Jobb efter Industriell Ekonomi med mediokra betyg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bender:

Så löner över 40k är inget gemene man kan förvänta sig efter I-examen på kth? Jag har som sagt ingen koll så om ni har erfarenhet att dela med er av vore det toppen för min del:P <3

Gemene man tar inte examen från KTH

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bender:

Så löner över 40k är inget gemene man kan förvänta sig efter I-examen på kth? Jag har som sagt ingen koll så om ni har erfarenhet att dela med er av vore det toppen för min del:P <3

Om inte i ingångslön så definitivt efter ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Gemene man tar inte examen från KTH

Haha, true that. Men average av de som faktiskt examinerar då? Om man googlar lönestatistik så får jag bara fram för I som helhet och inte I från KTH :/

Visa signatur

40% RTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bender:

Så löner över 40k är inget gemene man kan förvänta sig efter I-examen på kth? Jag har som sagt ingen koll så om ni har erfarenhet att dela med er av vore det toppen för min del:P <3

Jo, självklart!
Bra lärosäte och bra utbildning. Du har alla möjligheter i världen till en bra lön och spännande arbete.

Permalänk
Skrivet av Bender:

Haha, true that. Men average av de som faktiskt examinerar då? Om man googlar lönestatistik så får jag bara fram för I som helhet och inte I från KTH :/

inte så konstigt att KTH leder till högre löner än andra lärosäten när 80% av studenterna på KTH bor i STHLM där lönerna givetvis är högre i regel. jag jobbar i en liten grupp med några civilingenjörer från kth, och lund samt några högskoleingenjörer och till och med några som saknar utbildning, som jobbat sig till sin position. ändå utför alla samma arbete. jag skulle bli förvånad om det är någon större skillnad i lönerna beroende på utb på min arbetsplats

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem

Mycket bra och kloka ord har sagts i tråden :)

Skrivet av Mithras:

Som ingenjör bör du kunna tänka på den stora bilden, dvs. inkomst över större tidsperiod.

Såhär såg min lönekurva ut när jag examinerades 2016:
2016: ingång 26 000
2017: 31 500
2018: 33 500
2019: 47 000
2020: 54 000
2021: 60 000

Din syster kommer aldrig klättra mycket mer än 40-45k då upphandlare helt enkelt är ett jobb som inte har samma löneutveckling, så som det är för många andra jobb. Över spannet av 30 år, kommer din syster ha tjänat mycket mycket mindre än mig (och dig, om du slutför utbildningen). Som ingenjör har man helt enkelt helt andra möjligheter att trycka lönen uppåt.

Sedan vet jag inte varför du överhuvudtaget tror att hur "populär" en högskola är skulle på något sätt inverka lönerna man får. Det är marknaden som sätter lönen, och marknaden ger för det mesta blanka fan i var du pluggat eller hur många som pluggat din linje. Det viktiga är och kommer alltid att vara; hur många andra finns det som kan göra det du kan. I Sverige anser vi dessutom att samtliga utbildningar är lika värda med samma innehåll och därmed inte spelar någon roll, även om det såklart är finare med ett examina från KTH än från BTH. Likväl kommer någon från BTH få samma löneerbjudande i Stockholm som någon från KTH för samma jobb med samma meriter och samma prestation.

Men framför allt vill jag säga att du verkar alldeles för fokuserad på lön, löneutveckling och status. Om du tycker att du "slösar tid" för att du inte kommer tjäna lika mycket som din syster, då är du i mina ögon redan nu i fel utbildning. Du ska vara i en utbildning för att du tycker att jobbet som följer med det är roligt. Du ska spendera hela ditt vuxna liv på att jobba inom detta område. Du har inte råd att välja utbildning baserat på löneutveckling.

Jag har ett antal bekanta, folk som läst Indek, läkare, jurister, alla områden där man jagat pengarna och status endast. Det är otroligt få av dem som är nöjda med sina val. Många av dem har bytt linje, många bytt helt arbetsfält. I princip alla av dem var tvungna att lära sig samma läxa den hårda vägen: I princip ingen mängd pengar kommer att vara värt att ha ett tråkigt jobb för. Speciellt inte om det jobbet är något som kräver 10-12 timmars arbetsdag.

Så mitt tips till dig är att börja tänka på vilket jobb du vill ha, som du tror du kommer tycka är roligt, snarare än vilken utbildning kommer ge dig ett "jetset-liv", för det sistnämnda kommer utan tvekan sluta upp i att du inte är nöjd med livet överhuvudtaget. Förr eller senare, det är något alla lär sig. Bättre med förr, såklart.

Det som Mithras säger tycker jag sammanfattar allt ur ett långt arbetsliv och trivselperspektiv. Några snabba från mig:

a) jag känner en läkare som "ville börja som hjärnkirurg" men som slutade som psykiatriker - han trivs för att "det ger mycket mer" att jobba med utsatta människor (fast om man måste boka tid till hjärnkirurgin så är man nog duktigt utsatt men ni fattar), istället för att bara stirra sig blind på en Flashig karriär och lön. Läkaren sa att han inte ångrade en sekund att han "tog" jobbet som psykiatriker just för att det g e r så mycket mer tillfredsställelse enligt honom
b) en annan läkare (hjärnkirurgi) han stiger upp kl. 03:00 på morgon och kommer Hem kl. 23:00 på kvällen - visst han har ALLT BETALT och lever i en stor villa MEN ser familjen mer sällan (han verkar trivas med det - karriärsdriven som någons fru här i tråden som valde Tokyo och seminarier framför "villa vovve Volvo")
c) jag tror att det gäller att hitta en BRA balans med vad man vill göra och HUR man vill göra det. D.v.s. Att man TRIVS med det man gör. Lönen kommer i andra hand. Det finns alltid "toppyrken" där man lever på topp rent ekonomiskt sätt men man hatar sitt jobb för att det är tråkigare än att gå till än att se på när målarfärg torkar.

Själv så översätter jag dokument mellan engelska och spanska för en del advokater. Jag tycker det är schysst för att visst lönen är av normalgraden MEN jag kan jobba hemifrån (uppkopplad så klart) och lägga fritid och semester som jag vill.

Hade jag jobbat på en tolkfirma hade lönen varit något högre MEN man hade enbart fått betalt en viss procent % av alla jobb som kommer in i alla fall. Inte värt det dessutom när man kan få hela procenten istället för den del av procenten som arbetsgivaren ger till dig.

Jag siktar på (som någon nämnde i tråden) att kunna jobba 50% med bibehållen lön i framtiden. Plus att det jag lägger undan nu kommer jag förmodligen att använda för att öppna ett bolag som (lätt att säga jag vet men ponera att det blir så) kommer att ge en stadig månatlig inkomst Så att man kan jobba mindre.

Min lön är på intet vis någon advokat eller läkar lön MEN jag är oberoende, kan resa fritt (d.v.s. Inte BARA resa under semestern till Gran Canaria eller Thailand) och kan ta semester "när jag vill". Jag värderar det MER än att ha en fin titel.

Kom ihåg att idag är det inte sååå hög status att säga "Jag är X jobb" för folk tänker 💭 oftast: "Jaha han är X jobb okej".

Jag känner en massa advokater men saker och ting är inte Flashiga för det (tack och lov). Någon konsultkvinna (som levde superstressigt) sadlade om till sjuksköterska. Hon levde i den här Flashiga konsultvärlden som nämndes i tråden. Hon tyckte inte att hon bidrog med något annat än "att skapa reklamfilmer och plakat" och att sjuksköterska gav så mycket mer.

Så ja, jag tror det är viktigt att hitta det man trivs med. För när Du kommer komma upp i medelåldern så kommer ingen "bry sig om" hur mycket eller lite du brände ut dig eller hur mycket/lite du jobbade på kända eller okända bolag.

Jag har träffat en del politiker men det höjer inte livskvalitén för det.

För mig är behållningen att jag:

a) har ett färdigt och språkmässigt sätt är snyggt och stilrent dokument
b) att dokumentet förmedlar EXAKT det ska förmedla (man kan skriva många saker på olika sätt som bekant) och att alla parter fick det de skulle få ut av dokumentet, DÅ är det himmelriket/homerun för mig.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja lägga till att det är viktigt att välja rätt utbildning/yrke för jag har sett - på riktigt och i dokumentär - att "folk lever inom sitt eget jobb" d.v.s. Man breddar inte sina breddgrader utan man umgås bara inom:

Läkeriet
Advokariet
Akademiska
Flygeriet (pilot)
Etc.

Jag tycker att det är viktigt att man hinner göra så mycket som möjligt i livet.

Det var en chef (byråchef för övrigt) som bytte jobb: gamla kollegan fick en hjärtinfarkt och dog.

Alla pärmar som byråchefen hade, pliktroget ställt på rad = de bärs ner i källaren, "arkiv 📂 erades".

Då ifrågasatte den nya byråchefen om det verkligen var värt att "jobba i 50 år" för några pärmars skull som ingen annan kommer att titta på eller komma ihåg. Hon tyckte inte att det var värt det.

Kom ihåg dessa paradoxer - vill man "bo på samma klubb för inbördes beundran livet ut" eller vill man vara mer bred i sitt liv.

Någon Sony Ericsson's dotter gick och blev v hemlös för att hon tröttnade på det lyxiga livet. NOW jag uppmanar eller uppmuntrar ingen till hemlöshet.

Nog för att livet är spännande men Liiiiiite lugnt får och bör man dock ändå ta. Bli INTE Hem 🏡 lös. Como Hem.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Skrivet av Bender:

Så löner över 40k är inget gemene man kan förvänta sig efter I-examen på kth? Jag har som sagt ingen koll så om ni har erfarenhet att dela med er av vore det toppen för min del:P <3

Om du inte någon gång kommer över 40k som civ.ing så är det något fel på dig. Du har misskött dig gravt eller något annat. I-linjen är en av de linjer med allra bäst löneutveckling.

Permalänk

Här är några råd kring framgång.
1. Stora framgångar kommer från mindre framgångar som har ackumulerats över åren - och detta kan vara i form av betyg eller erfarenheter
2. Du måste BÖRJA någonstans, antingen med höga betyg eller med bra erfarenhet & kompetens. Är du ingen person med höga betyg kommer du behöva visa för rekryterarna varför du är rätt person. Hur gör man det? Man letar efter olika sätt att få erfarenhet. I Lund har du ARKAD, andra karriärmässor, studentföreningar, LINC osv. och sen skaffar du internships/deltidsjobb. Sök till alla typer av jobb som kan ge dig bra kompetens/erfarenhet och förbereder dig inför det jobbet du vill ha i framtiden.
3. Varför är det viktigt att få erfarenhet från olika håll? För att höga betyg räcker inte för att säkra ett topp jobb. Hur ska du stå ut bland 1000 andra civ ingenjörerna som söker till samma roll? Du behöver kunna prata om dina erfarenheter, framgångar, och kompetens. Din personlighet och mindset tillsammans med tidigare erfarenhet och framgångar väger tyngst. Det spelar ingen roll vad för betyg du har. Betyg är som sagt något som "hjälper" dig att klara det första steget i en ansökningsprocess, men tänk sedan på de följande stegen och hur många som sållas bort därefter.
4. Ta risker, visa framfötterna, våga ta alla möjligheter som finns, och jobba hårt.

Mina erfarenheter
- Jobbar just nu utomlands på en av de största big tech, intervjuat på två MBB och andra big techs i sverige och utomlands med medelmåttiga betyg. Jag kan garantera dig att betyg räcker inte att säkra en praktik eller ett jobb på något av dessa företagen.

Att du har bra betyg säger inget om hur duktig du kommer vara senare i karriären, utan snarare handlar det om att visa "varför" man är rätt person att anställa till ett företag. Där kommer din erfarenhet, kompetens och utbildning vara de första anledningarna, sedan betyg, personlighet osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammabrada:

Om du inte någon gång kommer över 40k som civ.ing så är det något fel på dig. Du har misskött dig gravt eller något annat. I-linjen är en av de linjer med allra bäst löneutveckling.

Sant, under en 40 års aktiv karriär så vore det nog inte orimligt.
Även om man stannar kvar på samma jobb och får relativt liten lönehöjning varje år.
Säg att man börjar med 25K, rimligtvis bör man öka skapligt snabbt första åren när man visar vad man går för.
Sen saktar det antagligen ner (det är här många byter jobb)
Om man istället gillar jobbet, kanske skaffar barn, så kommer säkert lönen stagnera och ge rätt liten ökning.
Men över 30 års ytterligare arbete så vore det orimligt att inte få åtminstone 500 kr mer per år

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Säg att man börjar med 25K, rimligtvis bör man öka skapligt snabbt första åren när man visar vad man går för.

Jag tror att det är få civ ing-jobb idag där ingångslönen är under 30k. Sveriges Ingenjörer hade 2023 en rekommenderad ingångslön på 39.5K. Deras rekommendation brukar normalt vara lite högre än det faktiska utfallet men är ändå en indikation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tror att det är få civ ing-jobb idag där ingångslönen är under 30k. Sveriges Ingenjörer hade 2023 en rekommenderad ingångslön på 39.5K. Deras rekommendation brukar normalt vara lite högre än det faktiska utfallet men är ändå en indikation.

Jag tog i åt det låga hållet i mitt exempel, absolut

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT