Hyperx Quadcast problem & OBS.

Permalänk
Inaktiv

Hyperx Quadcast problem & OBS.

Hej,

problem 1: kör med Hyperx Quadcast när jag spelar spel. Funkar fint att voice chatta med andra, ibland påpekar dem dock att de kan höra sig själv genom min mikrofon, hur fixar jag detta?

Problem 2: Det är så att jag recordar mina gameplays via OBS, och testat streama på twitch, när jag kör live stream och kollar det på live på min andra dator så kan jag höra ljudet bra. Men, när livestreamen är klar och jag ska replaya videon eller kolla på min recordade video så är ljudet väldigt lågt, knappt att man hör. Vad beror det på? Verkar vara lite konstigt.

Jag använder mig utav OBS. Min mic/aux log på 0.00DB och min monitor/display också på 0.00DB i OBS inställningar. När jag skruvade upp min mic/aux till 20.00DB så hörde man faktiskt bättre, men är det verkligen så man ska göra?

Eller är det något annat fel här?

Permalänk

Jag brukar sitta å prata random rabblande och justera slidern i obs tills jag normalt hamnar nånstans runt -12db vid normal ljudnivå dvs i det gula området på mätaren och helst inte kunna nå det röda alls.

Att de i disc ibland hör sig själva har jag inget svar på dock mer än om du kör discord i högtalare så är det troligen därför och rekommenderas skaffa ett par hörlurar isf.

Alternativt att ljudchippet i micken på nått vänster plockar upp signalen från hörlursporten på micken eller nått om du använder den som utgång för discord.

Att du har nivåskillnad skillnad mellan live strömmen och inspelning låter konstigt dock men känns som ett twitch problem isf.

Ända jag kan tänka mig är om de lägger på nått filter på inspelningen som går in om din ljudnivå är för hög och du klipper eller distar mycket i inspelningen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rouge of Darkness:

Jag brukar sitta å prata random rabblande och justera slidern i obs tills jag normalt hamnar nånstans runt -12db vid normal ljudnivå dvs i det gula området på mätaren och helst inte kunna nå det röda alls.

Att de i disc ibland hör sig själva har jag inget svar på dock mer än om du kör discord i högtalare så är det troligen därför och rekommenderas skaffa ett par hörlurar isf.

Alternativt att ljudchippet i micken på nått vänster plockar upp signalen från hörlursporten på micken eller nått om du använder den som utgång för discord.

Att du har nivåskillnad skillnad mellan live strömmen och inspelning låter konstigt dock men känns som ett twitch problem isf.

Ända jag kan tänka mig är om de lägger på nått filter på inspelningen som går in om din ljudnivå är för hög och du klipper eller distar mycket i inspelningen.

Använder du samma mic som mig? hyperx quadcast
Jag måste skruva upp mic/aux till 20DB för att höra mig själv bra vid inspelning och replay på livestream. Men live så hörs det bra när jag checkar med min andra dator, vet ej varför det är ljudskillnad på live och replay.

Varför är det viktigt att den inte når det röda området? och varför vill du nå -12DB?
jag skruvade upp min mic/aux från 0.00DB till 20.00DB, vet inte riktigt vad det innebär, men jag kan höra mig själv tydligare genom att göra så. Men du verkar köra på -12DB, eller är din mic/aux på 0.00DB enligt default, men när du pratar så visar ljudlinjen att den når -12DB, vad det nu betyder.

Permalänk
Skrivet av anon352238:

Använder du samma mic som mig? hyperx quadcast
Jag måste skruva upp mic/aux till 20DB för att höra mig själv bra vid inspelning och replay på livestream. Men live så hörs det bra när jag checkar med min andra dator, vet ej varför det är ljudskillnad på live och replay.

Varför är det viktigt att den inte når det röda området? och varför vill du nå -12DB?
jag skruvade upp min mic/aux från 0.00DB till 20.00DB, vet inte riktigt vad det innebär, men jag kan höra mig själv tydligare genom att göra så. Men du verkar köra på -12DB, eller är din mic/aux på 0.00DB enligt default, men när du pratar så visar ljudlinjen att den når -12DB, vad det nu betyder.

Har inte samma mic men typ samma generellt oavsett mikrofon.

Men generellt går man över 0db (där röda området börjar hr jag för mig) så är det hög risk att ljudet distar och kan låta allmänt kass
tänk typ som när man drar på för hög volym på ett par högtalare å de börjar låta typ skit pga för mycket förstärkning mot vad högtalarna klarar.

Att jag lägger mig runt -12db är för att jag vid normal nivå ska ha lite distans för att man ev blir lite högljudd så den hälst inte ska gå in i området där det kan orska missljud pga för hög nivå på ljudet som kommer in.

De där +20 är troligen att den lägger på 20db gain på inkommande ljud.

Skrivet av anon352238:

Men du verkar köra på -12DB, eller är din mic/aux på 0.00DB enligt default, men när du pratar så visar ljudlinjen att den når -12DB, vad det nu betyder.

ja i obs har jag typ max på volymslidern och sen justerat gain på mitt ljudinterface (har analog mic) tills jag hamnar runt -12db på ljudstaplarna vid normalt rabblande i normal ljudnivå.

har man ingen justerbar gain på mikrofonen eller bara fasta lägen på micken kan man justera slidern i obs tills man hamnar bra sålänge ljudnivån från micen som kommer in i datorn är minst samma eller högre än du sätter som ditt målvärde.

men ljudstaplarna i det gula området brukar bli rätt lagom vid normalt snackande.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows