Permalänk
Medlem

Ny mus, för stora händer.

Körde flera år med en Logitech Performance MX, satt som gjuten i min hand. Tyvärr har jag tappat bort donglen, och musen är nog 8-10år så finns nog inga reservdelar att köpa. Jag har sökt lite men inte hittat något.
Nu har jag haft en Logitech M705 i några år men blir trött i både arm och hand efter en liten stund för den är för liten.
Så nu söker jag en ny mus för lite större händer, har tittat runt men inte hittat något som tilltalar.
Jag har oftast köpt Logitech men är öppen för fler alternativ, passform är viktigast. Behöver inte vara trådlös.
Frågan är till er med lite större händer, vad har ni för "perfect fit"?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur stora händer jag har men jag har en Logitech MX Master 3S och jag tycker att den ligger skönt i handen. Den är klart bulligare än många andra möss jag har använt.

Permalänk
Snusfri

Jag har runt 13-14 i storlek på handskar så har rejäla dasslock till nävar.
Kör med en MX Master 3 idag som jag är sjukt nöjd med, passar oss med större händer riktigt bra.
MX Master 3S är uppföljaren som är något bättre.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Feel your pain, inte lätt och hitta stora möss!!

Permalänk
Medlem

Alla möss är "för" små för mig, men jag kör klogrepp så för min del så får dom gärna vara så absolut små o lätta som det bara går så dom knappt märks.

Permalänk
Medlem

T6600 är nog i största laget, liite mindre. Men Logitech MX Master 3S låter som något att prova. Får kolla upp lite mått på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Alla möss är "för" små för mig, men jag kör klogrepp så för min del så får dom gärna vara så absolut små o lätta som det bara går så dom knappt märks.

Det är just klogreppet som tröttar ut min arm. Skulle råda dig att skaffa en större om du sitter några timmar om dagen, är det bara korta sessioner kanske det inte gör så stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Kör en trådad Razer DeathAdder Elite just nu. Sugen att hoppa över på trådlöst och tänkte då testa Razer DeathAdder V3 Pro om den skulle sjunka i pris lite.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem

Använder MIONIX NAOS pro, är på min tredje nu. Det är den 'enda' musen som jag kan använda, dock räcker den fortfarande inte till.

Mina händer är 21-11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av samurai:

Kör en trådad Razer DeathAdder Elite just nu. Sugen att hoppa över på trådlöst och tänkte då testa Razer DeathAdder V3 Pro om den skulle sjunka i pris lite.

Tack för tipset, men efter att ha haft en ergonomisk stor, "svängd" mus så kan jag inte gå tillbaka till en rak. Men till min server har jag en gammal klassiker, en Microsoft Intellimouse USB. Rak och ganska obekväm men det blir bara korta sessioner när hårdvara byts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Använder MIONIX NAOS pro, är på min tredje nu. Det är den 'enda' musen som jag kan använda, dock räcker den fortfarande inte till.

Mina händer är 21-11.

Hur mäts händer? Vad säger siffrorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZX81:

Körde flera år med en Logitech Performance MX, satt som gjuten i min hand. Tyvärr har jag tappat bort donglen, och musen är nog 8-10år så finns nog inga reservdelar att köpa. Jag har sökt lite men inte hittat något.

Förstår precis vad du menar. Har själv en Performance MX som jag håller liv i så gott jag kan, har bland annat fått byta vänsterknappens brytare 4 gånger på grund av att den börjat dubbelklicka vid enkelklick och att den "tappar" när man markerat text eller dragit runt filer. Helt klart värt att hålla liv i på grund av passformen och scrollhjulet som är guld värt på jobbet när man snabbt behöver scrolla genom långa PDF dokument för att hitta specifika artikelnummer osv.

Om du också vill fortsätta hålla liv i din Performance MX så behöver du bara köpa en ny Unifying reciever. Är samma för alla Logitech produkter som har den orangea symbolen. Du behöver bara ladda ner Logitechs mjukvara för att para ihop den med din mus.

Finns bland annat på Inet:
https://www.inet.se/produkt/6607183/logitech-unifyingmottagar...

Om du ändå vill köpa en ny mus så är nog Logitech MX Master 3S det närmsta du kan komma din Performance MX.

Visa signatur

CPU: i5 9600K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slysor:

Förstår precis vad du menar. Har själv en Performance MX som jag håller liv i så gott jag kan, har bland annat fått byta vänsterknappens brytare 4 gånger på grund av att den börjat dubbelklicka vid enkelklick och att den "tappar" när man markerat text eller dragit runt filer. Helt klart värt att hålla liv i på grund av passformen och scrollhjulet som är guld värt på jobbet när man snabbt behöver scrolla genom långa PDF dokument för att hitta specifika artikelnummer osv.

Om du också vill fortsätta hålla liv i din Performance MX så behöver du bara köpa en ny Unifying reciever. Är samma för alla Logitech produkter som har den orangea symbolen. Du behöver bara ladda ner Logitechs mjukvara för att para ihop den med din mus.

Finns bland annat på Inet:
https://www.inet.se/produkt/6607183/logitech-unifyingmottagar...

Om du ändå vill köpa en ny mus så är nog Logitech MX Master 3S det närmsta du kan komma din Performance MX.

Tack för svar, låter lovande. Men jag har en Logitech M705 med en Unifying reciever, men Performance MX detekteras inte, även om jag stänger av M705:an.
Har bara testat med vanligt alkaliskt batteri och den "tänder upp" dioderna på högersidan men inte mer.
Vill ha liv i den igen.
Testar med en omstart av datorn och bara Performance MX aktiv. Håller tummarna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZX81:

Tack för svar, låter lovande. Men jag har en Logitech M705 med en Unifying reciever, men Performance MX detekteras inte, även om jag stänger av M705:an.
Har bara testat med vanligt alkaliskt batteri och den "tänder upp" dioderna på högersidan men inte mer.
Vill ha liv i den igen.
Testar med en omstart av datorn och bara Performance MX aktiv. Håller tummarna!

Du måste använda Unifying Software för att para ihop dem, annars går det inte.

Ladda ner den här:
https://support.logi.com/hc/sv/articles/360025297913

Du måste välja operativsystem för att kunna ladda ned programmet. Du får upp en meny via den lilla pilen på vänster sida. Det är lite otydligt, så jag bifogar en bild.

Du kan ha flera möss, tangentbord med mera kopplade till samma reciever (upp till 6st), så du behöver inte heller ta bort parningen med din M705 (men du vill nog ha den avstängd när du använder din Performance MX).

Visa signatur

CPU: i5 9600K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slysor:

Förstår precis vad du menar. Har själv en Performance MX som jag håller liv i så gott jag kan, har bland annat fått byta vänsterknappens brytare 4 gånger på grund av att den börjat dubbelklicka vid enkelklick och att den "tappar" när man markerat text eller dragit runt filer. Helt klart värt att hålla liv i på grund av passformen och scrollhjulet som är guld värt på jobbet när man snabbt behöver scrolla genom långa PDF dokument för att hitta specifika artikelnummer osv.

Om du också vill fortsätta hålla liv i din Performance MX så behöver du bara köpa en ny Unifying reciever. Är samma för alla Logitech produkter som har den orangea symbolen. Du behöver bara ladda ner Logitechs mjukvara för att para ihop den med din mus.

Finns bland annat på Inet:
https://www.inet.se/produkt/6607183/logitech-unifyingmottagar...

Om du ändå vill köpa en ny mus så är nog Logitech MX Master 3S det närmsta du kan komma din Performance MX.

Satan i gatan, tror det gick i kallingarna. Den funkar igen.
Så oerhört tacksam. JIPPI!
Runt 1500kr sparade, bra julklapp. Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZX81:

Satan i gatan, tror det gick i kallingarna. Den funkar igen.
Så oerhört tacksam. JIPPI!
Runt 1500kr sparade, bra julklapp. Tack.

Grattis!

Performance MX är verkligen en fantastisk mus, så onödigt att byta ut den om man inte måste.

Visa signatur

CPU: i5 9600K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slysor:

Grattis!

Performance MX är verkligen en fantastisk mus, så onödigt att byta ut den om man inte måste.

Den är den skönaste musen för min hand, känner direkt skillnad när man slipper kupa över en liten.
Letade lite andra grejer i klädkammaren med alla dator/elektronik/"övrigt bra att ha" grejer och hittade musen men inte receivern.
Nu är jag riktigt glad!
Åter igen TACK!
Nu ska den skötas som den juvel den är!

Permalänk
Medlem

Ser att det har löst sig, men tipsar ändå om Logitech Signature M650 L.
Hyfsat stor och fungerar för mig med stora händer. Dock så spelar jag aldrig vid datorn, bara lite surf och sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kotte456:

Ser att det har löst sig, men tipsar ändå om Logitech Signature M650 L.
Hyfsat stor och fungerar för mig med stora händer. Dock så spelar jag aldrig vid datorn, bara lite surf och sånt.

Jag är inte en gamer heller, spelade av mig redan på C64:an, sedan dess är det mest programmering och databaser, surf och sök som gäller. Ska kolla upp ditt tips, bra att ha en bakdörr öppen om något "skiter sig" med min underbara Performance MX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZX81:

Det är just klogreppet som tröttar ut min arm. Skulle råda dig att skaffa en större om du sitter några timmar om dagen, är det bara korta sessioner kanske det inte gör så stor skillnad.

Har klogreppat mina möss i många år i många timmar om dan utan några som helst problem. Har en rätt normalstor mus just nu men funderar på att 3D-printa ett nytt väldigt minimalt skal till den för att få ner storlek o vikt ännu mer

Men du är säker på att det är storleken o inte vinkeln då? Känner några som har problem med händerna om dom sitter för länge med en vanlig mus, men med en Logitech MX Vertical däremot så kan dom sitta längre utan att få ont.

Permalänk
Medlem

Jag var i liknande problem nyligen och fick hjälp i en annan tråd här på swec. Vill tipsa om att kolla på https://www.eloshapes.com/ för att jämföra musstorlekar.

Riktigt kul att det löste sig för dig TS!

Visa signatur

i5 10600K @ stock med Noctua NH-U14A | Asus Prime Z490M-Plus | Palit GeForce RTX 3070 GamingPro 8GB | VENGEANCE LPX 2x16GB DDR4 DRAM 3200MHz CL16 | Fractal Design Define Mini C | Samsung 970 EVO NVMe 500GB | Samsung 860 EVO 1000GB | AOC 27G2U | Corsair RM750x V2 80+ Gold | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av ZX81:

Det är just klogreppet som tröttar ut min arm. Skulle råda dig att skaffa en större om du sitter några timmar om dagen, är det bara korta sessioner kanske det inte gör så stor skillnad.

Skaffa ännu mindre och använd fingertip, eller om du inte spelar något så kan en trackball vara guld.