Permalänk
Medlem

Billig domän?

Förra året köpte jag en domän på one.com för 50kr så jag kunde använda den med min cloudflare tunnel. Nu fick jag mejl att det kostar 500kr att förnya.

Det var alldeles för dyrt. Nån som vet ett billigare alternativ?

Permalänk
Medlem

Vilken toppdomän det handlar om är relevant när det kommer till pris, (.se .com o.s.v.)

Permalänk
Medlem

Byt till en billigare toppdomän (.se kostar t.ex. 189kr per år att förnya) eller låt den nuvarande bli ledig igen och hoppa på ett "första-års-erbjudande" hos en annan registrator. Det är väl de alternativ som finns mig veterligen.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

.se kör jag men kan ta vad som helst egentligen, bara jag själv som använder den.

Jag säger nog bara upp den och reggar en ny någonannanstans då.

Permalänk

På siter som t.ex. Namecheap kan du hitta domäner för bara några dollar per år, även förnyingsavgiften.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

.se kör jag men kan ta vad som helst egentligen, bara jag själv som använder den.

Jag säger nog bara upp den och reggar en ny någonannanstans då.

Du kan ju flytta (eng. transfer) en domän annars, du måste inte byta namn bara för att slippa undan nuvarande registrar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Du kan ju flytta (eng. transfer) en domän annars, du måste inte byta namn bara för att slippa undan nuvarande registrar.

Och oftast med flytten av domänet, så förnyas den i regel alltid ett år till, vilket gör det lite enklare att förnya samt flytta den, sker i samma steg, så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Du kan ju flytta (eng. transfer) en domän annars, du måste inte byta namn bara för att slippa undan nuvarande registrar.

Får läsa på om detta. Spelar inte mig så stor roll egentligen, jag kan bara peka om till en ny domän ändå. Men vore ju skönt att slippa göra nåt också 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

På siter som t.ex. Namecheap kan du hitta domäner för bara några dollar per år, även förnyingsavgiften.

Ska kolla upp!

Permalänk
Livsnjutare 😎
Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Får läsa på om detta. Spelar inte mig så stor roll egentligen, jag kan bara peka om till en ny domän ändå. Men vore ju skönt att slippa göra nåt också 😂

Det är inget konstigt alls att göra om man inte har att göra med någon riktigt oseriös aktör som har registrerat domänen på sig själv*. Man begär ut en kod från den befintliga registraren som används för att föra över till den nya.

Exempel från Websupports supportsidor:
https://kunskap.websupport.se/kb/byta-registrar-domantransfer...

*Om jag inte missminner mig så råkade MTR Express ut för detta då den de byrå anlitat för att göra hemsidan vägrade släppa domänen, eller något i den stilen. Därför tvingades de byta från .se till .travel.

Permalänk
Medlem