registrera ett gmail-konto med namn@mindomän.com, och sedan bara sätta någon catchall-regel hos domänhotellet, så att alla mail går till min gmail.

Går det?

Nu har jag bara min domän hos Simply och all mail ramlar direkt in på gmail/(G Suite/google workspace) via ompekning av dns. Men väl där har jag ställt in en catch all-adress så allt innan @mindomän.se ramlar in där.

Men websupport verkar också ha denna funktion: https://kunskap.websupport.se/kb/catch-all/

Permalänk

Vad är det som är "fel" med websupport?
Sitter och funderar på hur jag ska använda min domän för epost.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Jag har haft Binero/Websupport sen förataget bytte till namnet Binero. Men efter försäljningen till Loopia, så har tjänst bara blivit dyrare och dyrare och fungerat sämre och sämre. Gick från att ha ett webbhotell till bara e-post konto hos dom. Men när dom höjde priserna igen, så började jag leta efter ett alternativ och hittade Egensajt och gjorde flytten i somras.

Men har funderat mycket på senaste hur värt det är att ha en egen domän med e-mail. Känns bara som man krånglar till det, är enklare och billigare att knyta allt till en mail tjänst, som gmail eller liknande. Även om det innebär att man betalar på andra sätt.