Asus nya NUC gömmer Core Ultra 9-processor på 65 watt

Permalänk
Melding Plague

Asus nya NUC gömmer Core Ultra 9-processor på 65 watt

Asus har officiellt tagit över Intels NUC-verksamhet, och lanserar nu de första nya maskinerna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Den går att beställa med 4070 som är typ en mobil krets eller? Det är ju knappast sä att man kan trycka in vilket eftermatknadskort som helst? 😅

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Snusfri

Hoppas det kommer lite mindre och trevligare enheter med dubbla 2.5Gbe eller snabbare.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Man borde kunna använda en sån här till en liten filserver eller liknande.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Den går att beställa med 4070 som är typ en mobil krets eller? Det är ju knappast sä att man kan trycka in vilket eftermatknadskort som helst? 😅

Citat:

ROG NUC: Gaming powerhouse with Intel® Core™ Ultra 9 / Core Ultra 7 processor and NVIDIA® RTX™ 4070 or 4060 discrete graphics

Ingen aning om det är mobil krets de menar men känns lite så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hoppas det kommer lite mindre och trevligare enheter med dubbla 2.5Gbe eller snabbare.

Det kommer ett gäng från noname kinesiska vendors inom kort, det kan jag garantera...

Konstigt nog är de "vanliga" tillverkarna ytterst ointresserade att erbjuda mer än ett nic...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av THB:

Hoppas det kommer lite mindre och trevligare enheter med dubbla 2.5Gbe eller snabbare.

Har en Zotac Zbox som jag köpte via proshop som är utrustad med dual gigabit Ethernet.

Där finns redan tillgängliga varianter hos proshop med dual 2,5Gbe från 5k och uppåt.

https://www.proshop.se/Stationaer-Mini-PC-Barebone/ZOTAC-ZBOX...
https://www.zotac.com/us/product/mini_pcs/zbox-ci629-nano-bar...

Fyi: En av portarna är bara 2,5 medans den andra är Gbe. Dålig info på produkt sidorna. Står bara info i manualen och dom verkar köra två olika tillverkare också på dom ett Intel och ett killer.

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hoppas det kommer lite mindre och trevligare enheter med dubbla 2.5Gbe eller snabbare.

https://www.servethehome.com/the-gowin-r86s-revolution-low-po...
https://www.servethehome.com/minisforum-ms-01-review-the-10gb...

Det är bara du köper, jag ser fram emot din forumtråd som handlar om ämnet.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hoppas det kommer lite mindre och trevligare enheter med dubbla 2.5Gbe eller snabbare.

Kan det såklart göra men känns extremt nischat.
Vad skulle de få sälja? 1 per 100 vanlig NUC? Som redan är en ganska smal produkt.

Permalänk
Medlem

Gillade de gamla NUC-enheterna, så smidiga. Hoppas inte Asus varianter måste ha armoury crate.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Skrivet av THB:

Hoppas det kommer lite mindre och trevligare enheter med dubbla 2.5Gbe eller snabbare.

Som NUC rugged?
https://www.asus.com/se/displays-desktops/nucs/nuc-kits/asus-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Den går att beställa med 4070 som är typ en mobil krets eller? Det är ju knappast sä att man kan trycka in vilket eftermatknadskort som helst? 😅

Skrivet av suhrim:

Ingen aning om det är mobil krets de menar men känns lite så.

Ja, det förväntade vore ju iaf att det är mobilkretsen det handlar om.
Konceptet har ju sedan start varit typ "en laptop utan tangentbord och skärm i ett rejält kompakt chassi" (nu verkar ju dock ROG-varianten ha ett lite förvuxet chassi sett till NUC-norm).

I Asus egna material menar de "GPU Boosting 115W to 140W", vilket jag tror stämmer med mobilkretsen i sitt mest uppskruvade läge?
https://rog.asus.com/desktops/mini-pc/rog-nuc/

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Rog NUC hade varit riktigt intressant men jag gissar att den kommer kosta en bra bit över vad man får en laptop för idag med samma grafik kretsar, blir förvånad om den inte kommer kosta över 15k och kanske närmare 20.

Permalänk
Medlem

Trevligt att NUC får leva kvar (intressant att se om kvalitén återspeglar sig med ASUS eller om det blir sämre, Intel NUC generellt höll väldigt bra kvalité), hade kanske funderat på en strömsnålare variant om det hade funnits när jag hade behov för en ny Mini PC men blev nån billig Beelink mini PC istället som har funkat bra för priset.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Gillade de gamla NUC-enheterna, så smidiga. Hoppas inte Asus varianter måste ha armoury crate.

Armoury crate?! Haha! Det påminnade mig först någon gammal billig D-Link router innan jag läste att uttre sköljet är av aluminium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

innan jag läste att uttre sköljet är av aluminium.

Apropå materialet... är botten i plast nu? Ser lite ut så på bilderna?

Skrivet av Nyhet:

Asus har även sett till att chassit går att öppna utan några verktyg, för att enkelt komma åt komponenterna på insidan.

Särskilt om botten är i plast (och det är en del i den ny lösningen för hur chassit öppnas?) så vet jag inte om det verkligen kan vara en fördel jämfört de lättåtkomliga skruvarna som var normen innan.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Livsnjutare 😎

ROG NUC: Gaming powerhouse with Intel® Core™ Ultra 9 / Core Ultra 7 processor and NVIDIA® RTX™ 4070 or 4060 discrete graphics

Den är man ju lite sugen på!

Frågan är hur stor den är rent fysiskt dock..
Svårt att se på bilden i databladet, de lär inte vara 1:1 gent emot varann...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Den ser najs ut, men de verkar inte vilja prata om priset utan vill att man ska begära offert, vilket känns lite oroväckande.

Enterpriseig positionering med pris därefter?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

ROG NUC: Gaming powerhouse with Intel® Core™ Ultra 9 / Core Ultra 7 processor and NVIDIA® RTX™ 4070 or 4060 discrete graphics

Den är man ju lite sugen på!

Frågan är hur stor den är rent fysiskt dock..
Svårt att se på bilden i databladet, de lär inte vara 1:1 gent emot varann...

<Uppladdad bildlänk>

144mm x 112mm x 41mm

https://rog.asus.com/desktops/mini-pc/rog-nuc/spec/

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av evil penguin:

*Poff* mindblown 🤯

Tack 😅👍🏼

Inte så jäkla farligt ändå !

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Känns som NUC namnet blivit lite urvattnat sen Intel lade ner sin NUC satsning.
Men även åren innan Intel lade ner sin NUC satsning så fanns det ju andra mini PC som är NUC liknande.
Så antar att det inte spelar så stor roll vad datorn heter, om man hittar något i en storlek som passar och med prestanda och funktioner som passar ens behov.

Tycker även Intels gamla namnschema med Core i3, i5, i7, i9 och sen 12000, 13000 etc var bättre och lättare.

Nu när de heter Ultra så kanske de menar att de är gjorda för att spela med Ultra inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Känns som NUC namnet blivit lite urvattnat sen Intel lade ner sin NUC satsning.
Men även åren innan Intel lade ner sin NUC satsning så fanns det ju andra mini PC som är NUC liknande.
Så antar att det inte spelar så stor roll vad datorn heter, om man hittar något i en storlek som passar och med prestanda och funktioner som passar ens behov.

Tycker även Intels gamla namnschema med Core i3, i5, i7, i9 och sen 12000, 13000 etc var bättre och lättare.

Nu när de heter Ultra så kanske de menar att de är gjorda för att spela med Ultra inställningar.

Det är väl Ultra som i ULV? Dvs att det är mobilchip? Eller är jag helt ute och cyklar?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Trevligt att NUC Pro fortsätter efter att ASUS tagit över (support för existerande och utveckling av nya). Som ägare av en NUC 12 pro så undrar jag om fläkten beter sig annorlunda på något vis? De är kända för att kunna bli högljudda.

Trevligt även med väsentligen bättre grafik! Det är vad jag skulle ha användning för för att skaffa en sån här. Phoronix gillade gpu-uppgraderingen som Meteor Lake innebär https://www.phoronix.com/review/meteor-lake-arc-graphics/6

När jag skaffade min, för....hmm, två år sen, ett och ett halvt? Så tyckte jag inte att det fanns riktigt så många och lika up to date alternativ här som i USA. Intel har en vettig supportsida, släpper fw-uppdateringar då och då och 3 års garanti. Vet ej hur ex Minisforum är i jmf men har inte bara läst bra saker på reddit.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Efter att ha ägt allt för många NUCar kan jag inte förstå varför den är så hyllad här av flera kommentarer.
Det har ju varit fruktansvärt dålig kylning i dem, med för små fläktar på för höga varvtal.

Får se hur asus löser fläktarna, mest för nyfikenhet. Kommer aldrig köpa något som har ett arv av NUC i sig igen iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Efter att ha ägt allt för många NUCar kan jag inte förstå varför den är så hyllad här av flera kommentarer.
Det har ju varit fruktansvärt dålig kylning i dem, med för små fläktar på för höga varvtal.

Får se hur asus löser fläktarna, mest för nyfikenhet. Kommer aldrig köpa något som har ett arv av NUC i sig igen iaf.

Beror väl lite på hur de är konfigurerade också.
Jag har en äldre Intel NUC med Core i3.
Efter justering av fläktkurva så fick jag den att bete sig semi-passive.
Vid idle eller låg last så är fläkten 0% , 0 rpm.
Vid mer belastning går den igång men blir inte högljudd.
Men hade den varit utrustad med en i7 så hade den troligtvis blivit varmare/krävt mer kylning.

Här är annars ett alternativ med intressant kylning.

RGB belysningen går att stänga av om man inte vill att det ska lysa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Efter att ha ägt allt för många NUCar kan jag inte förstå varför den är så hyllad här av flera kommentarer.
Det har ju varit fruktansvärt dålig kylning i dem, med för små fläktar på för höga varvtal.

Får se hur asus löser fläktarna, mest för nyfikenhet. Kommer aldrig köpa något som har ett arv av NUC i sig igen iaf.

Skrivet av GuessWho:

Beror väl lite på hur de är konfigurerade också.
Jag har en äldre Intel NUC med Core i3.
Efter justering av fläktkurva så fick jag den att bete sig semi-passive.
Vid idle eller låg last så är fläkten 0% , 0 rpm.
Vid mer belastning går den igång men blir inte högljudd.
Men hade den varit utrustad med en i7 så hade den troligtvis blivit varmare/krävt mer kylning.

Här är annars ett alternativ med intressant kylning.

https://www.youtube.com/watch?v=b-MgxsDQ8xg

RGB belysningen går att stänga av om man inte vill att det ska lysa.

En annan variant har ju varit https://www.inet.se/produkt/6903559/akasa-plato-x8-slim-fanle... och liknande chassin.
(Mer relevant för NUC-korten än kompletta NUC-system, men det går ju att lyfta över innanmätet om man vill)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Efter att ha ägt allt för många NUCar kan jag inte förstå varför den är så hyllad här av flera kommentarer.
Det har ju varit fruktansvärt dålig kylning i dem, med för små fläktar på för höga varvtal.

Får se hur asus löser fläktarna, mest för nyfikenhet. Kommer aldrig köpa något som har ett arv av NUC i sig igen iaf.

Själv skaffade jag ett passivt kylt Akasa case och optimerade processorns prestanda/förbrukning, fungerar helt perfekt. Står dödstyst där i hörnet och ser almänt cool ut 😎

Permalänk
Medlem

kommer dom försätta med 2.5" versionen?

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimuel:

Själv skaffade jag ett passivt kylt Akasa case och optimerade processorns prestanda/förbrukning, fungerar helt perfekt. Står dödstyst där i hörnet och ser almänt cool ut 😎

https://akasa.co.uk/img/product/common/gallery/00/A-NUC45-M1B_g01.jpg

Jag hade ett annat Akasa-chassi en gång i tiden. Typ 2015.

Men när datorn blir stor som en miniitx-dator och kräver extra chassi känns det som att NUCen i sig är fel lösning isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Den går att beställa med 4070 som är typ en mobil krets eller? Det är ju knappast sä att man kan trycka in vilket eftermatknadskort som helst? 😅

Både CPU och GPU är mobilkretsar i detta fall.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO