Hemmaserver/router diskussion

Permalänk

Hemmaserver/router diskussion

Tjena, går och ältar lite vad man skall tänkas sätta upp för hemmanätverk och self host tjänster. Idag kör jag en vanlig dator med låg förbrukning. Proxmox och sen diverse väsentliga tjänster så som vpn, lösenordshanterare, mail etc.

Dock måste jag ha något mer kraftfull maskin eftersom jag skall upp till 10gbit hemma. Ovanpå detta skall jag också eventuellt köra truenas och i framtiden koppla två kanske tre kameror till denna server. Jag kommer köra Proxmox sen opensense och truenas. En 10gbit nic till en 10gbit switch som endast skall gå till en dator. Så 10gbit lina till en dator i hemmet med resten högst 1gbit

Nu till den stora frågan, tänker plocka en billig speldator från nätet. Eller vad har en riktig server för fördelar? (ljud och värme är inga bekymmer)

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Swedishg33k95:

Tjena, går och ältar lite vad man skall tänkas sätta upp för hemmanätverk och self host tjänster. Idag kör jag en vanlig dator med låg förbrukning. Proxmox och sen diverse väsentliga tjänster så som vpn, lösenordshanterare, mail etc.

Dock måste jag ha något mer kraftfull maskin eftersom jag skall upp till 10gbit hemma. Ovanpå detta skall jag också eventuellt köra truenas och i framtiden koppla två kanske tre kameror till denna server. Jag kommer köra Proxmox sen opensense och truenas. En 10gbit nic till en 10gbit switch som endast skall gå till en dator. Så 10gbit lina till en dator i hemmet med resten högst 1gbit

Nu till den stora frågan, tänker plocka en billig speldator från nätet. Eller vad har en riktig server för fördelar? (ljud och värme är inga bekymmer)

En riktig server är ofta byggd för stabilitet och utbyggbarhet. ECC-minne, inte överdriven klockfrekvens, många PCIe-banor, redundant strömförsörjning och multipla inbyggda nätverkskort. Inte sällan kan du hitta moderkort med förmånligt prissatt HBA, vilket gör sig väl för mjukvaruraid.

Nackdelen är pris och ljudnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Tjena, går och ältar lite vad man skall tänkas sätta upp för hemmanätverk och self host tjänster. Idag kör jag en vanlig dator med låg förbrukning. Proxmox och sen diverse väsentliga tjänster så som vpn, lösenordshanterare, mail etc.

Dock måste jag ha något mer kraftfull maskin eftersom jag skall upp till 10gbit hemma. Ovanpå detta skall jag också eventuellt köra truenas och i framtiden koppla två kanske tre kameror till denna server. Jag kommer köra Proxmox sen opensense och truenas. En 10gbit nic till en 10gbit switch som endast skall gå till en dator. Så 10gbit lina till en dator i hemmet med resten högst 1gbit

Nu till den stora frågan, tänker plocka en billig speldator från nätet. Eller vad har en riktig server för fördelar? (ljud och värme är inga bekymmer)

Mitt tips är att titta efter begagnade serverdelar.

Här har du en en bra combo med moderkort, CPU och RAM, till ett svårslaget pris.
https://www.ggsp.se/oevriga/supermicro-x10srm-tf-e5-2698-v3-1...

Permalänk
Medlem

Jämfört med konsument-hårdvara tycker jag att workstations och serverhårdvara har följande skillnader i huvudsak:
+ stöd för mycket mer RAM (och det är riktigt billigt begagnat)
+ stöd för felkorrigerande (ECC) RAM
+ stöd för fjärradministration/remote management/IPMI/BMC/iDRAC/iLO,... Kärt barn har många namn, men huvudpoängen är att du kan få skärmens bild över nätverket även utan OS, d.v.s. också när du är i BIOS, och man kan ladda upp en disk image-fil för att ominstallera OS var man än är. Men om du har datorn fysiskt tillgänglig så är det förstås mindre viktigt.
+ många fler PCIe-kanaler
+/- bättre support (men i praktiken inte när man köper begagnat)

Kör du TrueNAS eller vilket annat operativsystem som helst med ZFS så bör du ha ECC-minne, eftersom filsystemet är konstruerat så att lagring i mycket större grad ligger cachet i RAM-minnet.
Tänker du ha den i närheten (i ett rum där folk vistas) är det däremot andra saker som spelar roll, som t.ex. ljudnivå, då rackservrar väsnas vansinnigt. Då skulle jag snarare valt en arbetsstation. Har själv tidigare köpt Dell T5810 och HP Z440 från www.bargainhardware.co.uk till fördelaktiga priser.
Xeon v3/v4 är äldsta jag skulle köpt i dag eftersom de är första som har stöd för DDR4 och NVMe (funkar oftast via passiv PCIe-adapter, eftersom nästan så tidiga inga har m.2 på moderkortet).

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.