Cooler Master lanserar nätaggregat med fyra 12VHWPR-kontakter

Permalänk
Melding Plague

Cooler Master lanserar nätaggregat med fyra 12VHWPR-kontakter

X-Mighty 2800W är ett kommande nätaggregat för användare som planerar att använda upp till fyra nya, kraftfulla grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra överlevnadspryl när man behöver göra upp eld!

Visa signatur

1. Asrock B650 PG Lightning | 7600X | 32GB Kingston Fury 6000MHz | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem

De borde lägga till i manualen: "Koppla inte in mer än en av dessa per 16A propp." 😁

Permalänk
Medlem

Jag har bara 10A till alla rum förutom kök och badrum. Måste nog uppgradera elskåpet snart. Men coolt att det kommer ett sådant nätaggregat

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Be Quiet! Dark Rock Pro 4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3600MHz CL16 2x16GB Dual Rank - PNY Geforce RTX 4080 - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Western Digital Black 7200rpm 2TB - Fractal Design Newton R2 800W - Corsair Carbide 300R

Permalänk

Såklart behov finns.

Problemet för oss vanliga användare är att även om vi vill lägga säg 300 000kr på en schysst dator, så går utvecklingen inom Ai hårdvara så snabbt, så att man om 3 år kan få motsvarande hårdvara emot Ai väldigt mycket billigare. Jag har svårt att gissa, 50% av priset är väl överdrivet?

I vilket fall så blir produkterna extremt nitchade, de som har råd att köpa en dator ovanför och ofta uppgradera den, det krävs i princip att man har ens dator i ens affärsverksamhet så den drar in pengar.

En helt annan femma vore om man köper en dator för 300 000kr så har man en superbra dator inom Ai i 10år, då hade man kunnat likställa köpet med en båt/bil eller något.

De flesta som jobbar med Ai kör nog också emot Molnet, olika leverantörer låter en göra det gratis idag, men de börjar nu kräva mer pengar för det. Inte minst Google Bard som snart ryktas kosta för det ena och andra.

Permalänk
Medlem

Hoppas att den levereras med trefashandske, eller CEE-don. Ganska stor brandrisk om någon får för sig att köra ett 2800 W nätagg med kontinuerligt hög belastning i ett vanligt uttag.

Permalänk
Saknad Hedersmedlem

Typ fyra 4090 för 24/7 Folding@Home är nog det närmaste användningsområdet jag kan tänka mig med en sån här.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Kan ju va bra att ha.. Om utifall..
Eller??

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Herrejävlar. Se till att ha en 16A säkring

Permalänk
Medlem

Kommer att smaska i sig ca 9A i drift sen måste man räkna med start strömmen så en 16A trög säkring bör man nog ha

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Elföretagen: Det blir många flaskor champagne i år!

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Snusfri

Vore mysigt för en renderbox, tyvärr är ekonomin inte i paritet

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Vad finns det för moderkort som klarar 4st massiva GPU;er?

Inte för att jag tänkt köpa 4st RTX 4090 - jag bara undrar.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Jygge:

Kommer att smaska i sig ca 9A i drift sen måste man räkna med start strömmen så en 16A trög säkring bör man nog ha

Är inte expert på el, men gisstimerade själv strömmen från väggen till ca 13 A vid full belastning. Man belastar ju dock typiskt inte ett nätagg till max; räknade du med ca 70 % belastning eller hur kom du fram till 9 A?

80 % → 70 %
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

This is fine.

Permalänk
Medlem

Hur har de tänkt få ut 2800W (+ värmeförlust) ur vanliga vägguttag? 2300W är max på en 10A-säkring.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad finns det för moderkort som klarar 4st massiva GPU;er?

Inte för att jag tänkt köpa 4st RTX 4090 - jag bara undrar.

De nya feta Threadripper-moderkorten möjligen? ... fast lär ju ändå behöva vattenkylning eller risers för att kunna montera dem rent fysiskt

Sidospår, men har ni sett det här bygget med dubbla 4090 FE och dubbla Xeons?
https://hardforum.com/threads/dual-4090-dual-xeon-1-5tb-ram.2...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur har de tänkt få ut 2800W (+ värmeförlust) ur vanliga vägguttag? 2300W är max på en 10A-säkring.

Ifall man har råd med 4x4090 så har man också råd att anlita en elektriker och uppgradera säkringen och kabel i rummet

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

De nya feta Threadripper-moderkorten möjligen? ... fast lär ju ändå behöva vattenkylning eller risers för att kunna montera dem rent fysiskt

Sidospår, men har ni sett det här bygget med dubbla 4090 FE och dubbla Xeons?
https://hardforum.com/threads/dual-4090-dual-xeon-1-5tb-ram.2...

Men har de tillräckligt med PCIe-lanes för att köra korten i full hastighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur har de tänkt få ut 2800W (+ värmeförlust) ur vanliga vägguttag? 2300W är max på en 10A-säkring.

Vet inte om 10A är just standard dock. Tror jag har 16A i min lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hur har de tänkt få ut 2800W (+ värmeförlust) ur vanliga vägguttag? 2300W är max på en 10A-säkring.

Du får väl använda ett uttag med en 16A säkring. Vanliga vägguttag ska vara godkända för det förutsatt att kablaget bakom är tillräckligt grovt och så. Oftast kör man 10A i svenska hem (kanske annorlunda i nybyggen?) men lite egenansvar får man ju ta när man köper prylar. Har man inte uttag som duger tar man hem en elektriker, eller fixar det själv om man är kvalificerad för det.

Edit förtydligade så att det blev enklare att förstå för oinsatta. Hade missat att uppge vilken enhet som menades med "10".

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du får väl använda ett uttag med en 16a säkring.

16 A är den maximala strömmen som vanliga uttag är gjorda för. Men de är inte avsedda för att leverera så stor ström kontinuerligt. Elsäkerhetsverket rekommenderar att man inte tar ut mer än 8-10 A under längre tider.

Permalänk
Saknad Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

De nya feta Threadripper-moderkorten möjligen? ... fast lär ju ändå behöva vattenkylning eller risers för att kunna montera dem rent fysiskt

Sidospår, men har ni sett det här bygget med dubbla 4090 FE och dubbla Xeons?
https://hardforum.com/threads/dual-4090-dual-xeon-1-5tb-ram.2...

Den där var fet! Tack för att du postade.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

16 A är den maximala strömmen som vanliga uttag är gjorda för. Men de är inte avsedda för att leverera så stor ström kontinuerligt. Elsäkerhetsverket rekommenderar att man inte tar ut mer än 8-10 A under längre tider.

Jo det har nog de flesta koll på. Men ett fräsch uttag med korrekt kablage bör inte ha några problem med en dator som man spelar på lite då och då. Är ju skillnad på en elbil som ska maxa uttaget i 5 timmar eller något. Men visst spelar man mycket får man väl installera ett cee uttag.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Den där var fet! Tack för att du postade.

Jag skulle rentav säga att den kvalificerar under kategorin datorporr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo det har nog de flesta koll på. Men ett fräsch uttag med korrekt kablage bör inte ha några problem med en dator som man spelar på lite då och då. Är ju skillnad på en elbil som ska maxa uttaget i 5 timmar eller något. Men visst spelar man mycket får man väl installera ett cee uttag.

Fast ingen spelar på 4st RTX 4090. Där är det snarare fråga om att göra tunga beräkningar över lång tid, exempelvis rendering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo det har nog de flesta koll på. Men ett fräsch uttag med korrekt kablage bör inte ha några problem med en dator som man spelar på lite då och då. Är ju skillnad på en elbil som ska maxa uttaget i 5 timmar eller något. Men visst spelar man mycket får man väl installera ett cee uttag.

Fast om man "spelar lite" så behöver man väl inte ett 2800 W nätaggregat? Det låter ju mer som något man behöver för rendering med en massa grafikkort, och då är det ju hög belastning över lång tid.

Ändrade till rätt citat
Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Fast om man "spelar lite" så behöver man väl inte ett 2800 W nätaggregat? Det låter ju mer som något man behöver för rendering med en massa grafikkort, och då är det ju hög belastning över lång tid.

Det är ju det jag menar. Ingen köper det här för att spela, utan för att köra tunga beräkningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är ju det jag menar. Ingen köper det här för att spela, utan för att köra tunga beräkningar.

Ja, precis, jag skulle svara på jOnÄTÄns inlägg men lyckades tydligen citera ditt inlägg utan att läsa det

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fast ingen spelar på 4st RTX 4090. Där är det snarare fråga om att göra tunga beräkningar över lång tid, exempelvis rendering.

Ja visst men som sagt anpassa uttag efter behov. Jag tyckte däremot namnet på produkten kändes riktad till gaming. Men workstation komponenter kanske också har börjat med ”coola” produktnamn nu. Har inte direkt kollat på sådana.

Tänker att den är till för såna som gillar att överdriva för det är coolt och de vill imponera i sweclockers galleri.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb