Köpa digital Windows OEM licens

Permalänk
Medlem

Köpa digital Windows OEM licens

Hej,

Jag är i kast med att köpa min första barbone och återanvända ram och ssd från en hyffsat ny minidator som började lukta bränt och nu vägrar start sen min far körde in usb sladden från en powerbank i datorn istället för att ladda upp powerbanken från vägguttaget som jag instruerade. Förhoppningsvis är stickorna och disken ok? Eller riskerar jag o sabba de nya barebonegrejerna måntro om stickorna eller disken blivit skadade?

Nåja till min fråga. Är det säkert att köpa en digital Windows 11 OEM licens från nätet? Typ Kinguin, G2A o allt vad dom heter.
Är dom lagliga att köpa från och använda eller riskerar man att bli blåst eller att helt plötsligt få upp en sån här fin vattenstämpel att Windows licensen är ogiltig?
Tidigare har jag bara köpt HP o Acer datorer med Windows förinstallerad så det här blir första gången att köpa Windows separat
Det var hiskeligt dyrt att köpa Windows 11 från typ webhallen eller nån av datashopparna. Typ 1600-1700 för W11 home har jag för mig. Men det kanske är retail version?

Mvh
Robert

Permalänk
Medlem

Windows 11 kan du använda så gott som hur du vill med vissa begränsningar så som tema inställningar, samt att det kan pluppa upp tjat om att köpa en licens.
När det kommer till program och drivrutiner är det fritt fram att använda

Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Kan du leva med vattenmärket i högra hörnet så finns det ingen anledning att köpa en nyckel.

De samlar så mycket information om dig idag ändå via telemetri så det finns inget moraliskt fel att göra så.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt windowslicenser från liknande sidor flera gånger och har aldrig haft något problem. Men snart kommer någon hoppa in i tråden och berätta att pengarna går oavkortat till Hamas, Los Zetas eller något annat muppkollektiv men mig veterligen har det aldrig bevisats att pengarna hamnar hos dylika så kör på.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Mig veterligen har Microsoft inte gjort någonting alls åt alla de piratlicenser som genererats genom åren, så grålicenser lär ju inte vara någon fara. Men det är väl inte så att man gråter om man blir av med en sådan?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Licenserna från dessa sidor är antagligen en nyckel som antingen är avsedd för en annan marknad där saker är mycket billigare eller så är det en skollicens eller likande som kanske kommer sluta funka i framtiden. Men om det skulle hända är det bara köpa en till. Det går rätt många fellicensnycklar på priset som datorbutiken tar.

Rätt eller fel får ju vara upp till dig själv.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av robie76:

Hej,

Jag är i kast med att köpa min första barbone och återanvända ram och ssd från en hyffsat ny minidator som började lukta bränt och nu vägrar start sen min far körde in usb sladden från en powerbank i datorn istället för att ladda upp powerbanken från vägguttaget som jag instruerade. Förhoppningsvis är stickorna och disken ok? Eller riskerar jag o sabba de nya barebonegrejerna måntro om stickorna eller disken blivit skadade?

Nåja till min fråga. Är det säkert att köpa en digital Windows 11 OEM licens från nätet? Typ Kinguin, G2A o allt vad dom heter.
Är dom lagliga att köpa från och använda eller riskerar man att bli blåst eller att helt plötsligt få upp en sån här fin vattenstämpel att Windows licensen är ogiltig?
Tidigare har jag bara köpt HP o Acer datorer med Windows förinstallerad så det här blir första gången att köpa Windows separat
Det var hiskeligt dyrt att köpa Windows 11 från typ webhallen eller nån av datashopparna. Typ 1600-1700 för W11 home har jag för mig. Men det kanske är retail version?

Mvh
Robert

Jag har köpt 2 nycklar från denna sida och allt funkar som det ska.

https://programvara.se/

Visa signatur

Intel Core i9-13900KF. ASUS ROG STRIX Z790-F GAMING WIFI. GIGABYTE AORUS RTX 4080 WATERFORCE. Creative Sound BlasterX AE-5 Plus. Corsair 32GB DDR5 5600MHz Dominator Platinum. 2 st Samsung 990 PRO M.2 2TB. 1 st Samsung 990 PRO M.2 1TB. Corsair HX1000i ATX 3.0. EK-Quantum Surface P360M. EK-Quantum Surface P240M. EK-Quantum Volume FLT 240. EK-Quantum Inertia D5 PWM

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Phod:

Mig veterligen har Microsoft inte gjort någonting alls åt alla de piratlicenser som genererats genom åren, så grålicenser lär ju inte vara någon fara. Men det är väl inte så att man gråter om man blir av med en sådan?

Grålicenser är genuina licenser som säljs på fel marknad s.a.s.
Sen har vi andra alternativ som alltid godkänner produkltnyckel men det är definitivt §7

Permalänk
Medlem

Jag har köpt alla mina Windows i PRO versioner via diverse "key" sidor såsom, livekort (absolut köpt flest där), allkeyshop, mm..
Aldrig haft ett problem under flera år med någon av dessa koder.

Men säger moralkompassen annat så kan du vända dig till en riktig återförsäljare som tex webbhallen eller inet.

Permalänk
Medlem

Förutom ovan nämnda finns även mmoga
https://www.mmoga.com/Software/Windows/Microsoft-Windows-11-P...
kr 227,17
https://www.mmoga.com/Software/Windows/Microsoft-Windows-10-P...
kr 130,58
köpt många där... går snabbare att köpa ny nyckel, än klabba med uppgradering osv... har många knutna till mitt MS-konto, så där jag väljer logga in på PC:n aktiveras den automatiskt
Är bara i EU man betalar 1000:-, kostar väl under 90:- i Indien, så det handlar inte om stulna (ibland tom Vol-licens som blivit över)

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

Förutom ovan nämnda finns även mmoga
https://www.mmoga.com/Software/Windows/Microsoft-Windows-11-P...
kr 227,17
https://www.mmoga.com/Software/Windows/Microsoft-Windows-10-P...
kr 130,58
köpt många där... går snabbare att köpa ny nyckel, än klabba med uppgradering osv... har många knutna till mitt MS-konto, så där jag väljer logga in på PC:n aktiveras den automatiskt
Är bara i EU man betalar 1000:-, kostar väl under 90:- i Indien, så det handlar inte om stulna (ibland tom Vol-licens som blivit över)

Man kan aktivera Windows 11 Pro med en Windows 10 Pro key, just saying.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

tack för alla svar