Permalänk
Medlem

Grafik artefakter

Tjo,

Jag har haft det här lilla problemet än längre tid (2år+) men inte tänkt så jättemycket på det innan ganska nyligen igen.

Det är ingen raket till dator eller komponenter men det är en i7-7700K, GTX 1080ti, 32GB RAM.
Temperaturer verkar vara ok iaf om man får tro HW monitor.

Men jag får dessa artefakter och de behöver inte sitta på samma ställe, alltså lite överallt men aldrig mer än 2-3st åt gången.
Det "lustiga" är att de dyker bara upp i vissa spel som ex Eurotrucker Simulator 2, SWTOR och några till men spel som World of Warcraft, SCUM, Mincraft, Rust så fins de inte överhuvud taget.

https://svedis.se/artifakt3.mp4 (kort liten filmsnutt)

Det verkar vara skillnad på webbläsare med. Chrome och Edge syns de inte till i men i Firefox så dyker de upp i allt från kvällsblaskornas artiklar och/eller filmsnuttar.

Tittar jag på ex Netflix, Viaplay osv med Firefox visas inte dessa artefakter.

Datorn har varit ominstallerad, nya grafikdrivrutiner (provat äldre med) men är det ett gammalt måndagsexemplar på grafikkortet tro?

Några som har en idé eller två?

Permalänk
Medlem

Det där är inget roligt fel, för det kan vara så mycket.

Kan du ta en screen på värdena i Gpu-z när ditt grafikkort belastas tack.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det där är inget roligt fel, för det kan vara så mycket.

Kan du ta en screen på värdena i Gpu-z när ditt grafikkort belastas tack.

Här är både från HW monitor samt GPU-Z
Hotspot har varit uppe i 97grader, men annars stadiga 83grader under belastning.
Annars säger mig inte alla dessa siffror annat än att visst, kortet får arbeta men är det dags för pension till förmån för någon nyare generation?