Permalänk
Medlem

Dell Dimension 4400. Kommer ej in.

Hej

Jag har en stationär dator Dell Dimension 4400 från 2002.Jag använde den intensivt 10-12 år och lagrade mängder med bilder och filmer i den. Det var aldrig några problem med den innan. Jag skulle nu starta upp den för att titta på innehållet etc. men jag kommer inte in utan hamnar i läge där jag inte har en aning om vad jag ska och kan göra för att kunna komma igenom och in på vanligt vis.
Se bild.
Finns det någon guide eller liknande hur man väljer för att kunna komma vidare? Kan det vara ett problem att det gått ett decennium sedan den var igång senast och isåfall hur avhjälpa? Jag har för mig att det är Windows XP installerat på den. Dock saknas cd-rom för XP. Skulle det kunna funka med nån typ av "start-up/reboot" CD-rom för att kanske kunna kicka igång den? Eller något kommando eller liknande?

Tack

Permalänk
Medlem

Inte alls omöjligt att disken el något annat där gett upp, alternativt att det hänt något med partitionen el installationen. Även risk för bitröta el annan datakorruption.
Oavsett vilket så finns det ingen direkt guide att följa, då det krävs mer än så och kan vara olika saker. För många saker som kan vara fel för att kunna säga något säkert, man måste testa och se.

Det är långt ifrån säkert att den går att starta som vanligt, men fokus bör vara på ev lagrad data snarare än att få igång datorn som vanligt.

Det som ligger närmast är att antingen boota från ett USB-minne och kolla om det går att se något på disken, alternativt ansluta disken till en annan dator. Verkar som att den datorn inte hade SATA-diskar utan IDE, därmed inte heller bara att plugga in disken i vilken stationär som helst. Kräver adapter.
Vad står det under fliken boot? Den vore mer intressant att se.

Permalänk
Medlem

Vad har du för val under fliken "Boot"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Inte alls omöjligt att disken el något annat där gett upp, alternativt att det hänt något med partitionen el installationen. Även risk för bitröta el annan datakorruption.
Oavsett vilket så finns det ingen direkt guide att följa, då det krävs mer än så och kan vara olika saker. För många saker som kan vara fel för att kunna säga något säkert, man måste testa och se.

Det är långt ifrån säkert att den går att starta som vanligt, men fokus bör vara på ev lagrad data snarare än att få igång datorn som vanligt.

Det som ligger närmast är att antingen boota från ett USB-minne och kolla om det går att se något på disken, alternativt ansluta disken till en annan dator. Verkar som att den datorn inte hade SATA-diskar utan IDE, därmed inte heller bara att plugga in disken i vilken stationär som helst. Kräver adapter.
Vad står det under fliken boot? Den vore mer intressant att se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Vad har du för val under fliken "Boot"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Inte alls omöjligt att disken el något annat där gett upp, alternativt att det hänt något med partitionen el installationen. Även risk för bitröta el annan datakorruption.
Oavsett vilket så finns det ingen direkt guide att följa, då det krävs mer än så och kan vara olika saker. För många saker som kan vara fel för att kunna säga något säkert, man måste testa och se.

Det är långt ifrån säkert att den går att starta som vanligt, men fokus bör vara på ev lagrad data snarare än att få igång datorn som vanligt.

Det som ligger närmast är att antingen boota från ett USB-minne och kolla om det går att se något på disken, alternativt ansluta disken till en annan dator. Verkar som att den datorn inte hade SATA-diskar utan IDE, därmed inte heller bara att plugga in disken i vilken stationär som helst. Kräver adapter.
Vad står det under fliken boot? Den vore mer intressant att se.

Tack!!
Vilken typ av USB-minne snackar vi om isåfall?

Permalänk
Medlem

Vad står det under "Boot device priority"?

Handlar om att man skapar något slags bootbart media, som funkar för den datorn. Kan vara en utmaning då den är väldigt gammal. Inte helt enkelt att hitta något som funkar för ändamålet och kan kräva att man antingen bygger sitt eget el letar bland mer tveksamma källor, kan ev krävas el åtminstone vara enklare att man bränner en skiva snarare än USB-minne.

Men allra enklast, som visserligen kostar lite, är att skaffa en "IDE till USB"-adapter. Då kan du enkelt ansluta disken till vilken dator som helst, precis som ett USB-minne el extern disk.
Se till att det även ingår strömförsörjning då det krävs för att driva disken, eftersom det inte räcker med USB.
Skaffar du den typen som har både IDE och SATA i samma så kan den vara mer användbar även framöver, el lättare att sälja vidare.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut under "Boot Device Priority"?
Det bör finnas en lista med olika val så som lagringsmedia, floppy?, cd, etc.

Kontrollera att din disk ligger som första enhet i listan.
Finns inte disken ens med som alternativ så kan det eventuellt finnas någon inställning under "Advanced" istället men risken är stor att är något annat problem med disken.
Om du av någon anledning kopplat ur disken, kanske bytt plats på den på kabeln med cd/dvd-läsare, om båda är PATA(IDE) så är det bra att veta att beroende på hur enheterna är konfigurerde samt beroende på vilken typ av kabel det är så kan det vara av betydelse till vilken kontakt på kabeln enheterna är anslutna.
Sedan vill jag minnas att vissa BIOSar/kontroller inte gillar att ha en enhet är inkopplad som "slave" på kabeln utan att någon "master" är ansluten.

Värt att notera är att det är tydligt att batteriet på moderkortet är slut då klocka och daturm är helt fel.

Permalänk

Börja med att ställa in rätt datum och tid. Sedan sök efter HD innan du börjar kladda med massa USB stickor.

Visa signatur

Main Computer:
CPU: Intel I9 12900K MB: Asus Prime Z690-P D4 Chassi: Obsidian 750D PSU: Corsair RM850x V2
CPU FAN: Noctua NH-U12A chromax black GPU: Gigabyte 1060 GTX RAM: 64GB DDR4 HD1 OS: MSI SPATIUM M480 PCIe 4.0 NVMe M.2 1TB HD2 VM-Ware: Kingston SSDNow A400 960GB HD3 Lagring: Western Digital Black - 2TB Chassi FAN: Noctuna 4x120mm

Permalänk

Är den ca 10år gammal och har ståt utan ström så är cm2023 batteriet på moderkortet slut. Så man måste ställa in alla funktioner,lägen i bios för att den skall starta. Samt kanske dunka i ett nytt batteri ifall om att, kostar inte mycket. Alltså hdd ordning vid boot. Klocka datum minnes hastighet, vilken cpu m.m.

Datan på disken/diskarna finns nog där. Så testa med bios innan köp av adaptrar, usb minne, ominstallation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mavicxp21:

Börja med att ställa in rätt datum och tid. Sedan sök efter HD innan du börjar kladda med massa USB stickor.

Som andra redan nämnt:
Du måste ha rätt datum och tid i BIOS och kontrollera även att du har ställt in rätt disk att boota från.
BIOS-batteriet kan också behöva bytas efter så lång tid.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Med tanke på åldern och beroende på märke av hårddisk kan du råkat utför olika saker. Denna guide gäller endast mekaniska gamla diskar. Gäller ej SSD och ej heller M2 osv. Har du tur behöver du bara plocka ur disken ur din dator, låta den sedan stå ett tag så den kommer ner i rumstemperatur. Stoppa sedan in den i en fryspåse, se till att så lite luft som möjligt finns i fryspåsen. Stoppa sedan in disken som ligger i fryspåsen i frysen i exakt 1 dygn. Dagen efter ta ur den och koppla in den snabbt och starta upp datorn. Det du gör är att du chockar disken med hög och låg temperatur som kan få disknålarna att börja reagera igen och få igång din disk igen. Kopiera sedan över allt till en ny disk eller USB sticka.

förslag 2(gäller fortfarande mekanisk disk och endast gamla sådana) Beroende på diskmärke så kan det vara så att du även råkat utför en mycket gammal bugg som gör att kretskortets mjukvara som styr hårddisken har buggat ur. Som gör att du får det fel som du visat på fotot. Det vill säga du har inte uppdaterat mjukvaran på kretskortet som sitter på undersidan av din mekaniska hårddisk sedan du köpt den. För att lösa detta krävs en gammal Nokia modemkabel/laddkabel(om jag minns rätt, minns inte vilken av de då detta var över 12-15 år sedan jag råkade utför detta) som du måste sprätta kablarna på, koppla ihop de på rätt sätt med styrkortet som du kopplar in i en fungerande dator. På den fungerande datorn startar du telnet/putty eller hyperterm och på så sätt kan du laga styrkortet och få igång din hårddisk igen. Du programmerar om styrkortet via hyperterm/putty kommandon. Detta problem var vanligt förr, precis under Windows xp tiden och i början av windows 7 tiden. Alla guider hur man gör för att laga diskens styrkort på detta vis finns på youtube. Det var så jag räddade mina 3500-4500 familjebilder pga en hårddisk bugg under just den perioden. Kör google om du inte tror mig för det är just den buggen jag misstänker starkt att du råkat utför. Av det skäl att du skrev windows XP samt åldern på datorn.

Permalänk
Medlem

Håller med om det med boot-ordningen, därför jag frågade det, måste kollas så att den försöker starta från rätt disk.

CMOS-batteriet behövs för att hålla inställningar m m ja, men ställer man dem och sen försöker starta så hålls de nog tills man bryter strömmen.

Så:
1. Kontrollera att disken syns och att den försöker boota från rätt disk, ställ då även klockan +datumet rätt då det annars ev kan ställa till med saker inne i Windows.
2. Beroende på hur det går med ovanstående finns det olika vägar, som nämnts i tråden:
-Kontrollera så att allt sitter fast och rätt rent fysiskt.
-Adapter för anslutning av disken externt är väldigt mycket enklare att göra än att försöka med något annat boot-media.
-Om disken sen inte vill läsa rätt kan det bli aktuellt med någon av varianterna som @dl380g7 nämner, el skicka in till något dataräddningsföretag.